Motorrijles: Vraag en antwoord, tips en tricks

Status
Niet open voor verdere reacties.
uhm hoezo zou je daar niet van leren? Positie kiezen is ook een belangrijk onderdeel van het examen. Ik les in Maastricht. Maar we rijden altijd meteen de stad uit om in het prachtige Limburgse heuvellandschap heerlijke wegen te rijden. Ook dan heb je genoeg kruispunten en afslagen zodat de kijktechniek voldoende aan bod komt. En op bochtige wegen wordt er op gelet of je goed en op tijd je positie kiest, niet te vroeg naar binnen komt en goed doorkijkt.
Toen ik Tussen Tijdse Toets had, reden we ook zo'n route door de weilanden.
 
Alleen zou het me niet verbazen dat de examinator graag zoveel mogelijk contactpunten met de motor ziet, dus ook de knieen tegen de tank.

Afgelopen zaterdag de eerste officiele avd-les gehad. We gingen de dijkjes rondom Nijmegen pakken en de zevenheuvelenweg enzo. Omdat van de motor waar ik standaard op rijd (een er6) de step was afgebroken, moest ik op de <25kW er5 met een afgebroken koppelingshendel. En dat was allemaal gebeurd die zaterdagochtend, typisch pechgevalletje voor de rijschool. :P
Afijn, ik vond het wel leuk om de dijkjes te doen, kreeg een goed gevoel bij het afschuinen, en het nemen van bochten. Probleem was alleen dat ik zo rond het punt zat dat ik steeds een versnelling moest wisselen. Kruissnelheid was ongeveer 65, maar ik durf nog niet alle bochten zo snel te nemen.
Hoe zouden jullie dat doen? Steeds terugschakelen voor de bocht? Of gewoon wat meer toeren houden in de lagere versnelling?
Als de examinator vraagt waarom je die knie uitstak tijdens een winderige rit waar je bijna van de weg word geblazen geef je gewoon antwoord en zeg je dat als je je knie uitsteekt dat je motor recht word getrokken en niet de volle lading van de wind op je krijgt.

Ik neem aan dat hij gewoon zijn werk doet en je een +punt geeft voor de informatie die je in de praktijk overneemt.
 
Hoe zouden jullie dat doen? Steeds terugschakelen voor de bocht? Of gewoon wat meer toeren houden in de lagere versnelling?

Yup, terug schakelen voor de bocht :Y Ligt een beetje aan het soort weg, en aan de bocht (scherpte, lengte), hoe vaak je terug schakelt.

In het begin vond ik dat schakelen ook maar vervelend, en bleef vaak zo lang mogelijk in 1 versnelling rijden (behalve met optrekken natuurlijk). Maar na wat rij ervaring dan vind je het schakelen steeds leuker worden en wordt je er ook beter in (niet in het daadwerkelijk schakelen, maar in het inschatten in welke versnelling je wat het beste dan doen).
 
Woeehhooeeeee!! *O*

Dit zal één van mijn laatste on-topic berichten zijn in het rijlessersforum want ik ben zojuist geslaagd voor de AVD :]

Moet ik maar weer gaan spammen in het off-topic gedeelte :Y
 
uhm hoezo zou je daar niet van leren? Positie kiezen is ook een belangrijk onderdeel van het examen. Ik les in Maastricht. Maar we rijden altijd meteen de stad uit om in het prachtige Limburgse heuvellandschap heerlijke wegen te rijden. Ook dan heb je genoeg kruispunten en afslagen zodat de kijktechniek voldoende aan bod komt. En op bochtige wegen wordt er op gelet of je goed en op tijd je positie kiest, niet te vroeg naar binnen komt en goed doorkijkt.
Toen ik Tussen Tijdse Toets had, reden we ook zo'n route door de weilanden.

Ja das waar, maar positie heb je binnen 1 les wel onder controle toch? :) En ligt er trouwens ook aan waar je examen doet denk ik. Ik had iig Leiden in mijn hoofd, dat is alleen maar verkeer verkeer verkeer. Denk ook dat er vaker erge ongelukken gebeuren door verkeer als eenzijdig niet goed je plekje kiezen in een bocht. Dat kan je na je slagen ook nog wel finetunen. ;)
 
Vandaag geslaagd voor het AVB *O*

Moest de noodstop overdoen, was niet kort genoeg, 2e poging was ok.
Moest het achtje overdoen, was te weinig balans, 2e poging was ok.
Langzame slalom was goed, maar ik had te weinig koppeling gebruikt en moest dus voor de vorm over |( Daarna gewoon was in mijn koppeling geknepen tijdens de slalom en dat was het. Ik ben blij joh :)
 
Laatst bewerkt:
gefeliciteerd! vandaag met rijles een sprintje getrokken tegen een honda s2000! hahah rijles instructeur vond het nog goed ook... :)

hoop snel op!!
 
sjeetje heb net de 8 gedaan, pfft moeilijke klote oefening, mn been gaat voor durend op de grond, plus mn gas in de bocht neemt toe.
 
mn vingers mn handpalm?

Je kunt het stuurgewichtje in de rechterdeel van de palm nemen en dat als vast punt houden, of met de duim op de knoppenkast\remhandel houder (shit hoe heet dat gedeelte?)

Ik gebruikte de duim, aangezien op de de AVB lesmotor het stuurgewichtje mee kon draaien :)

Het achtje wordt steeds makkkelijker. Bij mijn lessen hadden ze de ruimte altijd al bijna een meter of een halve meter kleiner dan bij het examen, maar zelfs daarmee hield ik nog een flink eind over als ik het achtje deed tijdens de lessen.

Hoe krijg je het voor elkaar dat je been over de grond schuurt? Bij mij waren de voeten als eerste aan de beurt.

iig succes :)

db
 
Tja, ik vermoed dat je de linkervoet aan de grond krijgt omdat je hem onder het pookje houdt, in de geval, hou hem er boven, schakelen hoef je daar toch niet :)

mvg

db
 
okey thanks sal het uitproberen zaterdag!

Staan heel veel goede tips over het achtje aan het begin van het topic! Ik kon hem na die tips ook doen *O* Bij mij werkte het beste om zo'n 2500 toeren aan te rijden en dan naar zo'n 2000 toeren remmen en met de rem je snelheid regelen. Voelt raar, gas geven en remmen, maar het werkte bij mij uiteindelijk wel. En na vandaag mag ik eindelijk van het geile parkeerterrein af *O* :} :]
 
Staan heel veel goede tips over het achtje aan het begin van het topic! Ik kon hem na die tips ook doen *O* Bij mij werkte het beste om zo'n 2500 toeren aan te rijden en dan naar zo'n 2000 toeren remmen en met de rem je snelheid regelen. Voelt raar, gas geven en remmen, maar het werkte bij mij uiteindelijk wel. En na vandaag mag ik eindelijk van het geile parkeerterrein af *O* :} :]
Gefelicitaart ook! *O*
 
Joepie, blij dat ik dit topic gevonden heb!

Dat andere topic over beginners (jullie weten wel welke ik bedoel?!?), kon ik niet echt... eh.. inkomen.. ;)

Nah ja, ik ben dus ook bezig met AVB, 12 augustus staat het examen ingepland. We (ik rij samen met mijn vrouwtje, de kanjer! :P ) hebben nog zo'n 6 lessen te gaan, dus dat moet goed komen!

Wat het weer betreft zit het eigenlijk ook niet echt mee, zweten tijdens de AVB-lessen, en afgelopen woensdag in een stortbui gereden. Toen hebben we de halve draai en het 8-tje gedaan en dat ging bij mij supermakkelijk! Afgelopen vrijdag ging het bij mij voor geen meter, ik snapte er niks van... -O-

We rijden bij rijschool Metro in Den Haag, het leuke van deze rijschool is dat we elke keer een stukje moeten rijden om bij het parkeerterrein te komen voor de AVB-oefeningen. Dan pak je gelijk een stukje AVD mee, hoewel ik wel het idee heb dat de instructeurs nog niet helemaal sturen op de juiste manier van verkeersdeelnemen.. Maar soms krijg je wel een tip, zeker wat spiegelen betreft!

Nou ja, blablabla, ik kan nog wel even doorgaan, we zijn in ieder geval superenthousiast! Soms een dipje en soms in de wolken!

(topic toegevoegd aan favorieten)
 
Laatst bewerkt:
Welkom Sangroid & vrouwtje :W

Leuk zeg dat jullie samen lessen. Dan kun je thuis nog even lekker napraten ook.
Ik heb ook de ene dag beter gevoel dan de andere.

Mijn instructeur zei altijd als je de acht kan, kan je de rest ook. Was het niet helemaal met hem eens want toen ik de acht goed deed, was de langzame slalom nog steeds een ramp. Heb op mijn examen dan ook deze in de herkansing moeten halen. Maar ja, daar kijkt niemand meer na als je op het uitslag papiertje onderaan VOLDOENDE ziet staan.

Jullie nog veel plezier en succes en voor vragen en tips zit je hier goed.
 
Langzame slalom is ook een rot oefening ;)
Het is net als bij al de andere oefeningen een kwestie van voelen. Ik heb zelf best wat lessen lopen kutten op die langzame, totdat ik een keer net voordat ik de slalom inging mijn koppeling iets verder liet slippen, hierdoor trok de motor wat meer. en toen ging die opeens als vanzelf :D
Had dus kennelijk al die tijd mijn koppeling niet ver genoeg op laten komen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan