kosten motorrijbewijs

Bieger

MF'er
21 mei 2005
38
6
Boxmeer
Ik ben hier nieuw en heb wel even de zoekfunctie gebruikt, maar niks bruikbaars gevonden. Ik had eigenlijk maar een paar korte vraagjes:

- Wie heeft in de afgelopen tijd (1 à 2 jaar) zijn motorrijbewijs gehaald, met hoeveel lessen en hoeveel was je ervoor kwijt?
- Zijn er ook mensen die ervaring hebben met zo'n 10-daagse cursus? En welke rijscholen rond Leeuwarden of Breda zijn echte aanraders?
- Hoe zit het met motorkleding, is dit verplicht en moet je dit zelf meenemen of zorgt de rijschool daarvoor?

Alvast bedankt :)
 
Hey Bieger,

Allereerst een hartelijk welkom hier! Je zal, geloof mij, nog een hoop aan dit forum hebben!! :}

Ik ben momenteel aan het lessen, niet in jouw omgeving maar in Zuid-Holland, Alphen a/d Rijn. Ik betaal per les van een uur 37 euro.

Als alles goed gaat heb ik mijn rijbewijs voor +/- 1000 euro, blijft een hoop geld |( maar dan valt het nog mee geloof ik...

En over de rijkleding, dat verschilt per rijschool. Als je bij een rijschool terecht komt die het verstrekt is het ideaal. Mocht je nou bij een rijschool terecht komen die het niet heeft en niet verplicht stelt zou ik toch zelf kleding aanschaffen. Kzeg maar zo, veiligheid voorop! O-) Ook tijdens het lessen kan het fout gaan, hoeft niet eens jouw schuld te zijn!!

En wat betreft goeie rijscholen, vraag naar ervaringen van mensen op dit forum en in je omgeving!

Hee veel succes met lessen!! :]
 
Mocht je nou bij een rijschool terecht komen die het niet heeft en niet verplicht stelt zou ik toch zelf kleding aanschaffen.

Het is tegenwoordig op examen toch gewoon verplicht?

En 37 euro per les... dat ga je hier in Tilburg niet redden. Reken maar rustig op 50.

Tom
 
Het is tegenwoordig op examen toch gewoon verplicht?

En 37 euro per les... dat ga je hier in Tilburg niet redden. Reken maar rustig op 50.

Tom
Ikke afgelopen November onder de rook van Tilburg, 38 euro per rijles :P
Enige wat de rijschool meestal niet verstrekt zijn de schoenen, dieover de enkel komen. Legerkistjes of bergschoenen zijn hierbij ideaal 8-)
Ikzelf was inclusief de aangeschafte kleding en rijlessen ongeveer 1800 euro kwijt.
 
40 euro per uur
24 losse lessen pakket van 8 uur met 2 examens erin (vb en vd)
totale kosten -> 1560
bijna 3 weken geleden gehaald, en alles in 1 keer gehaald. Theorie kost ook nog wat centen, uitreksel van volksregister, rijbewijs zelf etc is samen ook weer 100 euro.


Eigen kleding is niet verplicht, de meeste rijscholen hebben wel een jas en helm hebben ze zeker. De vraag is of je dit zelf wil.
Zorg dat je een beetje fatsoenlijke schoenen hebt. Ik blijf erbij dat het verstandig is je eigen kleding al te hebben als je aan het lessen bent.
a) je moet het toch een keer kopen
b) je bent aan het lessen, dus nog een beginner en juist dan heb je niet de optimale bescherming...beetje raar.

Kleding kan je zo gek maken als je zelf wil, maar kijk vooral op internet e.d. naar aanbiedingen!
 
Laatst bewerkt:
1 gratis proefles
20 euro voor theorie
600 euro voor totaalpakket (examens + 10 lessen)
2 maal 37 euro voor 2 maal uurtje les
40 euro voor rijbewijs ophalen bij stadshuis |(
-----
734 euro totaal

13 lessen in totaal gehad (kon al rijden, had vroeger honda nsr met 110cc (schakelbrommer)
 
1 gratis proefles
20 euro voor theorie
600 euro voor totaalpakket (examens + 10 lessen)
2 maal 37 euro voor 2 maal uurtje les
40 euro voor rijbewijs ophalen bij stadshuis |(
-----
734 euro totaal

13 lessen in totaal gehad (kon al rijden, had vroeger honda nsr met 110cc (schakelbrommer)

1 gratis proefles
20 euro voor theorie
600 euro voor totaalpakket (examens + 10 lessen)
2 maal 37 euro voor 2 maal uurtje les
40 euro voor rijbewijs ophalen bij stadshuis |(
-----
734 euro totaal

13 lessen in totaal gehad (kon al rijden, had vroeger honda nsr met 110cc (schakelbrommer)

Ehm ja, ik heb ook een schakelbrommer en ik kan in principe ook goed rijden, maar ik ben bang dat ik mezelf misschien wat dingetjes heb aangeleerd die de examinator niet zo goed vindt :9 , dus ga ik er maar even vanuit dat het zowel voor als nadelen heeft en dat ik daarom neit goedkoper uit ben ofzo.
 
Ik had ook 3 jaar schakelbrommer gereden (oke, niet echt boeiende dingen mee gedaan :P ) en 2,5 jaar mijn autorijbewijs...
Reken in ieder geval NIET te weinig. Als je geld over houdt is dat mooi meegenomen, als je te weinig rekent en je bent aan het lessen en het geld is op, dan ben je mooi zuur.
 
1 jaar geleden (voor 1 april!) gelest en examen gedaan.

39,50 per uur, 15 lessen. Totaal 17,5 uur. 1 examen. (yeuH!)
Kleding werd netjes door rijschool verstrekt. Al zag ik op Blik op de Weg, dat dat dus niet altijd gebeurt.

Totaal was ik 966 euro kwijt, inclusief gemeente gelden en theorie.

Zal nu wel duurder worden met die 2 examens.


Edit: Geen ervaring met brommers, dat tijdperk heb ik overgeslagen.
 
Ik les 1,5uur en dan betaal ik 60,-. Ik had zelf al pak en helm omdat ik al vaak achterop zat. maar de rijschool bied het ook aan. Theorie helaas in 3 keer moeten doen, dus in totaal 90,- kwijt.
Heb nu 13 lessen gehad en mag 15 juni op voor bv. Ben nu op dit moment 870,- kwijt. Daar komen nog ongeveer 6 lessen bij en de examens. Dus ongeveer 600,-.
Dan hoop ik voor E1500,- klaar te zijn in totaal.

Oh ja, niet onbelangrijk: heb ook al een motor gekocht :} :}
full
 
Ik had ook 3 jaar schakelbrommer gereden (oke, niet echt boeiende dingen mee gedaan :P ) en 2,5 jaar mijn autorijbewijs...
Reken in ieder geval NIET te weinig. Als je geld over houdt is dat mooi meegenomen, als je te weinig rekent en je bent aan het lessen en het geld is op, dan ben je mooi zuur.

Ik heb er in ieder geval 1500 euro voor en ik ga in de vakantie nog vakantiewerk doen, maar het zou wel fijn zijn als ik wat extra geld overhou voor als ik op kamer ga, voor onvoorziene dingen enzo...

Wat is er precies veranderd dan? Dat je het examen speciale verrichtingen en het examen verkeersdeelname apart doet?
 
ik heb een pakket van 14 lessen voor 710,-, daar zit de bv examen in en de examen van verkeersdeelname. kleding kan ik van de rijschool lenen.

ik dacht dat een losse les ong 35,- was voor 60min.

dit is trouwens bij Enschede
 
b) je bent aan het lessen, dus nog een beginner en juist dan heb je niet de optimale bescherming...beetje raar.

Kleding kan je zo gek maken als je zelf wil, maar kijk vooral op internet e.d. naar aanbiedingen!

Maar koop die kleding niet blind van Internet. Wat kleding onveilig maakt is vooral dat het niet goed past. Dat is ook het probleem met rijschoolkleding en helmen, die hebben maar kleding van één merk in een paar maten en dat past bij lang niet iedereen goed.

Zelf heb ik een les of 5 gehad met geleende kleding. Daarna was het zo duidelijk dat ik meteen na het examen een motor ging kopen dat ik alvast goede kleding en helm heb gekocht.

Mike
 
Ik ben momenteel bezig met lessen en heb 9 lessen gehad en net geslaagd voor mijn BV examen, kosten tot nu toe:

5x1,5 uur gelest: 5x58,- = 290
4x1 uur gelest: 4x38,50 = 154

BV examen = 125

Helm: 225
Broek: 190
Jack: Gekregen
Laarzen: 230
Rugprotector: 90
Handschoenen: 40

Totaal: 1344,-

En dan moet ik nog 5 lessen ongeveer voor mijn examen verkeersdeelname + theorie dus er komt nog ongeveer 500 eurie bij.
 
Ik las op het internet trouwens dit:

MOTOR SPOEDOPLEIDING
Speciaal voor kandidaten met veel brommerervaring of andere motorervaring hebben wij een 3-daagse spoedopleiding voor 995 euro.

EN:

Zijn er voor de motor ook spoedopleidingen?
Ja, wij bieden een spoedopleiding aan in 3 dagen. Deze opleiding kost 995 euro inclusief examen. Een intake-les is bij deze opleiding verplicht (niet bij deze prijs inbegrepen). Deze spoedopleiding is helaas niet voor iedereen de beste opleiding. Een redelijke rij-ervaring met bijvoorbeeld een brommer is zeker een aanbeveling.


bron: http://www.verkeersschoolblom.nl/verkeersschool/rijschool-breda.php

Zou dat wat zijn?

Het lijkt me trouwens wel een twijfelachtige rijschool, aagezien ze beweren dat je de 1e 2 jaar op een motor mag rijden tot 35KW, terwijl dat volgens mij 25Kw is
 
Wat is er precies veranderd dan? Dat je het examen speciale verrichtingen en het examen verkeersdeelname apart doet?

Yep je moe ze nu apart doen. Er zijn nu ook wel heel wat meer verrichtingen dan toen alles nog in 1 examen moest.
- lopen met de motor in de hand en op de middenbok of jiffy zetten

- stapvoets rijden
- langzame slalom
- wegrijden uit parkeervak (links of rechts)
- halve draai (links of rechts)
- achtje
- 50 rijden, afremmen naar 30, 1 versnelling terug schakelen eeennn slalommen

- Snelle slalom
- uitwijkoefening

- remproef
- precisiestop
- noodstop

edit:
Je moet inderdaad niet van inderdaad kopen, maar je kan er wel naar aanbiedingen zoeken! (en daarna naar de winkel gaan om het te kopen, of zoals sommigen adviseren: duitsland).

 
Ik heb gelest bij Tilstra in Leeuwarden. Is me goed bevallen, zou iig niet bij 'De Goeie' , ANWB of Van Dijk gaan. Aangezien die vaak met de auto achter je aan rijden. Kleding hebben ze daar allemaal en mag je nog gebruiken ook :)
Spoedopleidingen heb ik een hekel aan en ik zou het ook nooit doen. In een week kan je niet leren rijden. En de kans dat je echt in 1 keer slaagt is echt heel klein(bij auto is dat ongeveer 30%)
 
heej dit is wel goeden school ik les er zelf ook kijk maar effen op de site is in breda trouwens

de kleding word verzorgd op handschoenen en helm naar

les kost 40 euri en je lest in je 1tje en dit duurt 1 uur

praktijk kost 200euri

www.rijschooljochems.nl
 
Maandje geleden gehaald, totaal ongeveer €1600 kwijt geweest denk ik (niet exact bijgehouden).

Uurtje of 35 gelest (denk ik...)

direct ervoor auto rbw gehaald en was geld even zat, vandaar geen preciezere bedragen/uren..
 
Wat is daar mis mee dan? Jij bent toch degene die moet rijden? :)
Wel eens een instructeur in een auto de bochtentechniek voor zien doen op een dijkje? Maar 1 voorbeeldje van de vele nadelen.... :)

En bovendien, ik vindt het er niet echt sympathiek uit zien..... :X

[me]The Beerhunter is een groot tegenstander van volgauto's bij motor-rij-lessen ;) [/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan