Ik word gek graag info: XV750 problemen

Ron xv750se

MF'er
9 apr 2005
57
15
Veen
Hoi, ik heb nu een paar maanden een xv750se uit 83. Echter vorige week kreeg ik problemen. Bij hoger toerental hield hij in en dat werd steeds erger ook begon hij over te slaan met knallen in de uitlaat en tijdens het starten backfire door de luchtfilter. Vervolgens kwam ik tot de conclusie dat ook de eerste cilinder niet meer werkte geen vonk of brandstof.
Ik heb hier gezocht naar wat oplossingen en heb hier en daar geinformeerd.
Ik heb de bougies vervangen, vacuumslangetjes vervangen, , bobines getest en doorgemeten, onstekingspoel doorgemeneten, tci is niet te meten, de twee inlaatrubbers waren gescheurt deze ff opgelapt en getest met wd40, motor loopt weer op twee cilinder stationair maar op het moment dat je gas geeft weer backfires en hij trekt niet meer op, tis net een kermisattractie eerst inhouden dan weer schiet hij voorruit dan weer inhouden. Ik heb van alles al geprobeerd in de afgelopen dagen, wordt er nu een beetje gestoord van graag indien mogelijk jullie hulp.

Ron

full
 
Laatst bewerkt:
Ze adviseerde mij om er niets meer aan te doen was een oude motor, kop was kapot en hij lekt op de keerringen en nog een paar kleine dingen. Het was te duur omdat te maken.
Koppakking heb ik nu zelf vervangen en de kop gevlakt, keerringen heb ik nieuwe liggen die moeten er nog in maar eerst de motor aan de praat dat is het belangrijkste.

Welke keerringen?
 
Wel jammer voor TS dat zijn heel fraaie motorfiets zo beroerd loopt, zelfs nadat hij een boel geld heeft uitgegeven om het te laten fixen en het niet gefixt is. Ook een beetje flauwe reactie van de fixer die het niet gefixt heeft, vind ik. Wel erg makkelijk, maar ja. Ik hoop dat TS er uit komt via dit forum, met of zonder appelflappen.
 
Heb je na het vervangen van de koppakking de compressie opnieuw gemeten warm en koud? Je zuigers en zuigerveren "zagen"er wel goed uit, als je het los hebt liggen meet je dit toch allemaal gelijk na?

Zuigers en zuigerveren waren goed niet verbrand en zaten niet vast.

Compressie, brandstof en vonk moet ie kunnen lopen. Als je bougie in dop drukt, deze aan massa legt en starten, vonkt ie dan allebei, allebei hetzelfde?

Hij vonkt alleen niet zoals bij een auto het is een flauw vonkje en nee het werd er ook niet beter op met 2 andere TCI kastjes.
Is het probleem van de een op de andere dag gekomen of langzaam steeds meer?

Van een op de andere dag en het werd steeds erger.
Heb je er iets op of bij gebouwd waarna het probleem ontstaan is, lang stil gestaan?

Andere bedieningen tbv gas en verlichting, later dit allemaal uitgeschakeld en alleen het ontstekingsgedeelte aangesloten en verders niks.
 
Laatst bewerkt:
Andere bedieningen tbv gas en verlichting, later dit allemaal uitgeschakeld en alleen het ontstekingsgedeelte aangesloten en verders niks.

Dus als ze niet verbrand zijn zijn ze goed? De eerste les van m'n technische opleiding leerde ik.. meten is weten. Ik zie vaak dat m'n banden nog hard zijn maar als ik ga meten is de druk toch te laag....

In dit geval zul je echt moeten meten, zeker weten dat alles wat nodig is om een motor goed te laten lopen ook werkelijk goed is.

Heb je de compressie nu gemeten met warme en koude motor.

Het mooiste is iemand zien te vinden die z'n (goed werkende)motor ernaast wil zetten en dingen uit kan wisselen om zo te testen of het er beter van wordt.

Ben erg benieuwd wat de uitkomst van dit verhaal gaat worden.
 
Het is al een keer eerder voorbij gekomen, maar wat is doet de laadspanning en de voeding van de TCI bij draaiende motor?

Edit: dit gezien het feit dat je eerder aangeeft dat je een zwakke bougievonk hebt.

Zijn ze trouwens nat of droog als je ze eruit haalt nadat hij slecht is gaan lopen?
 
Laatst bewerkt:
Mijn respect voor de tijd en de kosten, die je er al aan hebt gespendeerd.
De symptomen lijken veel op die van mijn Vulcan, nadat ik die in 2008 had gekocht. Ik had de olie volgens het boekje vervangen door een halfsyntheet 10W40. Daarna begon de motor te lopen zoals jij omschreef. Ik heb de olie vervolgens vervangen door 20W50 mineraal en al jaren loopt hij probleemloos.
Misschien de moeite van het proberen waard. Het zou de goedkoopste oplossing kunnen zijn ;).
Succes.
 
Laatst bewerkt:
Als ik een gokje mag doen, zou ik het zoeken in de air/fuel afstelling. Hij krijgt benzine, en heeft een vonk. Wellicht zit het luchtfilter verkeerd om of verstopt, blijft de choke hangen, een lekke uitlaatpakking oid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan