Tandwiel vervangen Vf400F

Jeetje67

Rookie
3 jul 2012
19
0
Delfgauw
hey hallo ik ben in het bezit van een Honda VF400F uit 87, heb een kettingset gekocht maar zie dat me werkplaatsboekje weinig verteld over hoe ik het voorste tandwiel moet vervangen. Hopelijk kan iemand mij hier op weg helpen.
Ik vraag me af of ik mijn koppeling er zo heel er af kan halen of dat ik hem uitelkaar moet halen en zo ja waar moet ik opletten ? Moet ik nog eerst iets aftappen ?
Ik hoor graag
 
Koppeling met een gewone kabel kan je laten zitten. Boutjes van het bescherm kapje afhalen en rustig het kapje eraf halen. Dan zie je je voortandwiel zitten. Meestal met een grote bout.. Een lucht sleutel werkt hier perfect mee. En anders is het even klote met een lange arm (buis om de ratel heen)

Heb je verder wel pons gereedschap of hoe wil je dit gaan doen?
 
Hebben we het hier over tandwielen of over kettingwielen?

Gezien je verhaal over een kettingset, de koppeling en olie aftappen en alles?

Gaat het om een interne overbrenging, of de eindoverbrenging?
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn eerste keer ketting vervangen heb ik me hier ook op verkeken. Het kan allemaal wel zonder speciaal gereedschap maar het is wat lastiger. Je moet de ketting dan ponsen met een centreerpen en 2 hamers... Een grote blokhamer hou je achter de ketting en met de andere hamer sla je op de centreerpen die de schakel verdikt (aaha heel duidelijk toch :+ )

En anders ponsgereedschap lenen van de motorzaak. Probeer eerst het voortandwiel maar los te krijgen want dat kan een heel gevecht zijn B|
 
Laatst bewerkt:
Ha J-oram thnx, er zit een visje bij om de ketting vast te zetten. Als het mij gelukt is om de tandwiel te vervangen zet ik die eerst er op en rij dan rustig naar een motorzaak om hem te klinken. Maar ik kan dus die koppeling er zo afhalen, moet die daarna nog ontlucht worden of is het een gesloten systeem ?
 
als je geen (goede) luchttol hebt dan eerst het voorste tandwiel losmaken voordat je de ketting loshaalt. door de achterrem te gebruiken kan de dan het tandwiel op zijn plaats houden en de moer losdraaien.
 
Zo kettingwielen zijn vervangen inclusief de ketting en het gehele uitlaatsysteem, allemaal ontzettend bedankt voor de tips ! Als iemand fotoos wil zien van het gehele project dan zal ik de plaatsen !

Greetz Jeroen
 
Cheers Rallye-Eef ! Op zich geen problemen tot nu toe, alleen heb ik de knipperlichten voor en de spiegels vervangen door niet de originele zoals je ziet.
Het uitlaatsysteem was natuurlijk een 2e handsje waar ik aardig wat werk aan had om hem helemaal kaal te krijgen en roest vrij. Binnenkort krijg ik een 2e hand buddyseat rood, alles gewoon via internet dus so far so good !
 
Terug
Bovenaan Onderaan