[VF750] Toerenteller valt op 0

Ye Greate'96

MF'er
14 jul 2004
79
0
Heiloo
Ik heb een Honda VF 750 uit 1986 en heb het volgende probleem:

Als ik voor een stoplicht sta na ongeveer 3 kilometer rijden (nog amper warm) loopt ie stationair prima, maar opeens valt de toerenteller op 0 en klinkt de motor erg gedempt, ook bij gas geven blijven de toeren op 0 staan, zelfs bij wegrijden wat dan erg traag gaat.

Na zo'n 10 to 30 seconden na het wegrijden met weinig kracht pakt ie 'em ineens weer, dan doet de toerenteller het weer en is alle kracht weer terug.

Ik heb dit vorig jaar ook wel eens gehad bij het starten, dan start hij prima, maar de toerenteller blijft op 0 staan, maar op een gegeven moment pakt ie 'em gewoon weer.

Wat kan dit zijn?
 
je toerenteller wordt aangestuurd door de cdi en ontstekingsopnemer van de achterste cilinderrij, als deze niet goed werkt blijft de toerenteller ook op 0 staan. gezien jouw vermogensverlies tegelijk met het weigeren van de toerenteller geeft dus de indicatie dat 1 van deze 2 onderdelen niet correct werkt/kapot is.
Als ik het me goed herinner heeft de '86 nog maar 1 gecombineerde CDI ipv 2 losse. Wissel de 2 stekkers op de CDI eens om en kijk dan wat de toerenteller doet wanneer e 2 cilinders uitvallen. Geeft de toerenteller dan nog steeds problemen, dan is de opnemer (picku-spoel) de boosdoener, blijft e toerenteller het gewoon doen, dan is e CDI de boosdoener.
De CDI zit geloof ik verstopt tusen de accu en het kastje voor de gereedschapsset.
 
Ik heb de boel 'es bekeken en de stekker van de linker CDI losgehaald.
Vervolgens startte ik de motor en gebeurde er precies hetzelfde als dat ik wel eens heb tijdens het rijden.

Kortom: het verlies in kracht komt doordat er tijdelijk nog maar 2 van de 4 cilinders werken en de toeren teller zit aangesloten op die 2 cilinders, want wanneer ik de stekker van de andere CDI los haal, klinkt ie wel raar, maar de toeren teller werkt wel.

Ik heb de stekkertjes allemaal losgehaald en ingespoten met wat vochtverdrijver.
Maar ik weet nog steeds niet waarom die CDI (ontsteker denk ik?) er mee stopt.

Zou het probleem op te lossen zijn met een nieuwe CDI en kan ik zonder gevaar voor de motor die 2 CDI's omdraaien?
 
aangezien je probleem zich niet altijd voor doet zou ik eens aandachtig alle draadjes langslopen om te kijken of er ergens een draadbreuk of slecht contact zit. Laat de motor lopen en friemel eens met wat draadjes.
 
heb ongeveer het zelfde probleem gehad met mijn magna vf750c uit 83.Toeren vielen weg en motor liep op twee cilinders na veel gezoek bleek het in het stekkertje te zitten wat het signaal van de cdi doorgeeft.Weet ff de juiste naam van dat ding niet maar zat rechts op het blok dit geeft het signaal door naar de onsteking deze gaf geen signaal meer door. Na hem vervangen te hebben geen problemen meer gehad. kijk hier eens naar veel succes.
gr. Bob
 
Ik heb m'n cdi kastje geopent, maar kan er niks verkeerds aan zien...

Wat is jullie mening?
cdi.jpg
 
De CDI's zijn helemaal nagekeken op scheurtjes e.d., is allemaal prima, maar het probleem blijft hetzelfde.

Na ongeveer 3 kilometers valt de toerenteller op 0 en klinkt het alsof nog maar 3 cilinders het doen.

Zojuist probeerde ik te starten, en nu gebeurd bovenstaande zelfs als de motor helemaal koud is, zelfs na een aantal keer proberen, blijft het hetzelfde.

Wat kan dit nog zijn?
 
OPGELOST!!!

250 euro armer en heel wat ellendige ervaringen rijker heb ik toch de oplossing gevonden (althans Lemstra Motoren in Alkmaar)

Het probleem bleek te liggen een aan defecte pulse. (dit geeft schijnbaar een seintje aan je cdi wanneer je bougie weer een vonkje moet geven oid)

Eenmaal vervangen reed m'n motor 10 kilometer prima totdat er ineens weer hetzelfde gebeurde, 2 cilinders draaiden niet meer!
Wat bleek na onderzoek: niet alleen een van de pulsen van de achterste 2 cilinders was defect, nu ook een pulse van de voorste 2!!!! '(

Maar Lemstra heeft deze vervolgens kosteloos vervangen en nu geen enkel probleem meer :} :} :} :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan