Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Daniel Muhr op woensdag 28 december 2016 om 14:08


Banden; een altijd ingewikkeld onderwerp waar iedereen een ongezouten mening over en voorkeur in heeft. Net zoals met olie weten weinig rijders écht hoe de vork in de steel zit en dat is ergens ook wel logisch. Tenslotte willen we allemaal maximale grip (droog én nat), het liefst een levensduur zo lang als de motor zelf, en moeten de banden voor het starten van de motor al warm zijn. We kunnen wel stellen dat de perfecte motor niet bestaat en de perfecte band ook niet, dus gaan we compromissen maken. Heb je een snelle motor -of rij je gewoon graag snel op je motor- dan is de kans groot dat je de voorkeur geeft aan grip boven levensduur. Want powurrr en rondetijden. En natuurlijk omdat minder snel op je smoel gaan ook wel fijn is. Mocht jij net in deze categorie van “snelle straatrijder die af en toe ook een circuitdagje wilt doen” vallen, dan heeft Bridgestone een mooie band voor je; de Battlax Hypersport S21.

http://motorshopper.nl/downloaden/1009830/0e63bc06d3b1ae08e180204dee065313/article

De S21 is de sportiefste band die Bridgestone levert na de RS10 (OEM band van o.a. de Honda RC213V-S en Kawasaki H2) en is de opvolger van de alom geprezen S20 Evo. Ten opzichte van de S20 Evo is de S21 op alle fronten verbeterd en wordt het gat met de RS10 kleiner dan ooit. Bridgestone belooft tot wel 30% meer grip op het droog, tot 4% betere grip in het nat, én een tot 36% langere levensduur dan z’n voorganger.

http://motorshopper.nl/downloaden/947964/4b862508454fd85a7f1e3431a33827df/article


Technologie

Om dit te realiseren heeft Bridgestone meerdere strategieën en technologieën toegepast. Om te beginnen maakt de S21 gebruik van verschillende soorten compound. Ben je een beetje bekend met moderne banden dan zal de formule wel bekend zijn; in het midden van de band waarop je de meeste kilometers maakt zit een harder, duurzamer type rubber, en aan de rand, waar je in de bocht extra grip nodig hebt, een zachter type. Deze truc past Bridgestone toe op de voorband, maar op de achterkant breiden ze dit uit met maar liefst 3 verschillende compounds, verdeeld over 5 verschillende vlakken.

http://motorshopper.nl/downloaden/987137/44f66d08555481b96643f20347b09494/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/987138/3fc489cb449292e6d57b9d6606f72269/article

Als motorrijder zal je waarschijnlijk ook bekend zijn met de functie van de groeven op de banden. Die zitten daar niet om de band een cool uiterlijk te geven (al is een Italiaanse fabrikant daar erg goed in, tevens zijn die van de S21 naar een Katana zwaard vormgegeven), maar voor het afvoeren van water ter voorkomen van aquaplaning. Echter, hoe meer groeven, hoe minder rubber contact kan maken met het asfalt, en dus ook hoe minder grip de band heeft. Wederom een kwestie van compromissen, maar toch heeft Bridgestone hier iets op gevonden; waar normaal bandengroeven “vierkant” zijn, dat wil zeggen recht naar beneden het rubber in, plat, en dan weer recht omhoog, heeft Bridgestone de groeven schuin in band gesneden. Dat houdt in; de “bodem” van de groef is breder dan de opening, waardoor er meer oppervlakte van de band van rubber is (en daarmee meer grip), maar er ook genoeg ruimte over blijft voor het water afvoer. Tevens zorgen deze "3D" groeven voor een steviger profiel en verbeterde zijwaartse grip.

http://motorshopper.nl/downloaden/987413/03d094f927fe5b1b0649e2443b5e9a5b/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/987648/5ecea940510e35c10b665ca42e2def7e/article

Echter, met deze nieuwe type groeven een meervoudige compounds was Bridgestone nog steeds niet klaar met de verbeteringen ten opzichte van de S20 Evo. Het zogenaamde kroonprofiel, voor de normale rijder bekend als het middenstuk van je band welke contact maakt met de weg (zie nummer 3 op de afbeelding), is ook nog eens verbeterd. Naast dat deze smaller is geworden wat het insturen ten goede komt, is deze ook nog eens intern verstevigd wat resulteert in minder slip én minder slijtage.

Tekst: Daniel Muhr
Foto's: Circuitpics.nl & Bridgestone

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 3

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.