Honda Rebel (CMX250 + CMX450), deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dank jullie wel, hij staat er mooi op, he?
Ik heb de voortuin speciaal anders ingericht om hem er in te kunnen zetten, dus Rufus moet het wel mooi vinden! En die ketting behoedt hem voor al te wilde streken met te enthousiaste tuinkabouters. ;)

Ik wil nog wel een motortent, dat lijkt me beter bij slecht weer dan de hoes die ik nu heb. Heb helaas geen schuur waar hij in past..... Ben vandaag 43210 km gepasseerd! Dat is alweer 11000 van mijzelf. :]

Allemaal nog een fijne rit gemaakt dit weekend? Het was er prachtig weer voor en ik heb me wat afgezwaaid naar andere motorrijders zondag.
 
Hallo allemaal,

ik ben in het bezit van een zwarte Rebel250 van '85, wegens omstandigheden staat hij al een 6tal jaar stil in mijn garage, maar ik zou graag hebben dat hij tegen volgende zomer opnieuw rijklaar is. Kan iemand mij zeggen welke stappen ik allemaal moet ondernemen

Dank bij voorbaat................en ps een leuk forum

Groetjes

Geert
 
Tja Geert...wat een open vraag. Ik zou zeggen; maak de garagedeur open, kijk of er benzine, olie, lucht {in je bandjes} e.d. in je Rebel zit. Probeer hem te starten en luister daarbij WAT er allemaal 'gebeurt' 8-) .


Allemaal gekheid :+ hierboven natuurlijk...al is je vraag [denk ik] niet of nauwelijks te beantwoorden zonder dat men hier weet wat nu concreet het 'probleem' met je Rebel is.

Suc6 en misschien kun je iets meer info geven.

Groetjes Anke :W
 
Laatst bewerkt:
Ben een beetje bang om hem te starten en zodoende misschien te beschadigen. Daarom had ik graag geweten welke voorzorgen dienen getroffen te worden na zolang niet gedraaid te hebben.

olie verversen ? remvloeistof verversen carburator reinigen ? brandstoftank ledigen en reinigen ?
 
Ben een beetje bang om hem te starten en zodoende misschien te beschadigen. Daarom had ik graag geweten welke voorzorgen dienen getroffen te worden na zolang niet gedraaid te hebben.

olie verversen ? remvloeistof verversen carburator reinigen ? brandstoftank ledigen en reinigen ?

Heel goed bezig Geert, geen slecht plan.
Er zullen miss. nog wel wat tips verschijnen hier...ff afwachten dus :Y
 
Welkom Geert,

Nieuwe accu erin of oude opladen, brandstoftank ledigen en reinigen, aftanken met Vpower en busje carbreiniger er in, carb ff goed doorspoelen met het schroefje onder de vlotterbak eruit gedraaid.
Dit kun je doen met wat carbreiniger in een spuitje die je bij een hobbyhuis kan kopen of een oude injectiespuit en dat spuit je dan in de benzineslang en dat vang je dan op in een laag schaaltje onder je carb.
Of de carb uitelkaar halen en schoonmaken.
Dan ff warmdraaien als hij start en dan olie verversen, en Remvloeistof vervangen, banden goed nakijken op haarscheurtjes aan de zijkant evt. vervangen. Ketting controleren/invetten, Verlichting ccontroleren. (de olie zou ik na een rit van 100 km nogmaals vervangen.)
En dan rijden maar.
full
 
Laatst bewerkt:
geert als je alle voorgaande stappen hebt gedaan starten (t is een honda dus dit lukt zeker )
en rijden maar veel veilige km toegewenst
grt marco
 
Welkom Geert!

als een motor lang stilstaat zijn er wel een paar dingen die je kunt bedenken die er gebeuren: benzine en olie zijn vluchtige stoffen, ja ook de olie! en daaruit verdampen na een tijdje de lichtere delen, dus als er nog olie en benzine in je motor zit zou ik de helemaal vervangen en daar niet zuinigjes mee omgaan: het is in het belang van je veiligheid daar maximale voorzorgen te nemen. De carburateur daar zit vaak ook aangekoekte (eigenlijk ingedroogde) benzine in en die krijg je weg zoals Don dat in het vorige bericht schreef: spoel hem door met een speciaal schoonmaakmiddel.

Ook het water in de accu zou na 6 jaar wel eens vervlogen kunnen zijn en daarmee zou de werking van je accu ook wel eens sterk terug kunnen zijn gelopen, ook al vul je hem bij met demi-water. Dus overweeg een nieuwe accu en als je toch de oude na navulling gebruikt: zet hem langdurig (enkele nachten, maar denk wel aan goede ontluchting van de accu, haal de dopjes helemaal los, en zet het ding in een opvangbak, op een plek waar het geen kwaad kan als ie raar gaat doen) aan de druppellader en laat de druppellader aangeven dat ie vol geraakt is: als het een goede druppellader is zal er een andere kleur lampje, meestal groen, gaan branden.

Dan de rubberen onderdelen van je motor: afhankelijk van waar de motor gestaan heeft zullen alle rubbers die in contact met de lucht (en de zuurstof daarin) hebben gestaan, verdrogen en hard en stug worden en bij het geringste inscheuren. Als je rubber geregeld in waterige omstandigheden gebruikt (af en toe een regenbuitje en dat op geregelde tijden is daar al goed genoeg voor) dan is dat wel zo goed voor het rubber. Zo niet dan krijg je haarscheurtjes in het rubber van met name de banden: die kunnen daarop inscheuren en verder open gaan als je daar mee gaat rijden en vooral als je ze weer wat harder oppompt: inspecteer die banden dus goed van dichtbij! Want je zult niet blij zijn als je onderweg aan het rijden bent op je net herwonnen liefde en er ineens een band klapt.

Ook de rubber vaccuum slangetjes (al zijn ze gepantserd) die van de spruitstukken op de cilinders naar de carburateurs en naar de benzinekraan lopen kunnen slecht zijn. Als ze lekken, rijdt je motor beroerd en draait de motor met name slecht in de lage toerentallen. En je benzine kraan lijkt dan wel altijd dicht of bijna dicht te staan (dat is in feite ook zo: het vaccuum van een draaiende motor houdt bij de 450 de benzinekraan open. Slaat motor af, valt het vaccuum weg dan sluit zich de vaccuumklep die aan de benzinekraan zit en ook al zet je hem op OPEN, hij zal toch dicht staan. Op de 250 (ik zie net dat je een 250 hebt) zit overigens geen vaccuumsysteem dus voor jou geldt dit dan niet.

Loop verder de afstelling van je ketting na: ook die moet je smeren: smeer eerst even met dunne fietsolie en ga er korte tijd mee rijden, misschien wel enkele dagen of zelfs weken: dat spoelt er snel van af maar wel met medeneming van allerlei los vuil (zand voorop). Daarna (wel goed in de gaten houden wanneer hij lekker droog loopt) kun je hem prima smeren met de juiste smering. Smeer om de 500 miles of meer als je dat nodig vindt. Zorg voor een goede spanning op de ketting, dat ie dus niet te slap hangt. Eventueel kun je er een nieuwe ketting op zetten, let dan goed op de kettingtandwielen: als je een ketting te lang in versleten toestand hebt gebruikt dan zijn ook je kettingtandwielen naar de maan en moet je die ook vervangen. Of ze goed zijn zie je bij die delen waar geen ketting op het tandwiel ligt: kijk goed of daar de tanden nog mooi rond zijn in de lage delen (de putjes van de tanden) en ook of ze er niet uitgelubberd uit zien. En is er een scherpe punt aangekomen op de hoogste punten van de tanden of is het daar nog goed plat? Vraag het anders in een motorzaak. Als je de ketting in vrijstand van de motor kunt laten rondlopen kun je zien of alle schalmpjes mooi vrij ronddraaien: is dat zo dan is je ketting nog wel goed, als ze ergens vastklemmen dan is de ketting mogelijk te veel geroest op de draaipunten en zul je hem moeten vervangen: roest is erg hard en de fijne roestkorrels versnellen het slijtage proces.

Ja en dan misschien wel één van de belangrijkste dingen: controleer je remblokken en als je die hebt op de 250, de hydraulische klauwen: komen ze goed vrij als je de voorrem loslaat? schraapt er niets als je de motor heen en weer trekt in vrijstand? Demonteer de klauw van het wiel, check de schijf goed op vlakheid, maak de klauwen schoon, en monteer de boel weer terug met nieuwe remschoenen. Hij zal in het begin misschien niet meteen goed remmen: wees daarvoor op je hoede. Rem hem in. Rijd een stukje en knijp maar flink, maak een paar bijna noodstops, je voorrem is erg belangrijk, het is je beste stopper in noodgevallen!

Piept de achterrem als je je motor even laat rollen in vrijstand en je dan de achterrem lichtjes gebruikt? Zo ja, haal je achter wiel eruit, inspecteer de remschoenen en als ze nog dik genoeg zijn, ontstof ze, haal er een staalborstel over heen zodat de verglaasde stukken weer zacht worden, dan zullen ze waarschijnlijk niet meer zullen piepen. Smeer de draaipunten in het remhuis, pas wel goed op voor vet op de remschoenen en in het wiel in de trommel: ontvet die juist extra goed. Als je rem nog piept, moet je misschien even de binnenkant van de remtrommel met heel fijn schuurpapier (>300) wat opruwen

Denk altijd aan BRAVO = Banden Remmen Accu Verlichting en Olie:
die 5 zaken moeten in ieder geval op orde zijn!

Veel plezier met je motor en hopelijk kom je een keer onze kant op. Denk aan de datum 10-10-10, zie elders in deze berichten. Je bent van harte welkom.
 
Laatst bewerkt:
Hallo nogmaals,

Daar ik niet zo technisch aangelegd ben zou ik veel hulp hebben aan een digitale service manual van de Rebel 250, kan iemand mij vertellen waar ik er eentje zo kunnen krijgen ?


mvg

Geert
 
heb je de zoek functie al geprobeert gth? bovenaan de bladzijde staat Zoeken: tik daar eens het woord 'manual' in en kijk dan eens door die berichtjes. volgens mij ergens in juli staat er een link naar de 250 manual die Don er op gezet heeft.

Je moet na het intikken van het zoekwoord, hier dus 'manual' op het loepje klikken en dan komen die berichtjes:

full
 
Laatst bewerkt:
Hoi Rozemarijn,
Rufus staat er gweldig bij! Ik heb niet veel tijd om aan het forum deel te nemen daar ik nog
altijd achterna gezeten wordt door werkgevers en andere instanties die het grootste deel van
mijn tijd opslokken maar er moet geld verdiend worden en ik ben niet de enige met dat probleem.
Daar ik net begonnen ben met mijn Rebel ben ik nieuwsgierig naar gebruikerservaringen. Ben
jij met 11.000km nog speciale problemen tegengekomen met Rufus buiten het gebruikelijke
onderhoud? Mijn Rebel staat op 43.000km en ik heb er zelf tot nu toe een kleine 4000 km op
gereden zonder problemen.
Wat mij opvalt dat de zaak bij 90 km wat gaat trillen maar dat gaat weer over als het wat sneller
gaat. Rij jij nog met de orginele 15-33 overbrenging? Ik las op een Amerikaans forum dat
het allemaal war rustiger toe zou gaan met 15-30 dus ben ik van plan dit te gaan proberen.
Zonder de mensen met een 450 wat te kort te willen doen vindt ik het leuk dat we met een paar
250 rijders zijn want ik ben een liefhebber van zo eenvoudig mogelijk en toch genieten.
Ik hoor van je Groet Frits
 
Hoi Geert,
Van harte welkom met je 250! Je hebt ondertussen al aardig wat informatie gekregen dus ik heb
hier verder als nieuweling niet veel aan toe te voegen. Mijn ervaring is tot nu toe dat we een
fietsje hebben wat gewoon eenvoudig werkt en erg betrouwbaar is dus zou ik er maar gauw
zolang het nog een beetje weer is lekker mee gaan rijden en me niet teveel zorgen maken.
Misschien treffen we elkaar op 10-10 ik zal mijn best doen erbij te zijn.
Succes groet Frits
 
@Geert: welkom en haal hem snel van stal!

@frederik:

Ik ben een beginner op het gebied van motortechniek, dus ik weet niet eens wat je bedoelt met 15-33 overbrenging.... Maar ik ben leergierig, dus leg het me maar eens uit! Of geef de engelse term, dan zoek ik het in mijn Clymer handboek op. En wie weet eens vergelijken bij een kop koffie/thee?

Mijn garagehouder heeft wel laatst bij een grote beurt iets bijgesteld, had iets te maken met rijker mengsel waardoor optrekken soepeler zou gaan. Geen idee en echt verschil merkte ik niet.

Mijn ervaring is voornamelijk dat Rufus een hoop kan hebben, maar hier en daar wat ouderdomsverschijnselen vertoont.
Om te beginnen eind 2008 de accu. Maar dat was met een nieuwe zo opgelost. Grootste probleem was de juiste accu vinden, daar waren de motorzaken het niet over eens. Maar de nieuwe doet het al anderhalf jaar prima en zelf gemonteerd!
Een paar maanden startproblemen dit jaar bleek een defecte startknop. Maar die was dan ook gebarsten. En laatst bleek de aanhechting van mijn schakelpook/linkerpedaal gescheurd en brak die los. Maar dat zijn allemaal uitzonderlijke probleempjes, niet Rebel-eigen denk ik.

Trillen merk ik bovenin de versnellingen - wat ik logisch vindt - en boven 115k/u. Ik zal eens opletten rond de 90. Ik heb wel eens het idee dat hij 'hobbelt' maar ik denk dat dat voornamelijk het wegdek is.

Ik heb ook wel eens dat ik naar de 2e versnelling wil, maar in vrij terecht kom. Had ik ook wel tijdens rijles op een CB500, dus dat zal wel aan mijn geschakel liggen.
En bij kou is het wel eens nodig om het toerental bij te stellen met het draaiknopje, anders slaat hij af bij stationair.

Heel recent heb ik wel last van een onbekend geluid. Dat klinkt wat als ratelend getik en komt voor als ik gas geef in de 1e - 4e versnelling tot 70k/u ongeveer. Als ik gas loslaat houdt het op.
Als ik boven de 80 rijd en/of de 5e dan is het er juist als ik gas loslaat. En minder tikjes.
Heel raar. Het lijkt er niet op dat ik vermogen verlies daardoor. Maar het rijdt ook niet prettig.
Iemand een idee?
 
Hoi Rozemarijn,
Leuk te horen dat Rufus eigenlijk niet veel gemankeerd heeft. De overbrenging 15-33 wil zeggen
dat het kettingtandwiel voor 15 tandjes heeft en achter 33. Als je het achtertandwiel 30 tandjes
maakt hoeft de motor minder toeren te maken bij dezelfde snelheid. Je verliest echter wel wat kracht hiermee maar de jongens van het Amerikaaanse forum redeneren als volgt. De Rebel
werd over de gehele wereld geleverd en er is bijde overbrenging gerekend op 2 personen en
soms wat bergachtig gebied. Als je alleen solo rijdt en de situatie in Nederland neemt met bijna
(Limburg als uitzondering) vlakke wegen kan je je een beetje kracht inleveren permiteren. Degene
die het in Amerika geprobeerd hebben waren van mening dat de fiets er veel rustiger door werd
de topsnelheid 5 mijl hoger lag en dat het brandstofverbruik wat toch al niet veel is bij de Rebel,
bij 65 mijl nog gunstiger werd dus vindt ik het wel de moeite waard het uit te proberen.
Over het zadel hebben we het nog niet gehad maar ik heb een op de kop getikt reservezadel
bij een paardenzadelbedrijf gebracht en uitgelegd wat er volgens mij aan mankeert en hoop
dat er een goed zittend zadel van wordt gemaakt want na een dag sturen in mijn vakantie had
ik niet meer veel gevoel in mijn achterste.
Wat dat tikkende geluid van jou betreft zou ik het moeten horen het kan een beetje ``Pingelen
zijn van de motor`d.w.z. dat je een verbranding krijgt op een tijdstip wat niet in orde is wat kan komen door een te vroege ontbranding van het mengsel. Ik heb in mijn vakantie een paar keer
Shell V power getankt waarvan het octaangehalte 100 is en kreeg de indruk dat hij dat eigenlijk
best lekker vond vooral bij het langdurig rijden op de Autobahn bij warm weer. Het mengsel
van 100 octaan brandt wat moeilijker en later zodat de motor opzich wat koeler blijft.
In jouw geval zou ik opletten of hij bij koud weer en koude motor ook tikt of dat het pas optreed
bij warm weer en hoge prestaties. Dan nog je opmerking over het rijker afstellen door de garage
was het tikken er ook al daarvoor= want dat kan er ook mee te maken hebben.
Ok genoeg voor nu, het aanbod om e.e.a. eens te vergelijken met een koffie=thee lijkt mij een
goed plan we moeten eens kijken hoe we dat kunnen regelen. Ik werk 3 dagen per week in Amsterdam en de rest vande tijd breng ik door in een vakantiehuisje in het Duitse grensgebied
in de omgeving van Emmen waar ik ook wat aktiviteiten heb. Ik hoor het wel groet Frits
 
Vandaag heerlijk rondgereden 8-)

Peter nog bedankt voor de koffie :9

Ha die Henk! leuk je even op die andere plof gehoord en gezien te hebben: een rebel kwadraat als je van wat meer rauw houdt... En leuk om even bij te praten en te horen dat het goed met je gaat! hopelijk kunnen we gauw weer eens een mooi weer meeting organiseren al komt 10-10-10 nu snel dichterbij: dan hoop ik ook dat je er ondanks de onder roffel onder je boks er toch bij kunt zijn. :]

Hartelijke groetjes :W
 
Laatst bewerkt:
Hoi Rebellers,
Om wat te oefenen met viertakten heb ik onlangs een sloop Rebel gescoord waarvan de
eigenaar verteldedat hij jaren niet gelopen had maar hij was wel helemaal compleet.
Thuis gekomen wilode ik toch wel graag weten (voor ik hem ging slopen) of het motortje
nog wilde draaien en na de olie gecontroleerd en een volle accu geplaatst te hebben
geprobeerd te starten. Aanvankelijk had hij niet veel zin maar met een beetje ingespoten
benzine door de bougiegaten kwam de zaak toch tot leven. Snel een helmpje op en
een rondje gereden en het stelde niet teleur. Het motortje liep perfect rond geen vreemde geluiden en schakelde prima. Alleen een beetje lekkage bij de rechteruitlaat
maar meer niet.
Omdat het vandaag toch slecht weer was ben ik begonnen met de demontage en het
blok ligt op de werkbank zodat ik overal lekker bij kan. het kleppendeksel heb ik los
gemaakt en tot mijn grote vreugde stonden alle kleppen perfect afgesteld.
In deel 1 van onze topic vond ik mooie foto,s van Peter met zijn open gewerkte blok
en ik ben nu al jaloers dat ik geconstateerd heb dan het 450 blok horizontaal gedeeld
kan worden wat een stuk eenvoudiger werkt. Alweer in groot verschil tussen beide
blokken!
Voorlopig hoef ik mij dus niet te vervelen en ga het 250 blok verder ontdekken.
Groet Frits
 
wat leuk Frits, dat je dat allemaal doet! probeer fotos te maken zoveel je kunt,
tegenwoordig is dat niet meer zo moeilijk, alleen het vermijden van vieze handen aan je camera is vooral het grootste probleem en ook de vraag of het nou wel zo interessant is voor anderen: nou dat is het zeker wel! gewoon doen dus! we kijken uit naar jouw reportage, mijn vriend!
 
hello allemaal! Over 2 weekjes komt ie dan toch echt :) mijn eigen Rebel!

Heb van donantonio een cd gekregen met de manual! Dus dat gaat helemaal goed komen.

Kan iemand mij misschien wel vertellen welke accu ik moet kopen? Zou een hoop schelen!
Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan