BMW R1200RT ervaringen e.d

Status
Niet open voor verdere reacties.

zuiderling

Die hard MF'er
1 dec 2003
493
0
Geleen
Beste mede Forum genoten,
Verleden week een nieuwe R1200RT gekocht, nooit gedacht dat ik zou overstappen op dit merk(sorry fans)maar moet toegeven na een testrit was ik helemaal om.
Ook zal de vernieuwde styling van deze bike(begrijp dat de echte BMW rijders styling te Japs vinden)hieraan hebben meegewerkt.
Het gestamp van zo'n boxer bij lagere toerentallen is voor mij nog ff wennen.
Reden waarom is overgestapt ben van een Suzuki GSX1400(naked bike) naar dit type motor is omdat ik samen met mijn vriendin van plan ben om langere toertochten en vakantietrips te ondernemen.
Wat zullen mijn medebike-genoten van de GSX1400 club(forum) nu vreemd opkijken, maar nogmaals de Bull was en is een ontzettend mooie en goede bike, maar voldoet niet meer aan de gewijzigde eisen :?
En omdat ik totaal onbekend ben met BMW, hoop ik dat ik via deze topic wat wijzer kan worden over dit type motor.
O.a. hoe kun je hem het beste inrijden, er zijn mensen die beweren dat je een boxer niet te voorzichtig moet inrijden want anders gaat hij olie verbruiken...enz.
Vriendelijke groetend,
Zuiderling
 
BMW cilinders zijn voorzien van een Nicasil laag die zeer duurzaam is. Nadeel daarvan is dat het lang duurt voordat deze goed zijn ingereden. Algemeen geldt dat je de eerste 10.000 km het oliepeil goed in de gaten moet houden. Het verbruik kan hoog liggen.

Betreft het inrijden, deze manier houd ik altijd aan en het olieverbruik na die 10k km is nagenoeg nihil: houd je aan de voorgeschreven maximum toerentallen, maar rijd niet te voorzichtig. Rijd met wisselend gas (vermijd constant toerental over langere stukken) en schakel tussendoor regelmatig. Daarbij kun je af en toe best wel stevig optrekken (niet volgas wegrijden natuurlijk).

Je moet overigens wèl altijd rustig warmrijden, maar dat geldt niet alleen voor de inrijperiode...
 
Hoi medebikers,
Na het lezen van het instructie boekje viel me op dat deze bike superplus benzine consumeert.
Is dit werkelijk zo, of is dit een gevolg van het vertalen van duits naar nederlands?
Vraag het vanmiddag wel na bij de aflevering.

8-) 8-) 8-)
 
In mijn R1100RT gaat gewoon euro95,
volgens mij is in Duitsland alles boven RON93 superplus.

Ik heb de mijne niet ingereden: gekocht met bijna 40k op de teller.
 
De 1200RT heeft inderdaad Euro98 nodig. De compressie van dit blok is hoger dan die van de 'oude' 4kleps-boxers, vandaar de behoefte aan brandstof met een hoger oktaangetal.
 
Navraag bij aflevering heeft geleerd dat men in deze bike gewoon de normale(goedkope???) benzine kan tanken.
Echter bij vorige bike tankte ik de V-power en zal dat bij deze ook weer doen. Motor loopt hierop gewoon beter en geeft minder vervuilingen(aan de motoronderdelen).
Dealer bevestigde inderdaad dat het gebruik van V-power aan te raden valt.
:] :] :]
 
Hou alsjeblieft het verbruik in de gaten van de olie!

En heel veel plezier met de 1200RT !!!

Ik ben trouwens 1 van de mensen die het lelijke bakken vindt.. techniek heel mooi, maar het "plaatwerk" errug lelijk!!! Maar dat is persoonlijk.. trouwens de ST is ook zo'n lelijk hok.
 
Vandaag de eerste langere rit met hem gemaakt, wat vandaag sterk opviel is dat ie minder op het blok afremt. Zal wel te maken hebben met het injectiesysteem.
Voor de rest rijdt hij fantastisch. :]
Hij stuurt messcherp en het is een grote pret om met hem rotonde na rotonde te pakken.
Heb ik het geluk dat we hier in het zuiden ook ander soort bochtwerk hebben, en ook daar voldoet hij buiten verwachting goed. Schaamrandje is al zo goed als verdwenen. Zoals reeds eerder gezegd, ik had nog nooit eerder BMW gereden en ik ben blij dat we voor deze bike gekozen hebben.
:] :] :]
p.s. voor diegenen die naar het zuiden willen komen voor de bochten; het is hier een troep...veel heel veel wegwerkzaamheden en alweer een heel nieuw stel drempels geboren in het afgelopen 1/2 jaar. :(
 
gisteren mijn R1200 RT binnengekregen.
wat een fantastich apparaat zeg....

Dit rijdt wel heel erg makkelijk.
lekker relaxed rechtop achter je ruitje (verstelbaar), gas op de cruise control en kilomters maken maar.
mijn vorige was een Aprilia RSV mille.

Het zijn allebeide 2 cilinders maar daar houd de vergelijking dan ook op.
Ik hem de bmw puur voor woon/werk. voor prive zal het toch wel een supersport blijven want het echte "harde werken" blijft toch erg leuk.

Maar voor de makkelijke kilometers is dit DE keus.

(nog steeds geen kinderziektes ontdekt)

gr,
Luigi
 
gisteren mijn R1200 RT binnengekregen.
wat een fantastich apparaat zeg....

Dit rijdt wel heel erg makkelijk.
lekker relaxed rechtop achter je ruitje (verstelbaar), gas op de cruise control en kilomters maken maar.
mijn vorige was een Aprilia RSV mille.

Het zijn allebeide 2 cilinders maar daar houd de vergelijking dan ook op.
Ik hem de bmw puur voor woon/werk. voor prive zal het toch wel een supersport blijven want het echte "harde werken" blijft toch erg leuk.


Maar voor de makkelijke kilometers is dit DE keus.

(nog steeds geen kinderziektes ontdekt)

gr,
Luigi
Tja, is inderdaad een hele gemakkelijke bike, b.v. kijk maar eens hoe je de voorband moet oppompen...ventiel zit gemakkelijk bereikbaar op 1 van de lichtmetalen spaken. Daar is over nagedacht. Geen gepiel meer.
Enkel de achtervering heb ik beduidend harder moeten instellen, werd een beetje zeeziek van het gedein.
:] :] :]
 
Maandag bij 1600 km de 1000 km beurt gehad, wetende wat ze allemaal doen tijdens die beurt, vraag ik me toch af hoe het in godsnaam mogelijk is dat de bike na die beurt beduidend beter oppakt.
Voordat we tot aankoop van deze bike overgingen hebben we lang liggen te twijfelen tussen uiteraard de Pan en de FJR, maar wat ben ik blij dat de keuze op de BMW is gevallen, dus niets anders dan lof en met name voor de stuurkwaliteiten.
Machine geeft vanaf het begin een zeer vertrouwd gevoel, en na iedere bocht heb je zoiets van; die had ik toch nog scherper kunnen nemen.
Enig minpunten tot op dit moment vindt ik; de middenbok is wat aan de hoge kant(moeilijk afzetten) en de CD-speler die zeer gevoelig voor trillingen is.
:] :] :]
 
Maandag bij 1600 km de 1000 km beurt gehad, wetende wat ze allemaal doen tijdens die beurt, vraag ik me toch af hoe het in godsnaam mogelijk is dat de bike na die beurt beduidend beter oppakt.
Voordat we tot aankoop van deze bike overgingen hebben we lang liggen te twijfelen tussen uiteraard de Pan en de FJR, maar wat ben ik blij dat de keuze op de BMW is gevallen, dus niets anders dan lof en met name voor de stuurkwaliteiten.
Machine geeft vanaf het begin een zeer vertrouwd gevoel, en na iedere bocht heb je zoiets van; die had ik toch nog scherper kunnen nemen.
Enig minpunten tot op dit moment vindt ik; de middenbok is wat aan de hoge kant(moeilijk afzetten) en de CD-speler die zeer gevoelig voor trillingen is.
:] :] :]

Tja, dat gevoel heb ik met mijn 1150 RT nou ook, na een beurt rijdt 'ie weer super. Sturen is ook met de 1150 een makkie. Maar dat die extreem dure cd speler gevoelig is voor trillingen (1.400€)??? Daar sta ik van te kijken.
 
FF een mededeling van algemene aard; dinsdag j.l. een ritje door luxemburg gemaakt. Ben aldaar redelijk goed bekend en weet de meeste interessante slingerweggetjes wel te vinden. Maar ben behoorlijk geschrokken van de toestand van die wegen, het asfalt heeft zwaar te lijden gehad van de afgelopen redelijk strenge winter. Dus voor eenieder die van plan is binnenkort een toertocht door Luxemburg te organiseren...KIJK GOED UIT!!!! :( :(
En wat de R1200RT betreft deze reageert niet verraderlijk indien het voorwiel plotsklaps uitbreekt indien men een bocht neemt waarbij het asfalt los ligt.
Bike is prima uitgebalanseerd.
:] :] :]
 
Tja, dat gevoel heb ik met mijn 1150 RT nou ook, na een beurt rijdt 'ie weer super. Sturen is ook met de 1150 een makkie. Maar dat die extreem dure cd speler gevoelig is voor trillingen (1.400€)??? Daar sta ik van te kijken.

Bericht gekregen van de dealer, huidige CD-speler wordt in zijn geheel vervangen. Doen dus niet moeilijk, dat ding behoort het te doen, zo niet een nieuwe. Heb inmiddels bijna 3000km met hem gereden, en nog niets vreemds kunnen ontdekken, olieverbruik is minimaal.
8-)
 
Ah, gelukkig maar. Cd'tje luisteren (of Mp3) kan uiterst relaxed werken vind ik, en zeker op lange saaie Autobahn stukken. Maar het mag ook wel foutloos werken voor dat bedrag.
 
Heb op 1 april R1200rt besteld. Was na proefrit meteen verkocht. Had hiervoor R80R. Afspraak was dat de motor voor eind april geleverd zou worden. Gaat helaas niet meer lukken. Mn geduld wordt zwaar op de proef gesteld. Wat is jullie ervaring met levertermijn??

Hebben jullie suggesties voor beste verzekering maatschappij. Tot nu toe komt KNMV als goedkoopste/beste uit mn selectie.

Verder valt mij de voorgespiegelde prijs van de 1000km beurt behoorlijk tegen. Tips?

Gegroet.
 
Heb op 1 april R1200rt besteld. Was na proefrit meteen verkocht. Had hiervoor R80R. Afspraak was dat de motor voor eind april geleverd zou worden. Gaat helaas niet meer lukken. Mn geduld wordt zwaar op de proef gesteld. Wat is jullie ervaring met levertermijn??

Hebben jullie suggesties voor beste verzekering maatschappij. Tot nu toe komt KNMV als goedkoopste/beste uit mn selectie.

Verder valt mij de voorgespiegelde prijs van de 1000km beurt behoorlijk tegen. Tips?

Gegroet.

Hoi Alex,
Nou dan heb ik meer geluk gehad, vrijdags proef gereden, en de volgende vrijdag kreeg ik hem al overhandigd. Nou ben ik je wel aan het pesten, ik heb nl het testrit exemplaar gekocht, was een interessante aanbieding, full options voor een schappelijke prijs.
De 1000km beurt was erbij inbegrepen, dus ook daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.
Wat de verzekering betreft, was de huisverzekeringsmaatschappij van BMW zeer scherp geprijsd(ca. 750 euries vollcasco/max.korting(75%)), maar gezien het feit dat ik enigzins gebonden ben bij Sterpolis(900 euries/80%)(totaal pakket huis/leven en voertuigen)ben ik niet overgestapt.

Verder hoop ik dat de levering dan toch spoedig zal plaatsvinden en dat je net zoveel van deze bike gaat genieten als ik momenteel doe.

mvrgr. Frans
:] :] :]
 
Hi Frans,

Dank voor je reactie. Heb nog geen telefoontje van dealer gehad wanneer die geleverd gaat worden. hoop maar dat het nog voor hemelvaartsdag wordt.
KNMV lijkt me toch goedkoper alhowel het niet veel zal schelen.

Hoeveel km's heb je er nu zelf op zitten? Hoe bevalt het? Wat voor soort rijder ben jij (rustig of juist meer sportief)? Ik behoor echt tot de rustige rijders?

Wat voor soort benzine gooi je erin? Als ik het allemaal goed begrijp dan hoor je 98 te tanken maar kan 95 ook. Heb je er mee ge-experimenteerd?

Veel rijplezier morgen bij 25C!!

gr. Alex
 
Hi Frans,

Dank voor je reactie. Heb nog geen telefoontje van dealer gehad wanneer die geleverd gaat worden. hoop maar dat het nog voor hemelvaartsdag wordt.
KNMV lijkt me toch goedkoper alhowel het niet veel zal schelen.

Hoeveel km's heb je er nu zelf op zitten? Hoe bevalt het? Wat voor soort rijder ben jij (rustig of juist meer sportief)? Ik behoor echt tot de rustige rijders?

Wat voor soort benzine gooi je erin? Als ik het allemaal goed begrijp dan hoor je 98 te tanken maar kan 95 ook. Heb je er mee ge-experimenteerd?

Veel rijplezier morgen bij 25C!!

gr. Alex

Gisteren een rondje Belgie-Luxemburg-Frankrijk en weer terug gereden, in het totaal bijna 550 KM. In die hoek was het gisteren reeds 25°C, dus was zweten.
Voordeel was wel dat de banden goed op temp. waren en we dus het bochten gedrag van de RT konden uitproberen. Met mijn vriendin achterop kan ik zeggen dat hij zich heel strak door iedere bocht laat sturen, 1X hebben we met iets de grond geraakt. Heb nog niet kunnen ontdekken welk deel dat was.
De achtervering is 1/2 ingedraaid(dus niet meer op fabrieksinstelling)
Ik Tank bij voorkeur de V-Power, deed ik ook met de vorige bike. Is er geen V-Power voorhanden dan tank ik de gewone 95 benzine.
Ik hen nu bijna 4000 km gereden en merk duidelijk dat hij steeds soepeler begint te lopen.
Olieverbruik ruim een halve liter op de 3000km.

We zullen voor je duimen dat je hem nog voor de Hemelvaart krijgt, mij is toen verteld dat de levertijd ca. 1 week bedraagt.

:] :] :]
 
Heb op 1 april R1200rt besteld. Was na proefrit meteen verkocht. Had hiervoor R80R. Afspraak was dat de motor voor eind april geleverd zou worden. Gaat helaas niet meer lukken. Mn geduld wordt zwaar op de proef gesteld. Wat is jullie ervaring met levertermijn??

Hebben jullie suggesties voor beste verzekering maatschappij. Tot nu toe komt KNMV als goedkoopste/beste uit mn selectie.

Verder valt mij de voorgespiegelde prijs van de 1000km beurt behoorlijk tegen. Tips?

Gegroet.

Je dealer moet kunnen vertellen wanneer de fiets geproduceerd en geleverd gaat worden. Ik heb de mijne afgelopen dinsdag besteld. Wordt in week 19 geproduceerd en in week 21 geleverd.
 
Heb mn r1200rt op 1/4 besteld met als levering in week 17 (volgesn de dealer). Is dus niet gelukt. Hij schijnt nu wel geproduceerd te zijn (status 155??).
Vraag me af of hij komende week wel geleverd wordt gezien Hemelvaartsdag. Wordt dus zeker 1 a 2 weken later. Kortom, mooie beloftes van dealers komen niet altijd uit!!
 
Heb de R1200RT gisteren bij de dealer gezien, nog in de krat. Misschien wordt hij morgen afgeleverd, anders waarschijnlijk volgende week dinsdag. Is wel grappig om hem zo in de krat te zien. Heb er paar foto's van gemaakt. Zo zie je hem natuurlijk nooit meer. Viel me overigens op dat de kofferdeksels er niet opzaten. Die worden dus nog gemonteerd.
Zit te popelen om de eerste km's te kunnen gaan maken!!

gr.
 
Word eens tijd voor een foto:
full
 
Eindelijk eens een koffer waar wat in kan. Het enige wat dan nog mist is een topkoffer rail en een tweede remlicht erop.
Vraagje aan de bezitters van dit moois: hoe goed zijn de spiegels? Ik heb er alleen nog maar op gezeten maar het viel me op dat ze minder beeld geven dan de "oude" 1150RT spiegels. Klopt dat in de praktijk ook?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan