Accu demonteren

dylanpilot

MF veteraan
30 jan 2011
2.518
773
Holland
Hallo Forumleden.
Ik heb een vraagje.
Kon het antwoord niet zo 1.2.3 vinden op dit Forum dus hoop dat iemand mij het verlossende antwoord kan geven.
Het gaat hierom:
Ik wil binnenkort de accu uit mijn BMW R1150R Rockster halen om aan mijn Optimate druppellader te kunnen zetten.
Wil er nog even geen stekker aanmaken om de accu te kunnen opladen zonder eruit te halen.
Het punt is dat ik ergens had gelezen dat bij de R1150R men niet zomaar even de accu eruit kan halen en daarna er zomaar weer in kan zetten zonder dat dat problemen kan geven bij het dan weer starten van de motor.
Bij mijn vorige Yamaha Fazer 1000 was dat geen enkel probleem, maar die motor had dan ook geen injectie systeem maar gewoon carbarateurs.
Ik wens me straks niet zomaar de accu uit mijn R1150R Rockster te halen en daarna met het monteren ervan te merken dat ik problemen krijg met de motor.
Ik las iets van na het weer aansluiten van de accu bij een R1150R dat men de gashendel 2 keer even open moest zetten.(klopt dat, of is het een broodje aap verhaal?)
Kan iemand mij hierover wat meer uitleg geven?
Ik ben op dat gebied echt een leek, maar wil straks toch echt die accu eruit halen als de motor bijvoorbeeld een 2 maand stilstaat omdat de snert winter helaas nog niet over is en ik toch echt niet met ijzel en pekel wens te willen gaan rijden.
Graag jullie hulp en adviezen.
Vr Gr Erwin
 
Wat jij beschrijft is het opnieuw inleren van de TPS sensor, maar dat is niet nodig bij jouw motor.

Accu zit onder de tank, je zult dus de volgende dingen los moeten halen (en later weer monteren in omgekeerde volgorde :+ )

- Kapjes van de oliekoelers L + R van de de tank, allebei vast met 2 torx 25 schroeven onderin.
- Beugeltjes van de oliekoelers, 2 torx 25 bovenin, 1 onderin, en 2 torx 30 schroeven met ring in het midden.
- zwart kunststof afdekkapje rechts boven je gasklephuis (1 torx 25 boutje)
- Stekker van pompunit, zit op een beugetje geklikt of hangt los achter het kunststofkapje wat je net hebt weggehaald, platte stekker, 4 polig.
- 2x snelkoppeling van de brandstofslangen, naast de stekker (eventueel tie-rapje doorknippen en later weer monteren).
- 1x ontluchtingsslang en 1x afwateringsslang, onder je buddy, rechterkant lopen ze naast elkaar en zitten ze getierapt.
- 1x M8 imbusbout.

Daarna til je de tank eraf, en zie je de accu zitten. :)
 
Laatst bewerkt:
Jongens.
Ontzettend bedankt voor de reacties en input.
Wauwwwwww........dat behoeft dus wel wat meer werk om 'even' de accu uit zo'n Rockster te halen dan van al mijn voorgaande motoren.
Maar de uitleg is helder en duidelijk dus dat gaat lukken.
Aankomend weekend mocht ik gereden hebben met mijn komende R1150R Rockster (moet natuurlijk niet met bakken uit de lucht regenen) dan schrijf ik hier wel mijn relaas.
Heb doorgaans altijd met 4 cilinders gereden.
Ooit een R1100GS gehad.(ook boxer)
Maar verwacht dat de R1150R strakker en beter stuurt en rijd.
Lijkt mij een compactere motorfiets dan de BMW GS.
Vr Gr Erwin
 
Een goeie tip is om eerst de minpool los te halen en vervolgens de pluspool. Als je dan met je schroevendraaier/moersleutel per ongeluk het frame raakt krijg je geen opdonder.

Hoe het verder zit met zo'n BMW, géén idee..

Succes ermee!
 
Dank voor de extra tip Kimbeau.
Het woordje ontmoedigingsbeleid van de meneer met de VTR snap ik niet helemaal.Maar dank voor de input.
Vr Gr Erwin

Ontmoedigingsbeleid, maar dan in jou woorden...

Jongens.
Ontzettend bedankt voor de reacties en input.
Wauwwwwww........dat behoeft dus wel wat meer werk om 'even' de accu uit zo'n Rockster te halen dan van al mijn voorgaande motoren.Maar de uitleg is helder en duidelijk dus dat gaat lukken.
Aankomend weekend mocht ik gereden hebben met mijn komende R1150R Rockster (moet natuurlijk niet met bakken uit de lucht regenen) dan schrijf ik hier wel mijn relaas.
Heb doorgaans altijd met 4 cilinders gereden.
Ooit een R1100GS gehad.(ook boxer)
Maar verwacht dat de R1150R strakker en beter stuurt en rijd.
Lijkt mij een compactere motorfiets dan de BMW GS.
Vr Gr Erwin

Edit : mss toch een stekker aan maken. Kan soms handig zijn(meten, aansluitingen)
 
Laatst bewerkt:
Ahaaaaa.............................nu vat ik het.
Oke....................
Tja, dat klinkt inderdaad als een ontmoedigingsbeleid.Ha ha ha ha ha ha.
Maar zal vast niet opwegen tegen hoe goed en strak die Rockster zal rijden.
Ben toch van plan om een aansluiting op de accu onder de buddy te maken zodat ik gemakkelijk bij de stekker kan om mijn optimate druppellader erop aan te kunnen sluiten.
Het zaakie los maken en daarna weer inbouwen zal dus voorlopig eenmalig zijn.
Vr Gr Erwin
 
Ooit een R1100GS gehad.(ook boxer)
Maar verwacht dat de R1150R strakker en beter stuurt en rijd.
Dat gaat je tegenvallen, de GS is zo'n beetje de best sturende boxer. Komt door de relatief smalle banden.
De R is wat meer een toerfiets.

De accu zou ik er niet uithalen. Als je de tank van achter een beetje optilt kan je bij de polen. Als je een winterstaller bent zou ik daar een extra aansluiting met een 20cm draad op maken zodat je met de tank er op de druppelader kan aansluiten. Dat is een kwestie van twee knijpoogjes en een stekkertje
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan