Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Stephan de Ridder op vrijdag 14 april 2017 om 19:54


http://motorshopper.nl/downloaden/1097137/f4c4470c7624c7edb3ec941992ae6a55/article

"Een zware is je ware", is een veel gehoorde uitspraak in motorland. In de kroeg gaat het dan ook vaak over cc's en pk's. Maar is dat nou wel écht nodig om plezier te hebben?


Tekst: Stephan de Ridder
Foto's: Tom Haanstra (Target Press) & Stephan de Ridder
Video: Stephan de Ridder



Kawasaki introduceerde recentelijk de Z650 als naakte variant van de Ninja 650, die we onlangs ook onder loep namen. Goed, de Z650 dus. Voor een goede introductie moeten we even de geschiedenisboeken in: de Z650 is de troonopvolger van de ER6-N, waarvan er de laatste 12 jaar wereldwijd maar liefst 200.000 stuks verkocht werden. Deze Kawa, die sinds jaar en dag bekend staat als een betrouwbare, no-nonsense beginnersmotor, verscheen in 2006 op het toneel en heeft nu dus het stokje overgedragen aan de Z650.

Om te beginnen heeft de Z650 ten opzichte van de ER6-N een volledige metamorfose gekregen. Zo is er een compleet nieuwe styling te zien, waarbij allereerst het niet te missen en zeer smakelijke groene Trellis frame opvalt, net als grote broer Z900, die onlangs ook stevig aan de tand werd gevoeld. Het vernieuwde watergekoelde parallel twin blok levert 68pk en zou erg zuinig moeten zijn. Zelfs de A2-rijder kan uit de voeten met de Z650, want daar is hij na aanpassing ook geschikt voor. Ook werd er een assist & slipperclutch geïnstalleerd voor meer comfort. Uiteraard ontbreekt een ABS systeem niet. Verder een fraaie neus en inmiddels geheel ingeburgerd: het Z-logo in het LED achterlicht. Maar de wijzigingen gaan veel verder dan alleen de buitenkant. Het blok is in de basis nog steeds hetzelfde, maar ook deze werd flink aangepakt, net als de vering, remmen en tja, wat niet eigenlijk? Het heeft in elk geval alvast een gewichtsbesparing van 20kg opgeleverd, vooral door de nieuwe aluminium achterbrug en natuurlijk dat Trellis frame.

http://motorshopper.nl/downloaden/1097133/e9ab02c29f3efa7ddc4c5143ad6a4ed0/article http://motorshopper.nl/downloaden/1097132/26f9b629746d129559eefba8d52c4ec7/article
Uit het Performance pakket: volledig Akrapovic systeem

68pk uit een parallel twin klinkt nu niet direct als een broekbollend vermogen en doet je misschien denken aan blauwe L plaatjes, maar klopt dat beeld wel? Met een rijklaar gewicht van slechts 187 kilogram is het natuurlijk al geen zwaargewicht en met 7.799 euro is hij ook best betaalbaar. Van het lezen van de specificaties krijgen waarschijnlijk weinigen het warm. Hoogste tijd dus om uit te vinden hoe deze verzameling aan droge feiten het doen in de praktijk.

http://motorshopper.nl/downloaden/1097156/9d625a4c591668ce511f353ae64739cc/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1097163/36879a8bf301c08f4fee842d8f2df805/article


Bij de eerste kennismaking in levenden lijve met de Z650, valt toch weer direct dat groene Trellis frame op, dat als "groene draad" door het Sugomi design van Kawasaki loopt. Maar ook het volledige Akrapovic systeem uit het Performance pakket is gemonteerd, dat voor een levendiger motorkarakter moet zorgen, aldus Kawasaki. Afwerking is over het algemeen van een hoog niveau, al had het geheel écht goed uit de verf gekomen als de gaten in het frame (zie hieronder) even voorzien werden van simpele afdekdopjes. Eerste indruk: Smakelijk fietsje! Inderdaad, fietsje. Want ook andere dingen vallen op: zo schiet de vraag "pas ik daar met mijn 1 meter 90 wel op?" tegelijk door mijn hoofd, wanneer ik de Z650 voorgeschoteld krijg. Iemand een schoenlepel?

Eerste meters

http://motorshopper.nl/downloaden/1097138/33627e27c1a42e4db6a02582344118ea/article

Eenmaal opgezadeld op de toch wel zeer compacte motor, spreekt alles voor zich, zoals je eigenlijk compleet verwacht bij een motor in dit segment: geen toeters en bellen, no-nonsense, maar gewoon in z'n 1 jassen en gaan met die banaan. Al na 200 meter is het duidelijk dat het hier gaat om een gooi- en smijtfiets, want wat is dit een lichtvoetig ding en wat zitten er een set prima remmen op. De eerste kilometers krijg ik enigzins flashbacks van mijn rijlessen. Maar dan, bij het opdraaien van de snelweg, de eerste echte bocht, word ik acuut verrast door het stabiele rijwielgedeelte, de fiets geeft geen krimp en houdt mooi zijn lijn. Voor langere rijders, zoals ondergetekende is de Z650 niet al te ruim bemeten en bekruipt het gevoel dat je benen in de weg zitten en deze niet lekker te plaatsen zijn waardoor ze, vooral op de snelweg, als parachutes naast de motor hangen.

http://motorshopper.nl/downloaden/1097155/937877b19b29dc72b14d2420e1531712/article http://motorshopper.nl/downloaden/1097149/54ff4e6072fde16bad6d2ea43c649550/article
Het zeer smakelijke Akrapovic uitlaatsysteem uit het performance pakket


Waar je wel tijd voor hebt op de snelweg, is het uitgebreid bestuderen van de tellerpartij op de Z650. Het commandocentrum is tevens ook terug te vinden op de Z900. De toerenteller is digitaal en gaat in stappen van 500 toeren, dus: het is ofwel bijvoorbeeld 3500rpm óf 4000rpm. Het geheel is goed afleesbaar, bevat een shiftlight én versnellingsindicator. De shiftlight is naar wens instelbaar, maar het geheel zit niet direct in het blikveld van de rijder doordat de plaatsing redelijk laag is.

Maar goed, die snelweg, daar heb je dus niet al te veel te zoeken met deze motor. Daar is de motor eigenlijk iets te hoogtoerig voor en rond de 120km/h zijn er ook vibraties in onder andere voetsteuntjes en het zadel te voelen. Nee, de snelweg is niet de natuurlijke habitat van deze Z. Waar dan wel? Ruil de saaie, oneindige geasfalteerde baan voor de slingerende dijkjes om en werkelijk alles valt op zijn plek.


"Men neme de Hollandse Ijssel, een stel mooie kronkelende lege wegen, een Kawasaki Z650 en zowel de beginner als de doorgewinterde rijder gaat gegarandeerd veel plezier beleven."


Zecundaire wegen

Eerder uitgesproken vooroordelen dat de 68pk sterke parallelle twin saai zal zijn, kunnen bij deze direct uit de wereld geholpen worden. Al vanaf onderin de toeren pakt het 650cc tellende blok zonder mokken op waarbij de prima afstelling van injectie ook opvalt, aan/uit reacties blijven dan ook overal afwezig. Vanaf de 6000rpm balt de Z650 nog even zijn vuisten, om vervolgens net voor de toerenbegrenzer een eind aan het feest te breien. Die inzetbaarheid vanaf lage toeren wordt ook zeker geholpen door de kortere vertanding, welke overigens dan ook gelijk de reden voor het hoogtoerige gevoel bij het rijden op de snelweg. Wat ook gelijk opvalt en tevens zeer verslavend werkt: het geluid uit de airbox bij standje "alles of niets" is echt fantastisch. Even het hoofd richting de tank en volgas, heerlijk! Niet helemaal toevallig, want uit navraag blijkt dat ook bij de Z650 de "sound engineers" van Kawasaki opgetrommeld zijn om een vette sound uit de airbox te toveren.

http://motorshopper.nl/downloaden/1097151/41fcef3b496629292bd504d1462c8cd0/article http://motorshopper.nl/downloaden/1097154/52623045018733319f20046427ca19f2/article De lichtgewicht aluminium achterbrug vormt met het kontje een smakelijk geheel

Het schattige, maar eigenwijze motorblokje daagt zelfs uit flink toeren te maken, in tegenstelling tot de eerste Versys 650, die gebruik maakt van hetzelfde blok. Hoe anders is dat anno nu, toeren draaien vindt hij simpelweg leuk. Tuurlijk, het is geen frametorderend vermogen waar je klamme handjes van krijgt, maar onmogelijk saai te noemen.

Het motorblok is zo levendig dat het sterker aanvoelt dan de opgegeven 68 paarden. Geneuzel als rijmodi en traction control zijn totaal onnodig, zonder dat je hoeft rond te rijden alsof je rauwe kievitseieren in je rechterhandschoen hebt. Het begint zo langzamerhand door te dringen: Men neme de Hollandse Ijssel, een stel mooie kronkelende lege wegen, een Kawasaki Z650 en zowel de beginner als de doorgewinterde rijder gaat gegarandeerd veel plezier beleven. En ik vermoed dat de Z in Z650 staat voor Zecundaire wegen.

http://motorshopper.nl/downloaden/1097135/5568858e203318ae37bbbba62fa66957/article

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.