VF 750 F honda

Joop782

Rookie
15 sep 2008
8
0
Hallo dames en heren.

Ik heb een VF750 F waar een zeer zware tik in zit, nu gaat mijn idee uit dat de nokkenassen en klep geleiders de problemen zijn omdat dit vaker voor schijnt te komen bij deze motoren.
Ik heb over deze motor weinig informatie, heb wel een werkplaats boek, en zeker sleutel ervaring dus dat hoeft geen probleem te zijn .
Ik heb al een prijs op gevraagt voor de vervanging van de onderdelen ,maar daar wordt je niet vrolijk van:?.

zijn er onder jullie die deze motor ook hebben gerestaureerd, en die op het zelfde probleem zijn gestuit, of is er een andere oplossing om de tik er uit te halen, of door de slepers en nokkenassen te repareren, of door dat de tik bv door iets anders veroorzaakt wordt.

ik moet er bij zeggen dat de tik in beide cilinders zit, vandaar ik uitga van de nokkenassen en de slepers.

Graag jullie reactie,

Joop Rutten
 
ik moet er bij zeggen dat de tik in beide cilinders zit, vandaar ik uitga van de nokkenassen en de slepers.

The Dutchy ff aanspreken, die kent die fietsen door en door. Mochten het de tuimelaars/nokkenassen zijn dan wens ik je veel geluk met zoeken voor een paar goede nokkenassen, reparatie misschien optie? Ik vind het wel vreemd dat het getik in beide cilinders te horen is, nog vreemder dat beide nokkenassen aan de beurt zijn (kan wel, maar wel vreemd).
 
Voor de grotere vraagstukken is er een specifieke VF pagina in de sectie brikken en klassiekers: VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 4

Nokkenassen of een tuimelaar kan een oorzaak zijn van de tik. Echter wat nog veel voorkomt zijn problemen met de nokkenaskettingspanners. In het VF topic staat ook hier wat over vermeld. Daarnaast het kettinkje van de oliepomp (Achter de koppeling) wil als ie versleten is nog wel eens tegen het carter aanslaan, hetgeen ook een leuke tik veroorzaakt.


Het werkplaats handboek is aan zich erg handig om te hebben. Echter het monteren van nokkenassen is erg omslachtig. Let even op het volgende: De tandwielen van de nokkenassen zijn voorzien van merktekens. Het boek omschrijft waarschijnlijk dat je de voorste nokkenassen op het merkteken T2-4 van de krukas moet terugmonteren, hiertoe dien je zelf merktekens te maken. Het kan gemakkelijker door alle nokkenassen op T1-3 erin te leggen. De merktekens op de tandwielen gelijk met het pasvlak van de cylinderkop en de IN EX tekens op de nokkenassen omhoog wijzend.

Eerst maar eens de kleppendeksels eraf om te kijken of er schade is aan de nokkenassen en tuimelaars. Mocht je wat defect hebben heb ik waarschijnlijk nog wel wat tuimelaars en nokkenassen.
Uitgebreidere info vindt je terug in het VF topic. Mocht je er niet uitkomen, kun je altijd ff een berichtje achterlaten.

Raymond

Oh, edit , een behoorlijke tik in beide cylinders :?
Je hebt er meer als twee, vier om precies te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Raymond,

Ik weet dat het een vier cylinder is, maar in zowel de liggende als de staande cylinders zit een behoorlijke tik in.

Ik heb de kleppen deksel van de staande cylinder afgehaald en zie dan dat de nokkenassen beschadigd zijn, ook zijn de klepgeleiders niet meer bol maar zijn ze echt uitgesleten.
ik zal morgen de nokkenassen wel eens fotograveren en de klepgeleiders, ik weet niet of ik die hierop kan plaatsen, maar daar kom ik wel uit.

Ik heb het idee dat het blok ooit met te weinig olie heeft gelopen en daardoor schade heeft opgelopen.

De nokkenasketting en tandwielen zijn mijn inziens nog goed, de spanning is goed en als ik de ketting op het nokkenas tandwiel wil oppakken dan blijft hij strak op de nokkenas tandwiel liggen.

Gr Joop.
 
Bovenstaand probleem treedt wel vaker op bij een Honda VF, aangezien de olietoevoer naar de nokkenassen slecht is. Hierdoor gaan ze uiteindelijk allemaal naar de kachel.
Ik geloof dat er wel een modificatie op uitgevoerd kan worden voor een betere olietoevoer. Hier is genoeg over geschreven, dus ffkes googlen.
 
