Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Thomas Reedijk op woensdag 19 april 2017 om 11:40


Negentig procent van de onderdelen die samen de nieuwe CBR1000RR Fireblade maken zijn vernieuwd, onderhuids en daarboven. Dat is te zien en Motor-Forum is uitgenodigd op een bekend stukje Drents asfalt om te ondervinden of dat ook te merken is. Kijkend naar de specificaties lijkt het nagenoeg onmogelijk dat dit niet het geval zou zijn. Total Control, zo omschrijft Honda de rij-ervaring die de Fireblade moet bieden al sinds de conceptie van Honda's superbike in 1992. Vijfentwintig jaar later claimen de Japanners de Blade's Total Control naar het volgende niveau te tillen. Nu pas?

http://motorshopper.nl/downloaden/1106310/6c7df42bbfb2c774006b58c8d4cbfd54/article
2017 Honda CBR1000RR SP Fireblade

Nee, natuurlijk niet. De originele Honda CBR900RR is in totaal zes keer opgevolgd door een compleet nieuw model en dan laten we talloze andere, meer gedetailleerde wijzigingen voor het gemak even achterwege. De SC57, oftewel de eerste CBR1000RR zag in 2004 het levenslicht en 13 jaar later introduceert Honda de 2017 CBR1000RR met typenummer SC77. Eindelijk weer een echt nieuwe Fireblade, aangezien het vorige model, de SC59 weliswaar vele upgrades kreeg, maar toch 8 jaar de basis deelde met het origineel dat in 2008 werd geïntroduceerd.


Eíndelijk, met recht dus. Want naast een zeker merk uit Hammamatsu, beginnend met een S, was de Fireblade de laatste Superbike die nog elektronicaloos trachtte rond te rijden. Iets waar op de openbare weg steeds wel iets voor te zeggen is, maar binnen de racerij liet de Fireblade afgelopen jaren nou niet echt spectaculaire resultaten bijschrijven op de palmares van de tweewieler of diens piloten.

Met het ontwerp van de 2017 CBR1000RR SC77 is Honda dan ook vanzelfsprekend niet over één nacht ijs gegaan en dat is zelfs voor leken niet te missen. Het nieuwe design van de 2017 Fireblade is gewoon goed. Meer dan voorgaande jaren ademt de Fireblade sex op wielen uit. Bullseye! En dat geldt helemaal voor de eveneens op Assen aanwezige, bling bling SP die met volledige Öhlins vering voor en achter, Brembo M50 monoblocks en het dikke matgrijze frame om aandacht lijkt te schreeuwen. Wat een lekker ding!

http://motorshopper.nl/downloaden/1106285/ca80d8f61b52fefe00d7068d18aee95a/article

Meest opvallende veranderingen aan de nieuwe Fireblade zijn naast het bodywork en led verlichting voor en achter het motorblok dat nu goed is voor 189 pk & 114 Nm en tevens 2 kg lichter is. Niet alleen het motorblok is lichter gemaakt. Bijna alle onderdelen, geveerd en ongeveerd, zijn waar mogelijk bijgeschaafd waardoor de motor maarliefst 15 kilo lichter is dan zijn voorganger ondanks de toevoeging van elektronica. Hierdoor weegt de Fireblade nu 196 kilo, rijklaar. Net geen kg/pk verhouding van 1 op 1 dus. Natuurlijk is de toegevoegde elektronica nieuwer dan nieuw. In de basis van het elektronische netwerk vinden we een IMU die, hoe kan het ook anders, gefabriceerd is door Bosch. Settings kunnen worden ingesteld via het nieuwe TFT display.

http://motorshopper.nl/downloaden/1106297/498cccb183958202d920611206d449c7/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1108115/30db912fabf2159c183b22ea054b17d6/article
Het display in 'race' mode en het menu A la Fireblade


Gas!

Deze testdag staan er drie sessies voor ons ingepland op het TT-circuit, wat weinig om de motor echt grondig te kunnen testen, maar meer dan genoeg voor een eerste indruk op snelheid. De eerste rit begint plichtsmatig op de standaard Fireblade. Er is keuze uit twee kleur-designs, de standaard rood-zwart-witte of de zwarte met minimale rode accenten, doe mij die maar! Mijn voorkeur ligt dus bij de laatste, maar helaas is die al vergeven. Nou zal de kleur weinig veranderen aan de rij-ervaring, tijd voor de eerste sessie.

http://motorshopper.nl/downloaden/1106351/92c53b5ad342cee5359c7cc92cbd3910/article

Voor mij is het voorafgaand aan de test al enige tijd geleden dat ik met een viercilinder Superbike 'de baan' op ben gegaan en de eerste meters over de pitlane veroorzaken dus een wat hogere hartslag. Want ja, toch 189 pk en toch ook Assen. Die spanning is na de tweede bocht, de Strubben, ingeruild voor pure levenslust en zin om te knallen en dat is 100% te danken aan de motor. De zithouding is sportief, maar prima, met genoeg ruimte en zonder verkrampte zithouding. De reactie op het gas is fel, maar voorspelbaar. Het geluid aan boord van de Fireblade is erg goed, zelfs een tikkeltje rauw te noemen en zorgt ervoor dat ik er, geholpen door de S21's van Bridgestone, al heel snel heel veel zin in heb.

http://motorshopper.nl/downloaden/1106334/6fbf3433cb2a4721bc2e8781e316315b/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1106324/6b821673e2a1c39879564e12a198661f/article
Rijdt precies hetzelfde, maar als ik kon kiezenů doe mij die voorste maar!

Gemakkelijk, opzwepend en vertrouwenwekkend is mijn eerste indruk nadat ik de GT bocht voor de tweede keer verlaat. Goed om te weten is dat op Assen ook de standaard Fireblade is voorzien van de optionele two-way quickshifter. Later zullen we die ook terugvinden op de SP, waar deze onderdeel uitmaakt van de standaard uitrusting. In ieder geval maakt zo'n quickshifter het leven op het circuit een stuk makkelijker. Terugschakelen zonder na te denken inclusief hulp van de slipperclutch. Makkelijker moeten ze het eigenlijk niet gaan maken. De elektronica zal ongewijfeld ook z'n steentje bijdragen, maar daar is nu, mede door het relatief gemoedelijke tempo, weinig van te merken.

De net geen 190 pk zijn onmiskenbaar aanwezig, het gas tegen de stuit resulteert standaard in een licht zwevend voorwiel en een fenomenale acceleratie. Toch is de vermogensafgifte minder fel dan bij sommige van zijn concurrenten, wat waarschijnlijk te verklaren is door de lineaire vermogensopbouw. Ook hier merk je dat deze motor is ontworpen om diens bestuurder te dienen, niet als rodeo-apparaat dat getemd dient te worden. Lineair? Saai dus. Nee, zeker niet, integendeel! Deze motor staat zo duidelijk in dienst van zijn bestuurder dat je je 100% kan focussen op het rijden. En juist dat zorgt voor de kick. Een precisie-apparaat dus waarop je door een zee aan vertrouwen op hoge snelheid heel snel heel veel plezier kunt hebben.

http://motorshopper.nl/downloaden/1106336/48225db9a28f3f3e1d890c0c71637986/article

Wie wel 's op Assen heeft gereden of het WSBK & de MotoGP een beetje volgt weet dat na de GT en een stukje wachten op tempo automatisch de Haarbocht zal verschijnen. Tenzij je dat op je stadsfiets doet betekent dat flink in de ankers en ook dat doet Fireblade gewoon goed en voorspelbaar. Toch mis ik voor mijn gevoel, in ieder geval op het circuit een stukje initiële bite. Als je doorremt heb je niet veel later heel veel snelheid verloren en aan vertrouwen is geen gebrek, maar het gevoel je ogen uit je kassen te kunnen remmen lijkt te ontbreken. Op straat zeer waarschijnlijk een pluspunt, maar hier wordt die felheid gemist. Dat is tot nu wel het enige smetje dat ik kan vinden op een verder vlekkeloos blazoen.

Als ik na de eerste sessie van de snelle Honda afstap merk ik dat ik nagenietend en verlekkerd naar de Fireblade blijf kijken. Het is niet zomaar iets wat Honda hier heeft weten neer te zetten. Het desing is gewoon goed en zelfs gewaagd, iets wat nou niet perse des Honda's is. In standaard trim weet de 2017 CBR1000RR in ieder geval meer dan te overtuigen en ik kan niet wachten om de SP uit te proberen.

http://motorshopper.nl/downloaden/1108109/2d3b8bd180a49a51d0edd425ea079108/article
Fotosoep! Heeft wel iets van een jonge Labrador zo


SuPer

http://motorshopper.nl/downloaden/1106284/1196879f0b96992af50bd987ab355d25/article

Waar de standaard Fireblade al makkelijk in het zicht ligt doet de SP er dankzij het ongelakte aluminium frame & achterbrug, het Zweedse goud, gecomplimenteerd door de goud gekleurde wielen, 5 spaaks ipv 6 zoals bij zijn voorganger, er nog een schepje of twee bovenop. De 'heb-factor' van deze machine is groot. Doe mij er maar zo een, zonder strik. En dan heb ik er nog geen meter op gereden. Wat opvalt is dat de SP een kilo lichter is dan de standaard versie en http://motorshopper.nl/downloaden/1106300/a32a1db9519130fb07fb12d98cc4cf78/articledat ondanks de zwaardere semi-actieve Öhlins vering: voor een 43mm NIX30 vork en achter vinden we een TTX36 schokbreker. De gewichtsbesparing is oa verkregen door het plaatsen van een ultra lichte titanium benzinetank.

Tijdens de eerste meters valt op dat het onderscheid tussen de standaard Fireblade geen verschil van dag en nacht is. De eerste paar meters rij je gevoelsmatig simpelweg op dezelfde motor. Zodra de eerste bochten worden aangevallen wordt het verschil al snel een stukje duidelijker. De SP voelt vooral serieuzer aan. Alsof het speelkwartiertje over is en het nu tijd is voor het echte werk. Daarbij is het goed om te vermelden dat de SP niet op Bridgestone S21's staat, maar op RS10's van dezelfde fabrikant. Serieuzere banden voor serieuzere snelheden en dat heeft natuurlijk z'n uitwerking. Motorisch is de SP gelijk aan de standaard versie en op dat vlak is dan ook geen verschil te merken. Behalve dan dat ik simpelweg merk de bochten met meer vertrouwen sneller te ronden. Helemaal eerlijk is dat natuurlijk ook niet aangezien het de tweede sessie is, waar de eerste sessie altijd weer een kwestie is van aftasten en tempo vinden.

Het verschil tussen de Tockico's en de nu aanwezig Brembo's is niet te missen. Waar de Tockico's een voldoende scoren kunnen ze de vertraging van deze monoblocks niet evenaren. Het semi-actieve Zweedse goud doet z'n werk goed, misschien wel perfect, maar lijkt door die perfectie ook stukje gevoel weg te nemen. De SP stuurt strak, strakker, strakst, maar ergens mis ik de frivoliteit van de standaard Fireblade die het op z'n 'normale' Showa's ook al heel goed deed. In ieder geval lijkt de grens op deze SP zo ver weg dat ik meer dan één sessie nodig heb om er echt iets zinnigs over te kunnen zeggen.

http://motorshopper.nl/downloaden/1106368/9080aa4966fdd0fad59e84efc69c5fd0/article
Tonnen grip, nog meer vertrouwen. Ik wil terug!

Bij de derde sessie staat de keuze voor een standaard Blade of de SP vrij en omdat ik op de 'opstap Blade' het meeste lol heb gehad kies is weer voor de motor waar ik de dag op ben begonnen. En inderdaad. Zonder de semi-actieve Öhlins verliest de motor een stukje focus. Waarschijnlijk is de SP, als je er echt voor gaat zitten simpelweg een stuk sneller. Op de 'poor man's Blade' (uch, uch) heb ik voor nu in ieder geval meer lol. Net zoveel vermogen, minder race, meer fun. Geef mij de standaard Blade met iets betere remmen en ik weet het wel. Nou ja, de SP staat toch wel heel erg mooi te zijn. Gelukkig heb ik nog een plekje op de muur voor een mooie poster.

http://motorshopper.nl/downloaden/1106282/9138a82aaa4d3935e1f45b0752ec18b5/article


Tekst: Thomas Reedijk
Foto's: Target Press, Honda
Video: Subtiel, Thomas Reedijk

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.