Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Daniel Muhr op dinsdag 16 mei 2017 om 14:00


http://motorshopper.nl/downloaden/1110519/99f8d95b29d70ed19aa56e4e5696b672/article

Afgelopen winter belandde op een grauwe dag de kleurrijke Shoei NXR op de deurmat van de redactie deurmat inclusief de belofte het nieuwe Shoei Personal Fitting System te mogen ervaren. Het PFS is een op het oog simpel, maar toch vrij complex systeem om de interne vorm van de helm speciaal op maat voor jouw hoofd aan te passen. Want of je nou een dure race replica, een scherp geprijsde open vliegenhapper, of een multifunctionele syteemhelm op het oog hebt, de doorslaggevende factor voor een aankoop moet altijd de pasvorm zijn. Shoei stelt dat in dit kader hun helmen met het PFS nu voor meerdere mensen toegankelijk zijn, maar ook dat een goede of zelfs matige pasvorm in een kleine twintig minuten naar een perfecte te veranderen is. Met de glimmende NXR op het bureau waren de koude wintermaanden even doorbijten, maar nu de eerste rit van van het jaar én een tweetal introducties achter de rug zijn is het eindelijk tijd voor een echte impressie!

"...de doorslaggevende factor voor een aankoop moet altijd de pasvorm zijn"

De NXR is Shoei’s no-nonsense sportief straat model met dubbel D sluiting en verder weinig poespas. Adviesprijzen beginnen bij €429 en gaan door tot €559 voor de replica modellen, maar een snelle google search leert dat ze online voor minder beschikbaar zijn. Echter, ik raad je sterk aan bij een PFS gecertificeerde Shoei dealer te kopen, want de meerwaarde van het systeem is echt elke euro waard. Koop, of heb je je bestaande Shoei helm al bij een officiële dealer gekocht dan is het systeem gratis, maar heb je als een echte Hollander op je centen gelet en de helm elders gekocht dan ben je €70 voor het PFS kwijt. Gewoon bij de dealer doen dus, kijk je ze lief aan dan kan je vaak nog een korting bedingen ook. Wij kregen de Valkyrie TC-4 (adviesprijs €529) mee; met een rood, wit, en groen ontwerp duidelijk een verwijzing naar de Italiaanse vlag. De bekende drie kleuren zijn afgewerkt met een vleugje goud en doorgaans vind je verschillende pinstripe details over de hele helm. Mijn inziens een prachtig ontwerp, maar persoonlijke voorkeur terzijde; de afwerking is uitstekend. De lijnen en pinstripes zijn scherp, de kleuren zijn strak, en er zit nét genoeg gouden flake op dat het “popt”, zonder dat het overheerst.

http://motorshopper.nl/downloaden/1110515/a55d9b591db14f9d679bc353be448126/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1110514/197ebf50143401085beeb0f8cb147aa8/article

Aan de binnenkant wordt het gevoel voor kwaliteit doorgezet. De uitneembare “3D” binnenvoering voelt zacht maar stevig aan, bij de oren zijn uitneembare tabjes voor het plaatsen van audio, en het EQRS systeem laat hulpdiensten de helm makkelijk af doen bij een ongeval. Tevens zijn de breathguard en chincurtain (respectievelijk neus- en kin kapje) makkelijk uitneembaar. De binnenvoering is zacht op de huid en na een hele dag knallen en zweten onder de Corsicaanse zon was ‘ie minstens zo comfortabel als toen ik ‘m in de ochtend opzette.

"Wie mooi is moet pijn lijden poetsen..."
Bij de NXR wordt standaard een helder vizier met Pinlock geleverd, daarnaast kregen wij een Dark Smoke (€59) en een Spectra Rainbow (€109) exemplaar mee, beiden ook voorbereid op Pinlock. De Dark Smoke is een redelijk standaard donker vizier, uitstekend voor de zonnige dagen en waar verder niks op aan te merken valt. De Spectra Rainbow is beter bekend als iridium of “olievlek” en is zo lekker fout dat je eigenlijk niet anders kan. Het fijne van dit spiegelend vizier is dat je beeld niet per se donkerder wordt gemaakt zoals bij de Dark Smoke, maar een veel koelere, bijna ijzige tint krijgt, vergelijkbaar met een Instagram filter. Fel licht wordt eruit gefilterd zonder dat je minder ziet en werkt uiteindelijk veel minder vermoeiend. Om deze redenen had ‘ie al snel m’n voorkeur, plus dat ‘t met de gouden details van de Valkyrie TC-4 kleurstelling een absoluut plaatje is. Nadeel is wel dat de Spectra Rainbow een vingerafdruk magneet is! Maar goed, wie mooi wilt zijn moet pijn lijden poetsen. Wel is de Spectra Rainbow wat gevoelig voor steenslag wat op sommige motoren meer zal spelen dan anderen. Het wisselen van vizier is een fluitje van een cent; aan beide kanten van de helm zit bij het scharnier een clipje, trek je deze naar achter dan klikt het vizier makkelijk los.

"Zowel grotere bewegingen als minuscule trillingen van een helm forceren je ogen om steeds opnieuw te focussen wat weer resulteert in extra vermoeidheid...Met een aerodynamische helm én een goede pasvorm beperk je dit tot een minimum"
Zowel fabrikanten als motorrijders hoor je vaak zeggen dat ze de allerstilste helm hebben, echter is dit zo situatie- en persoonsgebonden dat je dat niet echt voor lief kan nemen. Een andere motor, andere weersomstandigheden, of ook maar een kleine verandering in de zithouding heeft bijzonder veel invloed op de waar te nemen DB’s. Meer demping in de helm doen is altijd een optie, maar daarmee wordt ‘ie natuurlijk ook zwaarder. Geluid is dus bijzonder subjectief en is gemakshalve in twee categorieën te verdelen; windgeruis en motorgeluid. Op beide punten scoort de NXR zeer goed; volledig stil zal het nooit worden maar de Shoei is zonder twijfel een van de stillere helmen die ik heb opgehad. Qua windgeruis wint ‘ie het in ieder geval makkelijk van m’n Schubert RS-2. De NXR is dusdanig “glad” ontwikkeld dat daar weinig van te bekennen is en pas bij het openen van het voorste ventilatieklepje hoor je de lucht er doorheen suizen. Het motorgeluid wordt prima gedempt, al blijft het natuurlijk noodzaak oordoppen te dragen bij langere ritten of open uitlaten.

http://motorshopper.nl/downloaden/1110523/6bd5ace862d4003babcf4cdcb016ae37/article

Een ander voordeel van een gladde helm is de relatief lage turbulentie bij hogere snelheden. Zowel grotere bewegingen als minuscule trillingen van een helm forceren je ogen om steeds opnieuw te focussen wat weer resulteert in extra vermoeidheid. Met een aerodynamische helm én een goede pasvorm (daarover straks meer) beperk je dit tot een minimum, waardoor je simpelweg fijner rijdt en fitter van de motor afstapt. Ook deze factoren zijn zeer situatie afhankelijk maar op adventure motoren met windschermen was mijn ervaring met de NXR zeer positief.

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.