Risico nokkenas kettingspanner CBR-600 vervangen ?

Fazerman

Ex-ZAC#167
28 feb 2002
5.254
626
Nieuwerkerk a/d IJssel
Ik heb een Honda CBR600 (PC-31) van 1995.
Ik wil volgende week mijn nokkenas kettingspanner gaan vervangen, heb dat ding besteld en netjes een setje gekregen incl. pakking en boutjes + ringetjes.

Nu zit ik dus met het volgende "probleem" in mijn maag.
In de CBR-manual staat de procedure voor het vervangen haarfijn uitgelegd en lijkt het niet meer als 3 boutjes los en vast draaien, de nieuwe spanner is al vastgezet met een plaatje wat je eruithaalt als je de spanner gemonteerd hebt waarna hij zelf naspant.

Ik sprak de monteur even aan of er nog speciale aandachtpunten waren en die zei dat het wel te doen is maar dat er een gevaar kleeft aan deze methode uit de manual.
Volgens hem zou in het slechtste geval de nokkenasketting een tandje kunnen verspringen als hij zoveel speling heeft dat hij op de tanden staat i.p.v. netjes eroverheen.
Hierdoor zou dus ook de kleppentiming t.o.v. je krukas veranderen met alle evt. nare gevolgen vandien....
Volgens hem kan je beter voor de zekerheid ook je kleppendeksel demonteren om te checken of de nokkenastandwielen in dezelfde positie blijven staan t.o.v. de krukas tijdens het vervangen van de spanner.
Dan moet dus ook de tank en het hele luchtfilterhuis eraf, bougiekabels los + schoonmaken oppervlakte kleppendeksel/pakking voor montage.
Dit verhaal heb ik vervolgens ook nog eens bevestigd gekregen door een (vroeger CBR-) racende collega...

Dit gaf mij toch wel even stof tot nadenken, ik wil de boel niet in de soep laten draaien maar het maakt echter wel het verschil tussen een klusje van een half uurtje of een dag...

Graag zou ik de ervaringen horen van mensen die de spanner zelf hebben vervangen, hebben jullie ook over dit "risico" nagedacht of misschien zelfs besloten om het juist hierom toch maar op de veilige manier te doen ?
Of gewoon niet over nadenken en ff vervangen dat ding ??
Dit "probleem" lijkt mij bovendien niet alleen voor een CBR te gelden, dat "verspringen" moet dan toch bij meer motoren een mogelijk risico zijn als je spanning van de oude spanner afhaald of de nieuwe spanner spant ?

Alvast bedankt voor de reacties/adviezen
 
Tja, ik heb absoluut nooit gehad dat de ketting "zomaar" een tand versprongen is.
Maar zekerheid voor alles!
Als het wel fout gaat kun je alleen maar meer schade aan je fiets krijgen.

Wat je kan doen is het volgende, aan de rechterkant (voorste kapje 3 of 4 boutjes)zit een dekseltje (waarschijnlijk achter je kap!) als je deze verwijderd(zit geen olie achter)zie je je onsteking zitten met een centrale bout, deze kun je ronddraaien en draai je gelijk je krukas rond.
Als je de spanner vervangen hebt draai je met de hand de krukas rond (2x helemaal rond) als dit kan zonder weerstand te voelen kan er geen schade optreden in het blok.

Mocht een nokkenas nu toch een tandje verschoten zijn zal de motor slecht starten en minder stationair lopen.

Dan kun je als nog alles uit elkaar halen :)
 
klinkt allemaal zeer spannend, spanners zijn een probleem bij CBR,
heb bij mijn motor al tweemaal de spanner vervangen (zelf) geen probleem,
oude eraf nieuwe erop veertje los en klaar.
Het verspringen kan ik best geloven als de motor een ton of meer heeft gedraaid zonder ooit de ketting te vervangen.
 
......
Wat je kan doen is het volgende, aan de rechterkant (voorste kapje 3 of 4 boutjes)zit een dekseltje (waarschijnlijk achter je kap!) als je deze verwijderd(zit geen olie achter)zie je je onsteking zitten met een centrale bout, deze kun je ronddraaien en draai je gelijk je krukas rond.
Als je de spanner vervangen hebt draai je met de hand de krukas rond (2x helemaal rond) als dit kan zonder weerstand te voelen kan er geen schade optreden in het blok.

.........

Dat ronddraaien zal ook niet echt licht gaanmet de bougies er nog in, je moet hem dan toch door de compressie duwen :?
Vraag me af of je dan een heel licht tikje van een klep of iets wel hoort :?
 
klinkt allemaal zeer spannend, spanners zijn een probleem bij CBR,
heb bij mijn motor al tweemaal de spanner vervangen (zelf) geen probleem,
oude eraf nieuwe erop veertje los en klaar.
Het verspringen kan ik best geloven als de motor een ton of meer heeft gedraaid zonder ooit de ketting te vervangen.

Volgens de teller heeft hij 22.000 gedraaid, maar wat zegt dat nog tegenwoordig als je voor 60 Euro elke km-stand kan laten aanpassen :?
Is voor jou dus wel al 2 keer probleemloos verlopen :)
Moet volgens mij wel erg veel speling op zitten wil de ketting op de tanden gaan staan :?
 
Hallo,
Ik heb lang hetzelfde probleem gehad als de topic starter met mijn CBR (pc25) 1992.
Die spanners zijn echt klote helaas vind Honda het niet nodig om een modificatie toe te passen.
Volgens mij hebben alle modellen hier last van vanaf het begin.
Mijn spanners gingen maar 40000 km mee en de ketting begon dan irritant te ratelen.
Ik heb het voorgoed opgelost door een manuele spanner te bestellen in Canada waar ik vorig jaar op vacantie was.
PICT00271%20(1)%20(Small).JPG


Ook het monteren verliep zonder problemen oude eraf de lengte van de stelbout ongeveer ingesteld als de lengte van de oude spanner en daarna finetuning tot het ratelen weg is.
Kijk wel uit dat je hem ook niet te strak zet anders slijt je ketting overmatig!!

Hoop dat je hier iets aan hebt bij mij werkt het al zo'n 50000 km

Stekel
 
ps.

Mijn motor heeft al 200.000 km op de klok en bij 125.000 km zijn de nokkenas ketting en tandwielen vervangen.
Geen probleem gehad met overspringen stationair laten lopen en de spanner instellen.
Als je interesse hebt zal ik het adres nakijken waar ze te bestellen zijn of anders via mijn zwager eentje over laten komen.

stekel
 
Hallo,
Ik heb lang hetzelfde probleem gehad als de topic starter met mijn CBR (pc25) 1992.
Die spanners zijn echt klote helaas vind Honda het niet nodig om een modificatie toe te passen.
Volgens mij hebben alle modellen hier last van vanaf het begin.
Mijn spanners gingen maar 40000 km mee en de ketting begon dan irritant te ratelen.
Ik heb het voorgoed opgelost door een manuele spanner te bestellen in Canada waar ik vorig jaar op vacantie was.
(Afbeelding)

Ook het monteren verliep zonder problemen oude eraf de lengte van de stelbout ongeveer ingesteld als de lengte van de oude spanner en daarna finetuning tot het ratelen weg is.
Kijk wel uit dat je hem ook niet te strak zet anders slijt je ketting overmatig!!

Hoop dat je hier iets aan hebt bij mij werkt het al zo'n 50000 km

Stekel

Damn, heb ik net de originele spanner gekocht zijn er blijkbaar ook mechanische |( maar met deze moet het ook weer ff stil zijn in het vooronder :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan