Motor wrappen; ik ga het proberen

Grappen maker, iemand anders nog bruikbare tips?
Morgen ga ik verder. Ben er al wel achter gekomen dat je de folie niet zomaar erop kan leggen en vervolgens maar alle bubbels eruit kan slaan.

Had ook niet anders verwacht van te voren, heb eerder een raam folie geplaatst en dat was helemaal vlak en toen was het ook niet zo gemakkelijk om alle bubbels eruit te krijgen ;).

Wat voor een folie gebruiken jullie? Ik heb een goedkoop test stukje gekocht, 17,50 euro ex btw voor 5 strekkende meter om het gewoon even te proberen.

3M Scotchcal 30 Serie 1220mm.


Iemand nog tips?\


Ik zou zeggen cursusje volgen ... ;)[/quote]
 
Laatst bewerkt:
Ik volg dit topic al een tijdje en heb ook maar besloten om te gaan wrappen.
Eerst gister 3M wrap folie binnengekregen. Vandaag een start gemaakt met het eerste kapje.
Dit leek mij het makkelijkste kapje om mee te beginnen.

Resultaat na ongeveer een kwartier á half uur prutsen:
[afbeelding]

Ziet er nog niet uit! En heb er zeker nog niet de handigheid in gekregen.
Vlakke stukken lijken mij niet zo moeilijk, maar dit is een kapje met allerlei rondingen en ook nog een gat in het midden.

Iemand nog tips?
Ik heb geen ervaring hiermee, maar ik vermoed dat je de folie niet warm genoeg maakt.
 
Ik volg dit topic al een tijdje en heb ook maar besloten om te gaan wrappen.
Eerst gister 3M wrap folie binnengekregen. Vandaag een start gemaakt met het eerste kapje.
Dit leek mij het makkelijkste kapje om mee te beginnen.

Resultaat na ongeveer een kwartier á half uur prutsen:
[afbeelding]

Ziet er nog niet uit! En heb er zeker nog niet de handigheid in gekregen.
Vlakke stukken lijken mij niet zo moeilijk, maar dit is een kapje met allerlei rondingen en ook nog een gat in het midden.

Iemand nog tips?


Trager werken, een half uur lijkt me echt wel snel voor zo'n kapje, ik zou er een uur of twee voor uittrekken. :)

Ik heb zelf ook al eens getest met goedkopere folie, gewoon om te oefenen, maar kreeg het ook niet echt goed. Ik wil mijn moto ook doen, maar ga het laten doen, is ook niet zo verschrikkelijk duur.
 
Verwarmen is de magische truuk, en heel veel geduld. Voor sommige kappen was ik 2-3 uur kwijt.

Niet in 1x alles er op plakken, maar beginnen bij het bovenste punt, vervolgens de bubbels er uit werken naar mate je meer gaat bedekken met de folie. Krijg je vouwen, verwarm en rek de folie dan.

Het kapje is wat moeilijk te zien op jouw foto, maar dat moet echt wel te doen zijn volgens mij.
 
Ik weet dat een half uur weinig werk is maar voordat ik nog een paar uur door zit te knallen met dat kapje dacht ik, laat ik eerst maar wat tips vragen ;)

Het is geen 'goedkope' folie ik heb hem direct vanaf een leverancier. Ik weet alleen niet of jullie de zelfde 3m folie gebruiken als mij als je hem bijvoorbeeld via een webshop besteld. Het kan maarzo dat webshops 3m folie verkopen en dat gewoon dezelfde type is als mij. Alleen betaal je via de webshop 22,50 per strekkende meter en ik 3,50.

Er zijn zoveel verschillende soorten 3m folie. Maar achterop mijn folie staat in ieder geval 3M Scotchcal 30 Serie. Ik had ook de keuze tot Scotchcal 50, 70, 100 , 360 etc etc.

Scotchcal 30 serie is de goedkoopste variant van de 3m folie omdat deze een korte levensduur heeft van 'maar' 3 jaar. Als je Scotchcal 70 neemt heeft deze een levensduur van 6 jaar. Ook kan je Scotchcal 70 aanbrengen dmv het gebruik van water. Scotchcal 30 zou daar niet goed voor zijn.

Dit staat allemaal in de product specificaties van 3m trouwens.
 
Zo ben nog een uurtje bezig geweest met het kapje en heb hem aardig goed gekregen:
20120905190433.jpg


Helaas met de mobiel gefotografeerd maar als ik iets groters af heb zou ik wel even een foto maken met de canon. Helaas zie je wel elk klein oneffenheidje bij de glansfolie als je goed kijkt. Maar van een meter afstand lijkt het als nieuw. Wel vind ik dat de lak iets van een sinnasappel huidje heeft, dit is jammer maar ook dit valt niet op van een meter afstand.

Dan hier wat tips :)
- Eerst alle luchtbelletje uit het midden halen voordat je de randen bubbelvrij maakt.
- Bij elke handeling de folie goed warm maken, okal is het maar een kleine handeling.
- Maak pas een snee voor een opening wanneer je alle bubbels of oneffenheden weg hebt.
- Kleine luchtbelletjes doorprikken met een naald en vervolgens warm stoken en je ziet er niks meer van (Grote luchtbellen niet doorprikken).
- Koop een goede verfbrander. Mijne is al wat oud en moet even opwarmen en dat kost tijd ;)
- Leg op je werkplaats de gladde kant van het papier waar de folie opzat, dit voorkomt dat hij steeds aan je tafel blijft plakken. In mijn geval een glazen tafel en dat is soms flink trekken want die folie plakt echt goed!

Tot zover mijn tips, misschien morgen nog een kapje? En iemand anders nog tips?
 
Laatst bewerkt:
Ah, wie trouwens mat zwarte folie wilt hebben om het is te proberen. Ik heb een rol van 25 meter lang. Je mag altijd een stuk op komen pikken (niet gelijk 25 meter natuurlijk B| )
Pm voor de geinteresseerden
 
Laatst bewerkt:
3M 30 serie is absoluut niet geschikt om mee te wrappen. Dit is promotionele kwaliteit voor vlakke toepassingen, als je 3M wilt moet je minimaal de 100 serie gebruiken. Avery 900 is ook uitermate geschikt. De easy apply folies zijn in mindere mate geschikt, wel heel makkelijk om te plakken, maar blijven niet goed hechten op de randjes. Licht er uiteraard wel aan hoe je het precies verwerkt. Voor grotere vlakken als auto's e.d. is dat overigens wel super folie.

Ik weet dat een half uur weinig werk is maar voordat ik nog een paar uur door zit te knallen met dat kapje dacht ik, laat ik eerst maar wat tips vragen ;)

Het is geen 'goedkope' folie ik heb hem direct vanaf een leverancier. Ik weet alleen niet of jullie de zelfde 3m folie gebruiken als mij als je hem bijvoorbeeld via een webshop besteld. Het kan maarzo dat webshops 3m folie verkopen en dat gewoon dezelfde type is als mij. Alleen betaal je via de webshop 22,50 per strekkende meter en ik 3,50.

Er zijn zoveel verschillende soorten 3m folie. Maar achterop mijn folie staat in ieder geval 3M Scotchcal 30 Serie. Ik had ook de keuze tot Scotchcal 50, 70, 100 , 360 etc etc.

Scotchcal 30 serie is de goedkoopste variant van de 3m folie omdat deze een korte levensduur heeft van 'maar' 3 jaar. Als je Scotchcal 70 neemt heeft deze een levensduur van 6 jaar. Ook kan je Scotchcal 70 aanbrengen dmv het gebruik van water. Scotchcal 30 zou daar niet goed voor zijn.

Dit staat allemaal in de product specificaties van 3m trouwens.
 
Maar ik heb niet het idee dat de folie van slechte kwaliteit is ook niet bij de randen.
Wat is het verschil tussen de 30 en de 100+ serie dan? Volgens mij alleen de levensduur.
Enigste wat me wat tegenvalt is de folie een wat lichte sinaasappel huidje heeft.

En waar is deze Avery 900 folie te koop?

3M 30 serie is absoluut niet geschikt om mee te wrappen. Dit is promotionele kwaliteit voor vlakke toepassingen, als je 3M wilt moet je minimaal de 100 serie gebruiken. Avery 900 is ook uitermate geschikt. De easy apply folies zijn in mindere mate geschikt, wel heel makkelijk om te plakken, maar blijven niet goed hechten op de randjes. Licht er uiteraard wel aan hoe je het precies verwerkt. Voor grotere vlakken als auto's e.d. is dat overigens wel super folie.
 
Laatst bewerkt:
30 serie is veel minder vervormbaar, krimpt sneller en de levensduur is korter.

De Avery folie is veel gladder, dus geen sinaasappel huidje. Uhm waar verkrijgbaar.. de grootste leverancier die ik hierin ken is Buhrman Ubbens. Ik weet echter niet zeker of ze ook aan particulieren verkopen. Maar wellicht ben je het voordeligst uit als je een signmaker/beletteraar in je buurt zoekt en vraagt of zij het voor je kunnen bestellen. Ik kan het je ook altijd leveren, maar wij nemen geen grote hoeveelheden af (op motoren zitten nu eenmaal niet zoveel m2's..) en zullen hierin dus niet het goedkoopst zijn ben ik bang.
 
30 serie is veel minder vervormbaar, krimpt sneller en de levensduur is korter.

De Avery folie is veel gladder, dus geen sinaasappel huidje. Uhm waar verkrijgbaar.. de grootste leverancier die ik hierin ken is Buhrman Ubbens. Ik weet echter niet zeker of ze ook aan particulieren verkopen. Maar wellicht ben je het voordeligst uit als je een signmaker/beletteraar in je buurt zoekt en vraagt of zij het voor je kunnen bestellen. Ik kan het je ook altijd leveren, maar wij nemen geen grote hoeveelheden af (op motoren zitten nu eenmaal niet zoveel m2's..) en zullen hierin dus niet het goedkoopst zijn ben ik bang.
Ik heb een rol Avery, maar geen 900.
Blijft overigens goed plakken en is weer goed los te krijgen mbv een fohn.
502 is het? kan dat?
 
Ik ben mn auto aan het beplakken. Ofja, alleen de onderbumpers en sideskirts die origineel lelijk grijs zijn.

Heb Avery folie gekocht met luchtkanaaltjes in de lijm. Dat werkt wel erg mooi zeg! Geen last van luchtbellen meer.

Als t af is morgen post ik wel een fototje.
 
Ziet er goed uit dat wrappen. Zal het ook is gaan proberen. Waar halen jullie die folie?
 
Ik heb een rol Avery, maar geen 900.
Blijft overigens goed plakken en is weer goed los te krijgen mbv een fohn.
502 is het? kan dat?

~
Avery 502, nee dat gaat niet goed komen op een motor. Dat is promotionele folie voor vlakke toepassing. Zal snel krimpen en kan je niet/nauwelijks vervormen met fohnen.

Die Avery folie met luchtkanaaltjes plak inderdaad super. Nadeel hiervan is wel dat deze bij de randjes sneller kan loslaten. Er zit tenslotte minder lijm per cm2.
 
Ik heb de kunstof onderranden van mijn auto gedaan. Kostte wat tijd, maar zit er érg strak op. Ben zeer tevreden. Zou ook niet meer anders willen dan de folie met luchtkanaaltjes. Ik merkte inderdaad dat het iets minder goed plakt, maar als je het goed aanrakelt vond ik het zéker niet tegenvallen hoe het plakt. De tijd zal uitwijzen of t blijft zitten.

20121010170312.jpg


20121010170359.jpg


20121010170444.jpg


En zo was het:

202693_322271534538580_958312300_o.jpg
 
Ik heb de kunstof onderranden van mijn auto gedaan. Kostte wat tijd, maar zit er érg strak op. Ben zeer tevreden. Zou ook niet meer anders willen dan de folie met luchtkanaaltjes. Ik merkte inderdaad dat het iets minder goed plakt, maar als je het goed aanrakelt vond ik het zéker niet tegenvallen hoe het plakt. De tijd zal uitwijzen of t blijft zitten.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

En zo was het:

[afbeelding]

_O- je bent net iets ouder dan mij en student en hebt zo'n audi :+

Gave auto :Y

Mét wrap ziet er idd 100x beter uit
Gaaf dat die kleur en glans zó goed overeenkomen (wrap komt toch weinig voor in glans of niet?)
 
Ik heb de kunstof onderranden van mijn auto gedaan. Kostte wat tijd, maar zit er érg strak op. Ben zeer tevreden. Zou ook niet meer anders willen dan de folie met luchtkanaaltjes. Ik merkte inderdaad dat het iets minder goed plakt, maar als je het goed aanrakelt vond ik het zéker niet tegenvallen hoe het plakt. De tijd zal uitwijzen of t blijft zitten.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

En zo was het:

[afbeelding]

HHmm.... en je komt nog uit de buurt ook... ik weet wie ik om hulp ga vragen als ik met wrap aan de gang ga :P

Ziet er goed uit :} :} !!
 
Laatst bewerkt:
\
Avery 502, nee dat gaat niet goed komen op een motor. Dat is promotionele folie voor vlakke toepassing. Zal snel krimpen en kan je niet/nauwelijks vervormen met fohnen.

Die Avery folie met luchtkanaaltjes plak inderdaad super. Nadeel hiervan is wel dat deze bij de randjes sneller kan loslaten. Er zit tenslotte minder lijm per cm2.[/quote]
Toch al enige keren geplakt met deze folie en het werkt naar mijn idee toch wel aardig. Zonder fohn werkt het totaal niet, dan zitten er overal bellen en bubbels, maar als je even de tijd neemt met de fohn en zo'n gladstrijkpadje dan is het resultaat wel aan te zien hoor.
Maargoed ik kan het dan ook 100 keer opnieuw proberen met de aantal meters die ik heb liggen })
 
Terug
Bovenaan Onderaan