Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Thomas Reedijk op donderdag 2 februari 2017 om 10:53


Sugomi, deel 2

http://motorshopper.nl/downloaden/1077442/a4b3c62cb0a08ce7e972a99515b45413/article

Waar Kawasaki de Z900 plaatst in een rij van iconische motoren uit eigen huis schreeuwt alles aan het ontwerp van de nieuwe Z dat Kawasaki gebroken heeft met het verleden. Meest in het oog springend is natuurlijk het groene (bij de andere twee kleurstellingen zwarte) vakwerk frame met een gewicht van slechts 13,5 kilo, waarbij het motorblok fungeert als dragend onderdeel. Een constructie die bijdraagt aan laag totaal gewicht. Gemonteerd aan dit zelfde frame vinden we de rechttoe-rechtaan achterbrug die slechts 3,9 kilo op de schaal brengt en in bedwang wordt gehouden door een horizontal back-link schokbreker. Het link-systeem zorgt voor een progressieve veerkarakteristiek, waardoor de achtervering comfortabel is als het moet en lichtvoetig als het kan. Door gebruik te maken van onder andere de bovenstaande lichtgewicht onderdelen, is het afgetankte gewicht van de Z900 een hele nette 210 kilo.

Wat ook meehelpt in het gewicht is dat Kawasaki, net als bij de Z1000, niet heeft gekozen voor elektronische rijhulpsystemen als traction control of instelbare rijmodi. Wat Team Green betreft zijn deze functies al voorgeprogrammeerd in je rechterhand. Wel vinden we ABS (want Euro4), een slipperclutch en clutch assist wat zoveel inhoudt als een zeer licht opererende koppeling. De dubbele 300 mm wave-schijven vooraan worden afgeremd door twee vierzuiger remklauwen die axiaal zijn gemonteerd, iets wat je toch steeds minder ziet op sportieve motoren. Qua remkracht moeten ze gewoon meekomen met radiale concurrenten, mede door de resin remblokjes.

http://motorshopper.nl/downloaden/1077379/ec0631642c69e76936d7cbc10e79c662/article

Het mooi ontworpen LED-achterlicht zien we terug in meerdere Kawasaki's, maar heeft nu de vorm van een Z meegekregen die verandert in een X als er wordt geremd. Kwestie van het slim plaatsen en programmeren van de aanwezige LED's. De koplamp doet in de verte denken aan de koplamp van zijn grote broek, maar is minder extreem ontworpen en schijnt zijn licht via gangbare H4 lampjes. Het algemene beeld laat misschien zien dat de ontwerpers met een scheef oog naar de Z1000 hebben gekeken, maar er is niet te ontkennen dat de Z900 een totaal eigen smoel heeft gekregen. De dikke tank, de relatief lage koplamp en het hoge kontje laten in ieder geval zien dat de bekende Sugomi styling nog steeds stevig wordt omarmd door de Japanners.

http://motorshopper.nl/downloaden/1077394/5811d7abd263ad85b206d3d30d5845a5/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1077385/d2cc93c188ae8f02111272c4e96d46df/article

Sugomi, staat kortweg voor een diversiteit aan krachttermen die in ieder geval niks te maken hebben met het alledaagse. Zo is de Z900 volgens Kawasaki licht en wendbaar versus agressief en heeft de Z900 een ontwerp dat zich kenmerkt door een concentratie van massa versus elegantie. Sugomi meets Raw Refinement zoals Kawasaki het graag zou zien of gewoon een motor met een agressief, maar toegankelijk ontwerp dat een grote groep mensen moet aan gaan spreken. De verwachtingen van de Groenen liegen er dan ook niet om: in 2017 zullen er wat hun betreft 10.000 Z900's wereldwijd moeten worden verkocht.


Meest in het oog springend is natuurlijk het groene (bij de andere twee kleurstellingen zwarte) vakwerk frame met een gewicht van slechts 13,5 kilo…Door gebruik te maken van onder andere de bovenstaande lichtgewicht onderdelen, is het afgetankte gewicht van de Z900 een hele nette 210 kilo.


Hoe dan ook heeft Kawasaki een motor neergezet die van de Z800 eensklaps een gedateerde verschijning heeft gemaakt, terwijl potentiële kopers van de Z1000 zich eerst nog even achter de oren zullen krabben voordat ze een beslissing zullen maken.

Om een antwoord te geven of de Z900 zijn grote broer naar de loef steekt - of zoals Kawasaki belooft, meer een opmaat is naar een nog snellere klasse, rest er nog maar één ding en dat is de nieuwe Z de sporen geven op de briljante bergwegen in Almería.

http://motorshopper.nl/downloaden/1077441/51f25437e2404cc5a983fc48bfa9f4b7/article
De laatste design schets voordat de Z900 in productie werd genomen.

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.