zx6r start en loopt slecht

ajo_beavis3

MF'er
20 okt 2009
130
0
Ik heb mijn zx6r uit 2004 een nachtje buiten laten staan, en die nacht heeft het helaas geregend. De volgende dag probeerde ik de motor te starten en hij was na lang proberen en veel uit gevallen eindelijk lopend.

Het probleem was dat hij bij het starten op ongeveer 600 rpm bleef hangen, zeer laag dus, en daarna redelijk vlot weer uitviel. Des te vaker ik dit probeerde, des te langer hij het volhield en uiteindelijk bleef hij lopen en nam het toerental wat toe tot normaal stationair 1500 rpm. Daarnaast stottert hij als ik gas geef.

Voor die regenachtige nacht startte hij altijd direct na één druk op de knop en heeft me nooit in de steek gelaten.

Ik heb er inmiddels meer dan 100 kilometer mee gereden en nog is het koud starten een probleem.

Heeft iemand enig idee in welke richting ik dit moet zoeken. Ik dacht zelf dat het met de brandstoftoevoer/inspuiting/electronica of luchttoevoer te maken kan hebben.
 
Er zit ook nog een soort van choke op, gebruik die is bij het starten? :P

Oja, rijdt de motor verder wel goed? Als je hem uitzet en weer start na een tijdje rijden, draait hij dan wel normaal stationair? Indien dit laatste niet het geval is met warme motor, het stationair toerental wat omhoog schroeven.

Het lijkt me sterk dat de regen dermate 'schade' heeft gedaan dat de motor echt iets mankeert, tenzij hij buiten stond met de cilinders open en bloot :P
 
Laatst bewerkt:
Die choke zit er idd op, maar dat maakt geen verschil. Zolang de motor echt warm is, gaat het starten prima. Het stotteren gaat niet weg. Zodra de motor weer kouder is, krijgt hij weer meer moeite met starten.

Het lijkt mij niet verstandig om aan het toerental gaan zitten te sleutelen, als dat al kan, want het is een injectie. En ik dacht dat dat allemaal electronisch gestuurd wordt... Daarnaast is het van de ene op de andere dag, dus ik denk dat ik daar zeker niet mee moet klooien.

Een betere beschrijving van het stotteren: bij het gas opendraaien houdt hij even in. Tussen de 3 a 4000 rpm gaat hij opeens, zonder aan het gas te draaien, 2000 toeren omhoog schieten. Rijdend betekend dit even lekker sterk optrekken, zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Daarnaast houdt het vaak bij 8 tot 11000 rpm op. Op de snelweg wou hij in de zesde niet sneller dan 140 a 150 km/h.

Let wel, dit allemaal van de ene op de andere dag, na een regenachtige nacht. RARA wat is het??:s
 
Ik zou een flesje benzine-injector-reiniger proberen; ongeveer een tientje aan de pomp, verdelen over 2 tankbeurten.

Overigens: aan de meeste machines kan de stationair-toeren-instelling wel eens iets verlopen; na-stellen aan warmGEREDEN motor.

En nog: ik hoor af en toe over machines waarbij de bougies in een soort van kuiltje zitten zodat zich eromheen/tegenaan water en vuiligheid verzamelt.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk aan een vochtprobleem, ik heb vorige week een vergelijkbaar iets gehad. Even iets te enthousiast met wassen en vervolgens deed mn motor precies hetzelfde als wat jij nu beschrijft. Even de bougiedoppen droog geblazen met de compressor en hij loopt nog steeds als een zonnetje. Misschien dat dit bij jou ook het geval zou ``kunnen`` zijn :)

Edit: heb je ook het idee dat de motor op 3 cilinders loopt?
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad grote kans dat er vocht onder de bougiedoppen zit.

Bij een warme motor codenseert het water, en ff later als de motor weer koud is, slaat het weer neer langs je bougiedoppen.

Vandaar dat het elke keer terug kan komen.
Ik zou even je bougie doppen eraf trekken, met perslucht je bougie schagten en doppen goed droogblazen en het nog een keer proberen.
 
Inderdaad grote kans dat er vocht onder de bougiedoppen zit.

Bij een warme motor codenseert het water, en ff later als de motor weer koud is, slaat het weer neer langs je bougiedoppen.

Vandaar dat het elke keer terug kan komen.
Ik zou even je bougie doppen eraf trekken, met perslucht je bougie schagten en doppen goed droogblazen en het nog een keer proberen.

Inderdaad :)
 
Oke, bedankt voor de tip. Ik hoop maar dat het zo simpel is. Ik ga er morgen of overmorgen naar kijken.. Eerder heb ik helaas geen tijd.

Bougiedoppen en ruimte om de bougies even droogblazen inderdaad, wil ook wel eens gebeuren na een enthousiast wasbeurtje.

Tank eraf 2 boutjes t.h.v je kroonplaat, en na het verwijderen van je zadel komt er nog een boutje tevoorschijn.
Zadel verwijder je door boutje te verwijderen onder je duo-zit.

Luchtfilterhuis verwijderen (wijst zichzelf, 1 boutje als ik me niet vergis) en voilá zie hier 4 bougiedoppen.

:W
 
Jullie hadden gelijk wat het water bij de bougies betreft. Nouja, het was een heel klein beetje vochtig. Ik heb alles droog en schoongemaakt, ook de bougies zelf. Maar helaas was dat het probleem niet, het is nog onveranderd....

Enig idee verder?? Combinatie van water/vochtige lucht met een ineens slecht startende motor, en inhoudend bij het gas opendraaien, doet dat niemand een belletje rinkelen??
 
Alle bougies vonken ook nog gewoon. Niemand een idee wat het anders kan zijn? Kan een kawasaki dealer de motor ook uitlezen, als hij geen storing aangeeft??

Uitlezen heeft mijn inziens weinig zin aangezien de motor geen foutmelding geeft, je kan hem ook zelf uitlezen even een werkplaatshandboek downloaden daar staat precies in hoe dat werkt.

Heb zo geen link voor je (zit op het werk) maar als ik het niet vergeet kan ik wel even de procedure hier posten als ik thuis ben.

Ik zou gaan zoeken in je brandstof systeem als ik de klacht zo hoor.
 
Nee, ik dacht ook al dat uitlezen geen zin heeft. Hij geeft geen storing aan, dus er valt weinig te zien.

Maar wat zou er door vocht slecht kunnen gaan werken in het brandstofsysteem? Ik zou denken iets electronisch, maar alle injectie wordt toch door de hoofd ECU geregeld? En die is in ieder geval niet nat geworden...
 
ik heb met mijne ook gehad dat hij op 3 cilinders liep en bijna niet op toeren kwam.

enige wat ik heb kunnen vinden was vocht in de stekker van de benzine pomp.
na goed drogen en contact spray liep hij ook gewoon weer goed.
 
stekker van de gaskleppen ook gecontroleerd?
kijk ook echt goed met een lampje naar de stekker pennen of er oxidatie te zien is.
of dat ze teveel omwijd staan

@ willem: het zijn geen losse doppen maar gelijk bobines.
nogal een kostbare gok om deze te gaan vervangen
 
Laatst bewerkt:
De doppen/bobines heb ik doorgemeten, de gemeten weerstand komt overeen met de voorgeschreven weerstand. Hier zou dus geen probleem mee moeten zijn.

De stekker zal ik nog eens naar kijken.
 
...............

@ willem: het zijn geen losse doppen maar gelijk bobines.
nogal een kostbare gok om deze te gaan vervangen
Duidelijk.

Ik zou op zoek gaan naar een "milde" reiniger voor de binnenkant van die dingen die op de bougies geklemd zit; "mild" omdat veel gewone contactreinigers "sommige" kunststoffen fataal aantasten.

Ook het porceleinen deel van bougies moet brandschoon zijn/blijven.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan