Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Thomas Reedijk op donderdag 2 februari 2017 om 10:53




Kawasaki heeft de nieuwe Z900 geïntroduceerd in het Spaanse Zuid-Oosten, oftewel Almería. Natuurlijk kan je de Z900 zien als de opvolger van de Z800, maar de nieuwe Z is veel meer dan dat.

Waar de Z800 nog werd geïntroduceerd als de opvolger van de Z750, moeten we de Z900 zien als het evolutionaire gevolg van de geboorte van de Kawasaki Z1 in 1972, waar we eerder al op terugblikten. En mensen met een speciaal plekje voor Team Green weten dat het 900 cc blok belangrijk is geweest voor het merk uit Kobe. Neem naast de Z1 bijvoorbeeld de GPZ900R of ZX-9R. De Z900 is dus echt meer dan de vervanger van de Z800. Sterker nog, we vinden in de Z900 meer onderdelen terug van zijn grotere broer de Z1000, terwijl het groene trellis frame dankzij de H2 een begrijpelijk en Kawasaki-eigen ontwerpdetail is.

Veel meer dan 'slechts' de opvolger van de Z800 dus. Maar hoe zit het dan met de Z1000, staat deze Z900 niet heel erg dicht tegen de Z1000 aan qua ontwerp en vooral rij-ervaring? Dat is in ieder geval de vraag die mij en het andere aanwezige motorjournaille bezig houdt. En een vraag die waarschijnlijk door het hoofd van veel meer motorrijders gaat.

Kawasaki beantwoordt die vraag met de oud Hollandse beschrijving 'Refined Raw'. De Z900 wordt door Kawasaki geplaatst tussen de Z650 en Z1000, wat zoveel betekent als een goed huwelijk tussen het rijgemak van de Z650 en de performance van de Z1000. Het handelbare gooi en smijt karakter dus van de kleine en lichte twin en het ruwe van de karakteristieke en hardcore 1000cc viercilinder. Voorafgaand aan de testrit zegt het eerste gevoel dat de 900 met 98,6 Nm en 125 pk toch echt een stukje dichter bij de 1000 staat dan de 650, vooral als je weet dat de 900 in wezen 948cc's meetorst die afkomstig zijn uit het teruggetunde blok van... de Z1000. Tijd om meters te gaan maken.

http://motorshopper.nl/downloaden/1077444/0675fc30c587b139f227d7bd08243a0b/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1077443/6c987d9abbe595a8fc443d9ccb41d627/article


Tekst: Thomas Reedijk
Foto's: Kawasaki
Video: Thomas Reedijk (onboard) en Kawasaki

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.