Rondje Schotland

Verslag “ rondje Schotland” :

Het vertrek in IJmuiden:
Zaterdag 28 mei vertrokken we met 5 man en motoren van IJmuiden naar Newcastle om een rondje Schotland te rijden in 6 dagen. De volgende motoren namen deel aan de expeditie: Ducati 998S, Duvati 999S, Kawasaki Z1000, Aprilia Dorsoduro 750 en mijn R1200GSA.
We waren om 15.00 in IJmuiden waar de boot om 17.00 zou vertrekken. Inchecken ging voorspoedig maar inschepen duurde langer wat resulteerde in wachten voor de boot, in de regen. Konden we alvast wennen aan het Schotse weer.....(wat later best meeviel). We hadden de reis geboekt incl. buffetmaaltijd en ontbijt. En dat buffet was zo verkeerd nog niet. En ook het verdere verblijf op de boot was prima te doen. Na een ietwat deinende overtocht, het ontbijt en ontschepen konden we om 11.00 lokale tijd beginnen aan

Dag1: Newcastle- St. Andrews:

Dit was de eerste route:
route1.jpg


Zoals je kunt zien reden we langs de oostkust. Maar, wat een wind was er langs de route, niet normaal. In Embleton stopten we voor koffie, die geserveerd werd in een huiskamer omgeving. Best geinig en de koffie was prima.
IMG_4188.jpg


IMG_4190.jpg


Verder naar het noorden kwamen we langs Bamburgh met z’n Castle.
IMG_4193.jpg

en langs Tantallon Castle en Bass Rock.
img0049.jpg


(foto geleend van internet, ik heb niet alle foto’s gemaakt dus moest “wat”). Daarna om Edinburgh gereden via de snelweg om via de Forth Road Bridge (waar we helemaal niet overheen mochten met de motor vanwege de wind. Maar hier kwamen we pas achter toen we al op de brug reden....Viel achteraf allemaal mee.) en weer stukje kust uiteindelijk om ongeveer 18.00 uur in St. Andrews, het golf-mekka van Schotland, te arriveren. Na wat gezoek naar een slaapplaats een plekje gevonden bij Albany hotel ,Albany Hotel waar we voor £ 250,- 4 kamers kregen incl. prima ontbijt. Een aanrader. En nog een aanrader: eten bij Victoria Cafe. £110,- voor 5 heerlijke maaltijden incl. drinken, toetje en koffie. http://www.socialanimal.co.uk/StAndrews/The_Victoria/
Conclusie na 1 dag: Het landschap en de route waren mooi maar we hadden ons er toch meer van deze kennismaking met Engeland/Schotland voorgesteld. Er zaten veel rechte stukken in de route , het landschap was vlak en we kwamen toch vrij veel door dorpjes/stadjes met al z’n oponthoud. Maar dit zou de volgende dagen goedgemaakt worden...En het links rijden viel ons alle vijf erg mee.


Dag 2 : St. Andrews- Fort Williams:

We ontbeten de hele week om 08.00 ‘s ochtends om dan tussen 09.00 en 09.30 klaar te zijn voor vertrek. Zo ook vandaag. Om 09.20 reden we St. Andrews uit om deze route te rijden:
route2.jpg

Via Leuchars, met zijn RAF-basis die aan de spandoeken aan het hek te zien met sluiten bedreigd wordt, de Tay Bridge, Dundee, Cougar Angus en Rattray de A93 op om in de Grampian Mountains te belanden. En vanaf daar ging het er op lijken !! Ook het eerste stuk vandaag was wel mooi maar niet spectaculair. Maar in die Mountains zat weer alles wat motorrijden zo mooi maakt. Hoogteverschillen, mooi asfalt en mooie bochten ! Wel af en toe opletten voor de loslopende schapen langs de kant van de weg. En voor het grind wat her en der op de route(s) te vinden is. Ze zijn in Schotland zelfs de kleinste achteraf weggetjes aan het opknappen cq. bijhouden wat dan weer stukken oplevert met wegbreed mooi en nieuw asfalt zonder grind op de weg afgewisseld met wegen waar alleen gedeeltes gerepareerd worden die dan worden voorzien van een ruime schep los grind en dus ook stukken weg die echt liggen te wachten op een behandeling.......Wat een gaten kom je soms tegen. Ik reed voorop vanwege de navigatie en ik keek regelmatig achterom om te zien of de anderen het slagveld goed doorgekomen waren. Gelukkig wel.
Maar goed, we zaten zo lekker de kilometers te verslinden dat er eigenlijk nauwelijks werd gestopt. Ik heb daardoor eigenlijk geen foto’s van dit stuk.....Maar neem maar aan dat het de moeite waard is. Je komt op dit stuk zelfs ski gebieden tegen. Had ik eigenlijk niet gedacht.
Na een tankstop in Braemer, langs Ballater en bij Dinnet links af de A97 op. Deze gaat later over in de A944 en A938. In Tomintoul was het tijd voor de lunch. Hier aten 5 hongerige mannen voor minder dan £40,- hun buik meer dan vol met heerlijk eten en zelfs 5 grote cola’s. Niet te geloven voor dit geld.
Ik had thuis in Mapsource de routes gemaakt. Omdat er ook een paar supersports meereden heb ik niet de allerkleinste routes aangeklikt maar dat had ik beter wel kunnen doen. Vanaf Grantown-on-Spey kwamen we op de A95 richting Fort Williams. Dit bleek een behoorlijke provinciale weg te zijn, zonder uitdaging. Dus hier zoveel mogelijk van de weg af om de kleinere naastgelegen weggetjes te komen. Dit was al weer beter. Vanaf Kingussie waren deze weggetjes “op” en dus verder op de A86. Vanaf Aberarder, langs Loch Laggan werd de lucht dreigender en begon het te regenen. Tijd voor sommigen om het regenpak aan te trekken. Ik rijd volledig in het Goretex dus dat was voor mij niet nodig.
IMG_4212.jpg

IMG_4216.jpg

We besloten om niet naar Fort Williams te rijden maar om naar boven naar Fort Augustus te gaan. We waren zo dichtbij Nessie dat we die ook wilde bezoeken. We waren er nou toch in de buurt........Maar daar zijn we niet aan gekomen. In Spean Bridge kwam de Dorsoduro zonder benzine te staan. Er reed iemand anders dan de eigenaar op en die had niet zo op de kilometers gelet. En met een 12 liter tankje moet je toch wel even opletten. Op het moment van “Goh, volgens mij moeten we tanken” duurde het natuurlijk een eeuwigheid voor we een tankstation tegen kwamen, sterker nog, we kwamen hem niet tegen. Inmiddels regende het behoorlijk, stuurde de navigatie me terug naar een benzinestation ,waarvan ik eigenlijk zeker wist hem niet gemist te hebben, dat inderdaad geen benzinestation bleek te zijn. Dus naar Fr. W. om te tanken en terug naar Spean bridge om de Aprilia te vullen. Het was inmiddels te laat geworden om naar Fort Augustus te gaan dus hiervan afgezien en het oorspronkelijke plan aangehouden. Geslapen in het Alexandra Hotel waar later bleek ook een paar bussen “oldtimers” (=mensen op leeftijd) te verblijven. Kostprijs £228,-.
IMG_4218.jpg


Pizza en/of pasta gegeten in een pizzeria, incl. Tiramisu’s en espresso’s £ 93,-. Later via centrum en wandeling langs Loch Eil terug naar het hotel.
IMG_4219.jpg



Dag 3: Fort Williams- Alexandria:

Om 08.00 was de ontbijtzaal al ruim gevuld met een gemiddelde leeftijd van minimaal 70 jaar mens. Maar het ontbijt zelf was weer OK, al is de afwisseling ver te zoeken. Alle dagen eggs (scrambled, cooked or fried), saugages, tomatoes,toast. En soms ook de black pie en haggis. Maar die heb ik fijn aan me voorbij laten gaan...., dan maar elke dag hetzelfde. Het vertrek was deze morgen om 09.30, een van de coureurs was zijn sleutel kwijt (“en ik had hem net nog.....”). Dus tas er weer af, helemaal leeg, en weer vol, alle zakken van de jas binnenste buiten etc. Niets. Dan maar terug naar binnen. En ja, daar was ie, lag nog op de balie van het hotel, na het uitchecken. Dus we konden vertrekken voor deze rit:
route3.jpg

Het eerste stuk noord van Loch Eil was nogal rechtdoor maar na het Loch achter ons gelaten te hebben begon het feest: slingers, hoogteverschil en een prachtige omgeving. Linksaf de A861 aanhouden en hier was het super rijden.
IMG_4221.jpg

IMG_4222.jpg

IMG_4223.jpg

IMG_4227.jpg


Na dit mooie rondje met weggetjes van 3 meter breed met af en toe een soort van parkeerhaven om te passeren kwamen we bij Ardgour
IMG_4232.jpg

IMG_4233.jpg

IMG_4235.jpg

om de Corran ferry (http://www.lochabertransport.org.uk/TransportinLochaber/PublicTransport/Ferries/CorranFerry.aspx (Corran Ferry) ) te nemen. Me moesten even wachten en hadden zo mooi tijd voor een koffiestop. De koffie/espresso/cappuccino was zo lekker en er waren heerlijke koekjes bij zodat we besloten om nog een rondje te doen en de ferry 1 keer aan ons voorbij lieten gaan. Uiteindelijk toch maar aan boord gegaan om onze route te vervolgen. Het ritje op de ferry was £ 2,- per motor/persoon.
IMG_4236.jpg

Aan de overkant moest er weer getankt worden en kon meteen het regenpak te voorschijn gehaald worden want het regende inmiddels (Dit zou gelukkig niet lang duren). Bij Appin zagen we Shuna Island met z’n castle:
ShunaIsland.jpg

In Connel gingen we niet verder op de A85 richting Oban (want te gewoon, te druk) maar gingen we linksaf richting Ardchonnel. Ik weet geen wegnummer, staat ook niet op kaart van Schotland (weg wel, nummer niet).
IMG_4245.jpg

Weg gaat langs Loch Nell en is de moeite waard!
IMG_4243.jpg

In Garraron aangekomen was het inmiddels 14.45 uur, tijd om nog maar eens te lunchen. De koekjes bij het pontje hadden de eerste trek gestild....Maar daar waren ze inmiddels gestopt met het serveren van een lunch, we konden alleen voorverpakte broodjes krijgen. We werden geadviseerd om door te rijden naar Ardfern aan de B8002, op het schier-eiland,
IMG_4258.jpg

IMG_4256.jpg


naar de “Crafty Kitchen”. Hier serveren ze de hele dag lunch. Het rook er heerlijk en we lustten wel iets. Op het bord stond : Burger with mushroom, pesto, ...en hier stopten we met lezen; deze moestten het 4x worden. Een keer werd tomatoesoup with cream besteld. Het totaalplaatje van de burger met salade en friet zag er schitterend uit maar......
Het was geen burger van vlees zoals u en ik die kennen maar het was een Mushroomburger, een MEGAGROTE champion ter grote van een burger op een hamburgerbroodje. Het smaakte wel als een champion en ik heb me er doorheen geworsteld, de anderen waren gauw klaar met dit apparaat. Maar de friet en salade en de soep waren lekker.
Het werd weer tijd om de rit te vervolgen want er waren nog wat mijlen af te leggen. Deze rit was ook weer schitterend langs diverse Lochs om uiteindelijk rond 18.00 in Alexandria uaan te komen. Ik weet niet precies waarom deze plaats als eindpunt gekozen is, waarschijnlijk wanwege de kilometrs vanaf Fort Williams en omdat het op de kaart nog wat lijkt. Maar dat Alexandria, daar wil je eigenlijk niet wezen. Wat een troosteloze bedoening was het daar. Ik bedoel, dan zijn er langs de route veel en veel mooiere plaatsen te vinden. Maar goed, slapen is slapen en eten is eten. We kwamen uiteindelijk uit bij de Sunny Side B&B te Bonhil, Alexandria. Prima no-nonsense verblijfplaats. We moesten £145,- afrekenen incl. 5 grote blikken bier. De eigenaar wist nog een goed restaurant op 1 km. lopen waar we 5% korting kregen (vanwege de B&B). Heerlijk gegeten met alles erop en eraan voor nog geen £ 80,- (dus dat was mooi bijna £4,- korting........)


Dag 4: Alexandria- Dalbeattie (Kirkcudbright)

Dit was de geplande route voor vandaag:
route4.jpg

Na wederom een prima nachtrust op heerlijke bedden en een authentiek Schots onbijt werd bij één medereiziger besloten om toch maar zijn achterband te laten vervangen. De rest van de groep stond al op vers rubber maar de Pirelli Diabolo Corsa van 1 van de Duc’s was toch aan vervanging toe. De eigenaar van de B&B wist wel een adresje in het “dorp”. Dit bleek een garage te zijn zoals je ze in Nederland niet vaak treft (wat een bende) en die ook wel eens iets met motoren doen. Hadden nog een 2de handsie liggen die niet beter was dat de band die aan vervanging toe was. We werden doorgestuurd naar Ducati dealer in Glasgow, dit was de dichtst bijzijnde motorzaak. Het was makkelijk te vinden, “gewoon de weg naar Glasgow volgen, alsmaar rechtdoor dan zou je hem vanzelf zien aan je linkerhand”. Het duurde allemaal langer dan verwacht en op het moment dat je denkt “die vinden we nooit” is ie daar. Het was een winkelstraat a la de Overtoom in Amsterdam, naast een Hein Gericke store. Handig, want er moesten nog termisch ondergoed en Gore-tex handschoenen gescoord worden. Maar die Ducati dealer, dat was me toch een zaak ! We waren het er gezamenlijk over eens nog nooit zo’n mooie Duc-dealer te hebben gezien. Alle accessoires en kleding op voorraad en ook van de motoren alle modellen in meerdere uitvoeringen. We kregen van de moeder van de eigenaar een heerlijke Italiaanse espresso en/of cappuccino aangeboden tijdens het wachten en de motor werd meteen onder handen genomen. Niks geen wachten, prima service. Tijdens ons rondje door de winkel zagen we een Pilot Power 2 CT uitgestald met een prijssticker erop. Weet u wat een bandje daar kost???? £105,- !!! In de maat 180/55/17. Da’s nog geen €120,- ! Onder de 999S kwam een Pirelli (volgens mij weer Diabolo) en die was £130,- all in !!
Dit , uiteindelijk niet vervelende, oponthoud kostte natuurlijk wel de nodige tijd. We reden om ong. 12.00 weg en moesten nog een behoorlijk stuk door Glasgow om de route weer op te pikken. Toen we Glasgow uit waren richting Irvine begon het te regenen en het zag er niet naar uit dat het kortstondig zou zijn. Dus de regenpakken weer aan en besloten om in Irvine te stoppen, desnoods tot het droog zou worden. Maar in Irvine konden we het niet vinden, het was ook niet Schotland’s leukste plaats voor een stop. Uiteindelijk doorgereden naar Ayr waar we in het Old Racecourt Hotel heerlijk lunchten en tennis keken. We waren natuurlijk behoorlijk achter op het schema en besloten om na Girvan van de route af te wijken. We reden over de A714 en bij Barrhill via de B7027 naar Newton Stewart. Dit was onderweg bij Challoch:
IMG_4263.jpg

IMG_4261.jpg

Daarna via de A712 naar New Gallaway, daarna de A762 zuidwaarts en de B795 naar het oosten om via de A713 in Castle Douglas te belanden. Het was omstreeks 17.00 uur en het zou nog een klein stukje naar Dalbeattie zijn. Maar het weer was goed en de wegen mooi dus we waren eigenlijk nog niet klaar. We besloten om nog een rondje zuidwaarts te doen, via de B736 en B727 richting Kirkcudbright (spreek uit: Kirkibright) om dan via de A711 weer in Dalbeattie te komen. Het bleken prachtige wegen. In Kircudbright moest weer getankt worden
IMG_4264.jpg

en na het bekijken van de haven
IMG_4267.jpg

IMG_4268.jpg

besloten om toch hier maar te blijven overnachten. Twee van ons reden door het plaatsje op zoek naar een hotel toen we het bericht kregen dat er al geboekt was in dit hotel:
IMG_4271.jpg

Wij hadden iets gevonden voor £240,- maar deze had aan £140,- genoeg. Ik verwacht niet dat er Royals komen ...Het was het minste hotel van de trip. Zo hadden de kamers bijna geen warm water (hoe lager de douchekop, hoe “harder” de straal) en kon e.e.a. wel wat aandacht gebruiken. Het was niet slecht allemaal , zeker gezien het bedrag, maar er moet er één de minste zijn.
‘s Avonds gegeten verderop een paar straten verder (niet bijzonder, weet niet eens meer hoe het heet) en na nog wat drankjes in het Sportcafé was het tijd om te gaan slapen. Dag 4 zit erop.

Dag 5: Kirkcudbright- Selkirk

Dit was vandaag het plan: Via de A711 naar Dalbeattie om dan deze route op te pakken:
route5.jpg

Het was mooi weer geworden in (dit deel van) Schotland dus de vooruitzichten waren perfect. We reden langs de “East Stewarty Coast” tot aan Dalbeattie om vandaar weer langs de kust naar Dumfries te rijden
IMG_4272-1.jpg

IMG_4273-1.jpg


Het was nog wat vroeg voor de koffie en mede doordat Dumfries een behoorlijke plaats is waar je geacht wordt om OOK je motor op een parkeerplaats te parkeren en niet op de stoep voor een café (werd ons op het hart gedrukt door een voorbijkomende postbode) deed ons besluiten om door te rijden, richting Lockerbie. In Lochmaben kwamen we langs een bakkerij met een terrasje buiten. En daar kon wel voor de deur geparkeerd worden dus de keus was snel gemaakt. Het werd koffie met gebak.
IMG_4274-1.jpg

Het was het eerste gebak deze week en we lieten het ons dan ook smaken. Ook de banketbakker onder ons bekeek en proefde naar hartelust. Het was lekker. Op het terras de kaart er maar weer eens bijgepakt en de route bekeken. Vanaf Longtown zouden we via de A7 naar Hawick maar ervaringen van eerder deze week deden ons besluiten om buitenom te gaan. Het werd de B6318 (zuid-oost) en de B6357 en B6399 naar Hawick. Deze keus was weer een goede. Nou weten we natuurlijk niet hoe die A7 tussen Langholm en Hawick zou zijn maar later kwamen we alsnog op deze A7 van Hawick naar Selkirk (mooie weg met goed asfalt maar weer zo veel verkeer en ietwat saai) en onze “omweg” vond plaats op meer uitdagende en spannende wegen. In Hawick was het lunchtijd geworden. We vonden een perfecte trattoria , Turnbull’s, met diverse heerlijk pannini en andersoortige broodjes en sandwiches . Ook de milkshake als toetje was een goede keus.
IMG_4277-1.jpg

Na betaling van £ 39,75 mochten we vertrekken richting Selkirk. Zoals gezegd via de A7 naar Selkirk en daarna de A708 naar Moffat. Halverwege de A708 zijn we weer van de route afgeweken door rechtsaf te slaan bij Cappercleugh. Op de kaart is dit een smal wit weggetje, het had ook een voetpad kunnen zijn maar het bleek ideaal om motor te rijden! Zoals je hier kunt zien (wij staan op een parkeerplaats maar de weg is ook zichtbaar)
IMG_4282-1.jpg

Je rijdt dan langs het Megget Reservoir
IMG_4281-1.jpg

IMG_4280-1.jpg

en het Talla Reservoir.
IMG_4284-1.jpg

Daarna via de A701 zuidwaarts naar Moffat
IMG_4292.jpg

IMG_4290.jpg

IMG_4293-1.jpg


waar het zowaar erg warm was en we zin in een frisje hadden.
De rest van de geplande route aangehouden en dat was weer een feestje. In Selkirk een meer dan voortreffelijke slaapplaats gevonden in het Heatherlie House Hotel.
IMG_4296-1.jpg

We kregen een mooie kamer in het huis zelf en we kregen de “anex” , een bijgebouw met 2 kamers met badkamers. Motoren voor de deur, een superplek. Normaal zouden we £250,- kwijt zijn maar we hadden £40,- p/p afgesproken dus het totaal bedrag werd £200,-.
‘s Avonds gegeten in het Italiaanse restaurant van het County hotel, waar we o.a. brood met kruidenboter, 5 maaltijden (en één extra pizza gedeeld, voor de smaak.....en omdat het zo lekker was....), 5 toetjes, paar frisjes/biertjes, fles rosé en 5 espresso’s voor £130,-.
Zo was ook dag 5 de moeite meer dan waard.

Dag 6: Selkirk- Newcastle

Omdat we moeilijk konden inschatten hoe lang het zou duren naar Newcastle en wat er onderweg nog mogelijk kon gebeuren hebben we dag 6 redelijk kort gehouden wat route betreft. Liever te vroeg in Newcastle dan gestressed onderweg.
Geplanned was dit
route6.jpg


Omdat we het laatste stuk van gisteren , de B7009, zo mooi vonden zijn we deze retour gereden tot Crosslee, daarna linksaf de B711 op richting Hawick. Daarna richting de A6088 om na Hobkirk rechtsaf de B6357 op tot aan Saughtree. Daar linksaf het Kielder Forest Park in. Op de kaart was dit weer zo’n klein wit weggetje en in de navigatie kwam de weg niet eens voor (??) wat erg vreemd was want het was toch echt een behoorlijke weg met mooi en vreemd genoeg breed asfalt.
IMG_4299-1.jpg

IMG_4298-1.jpg

Het wordt eentonig maar ook dit stuk is zeer de moeite waard !

Aan het Kielder Water even gestopt voor de koffie.
IMG_4303-1.jpg

IMG_4304.jpg

Daarna via Bellingham richting Hexham om daarna noord van de A69 naar Newcastle te rijden. We waren ruim op tijd dus maar even het centrum in om op een terras te wachten om naar de boot te gaan. Maar ook hier was het hetzelfde als eerder; In zo’n stad moet je eigenlijk niet wezen. Je kunt alleen op officiële parkeerplaatsen ruim buiten het centrum. Dus maar weer de stad uit richting boot, daar zouden we wel iets vinden. Net buiten het centrum in een buitenwijk kwamen we langs Willies Café, precies wat we zochten. Na de megaburgers en milkshakes zat de trip er bijna op, we reden richting de boot. Het inschepen ging hier erg voorspoedig en we waren snel in onze hut om even lekker te douchen. Dat was wel nodig want het was lekker warm weer en in de motorparkeerplaats van het schip was het heet. Dat vastzetten van de fiets kostte wel wat zweetdruppels.
IMG_4309-1.jpg


Voor je het weet zit je weer op zee
IMG_0415.jpg

en zit de vakantie er al weer op. We hebben het nog even kunnen rekken, na het eten was er een behoorlijk feestje aan boord waar we tot (te) diep in de nacht gebleven zijn....

Schotland is ons zeker erg goed bevallen. Na jaren achtereen te rijden in de Franse Alpen/Zuid Frankrijk was dit zeker weer eens wat anders. Het is een prachtig land.
Het is wel handig als je bij het maken van de route over een wegenkaart van Schotland beschikt, dit had ons zeker een paar andere routes opgeleverd, die we uiteindelijk ter plaatse geregeld hebben. Het eerste stuk aan de oostkant vonden we wat minder, een volgende keer is het waarschijnlijk beter om op de eerste dag de snelweg te pakken en zo hoog mogelijk in Schotland te belanden (richting Inverness). Vandaar lijkt het op de kaart alleen maar mooi om te rijden en kun je ook nog noordelijker en westelijker.
Wat kosten betreft vonden we het allemaal erg meevallen ! Je kunt voor niet te veel heerlijk eten en ook de slaapplaatsen zijn zeker ter plaatse goed te regelen.

minics.
 
Laatst bewerkt:
Toch maar gelezen. :+
Zo te horen hebben jullie een behoorlijk leuk avontuur gehad.
Mooie niet al te lange routes ook gemiddelde km is rond de 300 zo te zien dat is eigenlijk precies goed voor zo een land.

Dit soort verslagen doen mij ook verlangen naar ritten in het buitenland. *O*
 
...jaaaaaaaaaah ; keurig verhaal !... :Y



Feest van herkenning ook wel, enzo.
Moffat, Megget Reservoir (enz), Kielder Water (en Forrest), en dat verhaal over die achterband.

Vorig jaar was ik (na het lek rijden...) inderdaad ook 125 Pond lichter voor een verse achterband, incl. montage, btw, en de hele aanvullende rim-ram.

Dus ik geef de pipo 130 Pond ; en toen moest ik 'm bijna gaan tegenhouden..., want hij wilde voor die 5 Pond fooi bijna als dank de motor voor me gaan poetsen... ;)


...en dat laatste doe ik liever zelf... :$



Trouwens ; je GSA ziet er in dat Carbonschwarz mooi uit zo !
 
Mooi verslag en mooie foto’s.
En bij het deel over de Corran ferry moest ik weer denken aan de reis, dat ik ook met die boot overstak. In een jolige bui zei ik toen ik de boot was opgereden en naar mijn portemonnee zocht, dat ik dacht dat buitenlandse motorrijders gratis over mochten. De man grijnsde en zei dat het OK was. Z Zelfs toen ik bleef aandringen om tocht te betalen hield hij voer bij stuk. Buitenlandse motorrijders ging ‘free of charge’ over.

EgbertO
 
Ik meld me hier ok maar even: SCHITTEREND verhaal!
Ik ben er jaren geleden een keer geweest met de auto (jaja): een cabrio.
We gingen toen 14 dagen. 13,5 Dag open kunnen rijden: schitterend weer.
Nu gaan we 3 t/m 12 augustus. Ik hoop op droog weer . . .

Een motormaatje uit mijn regio gaat toevallig OOK naar Schotland: hij gaat 3 dagen eerder.
Hij zal zich hier misschien nog wel melden.
 
Spreken ze veel engels in Schotland of hebben ze ook nog hun oud dialect wat je in de lage en hoge landen hoort.
Of merk je er niet veel van.
 
Spreken ze veel engels in Schotland of hebben ze ook nog hun oud dialect wat je in de lage en hoge landen hoort.
Of merk je er niet veel van.
Ook in de uithoeken spreken ze sowieso engels (en vaak Gaelic), alhoewel wel vaak met een fors accent. Maar over 't algemeen prima te verstaan.
 
Mooi verslag, ik heb weer wat gemist zie ik.
Volgende keer weer van de partij als alles weer "normaal" is.
Wel een land voor de yamaha met ivanhoe helm en goretex denk ik.

Gr René
 
Het eerste stuk aan de oostkant vonden we wat minder,

Dan is het een volgend keer wellicht beter via Ponteland, Jedburgh en Dalkeith naar Edinburgh te rijden - mooie weg met veel bochten en prachtige uitzichten. Wel veel camera's, maar daar heb ik (tot nog toe) nog nooit een foto uit gekregen...
 
Het eerste stuk aan de oostkant vonden we wat minder,

Dan is het een volgend keer wellicht beter via Ponteland, Jedburgh en Dalkeith naar Edinburgh te rijden - mooie weg met veel bochten en prachtige uitzichten. Wel veel camera's, maar daar heb ik (tot nog toe) nog nooit een foto uit gekregen...
Tomtom met flitspaal nemen.
Weet je gelijk waar alle standaard flitsers staan.

Ik rijd ook altijd met tommy aan ook al heb ik m niet nodig zo weet ik precies waar die krengen staan. :W
 
Laatst bewerkt:
Prachtig verslag! Met veel plezier gelezen.

Aangezien er hier een aantal ervaringsdeskundigen meelezen en ik over een 2 maanden naar Schotland ga, maar gelijk van de gelegenheid gebruik maken.

Overnachten zal per tent gebeuren. Welke camping adviseren jullie om te verblijven (centraal gelegen), waarbij je meerdere dagtrips kunt maken en die voorkomt dat je elke dag de spullen weer moet oppakken. Is Fort William daarvoor bijv. een optie, als uitvalsbasis om richting Isle of Sky te gaan en Cairngorns National Park. Of is een verblijf in Pitlochry of Kilian hiervoor meer geschikt?
 
Ik kies ook meestal een paar plekken uit waar ik een paar dagen blijf. :Y
Ik weet niet hoe lang je gaat maar als je langer dan 10 dagen gaat kies dan 3 plekken uit van waaruit je dagtripjes doet. :Y
Bijvoorbeeld plek 1 Tyndrum (om door Glencoe te rijden) plek 2 Applecross (vanaf hier naar Skye)
En plek 3 (zoek maar uit wat je nog meer wil zien van Schotland). O-)
Danny :W :]
 
Welke camping adviseren jullie om te verblijven (centraal gelegen)
Niet. Ik ben echt geen watje, maar kamperen in Schotland viel ons vies tegen. Kou en regen is geen probleem; maar grond was eigenlijk op iedere camping ontzettend zompig (omdat het continue regent) dat het een koude, natte teringbende werd. Ook zijn er erg weinig campings in Schotland. Oostkust zit vrijwel niets, alleen bij de "Great Fault" zitten er een paar in de buurt, vooral voor trekkers. Jeugdhostels zijn een aanrader; op prachtige locaties en iets van 20 euro/nacht.
 
Niet. Ik ben echt geen watje, maar kamperen in Schotland viel ons vies tegen. Kou en regen is geen probleem; maar grond was eigenlijk op iedere camping ontzettend zompig (omdat het continue regent) dat het een koude, natte teringbende werd. Ook zijn er erg weinig campings in Schotland. Oostkust zit vrijwel niets, alleen bij de "Great Fault" zitten er een paar in de buurt, vooral voor trekkers. Jeugdhostels zijn een aanrader; op prachtige locaties en iets van 20 euro/nacht.

Die mogelijkheden heb ik al uitgeprint klaarliggen. Enig idee/ervaring of je in de maand Augustus zonder reservering nog kans op een overnachting hebt?
 
Tomtom met flitspaal nemen.
Weet je gelijk waar alle standaard flitsers staan.

Ik rijd ook altijd met tommy aan ook al heb ik m niet nodig zo weet ik precies waar die krengen staan. :W

Ik heb een Zumo 550 met flitspaalinformatie - maar dat is het punt niet. Tot nog toe lijkt er geen verdrag te zijn dat het de Britten mogelijk maakt de bekeuringen naar NL te sturen. Wat bijvoorbeeld Zwitserland wel doet. Je kunt dus in principe onbeperkt "speeden", zolang je maar niet aangehouden wordt.

Nog een tip wellicht: mocht je besluiten rond Fort William je kamp op te slaan voor een paar dagen, dan is de "Road to the Isles" een aanrader. Iets minder aantrekkelijk nu de weg naar Arisaig gemoderniseerd is, maar nog steeds een prachtig landschap. Dan doorrijden van Arisaig naar Mallaig, de ferry nemen naar Armadale, en via Skye weer terug richting Fort William. Je kunt dan onderweg Eilean Donan Castle nog bekijken.
 
Die mogelijkheden heb ik al uitgeprint klaarliggen. Enig idee/ervaring of je in de maand Augustus zonder reservering nog kans op een overnachting hebt?
Mijn algemene ervaring is dat ongeveer 1 op de 20 vol zit in die periode. Vantevoren ff bellen is ideaal, dan kan je nog naar iets anders rijden en heb je zekerheid.
 
Toen ik in 2009 mijn End-to-End reed had ik vooraf een aantal adressen opgezocht van B&B's bij plaatsen waarvan ik dacht dat ik misschien wel in de buurt zou kunnen zijn. Allemaal uitgedraaid en in de bovenkoffer. Was ik in de buurt dan belde ik gewoon even. Maar ook heb ik de ervaring dat vooral bij de kleinere B&B's men onderling helpt. Zit men vol, dan wil men wel eens naar een collega/concurrent B&B-houder bellen of die nog plek heeft. En dan kom je soms in een B&B die niet aan een doorgaande route ligt.

EgbertO
 
Terug
Bovenaan Onderaan