defecte spanningsregelaar of dynamo? (Honda CBR 600 F3)

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.120
7.844
Druten
Hoi,

Gisteren heb ik dus een motor gekocht (Honda cbr 600 f3)
ik heb er vanaf dat ik hem gekocht heb, tot dat ik thuis was zon 150 km ermee gereden en gisteravond heb ik ook nog een eind gereden ermee..

vanmorgen ben ik ook nog even weggeweest met de motor en toen ik even ergens was gestopt, en weer verder wilde gaan bleek dat ik de motor niet meer kon starten, de accu was leeg! (ik had m niet op contact laten staan dus de lampen waren ook gewoon uit)

nadat iemand de motor aangeduwd heeft kon ik mijn weg naar huis vervolgen en toen ik thuis aankwam liet ik de motor stationair draaien, maar na ongeveer een seconde of 10 sloeg de motor af.

ik heb toen de accuspanning gemeten en deze was veel te laag, deze heb ik dan ook maar meteen aan de lader gehangen.

toen de accu weer vol was heb ik de motor weer geprobeerd te starten en dat ging ook weer, ik heb toen meteen even het een en ander gemeten mbt de laadspanning van de accu en hetvolgende heb ik geconcludeerd:

als ik rond de 3000 rpm gas geef heb ik ongeveer 12,50 volt laadspanning, dit is dus veel te weinig lijkt me?
als ik de motor stationair laat draaien zie ik de spanning gewoon teruglopen van 12,50 volt naar net zo ver dat de motor uitvalt...

nu had ik al gelezen dat van de honda cbr de spanningsregelaar een bekende zwakke plek zou zijn, dus dat was mijn eerste gedachte ook, alleen nu las ik ergens in een ander topic (over het controleren van het laadsysteem van de motor)
dat meestal een te hoge spanning een defecte regelaar zou zijn, en bij een te lage spanning kon het ook nog de dynamo zijn...

nu heb ik ook gelezen hoe de dynamo doorgemten kan worden, alleen dat heb ik nog niet gedaan, dit mede doordat ik even het volgende niet snap:

er werd gezegd dat de draden die de dynamo uit komen losgekoppeld dienen te worden omdat er anders niet goed gemeten kan worden, nu vraag me alleen even af hoe ik dan de dynamo moet meten, of laat ik het anders zeggen: kan ik de motor gewoon laten lopen met een losgekoppelde dynamo?

ik hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpen...
 
Hoi,

Gisteren heb ik dus een motor gekocht (Honda cbr 600 f3)
ik heb er vanaf dat ik hem gekocht heb, tot dat ik thuis was zon 150 km ermee gereden en gisteravond heb ik ook nog een eind gereden ermee..

vanmorgen ben ik ook nog even weggeweest met de motor en toen ik even ergens was gestopt, en weer verder wilde gaan bleek dat ik de motor niet meer kon starten, de accu was leeg! (ik had m niet op contact laten staan dus de lampen waren ook gewoon uit)

nadat iemand de motor aangeduwd heeft kon ik mijn weg naar huis vervolgen en toen ik thuis aankwam liet ik de motor stationair draaien, maar na ongeveer een seconde of 10 sloeg de motor af.

ik heb toen de accuspanning gemeten en deze was veel te laag, deze heb ik dan ook maar meteen aan de lader gehangen.

toen de accu weer vol was heb ik de motor weer geprobeerd te starten en dat ging ook weer, ik heb toen meteen even het een en ander gemeten mbt de laadspanning van de accu en hetvolgende heb ik geconcludeerd:

als ik rond de 3000 rpm gas geef heb ik ongeveer 12,50 volt laadspanning, dit is dus veel te weinig lijkt me?
als ik de motor stationair laat draaien zie ik de spanning gewoon teruglopen van 12,50 volt naar net zo ver dat de motor uitvalt...

nu had ik al gelezen dat van de honda cbr de spanningsregelaar een bekende zwakke plek zou zijn, dus dat was mijn eerste gedachte ook, alleen nu las ik ergens in een ander topic (over het controleren van het laadsysteem van de motor)
dat meestal een te hoge spanning een defecte regelaar zou zijn, en bij een te lage spanning kon het ook nog de dynamo zijn...

nu heb ik ook gelezen hoe de dynamo doorgemten kan worden, alleen dat heb ik nog niet gedaan, dit mede doordat ik even het volgende niet snap:

er werd gezegd dat de draden die de dynamo uit komen losgekoppeld dienen te worden omdat er anders niet goed gemeten kan worden, nu vraag me alleen even af hoe ik dan de dynamo moet meten, of laat ik het anders zeggen: kan ik de motor gewoon laten lopen met een losgekoppelde dynamo?

ik hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpen...
Je kunt de motor met losgekoppelde dynamo gewoon laten lopen.
Er komen drie gele draden uit, de weerstand tussen deze draden kun je meten en deze moet in de orde van 0,2 Ohm zijn, uiteraard moet de motor nu niet draaien.
Wanneer de motor draait kun je de wisselspanning tussen de drie gele draden meten, deze kan zo maar tot 80 volt oplopen.
Mocht je willen weten of er ook stroom geleverd wordt dan kun je een bouwlamp op twee van de drie gele draden aansluiten, dus gewoon een 500 W 220 Volt bouwlamp.
Deze moet zachtjes gaan gloeien.
 
bedankt voor de informatie, ik ben nu druk bezig met het verwijderen van de kuipen om bij de stekker van de dynamo te komen, kan er alleen net niet goed bij omdat de tank in de weg zit....

(is overigens wel een mooie vuurdoop zo, gisteren mijn eerste motor gekocht en vandaag kan ik al sleutelen, en dan is het niet eens een HD :P)
 
nope, ik heb geen garantie, ik heb hem particulier verkocht (zelfs nog via het motorforum ook ;))
achja het is niet anders, voor hetzelfde geld was dit volgend jaar gebeurd...

maargoed even wat meer info:

net even het een en ander losgehad en de dynamo doorgemeten.
de weerstand van de spoelen is bij alle 3 gelijk, namelijk 0.2 Ohm
de spanning die ik per spoel meet ligt rond de 30 Volt wisselspanning.
(dit was met het toerental op ongeveer 3000 rpm, bij stationair was het maar 10 volt per spoel)

kan ik hieruit concluderen dat de dynamo nog ok is en het dus de regelaar is die defect is, of zijn er nog andere onderdelen die ik over het hoofd zie?
 
maargoed even wat meer info:

net even het een en ander losgehad en de dynamo doorgemeten.
de weerstand van de spoelen is bij alle 3 gelijk, namelijk 0.2 Ohm
de spanning die ik per spoel meet ligt rond de 30 Volt wisselspanning.
(dit was met het toerental op ongeveer 3000 rpm, bij stationair was het maar 10 volt per spoel)

kan ik hieruit concluderen dat de dynamo nog ok is en het dus de regelaar is die defect is,



Yep!
 
Laatst bewerkt:
Als ervaringsdeskundige in het opfikken van honda spanningsregelaars kan ik je mededelen, dat de regelaar overleden is.

Tip koop er een van carmo, veel goedkoper dan bij de Honda dealer en minsten net zo goed. en kontroleer je stekkerverbindingen, die zijn vaak oorzaak van het doorbranden van de regelaar. De stekkerverbindingen hebben vaak slecht contact en zijn dan te herkennen aan het deels gesmolten plastic.
 
altijd testen of je dynamo het ook nog doet! Straks vervang je de dure spanningsregelaar en dan blijkt dat het dynamo het niet doet en dan sloop je weer je spanningsregelaar / accu.

Alles dus wel even testen, accu's geven ook vaak de geest als je spanningsregelaar/ dynamo stuk is. En ook even alle stekkers nalopen, zal wel wat zwart geblakerd zijn....
En inderdaad even je spullen via carmo laten bestellen!
 
Laatst bewerkt:
je kan ook even doormeten of je bedrading tussen je spanningsregelaar en accu nog goed is. ik dacht precies hetzelfde en schafte gelijk een nieuwe spanningsregelaar aan, maar toen bleek de verbinding tussen regelaar en accupool gewoon rot te zijn
 
bedankt voor alle tips!

ik had de dynamo al doorgemeten gisteren en deze was gewoon goed, ook waren de stekkerverbindingen goed en netjes (ook niet ge-oxideerd ofzo)

vandaag heb ik een nieuwe regelaar gehaald en gemonteerd, meter aan de accupolen, starten en ik heb nu gewoon weer 13.85 volt @ 3000 rpm (met de andere regelaar was dit 12.50 volt @ 3000 rpm.

de motor is weer in orde en ik kan weer lekker sturen! :)
 
De kosten van de regelaar mag je bij de verkoper verhalen ondanks dat je geen garantie hebt.

Een kapotte regelaar is een 'verborgen gebrek' ; dit soort zaken kun je op de verkoper verhalen ongeacht of het een particulier of bedrijf/motorzaak betreft.
 
De kosten van de regelaar mag je bij de verkoper verhalen ondanks dat je geen garantie hebt.

Een kapotte regelaar is een 'verborgen gebrek' ; dit soort zaken kun je op de verkoper verhalen ongeacht of het een particulier of bedrijf/motorzaak betreft.
Probleem is alleen dat het voor de verkoper waarschijnlijk ook een verborgen gebrek is geweest.
Kan me in elk geval niet voorstellen dat een verkoper voor die paar tientjes iemand zou belazeren.
Geef je in elk geval weinig kans om in dit geval de reparatie bij de verkoper te claimen.
 
om de kosten te verhalen bij de verkoper vindt ik persoonlijk een beetje vergezocht, en ik heb ook geen zin in een hoop gedoe achteraf.

ik neem de verkoper ook niks kwalijk (ik heb inmiddels al een mailtje gehad van de verkoper toen hij dit topic ontdekt had ;), ook hierop heb ik een mailtje terug gestuurd met dat ik hem niks verwijt) het is gewoon pure pech geweest dat deze vrijwel meteen stuk ging, maar bekijk het van de zonnige kant:

ik stond niet ver van huis stil, en er was iemand in de buurt om me even aan te duwen.
verder zit er nu weer een hele nieuwe in dus voorlopig kan ik weer lekker sturen.

ach en ik ben allang blij dat ik vandaag meteen al een nieuwe regelaar heb kunnen krijgen, ik heb de vanavond dan ook nog even heerlijk gereden :)

Groetjes Joep
 
al een beetje oud topic, maar hopelijk krijg ik nog reactie's.

Ik zit zelf met het probleem dat mijn accu naar 2 weken stilstaan leegloopt. Vorige maand heb ik er een nieuwe accu ingezet. Aardig stukje gereden. Aan de lader gehangen. En af en toe nog wat gereden. Maar inmiddels staat hij 2 a 3 weken stil en dan is mijn accu leeg. Het lijkt wel of er ergens stroom weg lekt.

Dit probleem had ik met de vorig accu ook al. Maar ik dacht toen dat het kwam omdat die misschien versleten was (contact toen een keer laten aanstaan).

iemand hier ervaring mee?

groeten rob
 
ik denk zelf dat je spanninsregelaar het is heb het zelfde gehad nieuwe accu erin laten zetten en het probleem bleef zich voordoen onder het rijden sloeg die af en na een paar minuten starte die weer. tot de laatste keer reed ik op de snelweg rond de 150 en stopte ermee. de anwb gebeld en die heeft hem toen doorgemeten en die dacht ook de dynamo .hij heeft me nieuwe accu opgeladen en ben toen naar een motorzaak gereden en het probleem uitgelegd en die zeiden gelijk het is je spanningsregelaar deze laten vervangen en sinds dien geen last meer gehad is een kwaal van de cbr .

mvg peter
 
klopt in het begin ik ook niet maar kreeg het later toen ik naar ten kate ging .na 150 km gerden te hebben ff pauze langs de kant en na 15 minuten sloeg die niet meer aan wel met aanduwen in me 2e versnelling. toen dacht ik zelf me accu deze daar laten vervangen want was al een jaar of 4 oud .geen problemen meer maar een aantal dagen later begon het weer en toen het probleem op de snelweg .toen naar goedhart gebracht na doormeting anwb maar bij de motorzaak zeiden ze gelijk spanningsregelaar laat hem desnoods doormeten ergens, want als die defect is laat je accu ook niet meer op.

mvg peter
 
zit er eigenlijk nog veel kwaliteit verschillen in? hoor dat namaak soms nog beter is omdat die koelribben hebben. Op markplaats vond ik deze bijv http://link.marktplaats.nl/506297757 en het scheelt denk ik 40 euro vergeleken met een motorzaak...
 
Terug
Bovenaan Onderaan