Het machtige Bandit topic - deel XIX

Status
Niet open voor verdere reacties.
mij te hoog (op de 600 in ieder geval)... kets ik steeds met mn klokkenspel tegen de tank, niet comfortabel (maarja, ik rij 95% woonwerk _O- )

scheelt trouwens wel sinds de veervoorspanning van de voorvork is verhoogd, die staat nu weer wat hoger :)
Zadel van een 1200 is anders heah, ik heb het probleem niet :)

Je zit op een 1200 sowieso al iets hoger door het andere zadel, en met die verhoging erbij issie eigenlijk bijzonder geschikt voor langbenige wezens zoals ik :P
 
ziet er goed uit! heb je nog negatieve veerweg over ;)
of gaan je tailrisers er weer onderuit??

grondspeling genoeg iig :P
Ja, ook negatieve veerweg over :Y Daar heb je gewoon veervoorspanning voor heah :P Als ik em helemaal uitgeveerd op z'n zijstandaard zet lijkt het net of ie elk moment gaat omlazeren _O-

Oh, beter voorbeeld. De middenbok bengelt gewoon in de lucht met zo'n 2 cm speling :')
 
Laatst bewerkt:
Zo die staat best hoog zeg! :9 Rijd dat nog lekker of is het bijna teveel van het goede zo?

Wel respect voor jullie dat je vandaag de weg op bent gegaan haha :P T is hier (helemaal het eind van de middag) flink onstuimig! niet echt motorweer te noemen :+
Weet niet, wil je comfortabel of wil je wegligging? :P

Voor het tweede is het geweldig :Y Vandaag nog niet echt kunnen pushen natuurlijk, maar dat geeft niet want ik heb ook totaal nog geen tijd gehad de veer af te stellen :)
 
Nee, 3cm risers plus een 2cm langere shock (komt neer op nog eens 4,5cm verhoging _O- )


Totaal ongeveer 7/8cm aan de kont dus. Ja, da's best hoog, maar het rijdt verrekte lekker moet ik zeggen, laat em lekker zo :Y Stuurt lekker actief in, en volledig instelbaar. Dat doet me eraan denken, ik moet de ingaande demping wat zachter zetten, stuiterde er bij elke drempel vanaf :+
Ah oke. Dus met een veer van een GSX komt ie sowieso omhoog, los van de risers. Das goed om te weten! Maar met 7 a 8 cm flikker ik om als ik een poot aan de grond moet zetten in een u-turn met een deuk in het wegdek! :o -O-

Trouwens, een gemiddelde vervangingsveer van bijv Hyperpro oid is toch wel in de standaard achterveermaat (?) te verkrijgen?
 
Laatst bewerkt:
Ah oke. Dus met een veer van een GSX komt ie sowieso omhoog, los van de risers. Das goed om te weten! Maar met 7 a 8 cm flikker ik om als ik een poot aan de grond moet zetten in een u-turn met een deuk in het wegdek! :o -O-
Lang zijn heeft voordelen :+



En nee, je kunt niet een zoveel grotere veer monteren zonder dat ie omhoog komt. En, to be fair, ik moest ook valsspelen om hem te monteren, maar dat verhaal komt nog wel, eerst ff een biertje pakken. Kan toch nog niet slapen, enige kutte is dat ik hier morgenochtend om 6.00u spijt van ga krijgen :+

DSCF5780.JPG



Trouwens, een gemiddelde vervangingsveer van bijv Hyperpro oid zijn toch wel in de standaard achterveermaat (?) te verkrijgen?

Sterker nog, ik heb een B12 shock met Hyperpro veer over (die paarse). Doe eens een gek bod :+ Is trouwens nog ff voor Reuff gereserveerd als ie em serieus wil hebben, first come first serve :)
 
Laatst bewerkt:
Lang zijn heeft voordelen :+



En nee, je kunt niet een zoveel grotere veer monteren zonder dat ie omhoog komt. En, to be fair, ik moest ook valsspelen om hem te monteren, maar dat verhaal komt nog wel, eerst ff een biertje pakken. Kan toch nog niet slapen, enige kutte is dat ik hier morgenochtend om 6.00u spijt van ga krijgen :+

[afbeelding]Sterker nog, ik heb een B12 shock met Hyperpro veer over (die paarse). Doe eens een gek bod :+
Eerst even dit: ik drink lekker met je mee, ga morgen de nachtdienst in dus moet niet té vroeg in bed liggen...

Nu: waarom heb je die hyperpro vervangen dan? Was tie te laag voor je?
 
Eerst even dit: ik drink lekker met je mee, ga morgen de nachtdienst in dus moet niet té vroeg in bed liggen...

Nu: waarom heb je die hyperpro vervangen dan? Was tie te laag voor je?
1. Hij is paars.
2. Deze is beter instelbaar. Echt fijn werk zoals highspeed/lowspeed heb ik niks aan, dat merk ik toch niet, maar in en uitgaande demping wil ik toch wel een eind kunnen instellen, kan een hoop verschil maken :Y
3. De extra hoogte is mooi meegenomen, ik vind het een voordeel :)
 
1. Hij is paars.
2. Deze is beter instelbaar. Echt fijn werk zoals highspeed/lowspeed heb ik niks aan, dat merk ik toch niet, maar in en uitgaande demping wil ik toch wel een eind kunnen instellen, kan een hoop verschil maken :Y
3. De extra hoogte is mooi meegenomen, ik vind het een voordeel :)
Dus in- of uitgaande demping zijn op de paarse niet instelbaar als ik het goed begrijp? Wat is dan precies het verschil met de standaard veer? Wellicht uit zichzelf al wat stugger ofzo?
 
Dus in- of uitgaande demping zijn op de paarse niet instelbaar als ik het goed begrijp? Wat is dan precies het verschil met de standaard veer? Wellicht uit zichzelf al wat stugger ofzo?
Uitgaande is op de B12 wel instelbaar, maar ingaande niet. Stugheid van de veren is eigenlijk redelijk gelijk, waarbij ik wel moet zeggen dat de GSX-R het linksysteem aanzienlijk meer in standje "progressief" zet, en dus stugger maakt. Zal van zichzelf wat zachter zijn dus.

Ik zou liegen als ik zei dat esthetische redenen niet zwaar meewogen :P Paars is niet mijn kleur zeg maar :)
 
Laatst bewerkt:
Uitgaande is op de B12 wel instelbaar, maar ingaande niet. Stugheid van de veren is eigenlijk redelijk gelijk, waarbij ik wel moet zeggen dat de GSX-R het linksysteem aanzienlijk meer in standje "progressief" zet, en dus stugger maakt. Zal van zichzelf wat zachter zijn dus.

Ik zou liegen als ik zei dat esthetische redenen niet zwaar meewogen :P Paars is niet mijn kleur zeg maar :)
Nou ja, het oog wil immers ook wat!
 
Nou ja, het oog wil immers ook wat!
Zeker waar :Y Nou moet ik zeggen dat ie voor het oog ook wel iets lager mag staan, maar het rijdt zo wel heel erg goed. De veer is in ieder geval mooi rood, en grondspeling heb ik nu toch wel even genoeg (zeker met dit weer :P ). Voordelen wegen zeker op tegen de nadelen :Y



En (lang verwacht :P ):
 
Laatst bewerkt:
How to: Een te grote schokbreker monteren :+

Note: Gedaan op een Mark 1 bandit. 600/1200 maakt geen verschil, maar voor mark 2 kunnen andere waarden gelden.


Stel: Je wil dat je motor hoger komt te staan, en kwa veergedrag een stuk sportiever wordt. Eén optie is natuurlijk tailrisers van 3/4 centimeter, die bereiken precies dat. Als je het wat serieuzer wil aanpakken laat je ook een vervangingsveer in je schokdemper zetten. Als je het nog rigoureuzer wil doen kies je echter voor een compleet andere achterschokbreker, een volledig instelbare GSX-R1000 veer bijvoorbeeld. Ik kan garanderen dat de veren van de K1/2/5/6 passen, de anderen... nooit geprobeerd. Zo niet standaard; valt er misschien wel wat van te maken. Wat belangrijk is om te weten is dat de standaard Bandit veer 310mm lang is. De K5/6 veer is 315mm, wat een kleine verhoging oplevert, naast een volledig instelbare veer. De K1/2 veer is 330mm (net als de overige jaren), wat een drastische verhoging betekent, en ook een drastischer aanpassingenpakket vereist. Eigenlijk valt het allemaal wel mee en kijkt men vooral op tegen het feit dat er aan het frame en/of het linksysteem moet worden geslepen, letterlijk.

Om het verschil even fijntjes doch niet bizar subtiel duidelijk te maken:

DSCF5780.JPG


Nodig:
  • Imbus 6 (stepje verwijderen)
  • Doppenset is zeker aan te bevelen. Doppen 14 en 17 nodig. Daarnáást nog ringsleutels 14 en 17.
  • Kruiskop om kappen te verwijderen.
  • Slijptol of dremel (als je geduld hebt).


Om te beginnen ga je je motor op moeten bokken. Je gaat aan de achterophanging werken, en die komt los te hangen. Dat betekent dus dat een gewone paddock stand niet werkt, dan zakt je fiets door z'n hoeven wanneer je de originele veer verwijderd. Een middenbok is dus aan te bevelen, en anders zul je creatief moeten worden. Houd er rekening mee dat je motor een stuk hoger komt te staan, en je dus wat extra speling zult moeten houden. Gewoon stapelen onder de bok dus. Mijn bok zit er normaal niet onder, en nu met een noodgreep gemonteerd. Aan te bevelen is het ding gewoon vast te schroeven :+

DSCF5775.JPG


Dan is het een kwestie van je kont uit elkaar halen. Je kunt er echt niet goed bij als je dit niet doet. Je kunt je wiel wel laten zitten, als je er echt goed bij wil kunnen is het aan te raden die ook te verwijderen. Ik was lui. Wanneer je je kont-kuipwerk hebt verwijderd (makkie) is je spatbord aan de beurt. Die zit met 6 schroeven vast. 2 helemaal achteraan, 2 helemaal vooraan onder, en 2 in de 'hoek' vooraan boven. Kan even priegelen zijn om die eruit te halen. Denk er aan je ECU en zekeringendoos even los te halen en je accu te verwijderen. Als je klaar bent moet er zoiets over blijven:

DSCF5776.JPG


Dan begint het leuke werk, oude shock eruit halen. Niet zo moeilijk, eigenlijk. Haal eerst je dogbones aan de kant, dat werkt makkelijker. Dat zijn die ringsleutelachtige dingen aan weerszijden van je shock. Let op; je achterbrug is nu los. De shock zelf zit vast met twee boutjes (1 boven, 1 onder, je zou het niet zeggen maar het is toch zo), en als je die los hebt kun je de shock er zo uit pakken. Het kan helpen om even iets onder je achterwiel te leggen (blokje hout oid) zodat de shock 'ontlast' wordt, dan pak je de boutjes er een stuk makkelijker uit.

Op dit punt kun je heel enthousiast aan de gang gaan met het monteren van je nieuwe shock, en dat is prima wanneer deze een veredelde versie is van wat je al had. Heb je een recente GSX-R shock echter, ga je in de problemen komen. Deze heeft zo'n gekke bochel bovenaan die de oude shock niet had... Je kunt hem kwijt, maar je moet wel wat aanpassingen gaan doen. Zo weet ik dat ik op mijn 600 een stukje spatbord (wat eigenlijk toch al overbodig plastic was) moest verwijderen om een K6 shock kwijt te kunnen (klik), en op mijn 1200 moest ik de airbox aanpassen. Het is maar een kleine ingreep, zo gebeurd. Op de onderstaande foto is het al gedaan, je kunt het reservoir zien zitten, het 'vastklikding' op de luchtbox is een stukje ingekort om plaats te bieden.

DSCF5785.JPG


Dan komen we aan bij de onderkant van de schokbreker, daar is het probleem namelijk veel groter. Je zult zien dat daar een banaanvormig ding zit dat ik de framelink noem, anderen zullen het daadwerkelijk een banaan noemen :+

DSCF5781.JPG


Dat ding is niet berekend op 330mm aan schokbreker, punt. Nou ja, komma. Dat kun je hem namelijk wel maken. Je kunt op de foto zien dat de framelink tegen het frame rust op de bevestigingspunten van de middenbok. Hij zal verder moeten kunnen zakken als je een langere shock wil monteren. Kun je op twee manieren doen, het frame aan de kant slijpen, of de framelink laten sonjabakkeren. Ik heb gekozen voor de tweede optie omdat ik de middenbok nog wel eens handig vindt, en ik niet het risico wil lopen dat ik die niet meer kan monteren. Markeer de plekken waar de link tegen het frame rust en slijp daar materiaal weg, het is makkelijk zat. Is het gegarandeerd nog sterk genoeg om het gewicht te dragen? Ik heb het niet uitgerekend, maar neem van mij aan dat het ding maarzo niet breekt. Goed vastzetten, beetje subtiel behandelen en als het er ongeveer zo uitziet heb je alvast winst:

DSCF5783.JPG


Je zult nu merken dat de framelink een stuk verder kan zakken, en da's mooi. Volgende probleem: de onderkant van je shock is zo breed dat die tegen de framelink aan botst voordat de gaatjes in lijn vallen. Da's lastig, maar de oplossing is simpel: meer slijpen. Op deze foto zie je de framelink van mijn 600, waarbij uit het midden van de framelink een stuk geslepen is om de shock vrijheid te geven. Kan zijn dat je even moet zoeken en vergelijken met je eigen link :P

Het kan maarzo zijn dat je veer nu past. Gefeliciteerd, in dat geval! *O* Het demontageproces in omgekeerde volgorde doorlopen, en even dubbelchecken of je niet ikeastyle van alles overhoudt, is niet handig bij je ophanging...


... maar het kan ook zijn dat het nog niet past. Zo ook in mijn geval. En toch zie je op een aantal foto's dat de veer al zit. Er is namelijk nog een trucje... De K1 veer, en waarschijnlijk de andere jaren ook, zijn erg lang. Ze hebben echter ook meer speling op de veer dan strikt noodzakelijk. Je kunt de veervoorspanning dus effectief steeds zachterblijven zetten totdat je wartels losvliegen en je veer los komt in de shock. Dit gaat in ieder geval op de K1 erg makkelijk, je verkrijgt zo ongeveer een centimeter speling voordat ook je hoofdwartel (degene aan de kant van de veer) losloopt. Dat moet je niet hebben, dan kun je geen gewicht op je shock zetten, die moet je dus op de draad laten! Die centimeter is genoeg om je veer alsnog te monteren. Hoe doe je dat dan? De makkelijkste manier is om de veer onder alvast te monteren, bout erdoor en klaar. Boven heb je die centimeter speling tussen de wartel en de veer... die loze ruimte kun je nu gewoon indrukken, kan zwaar gaan door het feit dat het wel gedempt is natuurlijk. Effectief is je veer nu eventjes slechts 32 centimeter lang, en dat past wel! Het kan even gepruts zijn, maar je kunt hem er nu tussen wurmen, en het verhaaltje afronden. Als het er eenmaal ongeveer zo uitziet:

DSCF5784.JPG


Zal het wel gelukt zijn heah :P Nog één kanttekening: de veer is een stuk dikker. De dogbones gaan in originele staat vrij dicht langs de veer op... en in mijn geval paste dat net niet. De oplossing daarvoor is om spacertjes (M12) te kopen bij de bouwmarkt, en die tussen je dogbones en de link/brug te zetten. Staan ze iets breder en passen ze weer makkelijk om je veer heen.


Nou goed, verder zul je in ieder geval weinig rariteiten tegen komen, dit zijn ze wel ongeveer. In het doemscenario slijp je je framlink in tweeën en moet je een nieuwe kopen voor een tientje... de rest van de aanpassingen zijn peanuts eigenlijk. Je moet er alleen even de tijd voor nemen, en het resultaat mag er wezen heah!

DSCF5789.JPG

GSX-R1000K1 shock + 3cm risers... gericht op sportief gebruik, bij korte benen afgeraden :+
 
Laatst bewerkt:
Weet niet, wil je comfortabel of wil je wegligging? :P

Voor het tweede is het geweldig :Y Vandaag nog niet echt kunnen pushen natuurlijk, maar dat geeft niet want ik heb ook totaal nog geen tijd gehad de veer af te stellen :)

Ik geloof direct dat het er sportiever van word ja! Maar t kon zijn er dat er ergens een grens ligt met lekker rijden en 'elke bocht invallen'! En als je middenbok 2 cm zweeft, dan staat hij inderdaad hoog! :o
 
Ja, ook negatieve veerweg over :Y Daar heb je gewoon veervoorspanning voor heah :P Als ik em helemaal uitgeveerd op z'n zijstandaard zet lijkt het net of ie elk moment gaat omlazeren _O-

Oh, beter voorbeeld. De middenbok bengelt gewoon in de lucht met zo'n 2 cm speling :')
:+

bij je 600 had je toch ongeveer hetzelfde gedaan en toen veerde die toch niet meer?? of ben ik nou in de war?
 
Vraagje voor de ervaringsdeskundingen: Heb nu voor het eerst olie bijgevuld, stond precies op de minimumlijn. Ik heb ongeveer 2000~25000km gedaan vanaf de maxlijn tot de miniumlijn. Is dat normaal?

Bandit 600 '99 trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje voor de ervaringsdeskundingen: Heb nu voor het eerst olie bijgevuld, stond precies op de minimumlijn. Ik heb ongeveer 2000~25000km gedaan vanaf de maxlijn tot de miniumlijn. Is dat normaal?

Bandit 600 '99 trouwens.
Beetje veel speling heah... Is in ieder geval geen groot probleem, gewoon in de gaten houden :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan