De Fazerrijders (V/M) Hangplek - Deel 11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lekker rijden hoor, daar in Nieuw-Zeeland. *D

P103034V.jpg


Foto flink gecomprimeerd, en in Photobucket gegooid.. Dag kwaliteit en mooie kleuren. :W
In het 'echie' is het er veel mooier!
 
Laatst bewerkt:
Van het weekend de gear indicator goed gemaakt, en deze werkt nu ook naar behoren![afbeelding]
Hallo VEntastic,
Hier een (motor)noob.
Heb je die gear indicator er zelf op gezet of zat die al op de motor?

Ik heb onlangs een gele Fazer gevonden, zie foto.
Zou het mogelijk zijn om zo'n gear indicator er op te zetten?
Of ben ik echt ......

Thanks
Menno

GeleYamahaFZS1000Fazer.jpg
 
Hallo VEntastic,
Hier een (motor)noob.
Heb je die gear indicator er zelf op gezet of zat die al op de motor?

Ik heb onlangs een gele Fazer gevonden, zie foto.
Zou het mogelijk zijn om zo'n gear indicator er op te zetten?
Of ben ik echt ......

Thanks
Menno

[afbeelding]

Weet niet in hoeverre je thuis bent in elektronica en solderen. Om een gearindicator goed te kunnen laten werken moet de gear indicator een signaal krijgen van de snelheidsmeter, de toerenteller, geschakelde 12 Volt en hij moet massa maken. En sommige (zoals degene die ik heb) moet aangesloten worden op de neutraal stand. Je moet dus weten welke kabels je hiervoor moet hebben. Er zit meestal een handleiding bij de gear indicator die aangeeft welke kabels je op welke kleur kabels van je motor moet aansluiten.
Maar dan het aansluiten, dit vereist wel enige kunde. Je moet zelf de kabels bloot leggen, en vervolgens de kabels van de gear indicator aan de kabels van je motor solderen en daarna weer netjes af isoleren zodat ze geen contact kunnen maken met elkaar of iets anders.
Indien je hier niet in thuis bent, of je voelt je niet comfortabel om dit zelf te doen zou ik er niet aan beginnen. Ik heb het onder begeleiding van mijn vader gedaan, die heeft me dit geleerd, zodat ik dit in het vervolg zelf kan...
Meestal kan een monteur dit ook wel voor je doen, maar dan kost het installeren een uurtje werk en dus een uur loon.

Máár het is dus wel zelf te doen.
Deze heb ik: http://www.datatool.co.uk/consumer/products/products/index.php?product=digi


Oh lees net dat er ook gear indicators zijn met een kabelset die je zo aan kunt sluiten. Plug and Play dus...
Dan is het een kwestie van de goede stekkers zoeken en de kabelset daarop aansluiten... Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Dus daar kan ik je verder ook niet in helpen.
http://www.4bikersandbikes.nl/a-210.../gipro-x-gear-indicator-versnellingsindicator
 
@VENtastic

Komt ie ;)
Als eerste heb ik een plaatje gemaakt waar de gearindicator op geplaatst word.

pict0067xm.jpg


Deze een passend kleurtje gegeven.

pict0077ok.jpg


Gelukkig, m'n bestelling is binnen.

pict0079y.jpg


Kuipkapjes en de kunstof kap op de benzinetank eraf.
Benzinetank met een klos hout omhoog gezet.

Als je een Speedohealer hebt dan moet je de 3-pool stekker in de juiste volgorde aansluiten:
Speed sensor (plug vrouwtje)--->GIpro ---> Speedohealer ---> motor Mannetjes plug.

Vervolgens: pak de 2-polige transparante stekker. Deze heeft twee draden. Een Grijs en een zwart/blauwe draad.
Haal de zwarte ommanteling ongeveer 3cm eraf en maak een verbinding tussen de GIpro zwart/groene en de grijze draad
d.m.v.de bijgeleverde rode draad connector.

pict0086iv.jpg


Dan maak een verbinding met de GIpro Rode 12V draad naar de achterlicht remlicht schakelaar.
Deze is een 2-polige Bruine stekker.Verbind de Bruine draad d.m.v.de bijgeleverde rode draad connector.

pict0085a.jpg


Nu kan je de 4-polige stekker met de GIpro verbinden.
De klus is nu geklaard.

Kijken of alles goed werkt:

Zet de motor in de vrij en zet kontakt aan.
De GIpro telt van 6 naar 1, dan knippert er langzaam een "L".

pict0097n.jpg


pict0094y.jpg


Draai aan het achterwiel. De indicator laat een streepje als een draaiend wiel op het display zien.
Start de motor. De "L"gaat nu sneller knipperen.
Zet het kontakt uit en monteer alles weer.


Als je een Speedohealer hebt klopt het niet helemaal en moet je de boel resetten.
Dit doe je als volgt: kontakt aan.Als je de cijfers op de display ziet dan kontakt uit.
Herhaal dit 5 keer en hij is gereset.

Als laatste: Haal het groene plastic aan de achterkant van het display eraf en plak het op de gewenste plaats.



pict0107.jpg


pict0102n.jpg


pict0101h.jpg
 
Laatst bewerkt:
@VENtastic

Komt ie ;)
Als eerste heb ik een plaatje gemaakt waar de gearindicator op geplaatst word.

[afbeelding]

Deze een passend kleurtje gegeven.

[afbeelding]

Gelukkig, m'n bestelling is binnen.

[afbeelding]

Kuipkapjes en de kunstof kap op de benzinetank eraf.
Benzinetank met een klos hout omhoog gezet.

Als je een Speedohealer hebt dan moet je de 3-pool stekker in de juiste volgorde aansluiten:
Speed sensor (plug vrouwtje)--->GIpro ---> Speedohealer ---> motor Mannetjes plug.

Vervolgens: pak de 2-polige transparante stekker. Deze heeft twee draden. Een Grijs en een zwart/blauwe draad.
Haal de zwarte ommanteling ongeveer 3cm eraf en maak een verbinding tussen de GIpro zwart/groene en de grijze draad
d.m.v.de bijgeleverde rode draad connector.

[afbeelding]

Dan maak een verbinding met de GIpro Rode 12V draad naar de achterlicht remlicht schakelaar.
Deze is een 2-polige Bruine stekker.Verbind de Bruine draad d.m.v.de bijgeleverde rode draad connector.

[afbeelding]

Nu kan je de 4-polige stekker met de GIpro verbinden.
De klus is nu geklaard.

Kijken of alles goed werkt:

Zet de motor in de vrij en zet kontakt aan.
De GIpro telt van 6 naar 1, dan knippert er langzaam een "L".

[afbeelding]

[afbeelding]

Draai aan het achterwiel. De indicator laat een streepje als een draaiend wiel op het display zien.
Start de motor. De "L"gaat nu sneller knipperen.
Zet het kontakt uit en monteer alles weer.


Als je een Speedohealer hebt klopt het niet helemaal en moet je de boel resetten.
Dit doe je als volgt: kontakt aan.Als je de cijfers op de display ziet dan kontakt uit.
Herhaal dit 5 keer en hij is gereset.

Als laatste: Haal het groene plastic aan de achterkant van het display eraf en plak het op de gewenste plaats.



[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Kijk dat zijn de uitleggen waar je iets mee kunt!
Jammer dat voor de ABS modellen dit niet mogelijk is, hiervoor moet je alle aansluitingen solderen en isoleren...
 
Hmm,
Technisch verhaal.
Denk dat ik het niet ga proberen, ben al blij dat ik mijn zadel er af krijg...
Maar ik heb wel een link gevonden naar die makkelijke geardingen.
Wellicht dat ik er een op de beurs kan vinden.
Het moet wel passen qua uiterlijk natuurlijk.
In ieder geval bedankt ik ga effe kijken hoe en wat!
 
Zo, de gear-indicators zijn HOT!

Ik rijdt zelf alweer een paar jaar met een gear indicator van LedGear op mijn FZS600.
Heerlijk zo'n gear indicator. Als ik (ooit) een andere motor koop is dat de 1e modificatie die moet gebeuren. Er zijn veel mensen die roepen dat ze dat niet nodig hebben maar ik vindt het erg fijn om te kunnen zien in welke versnelling je rijdt. Je went er snel aan, en gaat het missen als je het niet hebt als je op een andere motor rijdt.

Overigens, de afwerking van de gear-indicator van LedGear is toch wel mooier dan de plaatjes die ik hierboven allemaal gezien heb. Helaas heb ik er geen foto van en het is nu te donker om er eentje te maken.
Op de site van Damted staat er meer informatie over. Ik kan ook geen link meesturen want de LedGear site is offline.

Gelukkig besluiten steeds meer fabrikanten om een gear indicator standaard in te bouwen. Prima ontwikkeling!
 
Hmm,
Technisch verhaal.
Denk dat ik het niet ga proberen, ben al blij dat ik mijn zadel er af krijg...
_O- als je daar al moeite mee hebt, dan zou ik dat ook niet proberen ;)

Op marktplaats zie ik de Gipro gearindicator voor 80,-, scheelt weer wat centjes.
 
Laatst bewerkt:
_O- als je daar al moeite mee hebt, dan zou ik dat ook niet proberen ;)

Op marktplaats zie ik de Gipro gearindicator voor 80,-, scheelt weer wat centjes.
Hier op MF komen ze ook af en toe voorbij... Heb er laatst nog een voor € 40,- gekocht hier :) Scheelt toch weer de helft.
 
Ik heb een vraagje:

In de handleiding staat dat de dynamo 14V-18A bij 5000tpm geeft.
Dat is dus W=V*A = ~250W maximaal tijdens het rijden.

Nu heb ik altijd mijn licht aan, verder heb ik handvatverwarming, een sigarettenaansteker met usb converter en een gps.

Klopt de volgende berekening dan?

250W - Wlamp - Whandvat - Wusb - Wgps = positief -> dat de accu nog bijlaadt?

Want dan kom je uit op het volgende:

250W - 148W - 50W - 5W - 10W = 37W over... dus in theorie zou ik dit allemaal moeten kunnen aanzetten dat de accu nog bijlaadt...toch? Of mis ik iets? En wat nou als ik minder toeren maak, dwz minder watt? Draint de accu dan of klappen er zekeringen uit of stoppen de lichten ermee??
Ben niet zo thuis in de electro :+

Bvd!
 
Laatst bewerkt:
@VENtastic

Komt ie ;)
Als eerste heb ik een plaatje gemaakt waar de gearindicator op geplaatst word.

[afbeelding]

Deze een passend kleurtje gegeven.

[afbeelding]

Gelukkig, m'n bestelling is binnen.

[afbeelding]

Kuipkapjes en de kunstof kap op de benzinetank eraf.
Benzinetank met een klos hout omhoog gezet.

Als je een Speedohealer hebt dan moet je de 3-pool stekker in de juiste volgorde aansluiten:
Speed sensor (plug vrouwtje)--->GIpro ---> Speedohealer ---> motor Mannetjes plug.

Vervolgens: pak de 2-polige transparante stekker. Deze heeft twee draden. Een Grijs en een zwart/blauwe draad.
Haal de zwarte ommanteling ongeveer 3cm eraf en maak een verbinding tussen de GIpro zwart/groene en de grijze draad
d.m.v.de bijgeleverde rode draad connector.

[afbeelding]

Dan maak een verbinding met de GIpro Rode 12V draad naar de achterlicht remlicht schakelaar.
Deze is een 2-polige Bruine stekker.Verbind de Bruine draad d.m.v.de bijgeleverde rode draad connector.

[afbeelding]

Nu kan je de 4-polige stekker met de GIpro verbinden.
De klus is nu geklaard.

Kijken of alles goed werkt:

Zet de motor in de vrij en zet kontakt aan.
De GIpro telt van 6 naar 1, dan knippert er langzaam een "L".

[afbeelding]

[afbeelding]

Draai aan het achterwiel. De indicator laat een streepje als een draaiend wiel op het display zien.
Start de motor. De "L"gaat nu sneller knipperen.
Zet het kontakt uit en monteer alles weer.


Als je een Speedohealer hebt klopt het niet helemaal en moet je de boel resetten.
Dit doe je als volgt: kontakt aan.Als je de cijfers op de display ziet dan kontakt uit.
Herhaal dit 5 keer en hij is gereset.

Als laatste: Haal het groene plastic aan de achterkant van het display eraf en plak het op de gewenste plaats.



[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Flink je best gedaan voor deze instructie. *D

^ in de OP ermee!

:)

En het verhaal van GotFazeD is dan ook opgenomen in de OP, onder het kopje 'Handige links.' :}
 
Zo, de gear-indicators zijn HOT!

Ik rijdt zelf alweer een paar jaar met een gear indicator van LedGear op mijn FZS600.
Heerlijk zo'n gear indicator. Als ik (ooit) een andere motor koop is dat de 1e modificatie die moet gebeuren. Er zijn veel mensen die roepen dat ze dat niet nodig hebben maar ik vindt het erg fijn om te kunnen zien in welke versnelling je rijdt. Je went er snel aan, en gaat het missen als je het niet hebt als je op een andere motor rijdt.

Overigens, de afwerking van de gear-indicator van LedGear is toch wel mooier dan de plaatjes die ik hierboven allemaal gezien heb. Helaas heb ik er geen foto van en het is nu te donker om er eentje te maken.
Op de site van Damted staat er meer informatie over. Ik kan ook geen link meesturen want de LedGear site is offline.

Gelukkig besluiten steeds meer fabrikanten om een gear indicator standaard in te bouwen. Prima ontwikkeling!

Hier heb je een foto van de ledgear
Is inderdaad een van de mooiste die er is voor de FZS600. Ik kijk regelmatig op de site of er al nieuws is maar helaas.
 
Heeft iemand een adresje voor een contactslot (liefst nieuw) voor een FZS600 uit 2000?

Dit contactslot heeft blijkbaar nog het meeste te lijden van het doorrijden in de herfst en winter en wil enkel met veel gefriemel doordraaien.. Erg fijn, prima motor, top conditie.. maar het startslot..

Wel jammer dat ik dan 2 sleutels heb (buddy/slot).
 
Vaak kun je die sloten toch wel samen aankomen?

Maar krijg bij de mijne uit 2004 ook het idee dat die wat slechter begint te worden, binnenkort eerst maar eens wat inspuiten en dan even aankijken. Met startonderbreker is dat anders toch een te duur grapje :(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan