Lager vervangen of niet?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.190
Assen
Van de jawa.. lager van de koppelingskant schijnt vlgs kenner/handelaar 'altijd' kapot te gaan. Dit exemplaar voelt met 20.ooo km echter nog goed aan.

Vervangen betekend hele versn. schakel bak prut uit elkaar..en dat ligt nu uit elkaar t.b.v krukasrevisie.. wat te doen, ik heb het al eens eerder gedaan, nog goed voelende lagers vervangen.. overbodig of verstandig?
 
Laatst bewerkt:
dre1105l.jpg
 
tsja, ik weet niet of je de slijtagekromme van een lager kan voelen..een vinger is te onnauwkeurig denk ik. nu voelt hij goed, zou hij over 20 k. aan gort kunnen zijn?

En dan heb ik het nog niet eens over de naaldlagertjes-zonder-kooi-dus naaldjes overal als je de as wegneemt. en weet de maat niet te vinden voor met-kooi vervanging van de hulpas van de versn. bak en small-ends..
 
Als je blok open gaat zou ik hem vervangen. Maar anders mooi door rijden tot dat hij gebreken vertoont. Lagers is altijd moeilijk te zeggen en te voelen hij kan wel geen speling vertonen maar het oppervlakte van de kogels of de schalen kan wel beschadigt zijn door het een of het ander bijvoorbeeld wat in de industrie wel eens gebeurt dat mensen aan machines gaan lassen en dan via het lager massa gaan maken waardoor het lager kapot gaat of een stukje zand of zo tussen de kogels. enz. Als je hem goed vervangt weet je zeker dat hij de eerste paar jaren niet stuk gaat.
 
Als zo'n lager een halve ton meegaat dan ist't na 3 jaar dus wel gedaan, afhankelijk hoeveel ik op de andere motoren rijd.
en ja, het blok ligt momenteel open..
 
Laatst bewerkt:
Als het een lager is dat bekend staat om (vroege) slijtage: vervangen nu je er bij kunt.

Zal niet duur zijn, en jou tijd is 'gratis'.
 
Gevorderde lagerschade is vaak te zien op de rollen en of binnen / buitenring in de vorm van pitting of doffe plekken. Beginnende lagerschade is vaak niet visueel vast te stellen, zit zijn alleen de rolelementjes welke door de "smeerfilm heen gaan". Let wel op vaak is de loopbaan van de kogels / rollen een beetje dof terwijl er niks aan de hand is. Kooibreuk van een lager is ook fataal, maar helaas niet te zien en te voorspellen. Ik weet niet hoe groot het lager is en of je de loopvlakken een beetje makkelijk kan zien? Gezien het lager (volgensmij) niet erg duur is, het blok al open ligt zal ik en het een bekende kwaal is zou ik persoonlijk het lager vervangen.

Mogelijk kan je er dan gelijk een lager inzetten met een hoger dynamisch draaggetal (C), dit zou dan in theorie langer mee moeten gaan.

Groetjes GJ
 
Gek genoeg is er geen C nummer te vinden (tsjechisch lager) maar voor oude/rare motoren gebruik ik altijd/overlas C3 lagers..

Als het een tsjechisch lager is zou ik persoonlijk een zweeds top product in zetten en dan geen Ikea, maar SKF ;) mits beschikbaar natuurlijk. Mijn ervaring is dat SKF en FAG toch met kop en schouders boven de rest uitsteken.

Met het toepassen met C3 lagers moet worden uitgekeken, deze aanduiding heeft niks met de kwaliteit te maken, maar met de lagerspeling. Een andere lagerspeling kiezen kan juist een nadelig effect hebben Lagers met een grotere speling (C3) worden vaak ingezet al verschillende onderdelen een ongelijkmatige thermische groei doormaken, dit wordt dan gedaan om de (tijdelijk) de afwijking op te vangen van de onderdelen.

De C waarde welke ik bedoel is een reken waarde welke wordt gebruikt om de theoretische levensduur uit te rekenen.

GJ
 
10 euro uitgeven en zekerheid hebben lijkt me wel gezond. Natuurlijk is dat een dikke investering in je gemoedsrust, maar je slaapt wel lekker.
 
Gevorderde lagerschade is vaak te zien op de rollen en of binnen / buitenring in de vorm van pitting of doffe plekken. Beginnende lagerschade is vaak niet visueel vast te stellen, zit zijn alleen de rolelementjes welke door de "smeerfilm heen gaan". Let wel op vaak is de loopbaan van de kogels / rollen een beetje dof terwijl er niks aan de hand is. Kooibreuk van een lager is ook fataal, maar helaas niet te zien en te voorspellen. Ik weet niet hoe groot het lager is en of je de loopvlakken een beetje makkelijk kan zien? Gezien het lager (volgensmij) niet erg duur is, het blok al open ligt zal ik en het een bekende kwaal is zou ik persoonlijk het lager vervangen.

Mogelijk kan je er dan gelijk een lager inzetten met een hoger dynamisch draaggetal (C), dit zou dan in theorie langer mee moeten gaan.
Als het een tsjechisch lager is zou ik persoonlijk een zweeds top product in zetten en dan geen Ikea, maar SKF mits beschikbaar natuurlijk. Mijn ervaring is dat SKF en FAG toch met kop en schouders boven de rest uitsteken.

Met het toepassen met C3 lagers moet worden uitgekeken, deze aanduiding heeft niks met de kwaliteit te maken, maar met de lagerspeling. Een andere lagerspeling kiezen kan juist een nadelig effect hebben Lagers met een grotere speling (C3) worden vaak ingezet al verschillende onderdelen een ongelijkmatige thermische groei doormaken, dit wordt dan gedaan om de (tijdelijk) de afwijking op te vangen van de onderdelen.

De C waarde welke ik bedoel is een reken waarde welke wordt gebruikt om de theoretische levensduur uit te rekenen.
Goed verhaal GeeJee86
Nog een mooie site om lagers uit te zoeken en te bestellen. www.detechnoshop.nl
 
En dan heb ik het nog niet eens over de naaldlagertjes-zonder-kooi-dus naaldjes overal als je de as wegneemt. en weet de maat niet te vinden voor met-kooi vervanging van de hulpas van de versn. bak en small-ends..
Klopt dit is een speciale Jawa maat.

Jawa.ee heeft ze wel in het assortiment (638 toch?)
 
Laatst bewerkt:
10 euro uitgeven en zekerheid hebben lijkt me wel gezond. Natuurlijk is dat een dikke investering in je gemoedsrust, maar je slaapt wel lekker.


Ik vind dat je nog wel vrij postitief ingesteld bent.
Denk toch dat het wel "iets" duurder word dan 10 euro, vooral omdat ik al wat lees over speciale Jawa naaldlagers.

Mijn ervaring is dat speciale lagers nog wel virij duur uit kunnen vallen. '(
Tenzij je een vette korting krijg via je baas.
 
Het lager of beide lagers wat ik eigenlijk bedoelde zijn de kogellagers van de prim. versn. bak as, die van de hulpas(losse rolletjes) heb ik nog niet eens aan durven denken..
 
Terug
Bovenaan Onderaan