Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Thomas Reedijk op donderdag 2 februari 2017 om 10:53


Kom dan!

http://motorshopper.nl/downloaden/1077439/5ee91f333bccc2f11f6ab5949455a5c9/articleWat direct opvalt, is dat de assist clutch doet wat wordt beloofd, de koppeling opereert opvallend licht zonder in te boeten op gevoel. Hierbij passend, slaat het blok na een korte druk op de startknop soepel zoemend op. Direct een verschil met de grotere Z1000, die veel onrustiger en opgewonden zijn stationaire toeren draait. Datzelfde geldt voor het rijden van de eerste meters. De lichte koppeling laat zich voorspelbaar aangrijpen en de 900 is met een kleine draai aan het gas makkelijk van z'n plaats.

Net zo makkelijk laat de Z900 zich de eerste de beste rotonde oversturen, wat niet alleen een groot verschil is met de Z1000, maar zelfs met de Z800 die in mijn herinnering toch wat meer overtuiging nodig had om van hoek te wisselen. In ieder geval is van een middenklasse karakter bij de Z900 in eerste instantie geen sprake. Beter gezegd, de Z900 biedt na een paar bochten al die magische mix van vertrouwen en uitdaging waar je op hoopt als je op een sportieve naked plaatsneemt!

Ondertussen is het compleet nieuwe, maar kleine en plastiekerige display goed afleesbaar, vooral nadat ik de digitale naald van de toerenteller naar mijn smaak heb ingesteld. Je kunt kiezen uit diverse instellingen, maar de meest simpele, gewoon een naald, is voor mij het duidelijkst. Ook kun je instellen bij welk toerental het shiftlight gaat knipperen. Het moment net voor het rode gebied heeft over het algemeen mijn voorkeur en dus gaat schakellampje net voor de 11.000 toeren aan. Een zeer welkome toevoeging is de versnellingsindicator, een feature waar je, als je er eenmaal aan gewend bent, niet meer zonder kunt. Inclusief een koelwater-thermometer en brandstofmeter is het functionele display gewoon volledig en goed afleesbaar.


Beter gezegd, de Z900 biedt na een paar bochten al die magische mix van vertrouwen en uitdaging waar je op hoopt als je op een sportieve naked plaatsneemt!

http://motorshopper.nl/downloaden/1077386/72cb40a2e52ba54e00f67c5d0459641a/article

Het zadel dat zich 79 cm boven de grond bevindt biedt voldoende ondersteuning, is niet te zacht en biedt meer dan genoeg bewegingsvrijheid. De kniehoek is sportief, maar acceptabel en het stuur is precies daar geplaatst waar je het verwacht. Dit vanzelfsprekende geldt eigenlijk voor de hele zithouding die gewoon goed voor elkaar is. Zelfs de windbescherming is acceptabel, zoals ik ondervind op de snelweg. Een kruissnelheid van 160 is goed vol te houden. Pas richting de 180 wordt het stormachtig aan boord en het langer volhouden dan 1 minuut van de gemeten topsnelheid van 235 km/u is geen aanrader.

De nieuwe Z voelt zich wat dat betreft het beste daar waar het er toe doet: de bochtige bergwegen van Almería. De 900 heeft niet lang nodig om het vertrouwen van zijn bestuurder te winnen. Het 'Refined Raw' concept begint steeds beter te landen. Zolang je je er niet aan waagt, eet de Z900 uit je hand en gedraagt de tweewieler zich beschaafd. Toch heeft het blok, dat vergeleken met de Z1000 bijna onherkenbaar makkelijk aan te spreken is, een continue ondertoon van 'kom op nou, doe nou, je weet dat het kan.'

En daar ligt misschien wel de grootste kracht van de Z900, de nieuwe Kawa volgt het ene moment als een mak lammetje de kudde, maar als je het gashendel tegen de stuit draait is opeens duidelijk dat de verwantschap met de Z1000 niet ver te zoeken is. Waar je sommige motoren echt even moet leren kennen om er op hoge snelheid mee te rijden, biedt de Z900 binnen enkele bochten alle vertrouwen. Alsof je er al jaren op rijdt. Dat klinkt voorspelbaar, en voorspelbaar klinkt saai. Maar dat is de nieuwe Z nog het minste. Waar de 900 zich onder de 7000 toeren inderdaad bedeesd gedraagt, vindt er na de 7000 toeren een karakterverandering plaats. Van het meer bekende 'Z800 gebied' bevinden we ons opeens in Supernaked territorium en ik verwacht dan ook niet dat je je op eender welke supernaakte concurrent snel wegrijdt van een Z900 piloot die er zin in heeft. En zin krijg je op de Z900 al snel! Niet alleen door het verslavende inlaatgeluid of het meer dan respectabele uitlaatgeluid dat de techneuten toch hebben weten te vinden binnen de strakke Euro4 wetgeving.

http://motorshopper.nl/downloaden/1077426/bacc6dd158c5f885db5c1f5d267231aa/article

De vering die bij een reguliere snelheid comfortabel genoeg is lijkt met relatief gemak stand te houden als de snelheid naar standje illegaal gaat. De op veervoorspanning instelbare schokdemper achter en de op ingaande demping en veervoorspanning instelbare voorvork zijn onopvallend aanwezig en dat is een compliment, want dit betekent vertrouwen. En als iets een sleutelrol speelt bij sportief motorrijden is het wel vertrouwen. Iets waar de standaard Dunlop Sportsmarts, en dan met name de achterkant, aan het begin van de dag niet aan mee willen lijken te werken. Iedereen klaagt over een gebrek aan tractie bij de achterband. Opvallend genoeg verdwijnt dit gevoel als sneeuw voor de zon als na de lunch de snelheid verder omhoog gaat. Niet gek, aangezien sportieve Dunlops naar mijn ervaring nog steeds veel overtuiging nodig hebben om op temperatuur te komen. Als ze eenmaal, ook in Almería, goed heetgestookt zijn is er genoeg vertrouwen om all the way te gaan.


"Zolang je je er niet aan waagt, eet de Z900 uit je hand en gedraagt de tweewieler zich beschaafd. Toch heeft het blok, dat vergeleken met de Z1000 bijna onherkenbaar makkelijk aan te spreken is, een continue ondertoon van 'kom op nou, doe nou, je weet dat het kan.'"

De 948cc viercilinder wil voor het betere werk op toeren gehouden worden, maar dit is iets waar veel viercilinder fans juist op kicken en die 'vier-in-lijn kick' is precies te vinden tussen de 7000 en 11000 toeren. Het blok is erg smeuïg over het hele toerenbereik, maar de brute kracht is nog steeds op zolder te vinden. De oneindige Spaanse slingerwegen dagen motor en bestuurder uit om de tweewieler zo snel mogelijk van oor op oor te gooien. Kawasaki heeft bij het ontwerpen van de stuurkarakteristiek duidelijk gekozen voor een mix van vertrouwen en wendbaarheid. De Z900 stuurt niet zenuwachtig, eerder voorspelbaar, waardoor je ook op hoge snelheid niet snel je comfort-zone zal verlaten. Ook hier is 'vertrouwen' meester.

Dit geldt ook voor de remmen die qua karakter goed bij de motor lijken te passen. Zonder te agressief aan te grijpen laten de remmen meteen voelen dat hard ankeren geen probleem is. Alleen bij het forceren van een stoppie stopt de ABS voortijdig de pret, maar bij normaal gebruik zijn de remmen overtuigend.

http://motorshopper.nl/downloaden/1077445/616c4a3c34a69ba019acd36a1466d9b3/article

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.