Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Thomas Reedijk op maandag 20 maart 2017 om 16:14


http://motorshopper.nl/downloaden/1095132/838416e0e5e7026e302ef2ad46b9c823/article
2017 Kawasaki Ninja 650

Tijdens de introductie van de nieuwe Z900 had Kawasaki ook nog een verrassing voor ons klaarstaan in de vorm van de nieuwe Ninja 650. En verrassing of verrassend is een hele prima omschrijving voor deze opvolger van de ER6F. Natuurlijk valt op dat Kawasaki is afgestapt van de klinische ER6(F) benaming. De naakte variant heet tegenwoordig Z650, terwijl de motor waar nu over wordt geschreven dus niks minder dan het Ninja stempel opgedrukt kreeg. Niet helemaal risicoloos, want ‘Ninja’ - wat in motorland gelijk staat aan snel, sneller, snelst - belooft nogal wat: op z’n minst een kanon op twee wielen. Kom je die belofte niet na moet je je best doen geen kanonnenvoer te worden, want sodeknetter, er staat toch Ninja op!?

Aan inzet vanuit Japan ligt het in ieder geval niet. Kijkend naar de Ninja 650 moet ik tot de conclusie komen dat men in Kobe zijn best heeft gedaan iets neer te zetten wat indruk maakt. De afwerking van deze ‘opstapper’ staat op een hoog niveau. Wat ook opvalt is het relatief bescheiden prijskaartje van €8299,- Voor dat geld lijk je een hele behoorlijke motor te kopen. Buiten de onvermijdelijke keuzes om het budget te drukken, zoals de standaard voorvork en axiale remklauwen, maakt deze A2 geschikte Ninja 650 echt indruk. Kleed ‘m af met de optionele duoseat cover en je ziet aan de achterkant een voorzichtige gelijkenis met de H2.

http://motorshopper.nl/downloaden/1095127/99634ea68344fab03373c15059b8abc1/article
Geef €1099,- meer uit en je krijgt 'm inclusief het performance pakket

Intern weet de 649cc staande twin ook nog eens te verrassen. Natuurlijk niet met elektronica. Met een vermogen van 68 pk en net geen 66 Nm zou eventuele traction control ook als een tang op een varken slaan. Nee, gelukkig staat er buiten een kabel niks tussen gashendel en de dubbele gaskleppen. Wel heeft Kawasaki het blok voorzien van een assist & slipper clutch. Iets wat ooit toch alleen weggelegd was voor absolute topmodellen heeft nu dus z’n weg gevonden naar de onderkant van de middenklasse. Tenzij je fan bent van een flink uitbrekende achterkant is dit voornamelijk goed nieuws, want het maakt het motorrijden er niet alleen makkelijker en comfortabeler op, maar ook veiliger. Dat geldt natuurlijk ook voor het inmiddels, want euro4, verplichte ABS. De dubbele wave remschijven vooraan maken visueel meer indruk dan de enigszins petieterige axiale remklauwen die deze schijven bij de metalen lurven moeten grijpen. Toch is de remkracht tov de ER6(F) volgens Kawa sterk verbeterd.

Daarbij staat zeker niet in de weg dat de Ninja 650 ten opzichte van diezelfde ER6F op een flink dieet is gezet. 193 kilo inclusief vloeistoffen betekent dat deze nieuweling het gewicht van een flinke peuter heeft afgeworpen. 18 kilo dus, mocht je verstand van peuters net niet toereikend zijn. Die besparing is behaald door herontwerp en bijschaven van het motorblok, het nieuwe en lichtere trellis frame en de nieuwe en lichtere achterbrug die er trouwens ook nog ‘s erg lekker uitziet. Dat geldt trouwens ook voor het frame, maar dankzij de bekuiping zie je daar op de Ninja 650 maar weinig van.

Tekst: Thomas Reedijk
Foto's: Kawasaki
Video: Thomas Reedijk / Kawasaki (Drone beelden)

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 1

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.