Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Daniel Muhr op vrijdag 31 maart 2017 om 16:08


http://motorshopper.nl/downloaden/1090673/289d013b7950096322cd9670ed972003/article

Grote kleine broer

Ja, grote kleine broer, want binnen het huidige KTM Adventure aanbod is de 1090 de Benjamin van de groep. Desondanks, met meer dan een liter aan motorinhoud, 125pk, en alle goodies die je nodig zou kunnen hebben, is deze Oostenrijker nou niet bepaald een kleine fiets. Wij gingen met KTM naar Corsica om de kleinste telg uit de Oostenrijkse Adventurefamilie aan de tand te voelen. Een flinke opgave, want naast dat zijn voorloper, de 1050 Adventure, op zich al een lastige motor is om te overtroeven, staat ook zijn grote broer de 1290 Super Adventure om de hoek te loeren. Op papier is de Benjamin minder, minder, minder, maar toch staat er onder de eindstreep een dikke plus. Hoe dat zit, dat lees je hier!

http://motorshopper.nl/downloaden/1090670/02b6084ed89a11a829676311f336ce87/article

"...de nieuwe 1090 pompt er een gezonde 125pk uit"

Met de wel bekende en vooral wel beminde 950 / 990 modellen deed KTM flink wat naamsbekendheid op, maar met de latere 1190 Adventure bewezen ze pas écht een plek waardig te zijn aan de grote tafel der hoogpoters. De 1190 was een geduchte concurrent voor de gevestigde orde, niet alleen dankzij een beestachtige 150pk uit het LC8 blok. Het werd geheel terecht een verkoopsucces, maar onder de gebruikers werd her en der gesuggereerd dat het misschien wel iets te veel van het goede was. Qua prijs, qua uitrusting, en vooral qua toegankelijkheid voor de minder ervaren rijder. Juist om dat gat te dichten werd de 1190 op dieet gezet met als resultaat de 1050 Adventure. Het bleek een recept voor succes; de 1050 werd alom geprezen voor zijn rijeigenschappen en toegankelijkheid, maar ontving ook de nodige kritiek op het maximum vermogen van 95pk. Niet zozeer vanwege het aantal, maar juist omdat het blok onnatuurlijk werd afgeknepen: vanaf 6500 toeren bleef de vermogenskromme zo plat als een strijkplank. Het officiële verhaal was dat dit voor het A2 rijbewijs gedaan was -een geknepen A2 fiets mag maximaal 35kw hebben, terwijl het volle vermogen niet meer mag zijn dan het dubbele van 0,2 Kw per kilo-, maar het was geen geheim dat de 1050 dusdanig goed was dat deze zonder ingrijpen wel heel dicht tegen de 1190 aan zou komen te staan. Inmiddels is de 1190 van het toneel verdwenen en is de vervangende 1290 zo imposant dat KTM zich daarover geen zorgen meer hoeft te maken, want de nieuwe 1090 pompt er een gezonde 125pk uit.

http://motorshopper.nl/downloaden/1091468/84672e0e0de5bf2de272eef349bdd0d8/article "Een prima rits aan features waarbij je helemaal niks te kort komt"

A2 rijders hoeven zich geen zorgen te maken, er blijft een 35kw versie welke ook nog eens op “vol vermogen” kan, echter is dat vol vermogen om dezelfde redenen als bij de 1050 begrensd op 95pk. Wij reden uiteraard op de volledig ontkurkte versie welke behalve het power verschil identiek is aan de A2 uitvoering. Voor de goede orde, op de KTM 1090 Adventure ben je voorzien van; 125pk, ABS, tractiecontrole, slipperclutch, instelbare rijmodi, handmatig instelbare schokdemper (veervoorspanning en uitgaande demping), LED dagrijverlichting, en niet onbelangrijk: een verstelbaar windscherm om je bakkes uit de wind te houden. Een prima rits aan features waarbij je helemaal niks te kort komt. En juist dat; het niet te kort komen, is waarom de 1090 zo lekker is. Er zit simpelweg geen overbodige troep op. Een uiterst subjectieve uitspraak, maar zeker naast de volgehangen 1290 kan je beter opnoemen wat er niet op zit. Kiezen voor de 1090 betekent passen voor de semi actieve vering, iPad-achtig dashboard, bochtenverlichting, bochten-ABS, en een hele waslijst aan andere gadgets. Allemaal features die ik in m’n review van de 1290 toch echt heb ervaren als pluspunten -ze zijn ook echt geweldig-, maar de afwezigheid ervan levert een lichtere motor, lagere prijs, en vooral een authentiekere rijervaring op. Dingen die ik wél mis? Met een quickshifter, iets fijnere afwerking van de plastic matzwarte kappen, en de gesplitste koplamp van de 1290 was ‘ie perfect geweest. Maar verschil moet er zijn, want hoe beter het totaalplaatje, hoe dichter in ‘ie de buurt komt van het vaarwater van z’n grote broer. Dat gezegd hebbende, is de algemene afwerking zoals we van KTM gewend zijn robuust en van topniveau. Vering van WP (al een tijd onderdeel van KTM), remmen van Brembo, dashboard van VDO, en elektronica van Bosch. Alles wat je nodig hebt zit erop, en alles wat er op zit is van uitstekende kwaliteit.

Tekst: Daniel Muhr
Foto's: Chippy Wood / Jerome Contou / Luca Piffaretti / KTM

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.