Matzwart kliederen

TheAceOfSpades

MF veteraan
23 aug 2002
1.603
0
Wat is de beste en mooiste manier om een fiets matzwart te spuiten? Goed schuren enzo snap ik.. maar waar kan ik de goede spuitbussen vandaan halen? gewoon bij de gamma?

Om dit resultaat te krijgen:
full


Ja weeeeer deze fiets, blijft een prachtig ding..
 
Mzzzz, zou er bij zo'n project geen spuitbussen op los laten. Hele ding uit elkaar en laten spuiten. Kost wat, maar dan heb je ook wat !
 
Die britbikes zijn ook meer als voorbeeld.. het gaat om dit low-budget project:
full



En naar de spuiter brengen zie ik niet als lowbudget :) Ik hoop dus op wat tips en trucs van de thuisklussers ;)
 
Laatst bewerkt:
mijn ervaring is dat het erg lastig is om iets mooi strak matzwart te krijgen, je ziet er namelijk alles op....

ik heb het een paar keer gedaan en ik krijg het beste reultaat met echt heel goed kaal maken tot op het blik, dat bijna helemaal glad schuren, daarna primeren, een keer of drie, en ook al die lagen goed vlak schuren en daarna dunne laagjes matzwart, ook een keer of drie, tussen door goed schuren en dan en 1 keer een goede toplaag opbrengen.........

en met goed vlak schuren bedoel ik waterproof 800 voor de primer en waterproof 1000 of 1200 voor het zwart...

oh ja, en glans zwart gaat ook niet makkelijk maar wel ietsie beter dan mat...


en nog een tip, doe die strepen eerst, plak ze af en dan pas het zwart, dat is makkelijker...
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Bral! precies de reactie waar ik op hoopte. Dat gaat nog een aardige klus worden..
 
inderdaad, als je alles wilt doen wat nu paars is aan dat ding ben je wel een paar avondjes bezig........

(het frame van een kreidler kostte me toch al gauw 4 volle avonden)
 
Zoals je kunt zien ben ik nu eerst het achterspatbord/zadel aan het aanpakken.. en die spuit ik dan ook meteen. Daarna een andere tank die nu nog helemaal onbespoten is en dus qua spuitwerk ook wel te doen is.

En dan van de winter pas het spul helemaal uit elkaar halen en hele frame doen. En dat gaat dan wel een paar avondjes kosten ja..
 
Ja, dat wilde ik dus zeggen. Het frame is je grootste zorg.

Het is natuurlijk ook maar net hoe groot je eisenpakket is want
ook hier geldt ook weer "you get what you pay for" dus spuitbussen van de gamma
zullen het niet zo goed doen als een compressor met spuitpistool etc.

Indien strepen dan idd eerst die spuiten en afplakken, daarna het zwart.
Heb je al een idee wat je uit wilt geven? Anders is het wellicht de overweging waard om het te laten spuiten.
Simpel matzwart met een streep kan iedere autospuiter voor je regelen voor weinig.
(ervaring spreekt hier)
 
Ik zit rond de 150 euro te denken.

Misschien moet ik inderdaad eens navragen wat de 'professional' er voor vraagt, maar ik ging er eigenlijk vanuit dat dat voor dit bedrag niet haalbaar is.
 
Het ligt er vaak helemaal aan hoe je de onderdelen aanlevert, en hoeveel haast je er mee hebt (en wie je er treft!).

Ik heb eens een tank, twee spatborden, twee zijkappen, en wat los spul bij een kleine autospuiterij neergelegd om het zwart (glans) te laten spuiten. Ik heb er wel een maandje ofzo op moeten wachten (tot ze een grotere klus met zwarte lak hadden), en ik had alles netjes en strak in de primer aangeleverd zodat ze alles alleen maar hoefden te spuiten.

Toen ze me belden dat het klaar lag om het op te halen zeiden ze: breng maar 25 euro voor de fooienpot en een kratje bier mee ...

Ik heb ze toen maar 2 kratjes bier gegeven, want het zag er ook nog eens superstrak uit!

Frames doe ik zelf altijd gewoon met de kwast, maar daar is dan het reaultaat ook naar. Spuiten of poederen is natuurlijk veel mooier, maar ook duurder. Tis maar wat je er mee wil.


EDIT: Als je wil dat de verf een beetje op je tank blijft zitten, blijf dan bij spuitbussen uit de buurt! De spuitbussenverf die je koopt bij de bouwmarkt of autoshop is absoluut niet benzinebestendig!!!
 
Laatst bewerkt:
poederen van een frame kost ook niet alles hoor, voor 100 euri ben je een heel end, kun je beter meteen al het andere blik om de hoek flikkeren, heb je voor 150/200 euri alles superstrak en voor jaren mooi...
 
Tja dan moet ik dat spatbord maar effe zo laten nog (qua kleur) en van de winter alles in 1 keer laten doen..

Het bedrag valt me mee, ik zal es wat spuiterijen in de beurt bezoeken
 
laten doen!!!!!!!

ik heb mijn tank laten spuiten wine berry red = 4 lagen
kosten €350 bij brouwer staphorst incl stickers..
resultaat is perfect.
 
laten doen!!!!!!!

ik heb mijn tank laten spuiten wine berry red = 4 lagen
kosten €350 bij brouwer staphorst incl stickers..
resultaat is perfect.

Brouwer? Jij laat je spuitwerk doen door een motorzaak? Da's niet slim, een 'echte' spuiter had het voor veel minder gedaan; bij Brouwer (voor de niet kenners: ex-Safe & ex-Gebben) doen ze het niet zelf; die brengen het ook weg. Vraag maar aan Bral; die heeft er zelfs nog een blauwe maandag gewerkt.

Je moet echt eens flink links en rechts rondvragen voor een paint-job. Op de een of andere manier lukt mij dat ook iedere weer; mijn motor is door een profie gespoten voor € 500,- (dat zijn dan 2 koffers, met deksels, 2 zijkappen, een belachelijk breeeeeeede tank en twee spatborden). Inclusief strakmaken en ik kan je verzekeren, dat was een enorme klus, op sommige plekken zit de plamuur er bijna 1,5 cm dik op. 'Werd gedaan door een spuiter van een schadeherstelbedrijf, in de avonduren. Mocht van z'n baas. En zo zijn er vast wel meer.

uiteraard vond Bug zelfs dat bedrag teveel, dus heeft een ander vriendje er weer wat populaire ruilhandel tegenaan gegooid; ik kwam uiteindelijk op €200,- uit...hihihihi
 
Mat zwart spuiten is goed te doen hoor.

Zie je veel minder op juist als op glimmie!

Motip matzwart voor 650 graden is de beste! Ook goed tegen benzine!

Maar ik zou het frame dan glanzend houden. b.v. met hoogglanszwart van Hammerite.

(Is toevallig de zelfde combi die ik heb...)
full
 
Laatst bewerkt:
laten doen!!!!!!!

ik heb mijn tank laten spuiten wine berry red = 4 lagen
kosten €350 bij brouwer staphorst incl stickers..
resultaat is perfect.
nou gefeliciteerd, dan ben je mooi 100 euro genaaid...

zoals Bug als zei, ik heb er gewerkt en ik weet waar ze het laten doen, dat tankie heeft max 250 gekost om te laten doen, maar goed, als jij er blij mee bent vind ik het prima.... ;)
 
Hey Ace,

Echt een hele gave fiets die je hier hebt. Leuk om mee bezig te zijn. (denk ik....)

Ik heb geen (nog) nuttige tips over matzwart spuitwerk, ben zelf ook een fanatiek thuisprutser die graag werkt met de beproefte 'trail-and-error(s)' methode.
 
Hey Ace,

Echt een hele gave fiets die je hier hebt. Leuk om mee bezig te zijn. (denk ik....)

Ik heb geen (nog) nuttige tips over matzwart spuitwerk, ben zelf ook een fanatiek thuisprutser die graag werkt met de beproefte 'trail-and-error(s)' methode.

Tnx! Dit is mn eerste echte project.. erg leuk ja! er zullen dus nog heel wat van dit soort topics volgen 8-)

Ik heb inmiddels een compressor en spuitstuk tot mn beschikking, dus ik denk dat ik gewoon maar ga kijken hoe mn spatbord er onderuit komt, anders kan ik em altijd nog wegbrengen.

De extra kosten als het fout gaat is gewoon leergeld natuurlijk :)
 
Laatst bewerkt:
ik snap het ook wel ,je wil dat achterlijk debiel zware blok liever niet uit dat tuinhekkie tillen natuurlijk ;)
 
Als je gaat spuiten, zorg dat de lak en het te spuiten object "warm" zijn, dan hecht je verf beter en droogt het strakker op, een frame kan je ook heel strak krijgen door de verf "au baine marie" in een pannetje heet water dus (zonder deksel) op te warmen, en het dan op te brengen, door de krimp van de warme verf droogt alles strak op. Zo werden vroeger de auto's en motoren geverfd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan