ZRX trefpunt deel 5

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vraag me af of je je wel eens op een zrx1200 heb uitgeleefd.
Heb zelf de 1200 , wel aardig wat aan gedaan,maar vond m daarvoor ook niet heel erg tam.Vond wel dat hij extreem slecht remde en heb dat ook als eerste aangepakt.
Vraag me af of je ooit een 1200 met een 1100 hebt vergeleken.
Ben benieuwd wat dadelijk je waardes zijn op de vermogensbank.
Zui de mijne ook wel nog een keer op de bank willen hebben om te zien hoe hij nu staat afgesteld.
Lijkt me wel eens wat om een aantal zrx-en op dezelfde bank te kunnen vergelijken.

Groetjes en tot de volgende meeting(hoop ik)
Bart


Had graag de 1200 willen hebben maar ja heb er net de centen niet voor en mijn oog viel toen op een 1100 eddy lawson replica voor een mooie prijs, dus was ik wel om.
Maar ik kan geen een standaard motor standaard laten, ik kan eenmaal moeilijk wennen aan straatfietsen.
Zat lang te twijfelen tussen een XJR en een ZRX maar bleek toch een kawa hart te hebben.
Maar wel zinloos om een testbankwedstrijd te gaan houden voor atmosferische motoren.
Het is o.a. mijn werk om motoren wat sneller te maken, maar ook ik wil het niet uit de pan laten rijzen.
Ik heb al titanium kleppen besteld maar dat wordt een leuk winterklusje.
Het mooie van de 1200 is dat de slag van de kruk langer is en dat blok heeft meer mogelijkheden.
 
Laten we even alles rusten en denken aan het volgende:

In memoriam

Een kawarijder die door een Hap wagen die bij een wegopbreking de file voorbij rijdt wordt aangereden en op 20 jarige leeftijd overlijdt.

Denk daar maar eens aan in plaats van gesteggel omtrent wel of niet een ZRX tunen.

Het kan tenslotte iedereen overkomen.


Had het gelezen en is gewoon heel triest.
Zo sta je in het leven en zo ben je er niet meer. ;(
 
Diep triest , nog een jongen bij ons uit de regio ook en dan nog niet eens z,n eigen schuld. voor alle nabestaanden van het slachtoffer mijn oprechte condoleances .
 
Laten we even alles rusten en denken aan het volgende:

In memoriam

Een kawarijder die door een Hap wagen die bij een wegopbreking de file voorbij rijdt wordt aangereden en op 20 jarige leeftijd overlijdt.

Denk daar maar eens aan in plaats van gesteggel omtrent wel of niet een ZRX tunen.

Het kan tenslotte iedereen overkomen.

heeel ernstig .......sterkte voor de nabestaanden
;(
 
Laatst bewerkt:
Had graag de 1200 willen hebben maar ja heb er net de centen niet voor en mijn oog viel toen op een 1100 eddy lawson replica voor een mooie prijs, dus was ik wel om.
Maar ik kan geen een standaard motor standaard laten, ik kan eenmaal moeilijk wennen aan straatfietsen.
Zat lang te twijfelen tussen een XJR en een ZRX maar bleek toch een kawa hart te hebben.
Maar wel zinloos om een testbankwedstrijd te gaan houden voor atmosferische motoren.
Het is o.a. mijn werk om motoren wat sneller te maken, maar ook ik wil het niet uit de pan laten rijzen.
Ik heb al titanium kleppen besteld maar dat wordt een leuk winterklusje.
Het mooie van de 1200 is dat de slag van de kruk langer is en dat blok heeft meer mogelijkheden.

Gaat mij niet zozeer om een wedstrijd, maar ben erg benieuwd wat verschrillende mods voor een effect hebben.
Waarom zou t geen nut hebben om atmosferische motoren op een testbank te zetten?
Zou allen wel per uitlaatbocht een meetnippel moeten hebben, maar heb die (nog) niet.
Ben gewoon erg nieuwsgierig hoe ik er nog wat aan kan optimaliseren.
Gaat mij overigens niet zozeer om PK's maar vind koppel bij een zrx veel leuker.
Heb na de laatste meting weer aan de carbs gesleuteld maar had toen 136NM aan t wiel.
Lijkt me ook leuk om op een en dezelfde bank de verschillen te zien, want ben op 5 verschillende banken geweest en vertellen je allemaal iets anders.

Groetjes
 
Gaat mij niet zozeer om een wedstrijd, maar ben erg benieuwd wat verschrillende mods voor een effect hebben.
Waarom zou t geen nut hebben om atmosferische motoren op een testbank te zetten?
Zou allen wel per uitlaatbocht een meetnippel moeten hebben, maar heb die (nog) niet.
Ben gewoon erg nieuwsgierig hoe ik er nog wat aan kan optimaliseren.
Gaat mij overigens niet zozeer om PK's maar vind koppel bij een zrx veel leuker.
Heb na de laatste meting weer aan de carbs gesleuteld maar had toen 136NM aan t wiel.
Lijkt me ook leuk om op een en dezelfde bank de verschillen te zien, want ben op 5 verschillende banken geweest en vertellen je allemaal iets anders.

Groetjes


Dat is juist het probleem van testbanken, ze meten allemaal behoorlijk verschillend.
Daarom zeggen die waardes mij niet zo heel veel, en ik stel ze af globaal op de testbank en daarna ga ik de motor op straat afstellen.
Zo kan je weleens meemaken dat de motor op de testbank minder presteerd dan op straat.
Rij je straat of rij je alleen race daar zit ook veel verschil in.
Maar een ZRX moet je niet je koppel weggooien voor pk,tjes dat is zonde.
Maar een mooi compromie is het mooiste.
Een 1100 zal nooit tegen de 1200 opkunnen boksen, maar ik scoor wel een keer een 1200 blok die ik helemaal klaar ga maken terwijl ik toch met de 1100 nog kan rond rijden.
Ik wil ook soms even ( buiten mijn CRT werkzaamheden ) zelf op het circuit rijden dus daar ga ik hem ook voor afstellen.
 
Laten we even alles rusten en denken aan het volgende:

In memoriam

Een kawarijder die door een Hap wagen die bij een wegopbreking de file voorbij rijdt wordt aangereden en op 20 jarige leeftijd overlijdt.

Denk daar maar eens aan in plaats van gesteggel omtrent wel of niet een ZRX tunen.

Het kan tenslotte iedereen overkomen.


Alleen maar stil
 
Dat is juist het probleem van testbanken, ze meten allemaal behoorlijk verschillend.
Daarom zeggen die waardes mij niet zo heel veel, en ik stel ze af globaal op de testbank en daarna ga ik de motor op straat afstellen.
Zo kan je weleens meemaken dat de motor op de testbank minder presteerd dan op straat.
Rij je straat of rij je alleen race daar zit ook veel verschil in.
Maar een ZRX moet je niet je koppel weggooien voor pk,tjes dat is zonde.
Maar een mooi compromie is het mooiste.
Een 1100 zal nooit tegen de 1200 opkunnen boksen, maar ik scoor wel een keer een 1200 blok die ik helemaal klaar ga maken terwijl ik toch met de 1100 nog kan rond rijden.
Ik wil ook soms even ( buiten mijn CRT werkzaamheden ) zelf op het circuit rijden dus daar ga ik hem ook voor afstellen.

Ga je het rijwielgedeelte ook nog aanpakken? Vooral de voorvork is standaard nogal slapjes.
 
hallo,

ik heb deze account van iemand geleend om mijn vraag hier te stellen.
ik ben Niels 27 uit Noord brabant.
ik heb sinds 5 jaar en een berg tevredenheid een zrx1100 '99. eddy lawson repl.
het apparaat is volledig standaard.
sinds mijn vakantie naar ierland met vriendin en volle bepakking heb ik een nare vervelende tik in de rechterzijde van het blok zitten.
het is alleen hoorbaar bij het optrekken vanaf 2500 rpm tot 6000 rpm. ik heb de ketting van de dynamo al een keer vervangen inclusief de spanner, maar het geluid blijft en wordt erger.
heeft een van jullie een goed idee. ikzelf denk aan de veren van de koppelingstrommel, maar aangezien dat ding nogal aan de prijs is wil ik het wel 99% zeker weten.
ik hoop eigenlijk dat een van jullie het probleem herkent.
bij voorbaat veel dank.
als ik mijn rex gerepareerd krijg zal ik mezelf aanmelden, misschien dat ik dan ook een keer mee mag met jullie zrxtours.
 
Ga je het rijwielgedeelte ook nog aanpakken? Vooral de voorvork is standaard nogal slapjes.


Op de voorvork heb ik al een brug gemaakt en ik ga de cartridge compleet aanpassen icm liniare veren die ik zo goed als zonder voorspanning wil monteren, want dan dempt de veer zich zelf.
Achterdempers vind ik redelijk goed ware de compressiedemping wat slap is, die ga ik voorlopig even ondervangen met progresieve veren die ik ook met heel weinig voorspanning ga monteren om de compressie demping op te vangen.
Ik wil ook een 5.5 of 6 inch achterwiel monteren, moet alleen kijken wat redelijk past.
Een ZZR1100D model zal redelijk makkelijk passen incl. kettingwieladapter, maar de spaakvorm en het gewicht van de velg is anders.
Frame laat ik zo, mss een struurdemper om evt speedwhobble tegen te gaan.
Had hem gister net over de 260 op de teller, maar voor zo,n fiets is het snel zat eigenlijk.
Qua acceleratie is hij nu lekker want in de 1e en 2e versnelling wil het voorwiel spontaan loskomen.
Alleen het standaard stuur :X .
Had er eerst een superbike stuur op maar deze vond ik te vlak en te breed en ik stuurde vanuit mijn schouders, ik wil eigenlijk een standaard stuur die iets vlakker is en de handvatten onder een :X kleinere hoek staat met mijn polsen.
Vind het echt een superding *O* *O* *O*
Ben nog nooit zo blij geweest met een motor en ik heb er heel veel gehad.
 
hallo,

ik heb deze account van iemand geleend om mijn vraag hier te stellen.
ik ben Niels 27 uit Noord brabant.
ik heb sinds 5 jaar en een berg tevredenheid een zrx1100 '99. eddy lawson repl.
het apparaat is volledig standaard.
sinds mijn vakantie naar ierland met vriendin en volle bepakking heb ik een nare vervelende tik in de rechterzijde van het blok zitten.
het is alleen hoorbaar bij het optrekken vanaf 2500 rpm tot 6000 rpm. ik heb de ketting van de dynamo al een keer vervangen inclusief de spanner, maar het geluid blijft en wordt erger.
heeft een van jullie een goed idee. ikzelf denk aan de veren van de koppelingstrommel, maar aangezien dat ding nogal aan de prijs is wil ik het wel 99% zeker weten.
ik hoop eigenlijk dat een van jullie het probleem herkent.
bij voorbaat veel dank.
als ik mijn rex gerepareerd krijg zal ik mezelf aanmelden, misschien dat ik dan ook een keer mee mag met jullie zrxtours.


De koppeling wil wel eens een raar geluid geven bij het optrekken.
Echt een rammel is het niet, anders even de koppeling helemaal loshalen en alles goed bekijken en na laten kijken bij een goede dealer.
Kan ook aan de olie liggen, heb je er bv Castrol in dan zal je blok wel wat meer herrie maken.
Ik houd het op Motorex powersynth 10w50 of evt motorex topspeed 10w40.
Olie kan een hoop doen.
 
Hoi Niels,

Welkom op het forum. Weet je zeker dat de rammel aan de rechterkant is? De kettingspanner van de nokkenas wil namelijk nog wel eens een tandje blijven hangen, deze moet je dan even resetten door hem eruit te halen, controleren of alles goed werkt en weer terug te plaatsen.

Anders zou het inderdaad je koppeling kunnen zijn, werkt de koppeling nog wel goed? Op zich vrij makkelijk te demonteren, zet hem op de standaard, dan verlies je (bijna) geen olie, platen, veren en korf even eruit halen en inspecteren op schade. Meteen even de dikte nameten om te zien of alles binnen specificatie ligt.

@kevin: klinkt goed wat je met de vering van plan bent. Hoe wil je die veren spanningsloos installeren dan? En is 10W50 niet een beetje dik voor dit kikkerlandje?
 
Hoi Niels,

Welkom op het forum. Weet je zeker dat de rammel aan de rechterkant is? De kettingspanner van de nokkenas wil namelijk nog wel eens een tandje blijven hangen, deze moet je dan even resetten door hem eruit te halen, controleren of alles goed werkt en weer terug te plaatsen.

Anders zou het inderdaad je koppeling kunnen zijn, werkt de koppeling nog wel goed? Op zich vrij makkelijk te demonteren, zet hem op de standaard, dan verlies je (bijna) geen olie, platen, veren en korf even eruit halen en inspecteren op schade. Meteen even de dikte nameten om te zien of alles binnen specificatie ligt.

@kevin: klinkt goed wat je met de vering van plan bent. Hoe wil je die veren spanningsloos installeren dan? En is 10W50 niet een beetje dik voor dit kikkerlandje?


Spanningloos monteren is niet moeilijk, maar ik laat ze wat korter maken en wat zwaarder dan ben je eral.
Een klein beetje voorspanning zal wel moeten voor de negatieve veerweg, maar niet meer dan dat.
En vroeger gebruikte ik de 5w40 en dat bleek veelal net te dun, en met de 10w50 heb ik hele goede resultaten en weih=nig tot geen olieverbruik.
Deze olie dampt ook haast niet in dus geen interne vervuiling van het blok.
 
het getik zit echt rechts.
ben al bij bikker in noordeloos geweest. die heeft heel de boel bekeken en daarop heb ik dus heel de koppeling behalve de korf en de naaf vervangen. in de naaf was de vulring van de torsiedemper die daarin zit wel beschadigd. dus ik wil eigenlijk de torsiedemper in de korf testen op de een on andere manier.
als ik er net een momentsleutel het moment op zet wat normaal bij volgas aan de krukas vrijkomt zouden de veren mijns inziens niet in de eindaanslag mogen zitten en bij een negatief moment (remmen op de motor) zouden ze niet vrij mogen liggen. of zie ik dit verkeerd?
ik heb nol gebeld om te vragen of er vanuit kawasaki testspecificaties zijn. het lijkt mij dat je een onderdeel van ongeveer 400 euro niet zonder meer afschrijft.

p.s. ik ben iig heel blij dat er op dit forum zinvolle reacties komen. ik zal binnenkort een account aanmaken. hiervoor dank.
 
het getik zit echt rechts.
ben al bij bikker in noordeloos geweest. die heeft heel de boel bekeken en daarop heb ik dus heel de koppeling behalve de korf en de naaf vervangen. in de naaf was de vulring van de torsiedemper die daarin zit wel beschadigd. dus ik wil eigenlijk de torsiedemper in de korf testen op de een on andere manier.
als ik er net een momentsleutel het moment op zet wat normaal bij volgas aan de krukas vrijkomt zouden de veren mijns inziens niet in de eindaanslag mogen zitten en bij een negatief moment (remmen op de motor) zouden ze niet vrij mogen liggen. of zie ik dit verkeerd?
ik heb nol gebeld om te vragen of er vanuit kawasaki testspecificaties zijn. het lijkt mij dat je een onderdeel van ongeveer 400 euro niet zonder meer afschrijft.

p.s. ik ben iig heel blij dat er op dit forum zinvolle reacties komen. ik zal binnenkort een account aanmaken. hiervoor dank.



Maakt niet uit wat er stuk is, het moet dan gewoon worden vervangen helaas.
En met een momentsleutel kan jij niet de kracht van de krukas op het koppelingshuis na doen en het werkt ook niet op die manier.
 
Nou, 400 ekkies lijkt me wat overdreven, lees dit stukkie anders even:

Carl on the ZRXOA has stopped making his damperless clutch hubs.

As an alternative, the standard Kawa 2005 ZRX1200 clutch hubs are now damperless (lighter, faster enging spin-up, smoother gearchanges, no clack under hard acceleration).

These are plug and play to the ZRX1100 as well, and detailed measurement have been taken on the ZRXOA to ensure this. About £75 plus VAT

Part Numbers you'll need to order from any kawa dealer:

2005 clutch hub
13087-1106

Clutch Hub nut, as this has a crush lock and is not re-usable
92015-1555

Clutch Cover Gasket
11061-1154

You'll also need a clutch hub holder to undo the hub nut or improvise with screw-drivers (not recommended as you can break the tangs)

While in there, take the opportunity to fit stiffer springs if you have a tuned Rex and maybe change the friction plates if old.


Koppeling is dus de hoofdverdachte, maar hij rammelt dus nog steeds na het vervangen van de platen e.d.? Geen problemen met schakelen? Er zaten geen butsen aan de buitenkant van de koppelingskorf?
 
de boel dus maar weer uit elkaar gehaald. voor alle zekerheid toch maar de nokkenasketting en spanner bekeken: niks mis mee.
het nummer in het bovenstaande mailtje is van een demperloze naaf.
heb zojuist gebeld voor de prijs van een nieuwe korf. 410 euro ex.
ik kan mezelf voorstellen als de veren in de korf te zwak zijn geworden dat ik in een bepaald toerengebied onder vollas getik hoor dit zou de oneenparigheid zijn van de aandrijving. als dan de kracht zo hoog wordt dat de veren volledig ingedrukt zijn en de korf dus geen kant meer uit kan en dan wordt de demper in de naaf aangesproken (welke dus wel slijtagesporen vertoonde).
ik ga morgen het kawasaki hoofddorp maar eens bellen. ik vindt het nogal vreemd dat zon duur onderdeel alleen onder verdenking al wordt vervangen. het lijkt mij toch dat je voor die centen eerst iets wil controleren. dus ik hoop dat zei mij verder kunnen helpen. er moet aan de hand van de karakteristieken van de vering toch iets te bepalen moet zijn.
 
Ik heb toch echt het gevoel dat je daar behoorlijk genaaid wordt dan, heb op diverse plaatsen gezocht, en allemaal liggen ze rond de 100 euro's. Zou lekker zelf bestellen en erin lepelen. Maar eerlijk gezegd is het vreemd dat de korf beschadigd raakt. Dan zou er toch ergens speling op de as moeten zijn, misschien een keer een ring vergeten, of is er een lager door z'n hoeven gegaan?

http://www.cheapcycleparts.com/products/447137-kawasaki-13087-1106-hard-parts-hub-clutch

Ik weet niet precies hoe de bak is opgebouwd, maar zou het lager van de as die door de koppeling loopt naar de bak toe misschien speling kunnen hebben?
 
Ik heb toch echt het gevoel dat je daar behoorlijk genaaid wordt dan, heb op diverse plaatsen gezocht, en allemaal liggen ze rond de 100 euro's. Zou lekker zelf bestellen en erin lepelen. Maar eerlijk gezegd is het vreemd dat de korf beschadigd raakt. Dan zou er toch ergens speling op de as moeten zijn, misschien een keer een ring vergeten, of is er een lager door z'n hoeven gegaan?

http://www.cheapcycleparts.com/products/447137-kawasaki-13087-1106-hard-parts-hub-clutch

Ik weet niet precies hoe de bak is opgebouwd, maar zou het lager van de as die door de koppeling loopt naar de bak toe misschien speling kunnen hebben?

En iets dichter bij huis:

Search model
 
Ola heren,

Ik heb iets vreemds ontdekt in mijn motor.......
tijdens het vervangen van de koppelingsplaten merkte ik op dat .......hhmmmm hoe leg ik dat uit ???
als ik de koppelingshevel inknijp dan komt dat cillindertje naar buiten om de koppelingsplaten te ontkoppelen ......tot zover alles prima .....maar als ik nu met de hand dat cilllindertje indruk..dan komt het vanzelf n goede centimeter naar buiten......
volgens mij klopt dit niet !!! dan zou dan cillindertje toch de veren aan de andere zijde tegenwerken ??????????
wie o wie weet hier meer van ?????
 
zal dit niet helpen...

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280672205704&ssPageName=STRK:MEWAX:IT (ZZR1100 ZRX1200 ZX10 GTR1000 start tensioner upgrade | eBay)
 
Ola heren,

Ik heb iets vreemds ontdekt in mijn motor.......
tijdens het vervangen van de koppelingsplaten merkte ik op dat .......hhmmmm hoe leg ik dat uit ???
als ik de koppelingshevel inknijp dan komt dat cillindertje naar buiten om de koppelingsplaten te ontkoppelen ......tot zover alles prima .....maar als ik nu met de hand dat cilllindertje indruk..dan komt het vanzelf n goede centimeter naar buiten......
volgens mij klopt dit niet !!! dan zou dan cillindertje toch de veren aan de andere zijde tegenwerken ??????????
wie o wie weet hier meer van ?????


dit is heel gewoon, aan de binnenkant van je cillinder zit een veer en als je die met de hand indrukt dan komt die idd weer een stuk naar buiten, maar dat is dus de bedoeling!!!!
full

originele koppelingszuiger(met veer) en zelfgemaakte cillinder!!!
 
Laatst bewerkt:
dit is heel gewoon, aan de binnenkant van je cillinder zit een veer en als je die met de hand indrukt dan komt die idd weer een stuk naar buiten, maar dat is dus de bedoeling!!!![afbeelding]
originele koppelingszuiger(met veer) en zelfgemaakte cillinder!!!

Helamaal top ..bedankt ....is dus niks aan de hand.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan