Het big-ass Bandit topic deel 31!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mooi man! Strak autootje die mini :)

Van de week mijn lease bak besteld een Volvo C30 D2 R-edition in het zwart:

0192457190001.jpg
 
Overigens nog nooit in gereden, dus weet niet hoe hij rijd. Over het algemeen vind ik audi het relaxts rijden. BMW is het populairst onder lease rijders, en dan vooral de 520/523. :+
 
Overigens nog nooit in gereden, dus weet niet hoe hij rijd. Over het algemeen vind ik audi het relaxts rijden. BMW is het populairst onder lease rijders, en dan vooral de 520/523. :+

Zal je eerlijk bekennen, ik heb ook niet proef gereden want hij stond niet meer op voorraad bij de dealer haha, maar vertrouw het wel, het veel gebruikte Ford Focus C-max onderstel zit dr onder met een 6 bak 115 pk 270nm koppel.

En de R-edition is voorzien van genoeg opties, bluetooth, climate control, cruise control, 17 inch velgen, leder bekleding, enzovoort alleen de navigatie ontbreekt ;) En ja klein ach, als je gaat kijken wat je in die lease categorie heb is de rest ook niet veel groter volgens mij :)
 
Laatst bewerkt:
Ach het rijd verder prima hoor zo'n volvo.

Klopt, maar ik lease geen auto dus ik vind hem klein, geen idee wat je nog meer mag kiezen :+
Geen navigatie? zonde man!
Rest van de opties is wel chill ja
 
Ach het rijd verder prima hoor zo'n volvo.

Klopt, maar ik lease geen auto dus ik vind hem klein, geen idee wat je nog meer mag kiezen :+
Geen navigatie? zonde man!
Rest van de opties is wel chill ja
Naja anders kon ik onder andere:

- Volkswagen Polo
- Renault megane
- Kia rio
- Fiat'tjes
- Citroen DS3

Is nog wel meer keus maar wilde ook 14% bijtelling. En navigatie heb ik toch in me telefoon ingebouwd :)
En deze had snelle levertijd
 
Laatst bewerkt:
Naja anders kon ik onder andere:

- Volkswagen Polo
- Renault megane
- Kia rio
- Fiat'tjes
- Citroen DS3

Is nog wel meer keus maar wilde ook 14% bijtelling. En navigatie heb ik toch in me telefoon ingebouwd :)
En deze had snelle levertijd

Ik vind de megane met een leuk sportpakketje en 17 inch ook een erg mooie auto moet ik zeggen! Model gaat alleen al weer eventjes mee.. Ook de 1.5 td is een fijn motortje!
 
Beetje laat, maar ik ben ook weer van de partij! :D
Laatste week vooral een beetje druk geweest met mn nieuwe aanwinsts ;):
[afbeelding]
Mooi hobbywagentje.

En ik besefte mij dat het zwarte woud weekend ook al weer mooi dichtbij komt!!
Ik weet niet waarom maar deze is idd best stoer zeg!
 
:X

Ik hoor net dat blauw een mooie kleur is voor de 156 dus ik heb niks gezegd :+ .
 
Laatst bewerkt:
Naja anders kon ik onder andere:

- Volkswagen Polo
- Renault megane
- Kia rio
- Fiat'tjes
- Citroen DS3

Is nog wel meer keus maar wilde ook 14% bijtelling. En navigatie heb ik toch in me telefoon ingebouwd :)
En deze had snelle levertijd

Die nieuwe polo's zijn ook geinig.

Maar indaad, daarvan is de C30 wel een goede keus :Y
 
Howto: Koppeling vervangen
(Bandit 1200 only)
In mijn geval doe ik dit om twee redenen. Ten eerste 'stotterde' mijn B12 koppeling, een typisch teken dat ie versleten raakt op een manier die niet met het vervangen van platen is op te lossen (ingeslagen huis, de gevoerde platen zijn ingesleten op het aluminium van de korf waardoor ze niet meer soepel kunnen bewegen). Ten tweede is de B12 koppeling vrij zwak, lomp gedrag of opvoeren... vindt ie niet leuk. Gaat ie slippen of erger: klapt uit elkaar (in extreme gevallen). Is gewoon een zwak ondermaats ding. Vandaar ook dat de mijne in dit geval dus bij 55.000km versleten is... niet 'op', wel merkbaar niet meer in nieuwstaat. Ik belast m'n koppeling nogal met veel wheelies en dergelijke, dus ga hem vervangen. Dat doe ik door een GSX-R exemplaar. Deze hebben een stalen korf die véél sterker is en niet ingeslagen kan worden door de platen. Je kunt kiezen voor een moeilijk proces met een coil spring conversion (gewone springveren), maar de standaard GSX-R1100W koppeling is ook berekend op zo'n 160pk (die de Bandit echt niet heeft), heeft diafragmaveren (soepeler!) en, misschien wel het belangrijkste... is praktisch een straight swap om die reden. Tevens is een GSX-R1100W koppeling, in tegenstelling tot z'n coilspring voorgangers, doodsimpel te vinden, de mijne, compleet met platen en eigenlijk alles wat erbij hoort inclusief verzenden kostte 100 euro.


Haal als eerste je koppelingsdeksel er af, ik ga er van uit dat dat wel lukt :+ Het is de grootste die je hebt, rechtsachter op je blok, imbus 5 boutjes. Daarna zie je je koppeling zitten.

2012-05-13%2012.27.04.jpg


Het eerste wat er af moet is een freakin' grote circlip. Cliptang erbij en leef je uit, het is een handigheidje kan ik je vertellen, iets om mee te wrikken (schroevendraaier oid) aanbevolen.

2012-05-13%2012.29.01.jpg

2012-05-13%2012.30.03.jpg


Trek de spullen die je nu ziet er uit, en onthoud de volgorde even voor het praktische. De drukplaat zoals dat heet, het druklager(tje :P ) en nog een tolvormig spacerding. Dan zie je de centrale moer, die moet los. Dop 30. Gaat je niet zomaar lukken. Zijn twee manieren die werken. Als je je ketting toch gaat weggooien kun je je achterwiel blokkeren door er een kleine boom tussen te gooien oid, liefst hout want dat beschadigd niets. Je kunt de motor dan het beste in de 5 zetten, dan wordt relatief de meeste kracht door de versnellingsbak opgevangen (en die kan het makkelijk hebben) en het minste door de ketting. In de 1 ga je echt je ketting oprekken, da's niet goed. Alternatieve en door mij verkozen manier... direct de versnellingsbak blokkeren. Dat kan namelijk precies :Y Je moet wel iets van metaal hebben, want hier komt kracht op te staan. Ik had nog een oude lijmklem die precies paste. Je kunt hem links onder de koppeling blokkeren, daar heb je een glory hole waardoor je precies je bak kunt zien :+ De as die je ziet draait tegengesteld aan je koppeling, dus voor losdraaien moet je "met de klok mee" blokkeren, maar goed als je het verkeerd om doet draai je je een ongeluk dus dat merk je gelijk. Doe je het goed zit het muurvast en beschadig je niets, de bak kan de kracht eenvoudig hebben. De moer zal vastzitten, dus krachtzetten moet je wel, losdraaien doe je nooit met je momentsleutel tenzij je hem gelijk af wil schrijven! Gewoon ratel of wringijzer.

2012-05-13%2012.37.11.jpg


Als je die eenmaal los hebt lazert je complete koppeling er uit, dus leg even een doekje neer om alles uit te stallen. Eerst de binnenkorf er uit trekken (kan even gedoe zijn), spacer, buitenkorf, bus + naaldlager, nog een spacer en zo. De korf kun je niet tegelijk met de spacers er uit halen, da pas niet. Eerst van de naaldlager af, dan kun je hem om de as heen kantelen en zo er uit halen. Spreekt voor zich als je het voor je hebt. Koppeling in relatief losse onderdelen:

2012-05-13%2012.41.04.jpg


Op bovenstaande foto kun je ook zien dat het huis (ding in het midden, met grote tandwiel er aan vast) is ingeslagen (die 'trapjes' horen er niet). De platenset van de B12 is niet zo eenvoudig uit elkaar te halen, die van de GSX-R wel, en dat moet zelfs voor montage. Komen we zo weer tegen... En nu gauw in de kliko met dit ding. Of nou ja, zal wel marktplaats worden, altijd iemand die er nog iets mee kan. Als je nu naar de motor kijkt moet je een beetje zo'n leegte hebben:

2012-05-13%2012.41.08.jpg


Controleer gelijk even of alles nog mooi spelingsvrij is... Zo niet, zwaar genaaid, blok splitsen :+

Gaan we nu hiermee verder!

2012-05-13%2012.43.48.jpg


Dit is de GSX-R1100W koppeling. Je kunt duidelijk zien dat de buitenkorf van staal is, véél meer raakvlakken heeft dan de 10 tabs van de B12 koppeling en hij is tevens ietsje groter (meer diameter = meer koppelingsoppervlak). Dan komt nu iets waar ik even niet aan een foto gedacht heb. Achter op het koppelingshuis zit een dubbel tandwiel. Een grote en een kleine. De grote drijft je dynamo aan en de kleine je oliepomp. Die van de GSX-R past niet!! Net iets andere vertandingen, aantal tanden is ook anders, nie doen nie.

geargenerator-drive_big2272127A03-01_f67f.jpg


De twee tandwielen zitten aan elkaar vast als het zogeheten periferals tandwiel en zitten gewoon achterop de korf geklemd ('passing'). Die van de GSX-R zat bij mijn exemplaar betrekkelijk los en kon ik er eenvoudig afpakken, die van de B12 zat traditioneel muurvast. Met twee schroevendraaiers (1 aan elke kant) meer dan voldoende hefboom om hem er soepel af te wippen. Grote wisseltruc en klaar, kun je zo omwisselen. Wanneer je zeker weet dat het bandit periferals tandwiel op de nieuwe koppeling zit, kun je verder. Wanneer deze niet muurvast klemt; geen probleem, maar wel onhandig bij monteren... moet je 'm vasthouden.

Het huis plaatsen is geen raketwetenschap, je hebt de oude er ook af gehaald heah. Eerst de bus en het naaldlager, denk er aan dat de spacer achter het huis goed om zit indien je die er ook af hebt gehaald! De afgedraaide kant richting lager, zodat de buitenschaal vrij is. Bij het plaatsen van het huis héél voorzichtig doen! Het periferals tandwiel (en z'n mates) is kwetsbaar! Voorzichting uitlijnen met de tandwielen van de oliepomp en dynamo.

Dan komt de volgende spacer (de niet afgedraaide), controleer even dat het huis héééél ietsje vrij is van deze spacer. Echt maar heel weinig (denk: honderdsten van millimeters), maar zonder die speling zit je koppeling muurvast en da's z'n functie niet :P Deze spacer is dat:

2012-05-13%2012.59.11.jpg


Dan pak je de binnenkorf en controleer je dat de twee veerplaatjes goed om gemonteerd zitten (buitenkant richting platen, binnenkant richting huis). Leg op plek (gewoon over as schuiven).

2012-05-13%2012.59.38.jpg

2012-05-13%2012.59.53.jpg


Nu vullen met de platen, dit is niet moeilijk maar moet wel in de goede volgorde, 1 voor 1, en monteer de platen altijd nat (van olie)! Anders verbrandt de koppeling voor je goed en wel onderweg bent... Laten intrekken is niet echt nodig, dat gebeurt namelijk ook niet (het frictiemateriaal is niet poreus), maar moet wel nat zijn bij de montage.

2012-05-13%2013.02.19.jpg


Draai je demontage trucje om om een montagetrucje te krijgen:

2012-05-13%2013.12.56.jpg


De moer er op, hier zit normaal een spacer tussen. Dit past niet meer. Geeft niet, die spacer zit er alleen zodat de moer niet gemakkelijk losloopt, en dat doet ie sowieso al niet. Ik heb loctite gebruikt en de moer geslagborgd (rand naar binnen tikken), gaat nergens heen. Vastzetten gaat dit keer wel met momentsleutel, 140Nm (en da's best veel). Controleer of alles ook spelingsvrij vast zit, je huis heeft als het goed is nog steeds marginaal speling. Het is echt bijna niks. Vraag je het aan een leek zal ie zeggen dat het er überhaupt niet is... De binnenkorf heeft geen speling, moet muurvast zitten. Nu leg je de veerplaat op z'n plek, en daar in de diafragmaveren, 'dak' wijst naar buiten. De centrale moer die je hier op legt duwt het middendeel dus in. Deze moer is overigens een whopping dop 50, je moet em maar net hebben liggen. Ik had dat niet... dus waterpomptang gebruikt* :+ Je draait hem vast totdat ie echt vast zit, en dan nog een beetje. Met de goede dop mag deze op 100Nm.

*Ik ga morgen gelijk langs de speciaalzaak voor de goede dop, worry not. Probleem is dat ik de motor morgen nodig heb, en ik heb er vertrouwen in dat hij het een dagje vol gaat houden.


Oké goeie dop is gehaald (50). Blijkbaar best prijzig nog (20 euro), en dat mag je verdubbelen omdat je een 3/4 -> 1/2 converter moet hebben |( 50 bestaat namelijk niet als 1/2". Aaanyways, 100Nm was het moment.

2012-05-13%2013.16.15.jpg

2012-05-14%2015.56.53.jpg

2012-05-13%2013.20.37.jpg


De onderste foto is een kogellagerkogel van 10 mm. Die is nodig omdat je anders niet meer kan ontkoppelen. Lang verhaal, gooi de kogel maar in het gat van je as en bouw daarna de koppeling op zoals de andere uit elkaar kwam, da's hetzelfde. Drukbus, druklager, drukplaat en circlip. Let er bij de drukplaat op dat de tandjes in de binnenkorf vallen! Dan nog nieuwe pakking en hij kan weer dicht!

2012-05-13%2013.24.17.jpg


Weer een mod klaar *O*
 
Laatst bewerkt:
De Volvo C30 krijg je inderdaad dan het meest voor je geld. Hoewel de Megane volgens mij toch een slag groter is? DS3 is ook een leuk autotje, me ouders hebben er 1. Rijd lekker en vlot, alleen is die behoorlijk klein. Weet niet hoe het qua ruimte in de C30 is maar op het oog lijkt deze groter.
 
Denk je nu serieus dat ik dat niet kan lezen? :+

Lezen wel ja, daar is alles mee gezegd :) .
Maar even serieus, moeilijk is het ook niet hé, very very very basic.

Hier ben ik dan, strak in het pak

Mooie jas, heb ik ook :+ .

Ik kan het ook lezen als programmeur zijnde en weet niet welke taal het is maar over het algemeen zou het moeten zijn !== lijkt mij ?

ScherpeC :) . Jou !== is inderdaad bij PHP zoals eerder aangehaald.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan