Welke motor zal ik kopen?

popmarter

Rookie
3 apr 2005
3
0
Ok, ik rijlessen begint volgende week pas, maar ik ben natuurlijk al wel op zoek naar een motor. Wat raden jullie mij, een beginner dus, aan om te kopen?

Ik wil gaan toeren, dus de motor moet een goed zit hebben (ik ben 1.85m). Buikschuiven hoeft voor mij niet vandaar liever een chopper. Misschien dat ik met mooi weer ook een paar dagen in de maand met de motor naar het werk ga (120 km retour) over de snelweg (of binnendoor als tijd het toelaat). Budget: 5000 euro.

Graag wat suggesties, alvast bedankt! :}
 
een moto die je graag ziet maar minstens 750cc ( indien chopper ).
koop je een met minder cc's dan zal je dit snel spijten , zeker op autosnelwegen .
 
Als je flink wat kilometers wil draaien zou ik zeker denken aan een cardan. En een windscherm op de snelweg is ook geen overbodige luxe.

Kawasaki Vulcan of zo?

Tom
 
Als je er goed en lang op wil kunnen zitten, zou ik geen enkele chopper kopen maar een echte tourfiets.
 
Ik ben een chopper/custom/cruiser liefhebber, maar ik ben het eens met JB37.
Wil je regelmatig langere afstanden rijden, dan is een (lichte) tourfiets comfortabeler.
al blijft een chopper natuurlijk mooier :P
 
Ik heb sinds kort een Shadow 750 C2 ACE. Fijne motor met voldoende vermogen voor de snelweg.
Kruissnelheid tussen 120 en 130 km uur. Maar het lekkerst is rond de 100 km uur. 8-)
 
ktm dukeII??
Ik heb er toevallig nog een staan en die valt binnen jou budget! ;)
is helaas niet echt een sjoppert.....
:P
 
Al eens gedacht aan een tourmotor? Zoiets als een BMW K75/100/1100/RT/LT of wellicht een Pan European of Kawasaki GTR1000? Ik heb zelf een Kawasaki Vulcan gehad en ik heb daar veel plezier aan gehad. Maar persoonlijk zou ik geen 'tsjoppert' meer willen. Ik heb nu een Suzuki GSX1100G en ik ben er erg tevreden over. Er zijn naast 'tsjopperts' en buikschuivers ook nog andere typen motoren. Toch het overwegen waard.
 
Je eerste motor moet je kopen met je hart, en niet met je verstand. Dus kijk alleen naar wat je mooi vindt, en wat voor jou gevoel lekker zit / rijdt!

Je eerste motor vergeef je toch al zijn nadelen.
 
Het is dat men daar aan het celibaat vasthoudt, anders ... :+

Ha! Vertel dat maar eens aan die kleine jongentjes uit de US......

Maar ff on-topic; ik zou voor het woon-werkverkeer ook gewoon een choppert kiezen, hoor. Kijk, 60 km heen & 's middag weer 60 km terug zijn natuurlijk geen mega-tourafstanden. Alleen dan waarschijnlijk niet een HD, maar één of andere fijne Jap. Die rijden ondertussen haast wel net zo goed en langdurig fijn als een 'tour'machine. Én het ziet er wel een stuk stoerder uit dan een PanEuropean of een Beemer uit de K-serie.
 
Bedankt voor alle reacties, een Vulcan spreekt me inderdaad net als:

- Honda CMX*** Rebel
- Suzuki Savage/Intruder/Vx800
- Yamaha Virago
- Harley Sportster, die vind ik echt heel mooi, maar que prijs denk ik net iet te (en zeker voor eerste motor).

Zijn er redenen waarom ik deze motoren wel of niet moet kopen? (herhaal, ik ben beginner).
 
Bedankt voor alle reacties, een Vulcan spreekt me inderdaad net als:

- Honda CMX*** Rebel
- Suzuki Savage/Intruder/Vx800
- Yamaha Virago
- Harley Sportster, die vind ik echt heel mooi, maar que prijs denk ik net iet te (en zeker voor eerste motor).

Zijn er redenen waarom ik deze motoren wel of niet moet kopen? (herhaal, ik ben beginner).

Vulcan: weet waar je aan begint. De blokken schijnen nogal eens een ramp te zijn. Alhoewel ik zelf een Vulcan heb gehad, heb ik de mijne probleemloos gereden. Maar zoek maar eens op dit forum onder "Vulcan". Je komt dan heel wat ellende tegen.

Rebel: 250 of 450cc, ik vrees dat je daar vrij snel op uitgekeken raakt, qua vermogen.

Savage: is een één-cilinder met nogal wat technische problemen over het algemeen. Daarom wordt 'ie ook wel eens "Ravage" genoemd. Ik heb ook ooit eens een Savage gehad. Met mijn 1.80m kwam ik met mijn knieën tegen het stuur.

Intruder: Vrij probleemloze en betrouwbare motoren. Alleen het chroom- en lakwerk is niet altijd geweldig.

VX800: Zelfde blok als de Intruder, maar dan als tour-motor. Fijne motor met een wat slappe voorvork. Heb ik zelf ook ooit eens overwogen om te kopen.

Virago: Volgens mij best betrouwbare motoren.

Sportster: No comment :X
 
Echt serieus: koop je eerste motor met je hart!

Zodra je je rijbewijs hebt stap je bij wat motorzaken binnen en zegt: Ik weet niet wat ik wil, maar ik heb er wel het geld voor ...
Rij gewoon proefritten op vanalles en nog wat, en kijk waar jij je het lekkerst op voelt, dan komt het allemaal goed. Het is tenslotte niet belangrijk wat wij er hier allemaal van vinden, maar hoe jij je er bij voelt.


En betrouwbaarheid ... ach we hebben allemaal wel eens wat!

(de één alleen wat meer als de ander helaas)
 
een moto die je graag ziet maar minstens 750cc ( indien chopper ).
koop je een met minder cc's dan zal je dit snel spijten , zeker op autosnelwegen .
B| Inderdaad, ik heb een 600cc en had er al spijt van toen ik hem kocht, maar als de wet het voor mij niet toelaat en ik geen budget heb voor een zwaardere en toch wil rijden had ik niet veel keus. En ook een 600cc kan het leuk doen. :]
 
ik heb als eerste motor een virago 535. Op zich een leuke motor, stuurt lekker reageerd goed. Alleen heb ik wat problemen met die van mij, maja....

Virago 535 is wel erg laag, en niet echt geschikt als je er ook nog eens met z'n tweeen op wil rijden. Maar de zwaardere modellen zijn wat groter dus als die een beetje vergelijkbare eigenschappen hebben moet dat zeker een ideale motor zijn om op te beginnen. Heel vergevingsgezind, niet elk foutje wordt meteen afgestraft.

Op de snelweg doet die van mij het (zonder windscherm) ook prima. haal de 140 toch wel met gemak, veel harder ga ik niet, maar zou misschien nog wel kunnen. Meestal rij ik gewoon lekker met de stroom mee, dus zo'n 110/120 km/u. Maargoed das met de 535, denk dat je met jouw lengte toch wel voor de 750 of misschien nog zwaarder moet gaan.

(enne deze is ook met het hart gekocht, maar ik vergeef hem toch echt niet al zijn gebreken!!!)
 
Je eerste motor moet je kopen met je hart, en niet met je verstand. Dus kijk alleen naar wat je mooi vindt, en wat voor jou gevoel lekker zit / rijdt!

Je eerste motor vergeef je toch al zijn nadelen.
M'n Shadow met m'n hart gekocht, en het enige nadeel is het vele poetswerk, maar dat is haar al vergeven *D
 
ik heb nog een sportster te koop staan voor 4500 euro, tis geen evo maar wel de meest betrouwbare ironhead, die er gemaakt zijn. en ik heb er ook nog een cbr 1000f staan maar om te beginnen is dat wel een beetje teveel van het goede.
Maar als je een Harley wil dan kun je dat beter doen , anders heb je telkens spijt als er eentje langs je rijdt. En als dat buiten je budget valt.........door sparen
 
Wat mij opvalt aan mijn Shadow is dat je hem voor een sjoppert heel erg plat kunt gooien. Misschien bevalt je dat ook wel?
 
ik heb nog een sportster te koop staan voor 4500 euro, tis geen evo maar wel de meest betrouwbare ironhead, die er gemaakt zijn. en ik heb er ook nog een cbr 1000f staan maar om te beginnen is dat wel een beetje teveel van het goede.
Maar als je een Harley wil dan kun je dat beter doen , anders heb je telkens spijt als er eentje langs je rijdt. En als dat buiten je budget valt.........door sparen


Lijkt mij een goed plan, m'n eerste motor was ook een Sporty en dat is best te doen als je net je rijbewijs hebt. Vooral de Iron Head met vier bak rijd fantastisch, beter dan de Evo. (vind ik, maar jah wie ben ik :? )
 
mijn eerste was ook een sportster 883 uit 1988 ( in 1994 )
ik heb die ..... 1 dag ! gehad ;(
de zondagnamidag gekocht . s'avonds kwam ik bij kennissen die motor
reden ( honda snelheid ) en die direkt :
niet kopen ge gaat niets anders dan problemen hebben .
ik de volgende dag naar de verkoper ( een motorgarage met alle merken )
en gevraagd of ik geen ander kost krijgen ...... en heb dan een intruder 750
gekocht . Ik heb met de intruder nooit problemen gehad maar .....
heb dan toch een harley gekocht waarmee ik nu al 7 jaar (55000 km ) probleemloos
mee :] en het blijft me spijten dat ik naar anderen geluisterd heb
 
M'n Shadow met m'n hart gekocht, en het enige nadeel is het vele poetswerk, maar dat is haar al vergeven *D

Precies zo :P
full
 
Vooral veel proefrijden (indien mogelijk) en goed om je heen kijken.
Hebben ze niet ook al
thunderbird-sport.jpg

triumph_thunderbird_sport.jpg

een Triumph Thunderbird binnen dat budget? :]
Ook vrij betrouwbaar en om wegens wel of geen ketting/cardan iets niet te doen, xou daar nog eens over nadenken. :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan