BOETE; beginners rijbewijs --> gewoon rijbewijs.

Eigenschuld dikke bult !

Je kan verwachten dat iemand jou motor ff los trekt :]
 
Laatst bewerkt:
Iemand anders heeft op mijn motor gereden, als ik doorgeef dat hij het was worden de gevolgen waarschijnlijk groter ivm zijn 'boete-geschiedenis'...

Ik kan het ook gewoon op mijn naam laten staan (en hem laten betalen)
Maar ik wil eerst graag weten wat voor gevolgen dit voor mij gaat hebben in de toekomst en voor hoe lang...
Heb zelf nog niks op mijn naam staan maar wil zelf nog wel eens te hard rijden

Zo lullig als het misschien klinkt, ik zou hem toch zelf voor de ellende laten opdraaien.

Ten eerste maakt hij de keuze om te hard te rijden dus mag hij ook de gevolgen dragen.

Maar dit levert jou wel ellende op.
- aantekening
- Dus later hogere boetes en minder begrip eventueel bij een rechtszaak (kost je dus toch geld ondanks dat hij misschien deze boete betaald)
- wie zegt dat hij eigenlijk betaald, nadat deze boete definitief is geworden moet jij betalen, dat is duidelijk. Je hebt geen garantie dat hij betaald.
(voorbeelden ten over, vriendschappen ja zelfs hele familie ruzies ontstaan om geld helaas)
Ook ik ken persoonlijk een voorbeeld dat een vrouwtje de boete van haar man overnam omdat hij nog in zijn proeftijd zat. Een jaar later was ze gescheiden en ging ze nat met de snelheid, tweede keer mevrouwtje zei de rechter, 4 maanden rbw kwijt en laat het geen derde maal voorkomen...

Dat moet je dus gewoon niet willen.
Zeker niet voor een zgn. vriend.

Laten we wel zijn, wanneer het een echte vriend was zou hij jou niet voor deze keuze zetten en gelijk de boete overnemen.

Bij 44 te hard zit er dus een bestuurdersverklaring bij, gewoon zijn naam invullen en het hem dat vertellen.
Klinkt hard, maar ja het is niet anders.
 
Die jongen die op jouw motor reed moet zelf op de blaren gaan zitten !

Heb jij getuigen dat deze jongen op dat tijdstip op jouw motor reed ?

En laat nou niemand meer op je motor rijden want daar krijg je alleen maar gezeik mee
 
En daarom leen ik dus gewoon nooit m'n auto / motor uit.

Maken ze een klapper , is ook je no-claim naar de groten , rij je alleen op WA ben je ook
je auto / motor kwijt.

Of rijden ze een dikke prent en zit jij met het gezeik
 
Zo lullig als het misschien klinkt, ik zou hem toch zelf voor de ellende laten opdraaien.

Ten eerste maakt hij de keuze om te hard te rijden dus mag hij ook de gevolgen dragen.

Maar dit levert jou wel ellende op.
- aantekening
- Dus later hogere boetes en minder begrip eventueel bij een rechtszaak (kost je dus toch geld ondanks dat hij misschien deze boete betaald)
- wie zegt dat hij eigenlijk betaald, nadat deze boete definitief is geworden moet jij betalen, dat is duidelijk. Je hebt geen garantie dat hij betaald.
(voorbeelden ten over, vriendschappen ja zelfs hele familie ruzies ontstaan om geld helaas)
Ook ik ken persoonlijk een voorbeeld dat een vrouwtje de boete van haar man overnam omdat hij nog in zijn proeftijd zat. Een jaar later was ze gescheiden en ging ze nat met de snelheid, tweede keer mevrouwtje zei de rechter, 4 maanden rbw kwijt en laat het geen derde maal voorkomen...

Dat moet je dus gewoon niet willen.
Zeker niet voor een zgn. vriend.

Laten we wel zijn, wanneer het een echte vriend was zou hij jou niet voor deze keuze zetten en gelijk de boete overnemen.

Bij 44 te hard zit er dus een bestuurdersverklaring bij, gewoon zijn naam invullen en het hem dat vertellen.
Klinkt hard, maar ja het is niet anders.

Minder dan 50 te hard is doorgaans een schikking. Ga je het vaker doen, dan laten ze je voorkomen en is de bestuurdersverklaring van toepassing.

Voor de rest, ben het helemaal met je eens :).

TS, nogmaals, deze NIET betalen, dat is gelijk aan bekentenis en komt hij op jou naam te staan.

Mocht je iets voor je vriend willen doen, er is een mogelijkheid om te zorgen dat er bij beide geen aantekening wordt gemaakt. Been there, done that }) :]
 
Laatst bewerkt:
En daarom leen ik dus gewoon nooit m'n auto / motor uit.

Maken ze een klapper , is ook je no-claim naar de groten , rij je alleen op WA ben je ook
je auto / motor kwijt.

Of rijden ze een dikke prent en zit jij met het gezeik

Ff off topic
Mijn broertje leent zijn auto uit aan mams

Mams knalt met zijn auto tegen een andere auto aan

Mijn broertje heeft nu -2 schade vrije jaren en betaald nu 85 eu verzekering premie per maand voor een oude suzuki swift
 
Boete is waarschijnlijk een schikking. Staat er bovenaan de brief iets anders dan een M, NIET BETALEN! Als het GEEN Mulderboete is, is betalen gelijk aan een bekentenis en staat ie op JOU naam.

Beste is het laten voorkomen. Als je niet betaald krijg je waarschijnlijk eerst een brief 'bestuurdersverklaring'. Mocht je die voor jezelf krijgen, nooit je eigen naam er onder zetten, dat is een bekentenis! In jou geval: opgeven dat die andere heeft gereden.

Hij zal na een tijdje een dagvaarding krijgen en moeten voorkomen.

Overigens is dit een geschikte situatie voor beide om onder de aantekening uit te komen. Je kunt het zo spelen dat er niet kan worden bewezen wie er heeft gereden. Jij krijgt dan een boete op kenteken, die je die ander laat betalen, maar het heeft dan geen gevolgen voor beide wat betreft aantekening :).

Wil je daar meer info over, dan pm me maar ff


PM
 
Ff off topic
Mijn broertje leent zijn auto uit aan mams

Mams knalt met zijn auto tegen een andere auto aan

Mijn broertje heeft nu -2 schade vrije jaren en betaald nu 85 eu verzekering premie per maand voor een oude suzuki swift

Eigenschuld dikke bult !

Je kan verwachten dat mams niet kan rijden.
 
Ff off topic
Mijn broertje leent zijn auto uit aan mams

Mams knalt met zijn auto tegen een andere auto aan

Mijn broertje heeft nu -2 schade vrije jaren en betaald nu 85 eu verzekering premie per maand voor een oude suzuki swift

Kun je dat dan niet op de aansprakelijkheidsverzekering van mams gooien ipv op de WA van je broertje (er vanuit gaand dat ze een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering heeft)?
 
Veel kans dat er bij een standaard aansprakelijkheidsverzekering een clausule is opgenomen dat voertuigen die door de verzekerde worde. bestuurd uitgesloten zijn. Anders zou het erg makkelijk worden om vanalles bij de verzekering te claimen ;).
 
Kun je dat dan niet op de aansprakelijkheidsverzekering van mams gooien ipv op de WA van je broertje (er vanuit gaand dat ze een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering heeft)?

Schade veroorzaken zonder voertuig>> Aansprakelijkheidsverzekering
Schade veroorzaken met voertuig>> WA/All risk verzekering
 
Kun je dat dan niet op de aansprakelijkheidsverzekering van mams gooien ipv op de WA van je broertje (er vanuit gaand dat ze een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering heeft)?

bij familie?

ach, ik leen ook gewoon mijn auto's uit hoor. de motor alleen aan mensen die ik echt vertrouw.
zo is mijn broertje op 19 jarige leeftijd een paar keer met een touareg naar zijn werk gegaan, als vakkenvuller :P
is weer eens iets anders :D

als je beide zegt gereden te hebben die dag en op die locatie maar niet meer weet wie er nu exact toen reed kunnen ze niet 1 aanwijzen. ook niet uitsluiten.
beide kunnen het gedaan hebben dus er word niet 1 schuldig verklaard. wel een boeten natuurlijk :P
maar ik geloof dat je mtb dit al hulp hebt nu via pb :)
 
Boete is waarschijnlijk een schikking. Staat er bovenaan de brief iets anders dan een M, NIET BETALEN! Als het GEEN Mulderboete is, is betalen gelijk aan een bekentenis en staat ie op JOU naam.

Beste is het laten voorkomen. Als je niet betaald krijg je waarschijnlijk eerst een brief 'bestuurdersverklaring'. Mocht je die voor jezelf krijgen, nooit je eigen naam er onder zetten, dat is een bekentenis! In jou geval: opgeven dat die andere heeft gereden.

Hij zal na een tijdje een dagvaarding krijgen en moeten voorkomen.

Overigens is dit een geschikte situatie voor beide om onder de aantekening uit te komen. Je kunt het zo spelen dat er niet kan worden bewezen wie er heeft gereden. Jij krijgt dan een boete op kenteken, die je die ander laat betalen, maar het heeft dan geen gevolgen voor beide wat betreft aantekening :).

Wil je daar meer info over, dan pm me maar ff



Heet die oplossing die jij aandraagt geen 'meineed' en is strafbaar??

Altijd goed om mensen te helpen, maar krijg hier het idee dat je zelf in een situatie hebt gezeten waar je d.m.v. het niet vertellen van de hele waarheid ergens onderuit bent gekomen.
Is het ook het juiste advies voor t.s.?? Ben zelf geen jurist, maar jij wel?

@ t.s. Je hebt een 'probleem' doordat je je maat wilt helpen. Zorg dat je zelf geen probleem krijgt door slimmer dan 'het systeem' te willen zijn.
 
Veel kans dat er bij een standaard aansprakelijkheidsverzekering een clausule is opgenomen dat voertuigen die door de verzekerde worde. bestuurd uitgesloten zijn. Anders zou het erg makkelijk worden om vanalles bij de verzekering te claimen ;).


:^

Wist ik ook niet in eerste instantie, en leende mijn auto wel eens uit aan een kennis.
Totdat iemand mij er op wees dat bij schade er niet uitgekeerd wordt. (Mits het zijn schuld is natuurlijk)
 
Het puntensysteem stopt dan. Wat nog wel blijft staan zijn de aantekeningen voor te hard rijden, zoals bij iedereen.

afhankelijk van hoe lang je je rijbewijs hebt blijft het puntensysteem doorgaan hoor...
 
Heet die oplossing die jij aandraagt geen 'meineed' en is strafbaar??

Altijd goed om mensen te helpen, maar krijg hier het idee dat je zelf in een situatie hebt gezeten waar je d.m.v. het niet vertellen van de hele waarheid ergens onderuit bent gekomen.
Is het ook het juiste advies voor t.s.?? Ben zelf geen jurist, maar jij wel?

@ t.s. Je hebt een 'probleem' doordat je je maat wilt helpen. Zorg dat je zelf geen probleem krijgt door slimmer dan 'het systeem' te willen zijn.

ikzelf heb het ook gered op vergelijkbare manier en hoor eigenlijk niet anders.
dus het is wel degelijk een goed advies, natuurlijk juridisch niet helemaal de juiste ;)
:^

Wist ik ook niet in eerste instantie, en leende mijn auto wel eens uit aan een kennis.
Totdat iemand mij er op wees dat bij schade er niet uitgekeerd wordt. (Mits het zijn schuld is natuurlijk)
:?
dus als mijn broer in mijn auto rijd en hem kort maakt word er niet uitgekeerd?
de auto is toch verzekerd, niet de persoon?
afhankelijk van hoe lang je je rijbewijs hebt blijft het puntensysteem doorgaan hoor...

puntenrijbewijs gaat in op de dag dat je je eerste rijbewijs haalt en geld voor 5 jaar lang voor alle categorieen die je hebt
 
Heet die oplossing die jij aandraagt geen 'meineed' en is strafbaar??

Altijd goed om mensen te helpen, maar krijg hier het idee dat je zelf in een situatie hebt gezeten waar je d.m.v. het niet vertellen van de hele waarheid ergens onderuit bent gekomen.
Is het ook het juiste advies voor t.s.?? Ben zelf geen jurist, maar jij wel?

@ t.s. Je hebt een 'probleem' doordat je je maat wilt helpen. Zorg dat je zelf geen probleem krijgt door slimmer dan 'het systeem' te willen zijn.

Meineed zal ik het niet noemen... eerder een leugentje om eigen bestwil O-)
En zolang je beide aangeeft het niet denkt te zijn maar niet zeker weet...

Aangezien ik mijn eigen rijstijl ken, zou het niet handig zijn om deze notitie op mijn eigen naam te krijgen..!
De oplossing door onduidelijkheid over bestuurder zou kunnen en vind ik ook een erg goede tip! (ondanks dat het niet helemaal is zoals het hoort) Echter is hier geflitst waarbij 4 man met hetzelfde vest achter elkaar rijden die ik niet heb.. dit zou wat lastig worden omdat dan WEL op de foto te zien is dat ik het niet ben...

Het is inmiddels opgelost door mijn maat en ik hoef me geen zorgen te maken in de toekomst om een extra notitie, toch bedankt voor jullie reacties!
 
Laatst bewerkt:
:?
dus als mijn broer in mijn auto rijd en hem kort maakt word er niet uitgekeerd?
de auto is toch verzekerd, niet de persoon?


Als hij een ongeval veroorzaakt wordt de schade aan de tegenpartij gewoon uitgekeerd door de autoverzekering.
De schade aan je eigen auto niet, dat zou dan op de aansprakelijkheid van de bestuurder moeten... alleen die sluit meestal motorvoertuigen weer uit. Over je no-claim nog niet gesproken.

Ik wist het ook niet hoor. :)
Denk nou ook 2x na aan wie en wat ik mijn auto uitleen. ;)

Auto uitgeleend en een aanrijding: betaalt de verzekering?
 
Iemand anders heeft op mijn motor gereden, als ik doorgeef dat hij het was worden de gevolgen waarschijnlijk groter ivm zijn 'boete-geschiedenis'...

Ik kan het ook gewoon op mijn naam laten staan (en hem laten betalen)
Maar ik wil eerst graag weten wat voor gevolgen dit voor mij gaat hebben in de toekomst en voor hoe lang...
Heb zelf nog niks op mijn naam staan maar wil zelf nog wel eens te hard rijden

De rest zei het al, maar gewoon zijn naw gegevens doorgeven. Zal je net zien dat jij een maand later alsnog zelf gepakt wordt. Voor je het weet moet je je ouderwetse trapfiets weer uit de schuur halen.. Kortom, zijn probleem.

Als je met 30 of 40km/u te snel geflitst wordt, krijg je er een mooie brief bij of je wil aangeven wie er gereden heeft. En als ze dat weten dan krijgt die persoon nog een brief en meestal zit daar een uitnodiging bij.

Persoonlijk vind ik dat puntenrijbewijs een farce. Ik heb 'm allang niet meer, maar als ik 30 of 40km te snel rijd dan wordt dat gewoon genoteerd. Puntenrijbewijs of geen puntenrijbewijs. Sterker nog, ik ben al 3x op het matje geroepen voor die ongein..

Maar goed, 44km/u te snel. Met een beetje geluk kom je met de correctie net onder de 40km overschrijding. Of ligt'ie al op de mat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan