Zagend geluid in mn suzuki rf600 bij aankoop

andrewrf600

Rookie
10 jul 2012
28
0
Kesteren
ik heb twee en een halve week geleden een suzuki rf600 bij een motordealer gekocht ( zonder garantie) omdat mn oude shadow in de soep was gelopen. nou hoorde ik bij de suzuki al een zagen geluid wat alleen maar erger lijkt te worden- ik heb altijd cardan motoren gereden- en in eerst instantie dacht ik dat dat hoorde. terug naar de motorzaak.. die zei dat ik mn ketting beter moest smeren... staat wat droog idd.. heb morgen vet. nou wil het dat ik toch voor de zekerheid mn kettingspanning ff nakeek. nu blijkt de ketting afwisselend strak en slap te staan !! kan het zo zijn dat de voortandwiel as krom is? of is er wat anders aan de hand?? En wat gaat reparatie ongeveer kosten?
 
Tot zover het 'koopje' :)


Of misschien viel het wel mee, en was het een erg nette meeneemprijs, ik weet het eigenlijk niet, dus negeer deze bijdrage maar |(
 
Wat bananeman al zegt, je ketting kan op verschillende plekken slapper of strakker staan, dit zie je als je hem bijvoorbeeld op de bok zet met je achterwiel vrij, dan ff rond draaien en zie je de ketting bewegen aan de onderkant tussen de tandwielen in, gewoon ff sprayen kijken of dat helpt, anders inderdaad tandwielen en ketting vervangen, let op +- om de 500 km smeren, licht ook aan je rijstijl.

Succes
 
Ja aan dit antwoord hebben we echt wat ja...........zeg dan niets mod.!!!!! :r

@ topicstarter: gebruikt ff goede kettingspray, bijv. S100 en kijk dan ff of het helpt. ;)
Er staat toch bij dat je het moet negeren :?
Of geld dat niet voor jankers ?

Hoe weet dat vet welk deel van de ketting hij moet korter maken of verlengen ?
Niet normaal wat en spuitbusje vet tegenwoordig allemaal kan.
 
waarschijnlijk strakke plek in de ketting. Weet niet hoe erg het is maar meestal is het dan wel vervangen. Dit zou echter niet het zagende geluid verklaren.... even goed kijken of en rare slijtage te zien is. Of loopt de ketting ergens tegenaan?
 
ik heb twee en een halve week geleden een suzuki rf600 bij een motordealer gekocht ( zonder garantie) omdat mn oude shadow in de soep was gelopen. nou hoorde ik bij de suzuki al een zagen geluid wat alleen maar erger lijkt te worden- ik heb altijd cardan motoren gereden- en in eerst instantie dacht ik dat dat hoorde. terug naar de motorzaak.. die zei dat ik mn ketting beter moest smeren... staat wat droog idd.. heb morgen vet. nou wil het dat ik toch voor de zekerheid mn kettingspanning ff nakeek. nu blijkt de ketting afwisselend strak en slap te staan !! kan het zo zijn dat de voortandwiel as krom is? of is er wat anders aan de hand?? En wat gaat reparatie ongeveer kosten?


ketting is idd versleten tesamen met de kettingwielen,


je kan dit heel makkelijk zelf constateren door ff tussen de 50 en 80km/u te gaan rijden,
daarna gas los laten en de koppeling intrekken,


hoor je dan dat grrrrrzzzzzzttt/knarsende en zagende geluid, tijd voor een nieuwe kettingset. :]


rijd je er veel te lang mee door kan je voortandwielas zelfs breken, doordat die ketting continu aan de as loopt te trekken door respectievelijk strak en soepel staan bij elke omwenteling.
 
Laatst bewerkt:
Er staat toch bij dat je het moet negeren :?
Of geld dat niet voor jankers ?

Hoe weet dat vet welk deel van de ketting hij moet korter maken of verlengen ?
Niet normaal wat en spuitbusje vet tegenwoordig allemaal kan.

Klopt geld niet voor jankerts (schrijf je met een t 8-) mocht het wel aan een droge en niet goed gesmeerde ketting liggen, lees mocht! dan kan S100 zeker wel helpen, is volgens diverse testen wel de beste kettingspray. :] ander idd een nieuw ketting / tandwielsetje maar ben je wel weer circa 150 euro kwijt denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Is er nog geen how to voor het herkennen van slijtage aan ketting en kettingwielen?

TS moet wel even weten of het slijtage is, of dat de ketting een tik heeft gehad, terwijl bijvoorbeeld de kettingwielen nog gloedjenieuw zijn..
Of dat de ketting ok ik, maar er een slag in het achterkettingwiel zit.

Ik verzin zo maar eens een paar dingen :)

Eerst weten wat het is, dan verhelpen :)
 
ketting is idd versleten tesamen met de kettingwielen,


je kan dit heel makkelijk zelf constateren door ff tussen de 50 en 80km/u te gaan rijden,
daarna gas los laten en de koppeling intrekken,


hoor je dan dat grrrrrzzzzzzttt/knarsende en zagende geluid, tijd voor een nieuwe kettingset. :]


rijd je er veel te lang mee door kan je voortandwielas zelfs breken, doordat die ketting continu aan de as loopt te trekken door respectievelijk strak en soepel staan bij elke omwenteling.

Als jij de uitgaande as van je motor afbreekt, krijg je van mij een nieuwe. Ik denk dat je het lager van de uitgaande as bedoeld, die voortijdig gaat slijten.

Voor een nieuwe kettingset zit je al snel richting de €200-230 (150 kettingset, en c.a. €50 montage of kettingponsgereedschap)
 
Klopt geld niet voor jankerts (schrijf je met een t 8-) mocht het wel aan een droge en niet goed gesmeerde ketting liggen, lees mocht! dan kan S100 zeker wel helpen, is volgens diverse testen wel de beste kettingspray. :] ander idd een nieuw ketting / tandwielsetje maar ben je wel weer circa 150 euro kwijt denk ik.
jankerts schrijf je inderdaad met een t
Jankerds schrijf je met een d
Jankers schrijf je zonder t of d en het kan alle 3.
 
ook eens gehad...1 schakel in de ketting wat langer was.... Dus elke x een click-geluid zodra deze op het tandwiel zichzelf vastgreep/grijpte/gegreepte/gegrapt. Goed kijken en het geluid proberen te volgen. Er kan zomaar veel mis gaan.
 
thx allemaal !! eerst maar ff proberen een ander blok te monteren...... in de soep gelopen.. rijdt nog wel, maar neem het risico niet verder. past een blok van een uit '95 in een '93 ?? iemand die dat weet??
 
Snap er niks van. Je bent op stel en sprong een motor nodig omdat je er afhankelijk van bent en dan koop je een of ander zagend hok die binnen een maand in de soep loopt?

Schiet mij maar lek.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan