verbouwen van een cb 500f naar exile oldschool

ags

Rookie
24 mei 2005
11
0
Breda
hee mensen,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik neem aan dat deze topic op de juiste plaats staat.
Ik heb onlangs een geheel verbouwde cb 500f gekocht (ongeveer 1978) en wil daar weer een fatsoenlijke fiets van maken (wintertje wat te doen). Nu heb ik een paar lastige vragen : allereerst moeten er bredere banden onderkomen.
Er zit al een hardtail onder dus die zal iets breder moeten worden. Ik wil een achterband hebben van minimaal 200 maar het mag ook 230 worden net als bij die exile fiets. Moet ik dan ook de motor een stukje naar links in het frame verplaatsen, of zijn daar handigere oplossingen voor. Voor de voorkant is het een kwestie van balhoofdplaten aanschaffen op de juiste breedte. Of is dat iets te simpel gedacht.
Men zegt dat dit forum alle oplossingen heeft. Nou eens kijken dan maar.
Alvast thanks voor elke reactie. :]

Ags
 
die voorkant zal wel lukken......maar die achterkant, je wilt 10 tot 12 cm meer rubber dan stock, dus moet je ketting de helft daarvan naar buiten...

dat is wel erg veel...het beste is een tussenas maken achter het blok waar je op links een kettingkje naar het voortandwiel maakt en op rechts eentje naar achter in het wiel...

kijk ff op www.dbbp.com bij cadbikes, daar staan wel soortgelijke ideen tussen..

blok zover uit het midden is sowieso een slecht idee, het ziet er niet uit en het zal ook wel niet echt toppie meer rijden denk ik...
 
misschien dom idee : maar, kan je het aandrijvend tandwiel niet een cm of 6 naar buiten toe krijgen (verlengde as, apart tandwiel oid? ) of is dat heeeeeeel dom wat ik nu zeg ?
 
misschien dom idee : maar, kan je het aandrijvend tandwiel niet een cm of 6 naar buiten toe krijgen (verlengde as, apart tandwiel oid? ) of is dat heeeeeeel dom wat ik nu zeg ?


6 cm... dan heb je een extra steunlager nodig.

'K zou mooi die 200 er in laten zitten... Mooi subtiel, en 't bepaard je EEN HOOP klote werk. Die brede shit is alleen maar een mode-verschijnsel. Over een jaar is het "uit" en wil iedereen weer een "skinny" bandje.

Voorvork veranderen is peanuts.. But then again, da skinny look iz "da shizzle"..!! 8-)
 
hee mensen,

bedankt voor de reacties. Ik ga hem morgen halen, dan staan de foto's er ook die dag op.

En voor het achterwiel.....er zit nu een standaard ding op (te smal vind ik) dus ik ga verbouwen...naar 200 (leuke breedte) een tussenas lijkt mij ook niet al te beste oplosing. Iemand ervaring met een tandwiel dat iets verder uitsteekt ?
We hebben het over een paar centimeter, en de as is toch in het blok gelagerd, zou dat gaan breken ?

Oh ja, als iemand denkt dat ik een cb ga verprutsen....sorry, maar hij ziet er nu al niet meer uit en hij rijdt niet meer, dus als ik er mee klaar ben komt er in ieder geval weer eentje op de weg waar iemand zijn liefde in heeft gestoken (poëtisch hè ?)

ags
 
Oh ja, als iemand denkt dat ik een cb ga verprutsen....sorry, maar hij ziet er nu al niet meer uit en hij rijdt niet meer, dus als ik er mee klaar ben komt er in ieder geval weer eentje op de weg waar iemand zijn liefde in heeft gestoken (poëtisch hè ?)

ags

Maak je geen zorgen, op deze afdeling zijn we niet zo puriteins wat betreft CeeBeetjes (daar zijn andere plekken voor op het forum ;) ).

Hou ons op de hoogte!
 
Maak je geen zorgen, op deze afdeling zijn we niet zo puriteins wat betreft CeeBeetjes (daar zijn andere plekken voor op het forum ;) ).
Ik zal eens proberen een foto op te diepen van een cb400f-je die een vriend van me vroeger had. Was een leuk voorbeeld van 'n low-budget-semi-verchopping. :o


Ik denk dat de cb-sohc fans uit 't brik-klassiek forum ook met smaak dit topic zullen volgen. ;) Ik ben 't in ieder geval wel van plan. :)
 
Hee, mensen, belangstelenden, burgers en buitenlui.

Hier is ie dan....


full



Gisteren op een aanhanger vanuit de randstad naar Breda vrhuist. Wat zie je ???
het is een cb 550f van 1976. Hardtail alvast gamaakt. Wat kreeg ik erbij ?
Nou....een extra blok, een tank van een harley, een wphb in me eige taol, remschijven, kabelbomen, allerlei orginele onderdelen, spiegels, spatborden apenhangstuur en ga zo maar door. En dat alles voor de prijs van 150 fleuries.

En kenners.....heb ik hier goed aan gedaan ? of is het lachen achter het scherm voor jullie ?

the project starts......
 
Geinig hoor! Enne...mocht je 't originele spul kwijtwillen...je weet me te vinden he ;)

Maarre...voor 150 euro zéker niet gek. Een 550 blok is erg degelijk (veel betere bak / koppeling dan een 500)
Ik hou 't zeker in de gaten! Succes met de verherbouw/sloop ;)
 
Tis wel lache, maar niet gek voor 150 pleuro's

staat ie ook als hardtail op kenteken??
Inderdaad als ie van '76 is mag je niet zomaar 't frame verbouwen als ik 't goed heb. Ik meen vanaf ouder dan '75. :?

Lijkt me wel een goeie basis om iets leuks mee te doen. 8-)


in je ondertitel staat trouwens nog dat je een cb500 gaat ombouwen :P
 
Ah hij staat in Breda???

Nou als je dan wat technische ondersteuning nodig hebt, kun je in Etten-Leur bij Willem in de motorcycleworkshop terecht! (info: www.motorcycleworkshop.nl)
Hij doet ook in onderdelen enzo, dus wie weet kun je daar je originele onderdelen ook nog wel kwijt ...

Succes met het project!
 
vanaf '76 moet je weer keuren als je iets er af haalt en of er aan maakt of hoek wijzigt.
meer ook niet als hij niets slijpt, last of doorzaagt.
volgens mij is ts niet echt drastisch aan het veranderen, keep up those idees.
 
hij staat niet als verbouwd op het kenteken. Een echte ratbike verbouwer dus. Bouwen, niet janken, en zeker niet aan het rdw vragen of zij hem ook leuk vinden...

Oh ja, ik ga geen cb 500 verbouwen, zo stond deze in de advertentie. het is dus een 550 geworden.

De volgende stap : onderdelen verzamelen, en alles uitzoeken wat overtollig is en dat wegdoen. Maar ik heb ook een huisje gekocht waar ik nog een schuur aan moet bouwen. Verhuizen in augustus. Bouw gereed in september en dan...bouwen tot ik erbij neer val. Bij de eerste zonnestraal van 2005 wil ik gaan rijden. Heb nog wat te doen dus...

Ene...pas op vandaag buiten. Het dooit flink !!!!! ;)
 
ja ja, dikke vingers, klein toetsenbord, en het is geen motor, dus ik kan er niet mee lezen en schrijven. 2006 is snel genoeg, ja.
 
full


Ik ga er vanuit dat een ieder het plaatje hierboven wel kent. Zoek de verschillen met de cb..
Ik ben dus op zoek naar een paar (budget) onderdelen. Ik kan ook een hoop zelf verbouwen, maar een voorvork , da's te hoog gegrepen. Ik zoek dus een voorvork die korter is maar ook breder. Ook zoek ik een spaakwiel dat ik daarin kan zetten van laten we zeggen 17 inch bij 200 breed uiteraard dit vergezeld van een set balhoofdplaten om het een en ander vast te zetten aan de rest. Heyt rijdt dan een stuk makkelijker. Heeft iemand een idee van welke donormotor ik dergelijke onderdelen kan plukken ?

Voor het achterwiel had ik al het idee dat ik het beste vamn een oude goldwing het wieltje kan pakken. is ook zo'n 200 breed (210 meen ik) bij 17".


Oh ja, als jullie toch op zolder kijken en je mocht struikelen over een uitlaatpijp die 4 in 2 is of 4 losse pijpen die toevallig op een cb passe of pas gemaakt kunnen worden dan hou ik me aanbevolen. Nu eerst een biertje want opwinding maakt dorstig.

Ags
 
Hee, mensen, belangstelenden, burgers en buitenlui.


of is het lachen achter het scherm voor jullie ?

the project starts......


Ik zit met tranen in mijn ogen achter mijn toetsenbord eerlijk gezegd, wat ziet dat ding eruit.

Maar ja, voor 150 euro een motor kopen met nog een vanalles erbij :}

en als ik zie waar je naartoe wilt met dat ding gaat het wel wat worden
 
daarom had ik al verteld dat dit niet een topic is om een cb te vern#*@ken maar om er weer eentje hoe dan ook op de weg te krijgen.

En ja, het zal een hoop werk worden. :)
 
Hey toffe bike..... Wordt denk ik wel een hele gave brommer als ie af is..

Topic is zeker gemarkeerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan