Alles over motorhanden | deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep


Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)




Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 5.000 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. Een ander geval apart zijn Dunlop banden, die een nog lágere druk kunnen hebben, de constructie is hier geschikt voor. Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.


Overige vragen:
 
Laatst bewerkt:
Over die hele gripdiscussie, dat vind ik nog niet zo duidelijk uitgediept. Het gaat hier plotseling over motorvermogen en koppel maar dat heeft er geen zak mee van doen. Ga eens uit van een constante snelheid van 20, of 80 km/u, en een hellinghoek van 45 graden. Er spelen dan volgens mij wel degelijk een andere set krachten, al is het alléén maar omdat bij 20km/u je voorwiel zo'n beetje dwars (nou ja, full-lock) op de motor staat en het volledige gewicht dus eigenlijk over het vóórwiel naar buiten wil drijven.

large


Nu is het wel zo dat meer gewicht ook meer grip is en dat onder de streep dus niet zo heel boeiend zal zijn maar kwa rijgedrag merk je het wel. Tevens, in korte bochten bij gymkhana schuin je meer af terwijl je in lange bochten de bocht in leunt, dan kan de motor zelf dus ook minder hellingshoek hebben.

Wat mij betreft is er nog steeds geen duidelijk antwoord of het nu uitmaakt of niet, en mijn natuurkundige achtergrond is niet uitgebreid genoeg om er zelf 1 te verzinnen :+
 
Laatst bewerkt:
Over die hele gripdiscussie, dat vind ik nog niet zo duidelijk uitgediept. Het gaat hier plotseling over motorvermogen en koppel maar dat heeft er geen zak mee van doen. Ga eens uit van een constante snelheid van 20, of 80 km/u, en een hellinghoek van 45 graden. Er spelen dan volgens mij wel degelijk een andere set krachten, al is het alléén maar omdat bij 20km/u je voorwiel zo'n beetje dwars (nou ja, full-lock) op de motor staat en het volledige gewicht dus eigenlijk over het vóórwiel naar buiten wil drijven.

[afbeelding]

Nu is het wel zo dat meer gewicht ook meer grip is en dat onder de streep dus niet zo heel boeiend zal zijn maar kwa rijgedrag merk je het wel. Tevens, in korte bochten bij gymkhana schuin je meer af terwijl je in lange bochten de bocht in leunt, dan kan de motor zelf dus ook minder hellingshoek hebben.

Wat mij betreft is er nog steeds geen duidelijk antwoord of het nu uitmaakt of niet, en mijn natuurkundige achtergrond is niet uitgebreid genoeg om er zelf 1 te verzinnen :+
Hellingshoek is hellingshoek. Met 45 graden hellingshoek zal je altijd dezelfde hoeveelheid grip nodig hebben. Merk wel op dat dit de werkelijke hellingshoek is, hoe breder je band, hoe kleiner die werkelijke hellingshoek is. Rijd ik op mijn GS achter een supersport aan dan heb ik - bij dezelfde snelheid - een paar graden minder helling door smallere banden, maar wel dezelfde werkelijke hellingshoek, rijpad, bochtensnelheid en hoeveelheid grip. Maar, ook daar, maakt de snelheid waarbij je zo schuin rijdt niet uit. Ook bij lage snelheden hoef je niet af te schuinen en kan je ook gewoon een kneedown doen, dat maakt voor je maximale bochtsnelheid helemaal niets uit.

De stuuruitslag heeft enige invloed, maar die is beperkt. Helft van de tangens van de stuuruitslag maal de naloop en dat delen door de hoogte van je zwp. Neem daar de inverse tangens van en je weet de extra hellingshoek die je nodig hebt om die stuuruitslag te compenseren, een graadje, misschien 2, dus da's niet zo veel.

Overigens heeft acceleratie/deceleratie wel degelijk een grote invloed. Grafisch dit keer dan maar:
gripcircle_transition.jpg
 
... ik heb mijn Ir. titel kado gekregen bij een pakje boter :+
[me="Dutch FZ750"]moet ook maar eens gaan kijken of er geen restjes boter aan z'n Ir. bul zitten. [/me]

Moet maar niet meer snel een reactie tikken terwijl ik aan het werk ben :$ De hellingshoek is een loepzuivere clou hoe groot de dwarskracht is. Dat m'n gevoel dat niet goed wil vatten is een andere zaak.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag stukje gereden en onderweg zat ik toch weer aan die grip te denken. Wat bij snelheid natuurlijk ook speelt is de Grip Circle van Autoreply. In de praktijk neem je een bocht niet met de koppeling ingetrokken, je wilt met trekkende motor de bocht nemen.

Zelfs om de snelheid constant te houden is bij hogere snelheid meer vermogen nodig. Dus blijft er minder over voor zijdelingse grip. Vanaf welke snelheid dat echt een rol gaat spelen durf ik niet te zeggen, waarschijnlijk pas echt bij snelheden die je in NL het roze plasticje kosten.
 
Vandaag stukje gereden en onderweg zat ik toch weer aan die grip te denken. Wat bij snelheid natuurlijk ook speelt is de Grip Circle van Autoreply. In de praktijk neem je een bocht niet met de koppeling ingetrokken, je wilt met trekkende motor de bocht nemen.

Zelfs om de snelheid constant te houden is bij hogere snelheid meer vermogen nodig. Dus blijft er minder over voor zijdelingse grip. Vanaf welke snelheid dat echt een rol gaat spelen durf ik niet te zeggen, waarschijnlijk pas echt bij snelheden die je in NL het roze plasticje kosten.
Zelfs dan niet. Mijn fiets loopt 913 km/h bij 60 kw aan het achterwiel. 310 N aan weerstand dus, oftewel 1/12e van mijn totale rijdende gewicht.
1-Cos(invSin(1/12))=0,99652

Ik raak dus op topsnelheid welgeteld 0.348% van mijn zijdelingse grip kwijt door de tractie op mijn achterwiel. Aangezien weerstand met het kwadraat van de snelheid toeneemt heb je het bij 61 km/h dus nog over een 0.0386% van je zijdelingse grip. Absoluut verwaarloosbaar.
 
Laatst bewerkt:
913? Respect :}

Toch zit er wel degelijk verschil in, voel maar eens aan de achterband na een stuk 80 weg, na een stuk NL snelweg of een stuk Autobahn. Dat laatste wel eens gedaan toen ik me even moest uitkuren. Om op de rest te wachten Rastplatz opgereden en gestop. Band was toch lekker warm na een stukje 180-200.
 
Zelfs dan niet. Mijn fiets loopt 913 km/h bij 60 kw aan het achterwiel. 310 N aan weerstand dus, oftewel 1/12e van mijn totale rijdende gewicht.
1-Cos(invSin(1/12))=0,99652

Ik raak dus op topsnelheid welgeteld 0.348% van mijn zijdelingse grip kwijt door de tractie op mijn achterwiel. Aangezien weerstand met het kwadraat van de snelheid toeneemt heb je het bij 61 km/h dus nog over een 0.0386% van je zijdelingse grip. Absoluut verwaarloosbaar.
Ja, ik zit ook aan de wijn, maar blijkbaar loop jij op me voor. :9
 
Hey bandenmensen,

Mijn pipo's 2ct zijn nu halverwegen hun levensduur (voor + achter).
Dit betekent waarschijnlijk dat ik voor de winter of net na de winter een nieuw setje eronder ga leggen. In principe bevallen ze echt prima alleen heb ik soms het idee dat ze "ineens"je in de steek kunnen laten. Dit is nu mijn tweede achterband van de pipo's

Een voorbeeldje: Lekker warme dag, veel bochten geknald. Niks aan de hand. Maar dan ineens besluit de achterband heeeel even te stoppen met grip te geven. Resultaat is dan dat ik een uitstapje maak van een paar cm wat voor mijn gevoel een halve meter is.

Dus nu ben ik eigenlijk op zoek naar een band die wat meer waarschuwd als je over de grens gaat en sowieso wat meer plakt. Ik lees veel positieve reacties over de bridgestone s20, alleen valt de levensduur ietswat tegen (5 a 6000). Waar ik met de pipo's toch wel 7.000 zeker kan rijden voor ze tot de indicators zijn.


Iemand nog alternatieven? Rijdt nooit bewust regen en gebruik mijn motor alleen voor de hobby. Rijdt 10 a 12.000 per jaar. Is een r6.
 
Laatst bewerkt:
Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 5.000 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-3 bar. Dit verlaagd het verbruik en verminderd de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

Investeer in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima metertje 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. Een ander geval apart zijn Dunlop banden, die een nog lágere druk kunnen hebben, de constructie is hier geschikt voor. Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk demping van je vering overneemt, en je zult je vering hier dus op af moeten stellen...


Overige vragen:
Wat betekenen de codes op de band?
Wat is een vierkante band?: Door veel snelweggebruik hoekig afgesleten achterband.

Ok ff een vraag, in de op staat dat de bandendruk met 0.2 tot 0.3 bar verhoogt kan worden wanneer je de snelweg opgaat om zo wat brandstof en slijtage uit te sparen.

Maar als ik bv voor 2.5 en achter 2.8 heb en de bandenfabrikant geeft een maximum van 2.6222 op... dan zit ik er achter al over, ga ik dan niet in de problemen komen?
 
Ok ff een vraag, in de op staat dat de bandendruk met 0.2 tot 0.3 bar verhoogt kan worden wanneer je de snelweg opgaat om zo wat brandstof en slijtage uit te sparen.

Maar als ik bv voor 2.5 en achter 2.8 heb en de bandenfabrikant geeft een maximum van 2.6222 op... dan zit ik er achter al over, ga ik dan niet in de problemen komen?

Ja, levensgevaarlijk :+
 
Hey bandenmensen,
Dus nu ben ik eigenlijk op zoek naar een band die wat meer waarschuwd als je over de grens gaat en sowieso wat meer plakt. Ik lees veel positieve reacties over de bridgestone s20, alleen valt de levensduur ietswat tegen (5 a 6000). Waar ik met de pipo's toch wel 7.000 zeker kan rijden voor ze tot de indicators zijn.


Iemand nog alternatieven? Rijdt nooit bewust regen en gebruik mijn motor alleen voor de hobby. Rijdt 10 a 12.000 per jaar. Is een r6.
En nog meer plakken, en een gelijke of hogere levensduur is wat veel gevraagd.
Er zijn veel sportbanden die niet ineens uitbreken door oververhitting (dat is het probleem bij de MPP2CT's), of eerder waarschuwen, of langer meegaan enz.....
Echter, al deze punten samen bestaat niet.

Wil je duidelijk meer kilometers, neem dan een Dunlop Sportsmart.
Nadeel: duurt langer om op te warmen, doet het iets minder in de regen, en stuurt iets zwaarder.
Voordeel: gaat veel langer mee, heeft een duidelijk grensbereik, raakt vrijwel niet oververhit, stuurt veel neutraler.

Alternatief: Continental Sport Attack 2.
Deze doet eigenlijk alles beter dan de MPP2CT, behalve rijden in de regen.
 
Ok ff een vraag, in de op staat dat de bandendruk met 0.2 tot 0.3 bar verhoogt kan worden wanneer je de snelweg opgaat om zo wat brandstof en slijtage uit te sparen.

Maar als ik bv voor 2.5 en achter 2.8 heb en de bandenfabrikant geeft een maximum van 2.6222 op... dan zit ik er achter al over, ga ik dan niet in de problemen komen?
Nee. De banden kunnen (onbelast) makkelijk 8 Bar hebben, ze gaan er niet kapot van.
Echter, veel te hoge bandenspanning zorgt ervoor dat de band teveel gaat stuiteren, en het wegcontact tijdelijk verliest. Hierdoor treedt slip op, en verslijten de banden duidelijk sneller. Maar met 0,3Bar verhoging ben je nog lang niet in dat gebeid.
Welke bandenfabrikant geeft die spanning op voor welk model band en welke motor?
 
En nog meer plakken, en een gelijke of hogere levensduur is wat veel gevraagd.
Er zijn veel sportbanden die niet ineens uitbreken door oververhitting (dat is het probleem bij de MPP2CT's), of eerder waarschuwen, of langer meegaan enz.....
Echter, al deze punten samen bestaat niet.

Wil je duidelijk meer kilometers, neem dan een Dunlop Sportsmart.
Nadeel: duurt langer om op te warmen, doet het iets minder in de regen, en stuurt iets zwaarder.
Voordeel: gaat veel langer mee, heeft een duidelijk grensbereik, raakt vrijwel niet oververhit, stuurt veel neutraler.

Alternatief: Continental Sport Attack 2.
Deze doet eigenlijk alles beter dan de MPP2CT, behalve rijden in de regen.

Yes, yes hier kan ik wat mee. Dat wordt wat testjes lezen over de conti's dan. In de regen rijd ik toch als een dweil dus dan vraag ik ook niets van mijn banden.

Edit: Als ik de kortere levensduur voor lief neem en het slechter presteren in de regen, heb ik dan een betere band aan de s20 dan de conti's?
 
Laatst bewerkt:
Yes, yes hier kan ik wat mee. Dat wordt wat testjes lezen over de conti's dan. In de regen rijd ik toch als een dweil dus dan vraag ik ook niets van mijn banden.

Edit: Als ik de kortere levensduur voor lief neem en het slechter presteren in de regen, heb ik dan een betere band aan de s20 dan de conti's?
Ja. Alleen denk ik dat je mij verkeerd begrijpt, de Conti is de slechtere in de regen.
 
Laatst bewerkt:
Op dit moment heb ik voor en achter Michelin Pilot Power 2CT onder mijn motor.

Alleen vind ik de levensduur van de 2CT achter aan de lage kant.
Welk alternatief van Michelin komt qua grip in de buurt van deze prestaties, maar gaat langer mee?

Het is de bedoeling dat ik eerst nog met de 2CT voor blijf rijden.
De nieuwe band voor achter moet dus te combineren zijn met de 2CT.

Wat zouden jullie mij aanraden?

Zelf zat ik te denken aan de Michelin Pilot Road.
 
Laatst bewerkt:
Op dit moment heb ik voor en achter Michelin Pilot Power 2CT onder mijn motor.

Alleen vind ik de levensduur van de 2CT achter aan de lage kant.
Welk alternatief van Michelin heeft qua grip dezelfde prestaties, maar gaat langer mee?

Het is de bedoeling dat ik eerst nog met de 2CT voor blijf rijden.
De nieuwe band voor achter moet dus te combineren zijn met de 2CT.

Wat zouden jullie mij aanraden?
Pilot Road 2 of 3, maar kwa grip is het net iets minder. Meer grip en langer meegaan zijn nog steeds elkaars tegenovergestelden, je zou zeggen dat mensen dat begrepen ;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan