Condensator i.p.v. accu?

bkraan

MF'er
24 jan 2003
204
0
Breukelen
Mijn oude XL250 heeft een kleine accu, 6 volt, 6 Ah. Deze is kapot (inwendige kortsluiting). Weglaten lijkt me niet gezond voor de rest van het elektische circuit, vervangen niet zinvol, zo'n kleine accu is snel gaar, bovendien heb ik hem verder niet echt nodig.

Is het mogelijk de accu te vervangen door een flinke electrolitische condensator (Elco) om zo het electrische circuit te sparen? Zo ja, welke capaciteit moet ik nemen?
 
Nee, dat kan niet.. Een condensator heeft geen stabiliserend effect op je dynamo. Je accu is een belangrijk onderdeel van je electrische cirquit en zorgt er o.a. voor dat je spanningsregelaar goed werkt.
Laat je hem weg, kan het je je regelaar kosten. Je zou wel een gelaccu kunnen gebruiken, die gaan een stuk langer mee en zijn beter bestand tegen hard gebruik.
 
Toch heb ik eens in een oudere draad op dit forum dit stuk behandeld gezien; een oplossing met een condensator, die ook speciaal voor dat doel in de handel is, plaatjes erbij.

Je moet dan natuurlijk wel voortaan altijd de kickstarter gebruiken.

Of het altijd echt goed gaat, vooral bij diverse typen electronische ontsteking, lijkt me vooraf moeilijk te bekijken en ik vermoed dat dan starten met licht aan extra moeilijk gaat worden.

Ik meen dat dit verhaal hier ongeveer een jaar geleden speelde.
 
Mijn oude XL250 heeft een kleine accu, 6 volt, 6 Ah. Deze is kapot (inwendige kortsluiting). Weglaten lijkt me niet gezond voor de rest van het elektische circuit, vervangen niet zinvol, zo'n kleine accu is snel gaar, bovendien heb ik hem verder niet echt nodig.

Is het mogelijk de accu te vervangen door een flinke electrolitische condensator (Elco) om zo het electrische circuit te sparen? Zo ja, welke capaciteit moet ik nemen?

Zolang de capaciteit van de condensator maar hoog genoeg is om je spanning stabiel te houden moet het wel kunnen. Wordt wqel een grote jongen.
Kleine accu is waarschijnlijk goedkoper.....

ZXR
 
Allen, bedankt voor de bijdragen. Bij motozoom.nl kost een accutje inderdaad slechts 5,95 euro, meteen even besteld. Ben benieuwd naar de levensduur. Daarom, en uit interesse, toch ff op 'battery eleminator' gezocht. Wat ik al vermoedde: is niets anders dan een flinke elco, bijv. 56.000 uF, 25 V. Deze heeft blijkbaar voldoende stabiliserend effect. Schijnt vooral voor o.t.r./enduro toepassingen te worden gebruikt i.v.m. gewichtsbesparing.
 
Mooi idee van de elco.
Maar bij overspanning zal de accu hooguit koken, een elco echter kan een fikse explosie opleveren met een wolk agressieve slurrie. Tenminste die kleine types waar ik mee heb gespeeld.
De overspanning onstaat wanneer de spanningsregelaar kapot is.

Gr,
Henk
 
Zet je d`r een electrolietische condensator in met een hogere spanning 64 Volt gelijkspanning,en een hele dikke jongen met veel uF`jes(de bekende bekerelco)
 
Laatst bewerkt:
Ja, "dikke" elco's liggen ook vaak in dump-aanbiedingen uit overtollige fabrieks-voorraden.

Aardigheidje: een elco die langdurig op een veel lagere spanning dan toegestaan staat zal na enige tijd extra microFarads bij-krijgen ("formeren").

Overigens is de opgegeven capaciteits-waarde gewoonlijk erg grof (+50~-30%) en is ook de temperatuur van invloed.

Oppassen: sommige elco's hebben schroefdraad-aansluiting in/op aluminium; zijn de originele aluminium boutjes of moeren er niet meer bij kijk dan goed uit wàt je ervoor als vervanging gebruikt want anders binnen enige maanden voor eeuwig vast èn/of (iets na die maanden) tot poeder uiteenvallend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan