Zonder rijbewijs op 125cc naar Engeland/Schotland

Waarom zijn hier in nederland de rijbewijs wetten zo streng en in belgie mag je gewoon zonder rijbewijs op een motor rijden? Hoe krom is dit.

Dit zal echter niet blijven duren hoor. Men heeft al meermaals een wetvoorstel ingediend om ook hier (Belgie) een rijbewijs te moeten halen voor 125cc motoren. Vanaf de zomervakantie gaat alles trouwens strenger worden bij ons. Ook kinderen mogen niet meer op de moto, en beschermende kledij wordt verplicht, en nog enkele zaken. Postpersoneel zal dan echter geen helm meer moeten dragen bij het bedelen van de post per brommer,... zal er nog wel meer van laten weten als het officieel is, want momenteel hoor en lees je vanalles maar is er nog niks van kracht.
 
Als je in eigen land (waar je staat ingeschreven) legaal rond rijd mag je ook in andere EU landen rijden.
Wij mogen toch ook zonder APK in landen rijden waar APK wel verplicht is. :Y
Er is een verschil tussen voertuigeisen en verkeersregels. Binnen Europa is afgesproken dat als een voertuig aan de voertuigeisen van het land van herkomst voldoet, deze in andere landen mag rondrijden. In het andere land hoef je dus niet te voldoen aan de daar geldende voertuigeisen.

ECHTER, je moet je altijd houden aan de verkeersregels van het land waar je op dat moment bent. Het is dus belangrijk om op zoek te gaan naar de verkeersregels van het land waar je heen gaat.

Zodoende komen we er op uit dat je als Belg met je 125cc niet in Nederland mag rijden met een autorijbewijs. Want er zijn hier regels dat je voor >50cc een rijbewijs A nodig hebt. Mocht je een A-rijbewijs hebben, mag je als Belg hier dus wel gewoon met je 125cc komen rijden. Het probleem is dan ook niet het voertuig zelf, maar de kwalificaties van de persoon die het voertuig bestuurt.
 
Hoe het met Nederland en Belgie zit is mij nu inmiddels wel duidelijk...
In Belgie mag je zonder motorrijbewijs (maar wel met minimaal 3 jaar je autorijbewijs) op een motor tot 125cc rijden. In Nederland mag dit niet. Omdat je je aan de regels van het betreffende land moet houden mag je dus niet de grens over.
Mijn vraag was/is echter: hoe zit het in Engeland?
 
Hoe het met Nederland en Belgie zit is mij nu inmiddels wel duidelijk...
In Belgie mag je zonder motorrijbewijs (maar wel met minimaal 3 jaar je autorijbewijs) op een motor tot 125cc rijden. In Nederland mag dit niet. Omdat je je aan de regels van het betreffende land moet houden mag je dus niet de grens over.
Mijn vraag was/is echter: hoe zit het in Engeland?

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap nog steeds je vraag niet.
Ondertussen heb ik al een wettekst gevonden waar duidelijk in staat dat je in belgie de landgrens niet over mag met je 125cc, dus ook niet naar landen waar dit toegelaten is want de mensen van dat bepaalde land (ook al hebben ze hetzelfde reglement als in belgie) mogen dat ook niet.
Maar je geeft aan dit reeds te weten dat je er de grens niet mee over mag. Wat is dan eigenlijk je vraag?

Om mijn stelling wat kracht bij te zetten geef ik hieronder het stuk wettekst waar het over gaat:

Het besturen van een voertuig van categorie A1 met rijbewijs B

— artikel 5, lid 3, onder b) Lidstaten mogen personen met een rijbewijs B toestaan een lichte motorfiets (die zou behoren tot subcategorie A1) te besturen, mits het voertuig de nationale grenzen niet overschrijdt.
 
Laatst bewerkt:
Tja lieffie,
helaas speculaas....we zullen met den voiture op huwelijksreis moeten gaan....
We halen onze schade nadien wel in....

Greetzzzz BlauMitWeiss....en xje voor PurplePleasure ;) *O* :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan