Kawasaki Z1 / Z900 / Z1000 topic

Hoe was de Zed-dag????
Moest helaas zaterdag tot 6 uur s'ochtends werken en werd pas heel veel later weer wakker.. :(
Heeft iemand foto's gemaakt?
 
Een iets minder subtiele oplossing voor het verbeteren van de koeling...

full
 
Het was niet zo heel druk. Er waren ook mensen met de auto gekomen vanwege het weer. Ikzelf ben er van 12:15 tot 14:15 daar geweest. Ik ben er met de ZRX naar toe geweest en een vriend van mij met een zeer mooie Z1000A2. Er waren natuurlijk wel verschillende Z1's, Z650, Z1000A en ELR's. Een paar standjes o.a. van de Kawasaki Merkclub en van Willem Hendriks. Marcel Schepers was er met zijn perfect gerestaureerde Z1A en ik heb nog een perfecte bruin-oranje Z1 uit 1973 gezien. Ik heb wel een paar foto's gemaakt, maar niet digitaal.
 
Het was niet zo heel druk. Er waren ook mensen met de auto gekomen vanwege het weer. Ikzelf ben er van 12:15 tot 14:15 daar geweest. Ik ben er met de ZRX naar toe geweest en een vriend van mij met een zeer mooie Z1000A2. Er waren natuurlijk wel verschillende Z1's, Z650, Z1000A en ELR's. Een paar standjes o.a. van de Kawasaki Merkclub en van Willem Hendriks. Marcel Schepers was er met zijn perfect gerestaureerde Z1A en ik heb nog een perfecte bruin-oranje Z1 uit 1973 gezien. Ik heb wel een paar foto's gemaakt, maar niet digitaal.


Hmm zo te horen toch best jammer dat ik er niet bij ben geweest.
Maarja misschien nog maar eentje organiseren met wel lekker weer..?
 
Ik zal iets specifieker zijn over mijn vraag. Ik heb even wat beter rond gekeken op internet en toch wel aardig wat zetten te koop zien staan.

Stel dat je een z1000 uit 78 koopt, die heeft standaard rond de 85 pk. Wat si dan een goedkope manier om hem een aantal pk'tje (en hoeveel pk'tje dan?) extra te geven. Ik verwacht dus niet dat je hem 130 pk kan geven voor een paar tientjes ofzo, en zoveel hoeft van mij ook niet.

groets
 
Ik zal iets specifieker zijn over mijn vraag. Ik heb even wat beter rond gekeken op internet en toch wel aardig wat zetten te koop zien staan.

Stel dat je een z1000 uit 78 koopt, die heeft standaard rond de 85 pk. Wat si dan een goedkope manier om hem een aantal pk'tje (en hoeveel pk'tje dan?) extra te geven. Ik verwacht dus niet dat je hem 130 pk kan geven voor een paar tientjes ofzo, en zoveel hoeft van mij ook niet.

groets


Hangt volgens mij echt helemaal van je portemonnee af.
Met "een paar tientjes" kom je idd niet ver, maar dat hangt er ook weer van af wat jij een paar vindt.. :?
Misschien als je nog iets specifieker bent met wat je precies wil hebben en bereiken wordt het makkelijker om prijs indicaties te geven.
Zo'n kompleet lachgas setje bijvoorbeeld :9~ :?
Trouwens buiten het dingetje op te voeren zal je zoals Nitro ook al zei aan verstevigingen van oa. het frame moeten gaan denken, remmen, rijwielgedeelte en vering vedienen dan ook nog wel wat aandacht...
Succes en kijk maar even op klasmo.de voor inspiratie :Y .
 
Je kunt beginnen met een goede uitlaat en een dynojetkit en K&N filters. Meestal zit er al een andere uitlaat op. Ook is het verstandig om de motor een grote beurt te (laten) geven en alles in orde brengen v.w.b. banden, vering, ketting en tandwielen, mocht dat nodig zijn.
 
Nu kan ik het toch niet laten, dat nou niemand dit weet.

Dit is Kenny Annesley op een dubbelblokker Kawa, deze fiets is later gekocht door Henk Vink en nog weer later reed dat Franse vrouwtje er volgens mij op?
Am I right?

Kenny Annesley was in 1979 kampioen Top Fuel in de USA en tevens recordhouder met 7,71 op de kwart mijl. Dit was voor Henk Vink een reden om zijn motor te kopen en om daarmee een tijd onder de 8 sec. te realiseren in Europa.

full


Dit is een foto van het hart van de dubbelblokker van Vink begin 1980.
Belangrijkste kenmerken: 2 1200cc Kawasaki Z blokken, geen blower, maar alleen Hillborn injectors. Let ook op de magneetontsteking en de brandstoftank achter het blok. Later meer.
 
Bedankt voor de racties, ik ga me even kijken op de duise site. En darkness, ik rij al een aantal jaren motor, ben alleen (helaas)geen sleutelaar. Maar ik zat overigens te denken aan 110 pk's. Of misschien het blok van Kenny Annesley ;)
 
De nieuwe dubbele Kawa van Vink was totaal anders dan de toenmalige Top Fuel motoren. Geen blower en een hoge compressieverhouding. Een zeer hoge compressie van 11,5 : 1, althans zeer hoog voor gebruik met Nitromethaan. Dus geen blower, maar dikke Hillborn injectors. De cilinderkoppen waren naar voorbeeld van de toenmalige Pro Stock dragracers gebouwd, dus geflowde koppen met Norris nokkenassen met bijna 12mm kleplift, Manley kleppen. Het blok is gebouwd door de toenmalige bekende tuner Carl Ahlfeld. Het vermogen werd geschat op 600 pk.
Het frame is gemaakt uit Chroom molybdeen en maakte gebruik mogelijk van een 35cm brede Goodyear slick. De voorvork was een stevige Paoli/Egli exemplaar.

full


Let op de slider clutch (centrifugaal koppeling), de getande riem en de uitlaten.
 
Bedankt voor de racties, ik ga me even kijken op de duise site. En darkness, ik rij al een aantal jaren motor, ben alleen (helaas)geen sleutelaar. Maar ik zat overigens te denken aan 110 pk's. Of misschien het blok van Kenny Annesley ;)

Van 83 naar 110 (krukas) pk is goed mogelijk. Ook kun je het betrouwbaar houden. Alleen, het zal niet goedkoop zijn. Ik denk dan aan 72mm Wiseco's (1075cc) met 10,25:1 compressie, Webcam 395 nokkenassen en iets grotere carburateurs en een goede uitlaat (bijv. Vance & Hines 4 in 1 straatuitlaat). Als je dat doet, is het ook raadzaam om versterkte carter- en cilindertapeinden te monteren. Kijk maar eens rond op de site van APE raceparts of Schnitz racing.
Dit alles kun je pas doen als de basis goed is, dus alle versleten onderdelen vervangen. Pas dan doe je het in mijn ogen goed. Het kost wel wat, maar dan heb je ook wat.
 
Van 83 naar 110 (krukas) pk is goed mogelijk. Ook kun je het betrouwbaar houden. Alleen, het zal niet goedkoop zijn. Ik denk dan aan 72mm Wiseco's (1075cc) met 10,25:1 compressie, Webcam 395 nokkenassen en iets grotere carburateurs en een goede uitlaat (bijv. Vance & Hines 4 in 1 straatuitlaat). Als je dat doet, is het ook raadzaam om versterkte carter- en cilindertapeinden te monteren. Kijk maar eens rond op de site van APE raceparts of Schnitz racing.
Dit alles kun je pas doen als de basis goed is, dus alle versleten onderdelen vervangen. Pas dan doe je het in mijn ogen goed. Het kost wel wat, maar dan heb je ook wat.
:^ 8-)

en dan valt er met die flatslides niet meer mee te rijden in de stad of nat weer B|

:P :9
 
:^ 8-)

en dan valt er met die flatslides niet meer mee te rijden in de stad of nat weer B|

:P :9

Ik heb daar nooit last van gehad met flatslides, behalve regen dan, maar dat ligt aan de K&N filters. Wat jij bedoeld, denk ik, is het horten en stoten onder de 2000 toeren en dat ligt vaak aan de hoge kleplift. Ik kan met mijn huidige motor ook gewoon in de stad rijden (als die rijklaar zou zijn). Het moet alleen niet te lang duren, vanwege de slechte koeling.
 
Ik heb daar nooit last van gehad met flatslides, behalve regen dan, maar dat ligt aan de K&N filters. Wat jij bedoeld, denk ik, is het horten en stoten onder de 2000 toeren en dat ligt vaak aan de hoge kleplift. Ik kan met mijn huidige motor ook gewoon in de stad rijden (als die rijklaar zou zijn). Het moet alleen niet te lang duren, vanwege de slechte koeling.
Ook dat werkt "mee" ja ( tegen dus eigenlijk ;) ) Ik heb op de Big Zed eigenlijk geen gashandle, die werkt als een "aan/uit" knop, zit geen tussenstuk in waar je comfortabel kan rijden. Filters heb ik niet, zitten hele korte kelkjes op.

Maar blijft een waanzinnig ding, leuk die blikken van de Tupperwaremennekes die naast je staan bij het verkeerlicht met zo'n meewarige blik van: "Ja opa, kijk maar eesn goed waar wij tegenwoordig op rijden met je ouwe bak" en ze dan vervolgens het snot voor de ogen rijden als het groen wordt :} :} :} Zijn er dan nog maar weinig zo ridderlijk om hun duim op te steken, meestal zien ze je opeens niet meer als ze langsrijden ( hard rijden doe ik toch niet, alleen hard optrekken, dus ik laat ze meestal weer voorbij komen ).
 
Ook dat werkt "mee" ja ( tegen dus eigenlijk ;) ) Ik heb op de Big Zed eigenlijk geen gashandle, die werkt als een "aan/uit" knop, zit geen tussenstuk in waar je comfortabel kan rijden. Filters heb ik niet, zitten hele korte kelkjes op.

Maar blijft een waanzinnig ding, leuk die blikken van de Tupperwaremennekes die naast je staan bij het verkeerlicht met zo'n meewarige blik van: "Ja opa, kijk maar eesn goed waar wij tegenwoordig op rijden met je ouwe bak" en ze dan vervolgens het snot voor de ogen rijden als het groen wordt :} :} :} Zijn er dan nog maar weinig zo ridderlijk om hun duim op te steken, meestal zien ze je opeens niet meer als ze langsrijden ( hard rijden doe ik toch niet, alleen hard optrekken, dus ik laat ze meestal weer voorbij komen ).

Als ik jou, zou ik de slag van de gashandle vergroten, dat rijdt op straat een stuk fijner.
 
full


Henk Vink slaagde in zijn opzet om een tijd onder de 8 sec. op de kwart mijl te halen. Tijdens de dragrace in Drachten in 1980 reed hij een tijd van 7,802 / 272 km/u. Dit was de eerste 'zeven' buiten de USA. De finale verloor hij overigens van Stefan Reisten met de blower Honda 970 door een gesprongen olieleiding, waardoor hij zijn finaleplek moest afstaan aan Ton Pels.
 
Nog een foto van de 'dubbele'.

full


Deze foto en de vorige zijn overigens van Santa Pod. Bij de vorige foto wordt de motor opgestart met een externe starter.
 
full


Ik heb een foto van Vink met een fire burnout gevonden. Dit was in 1978 of 1979.
 
Terug
Bovenaan Onderaan