Bovenstaand probleem treedt wel vaker op bij een Honda VF, aangezien de olietoevoer naar de nokkenassen slecht is. Hierdoor gaan ze uiteindelijk allemaal naar de kachel.
Ik geloof dat er wel een modificatie op uitgevoerd kan worden voor een betere olietoevoer. Hier is genoeg over geschreven, dus ffkes googlen.
Klopt is genoeg over te vinden, zelf heb ik ook een VF750 gehad, echter hadden mijn nokkenassen een klein beetje pitting... Maaaar daar heb ik wel probleemloos 5jr mee gereden zonder dat het verslechterde. Op tijd je olie vervangen en goede olie gebruiken is net zo belangrijk.
 
Een uitgegraven tuimelaar in de achterste kop duidt ook wel eens op nalatig onderhoud, ik bedoel klepstellen. Door te strakke kleppen ontstaat er veel druk op de tuimelaar waardoor de nokkenad erop gaat invreten. Bij de achterste cylinders staan de kleppen gauw te strak.

Tweede oorzaak is de rijstijl van de bestuurder. Eerst het blok stationair warmdraaien wat al funest is voor de VF, daarna doortuffen met 2500 tot 3000 toeren vernaggeld de cylinderkoppen door de lage olieflow. Een VF moet je warm rijden. Wie anders wil, zijn er idd modificaties voor, echter veel met een manco. Door verbetering in oliedruk aan de koppen ontstaat een te lage druk bij de krukas waardoor de krukaslagers en big-end lagers eruit lopen. De beste modificatie set komt bij Dave Dodge Racing products vandaan. Je hoeft niets te boren of wat dan ook. Het is een adapter ring op het oliefilter en twee leidingen naar de koppen, met bij de koppen aangepaste banjo bouten voor de olieleidingen.

Ik heb mijn VF ook nooit gemodificeerd, toerenteller kwam niet beneden de 3000 toeren, en geen enkel probleem.

Laat maar weten wat je nodig hebt Joop, denk nog wel wat reserve materiaal te hebben.
Je tuimelaars zien er waarschijnlijk zoiets uit:
dscf4468lm1.jpg


Terwijl ze zo horen te zijn.
dscf4498yr0.jpg

Raymond
 
Laatst bewerkt:
2500 tot 3000 rpm doortuffen en stationair draaien? tering, dat is volgens mij niet goed voor elke v4 :)

Ik heb dan een vfr, maar die van mij rij ik warm tussen 4 en 5k rpm. Daarna is het blazen :)
 
Hoi Raymond,

Hoeveel klepgeleiders heb jij nog, en kan en wil jij mij via het forum doorgeven wat de prijs is van deze geleiders per stuk ( ik ga er vanuit dat ze tweede hands zijn)

gr Joop
 
Klepgeleiders?? Je bedoelt de tuimelaars. Alleen de uitlaat tuimelaars van de achterste cylinders willen er slecht uit daar het frame er daar voor zit. Je hoeft niet het hele blok eruit te halen, enkelt de bovenste en voorste blokbouten eruit waardoor ie even voorover kantelt, wellicht het framedeel links eruit. Maar het blok hoeft er zekers niet helemaal uit. Het zijn die chromen inbus bouten die uit de kop gedraaid moeten worden om die tuimelaars eruit te krijgen.


Ik heb nog zes tuimelaars, hoeveel heb je er nodig ?? Prijs komen we wel uit, vraag er nooit veel voor.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Raymond,

Ik heb de nokkenassen er uit gehaald en nu blijkt dat vier van de acht tuimelaars slecht zijn en twee twijfelachtig.

Laat me even weten wat de tuimelaars alle zes kosten, want dan neem ik liever het zekeren voor het onzekeren zodat ik ze allemaal vervang.

Mijn mail adres is jooprutten@orange.nl

Gr Joop.
 
De nokkenassen zijn wonder boven wonder niet of nauwelijks beschadigd.
Er is een nokkenas waarvan ik zeg dat het twijvelachtig is maar die doe ik even naar een bevriende oude monteur waar ik vroeger mee gewerkt heb ,enh hij zou voor mij kijken of het nodig is er iets aan te doen ,of om hem te vervangen.

Laat jullie zeker de afloop weten, zodat anderen hieruit ook hun voordeel kunnen doen.
Ik dank jullie allemaal voor jullie reactie, en zal mij zeker nog laten horen hier.

Gr joop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan