Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Kevin van Eijk op dinsdag 11 juli 2017 om 16:56


We leven in een tijd waarin we teruggrijpen naar alles van vroeger. Mini Coopers, Fiat 500's, Triumph Bonnevilles, Ducati Scramblers... ook BMW doet mee en heeft een lineup voor retrofielen. In eerste instantie was daar de R nineT: een moderne klassieker gebaseerd op, jawel, de R90 van weleer. De stap van een “kale” classic naar een caféracer is niet zo vergezocht en dus kwam BMW eind vorig jaar met de smakelijke R nineT Racer. Geslaagde caféracer of misschien toch te gekunsteld? Een week met deze Duitser moest het antwoord geven.

http://motorshopper.nl/downloaden/1138869/196ab87884875b3de271426fdbd46bd0/article


Tekst: Kevin van Eijk
Foto's: Tom Haanstra, Target Press
Met dank aan Stephan Dufornee / Autogespot.com voor bovenstaande foto van de BMW M2.


Eerste indruk
Dordrecht – Rijswijk. Normaal gesproken natuurlijk een peulenschil van een ritje. In de spits iets minder wellicht, maar nog steeds wel te overzien. Vandaag even niet. Donkere wolken pakken zich samen boven de A16 en lijken gezamenlijk te hebben afgesproken om zich volledig leeg te storten, precies wanneer die ene sukkel op zijn tweewieler een gloednieuwe BMW moet ophalen. Lang verhaal kort; drijfnat en lichtelijk gefrustreerd stap ik bij het hoofdkantoor van de BMW Groep Nederland binnen. Aldaar doe ik samen met iemand van BMW een rondje om de R nineT Racer die daar op mij staat te wachten. Na een duidelijk “Tja, er valt niet veel over uit te leggen want er zit niet zoveel op natuurlijk!” neem ik plaats op het zadel voor etappe twee van vandaag. Op naar mijn werk in Waalwijk.

De zithouding is wel even aftasten. Letterlijk en figuurlijk want de houding is zo compromisloos dat mijn voeten meermaals vergeefs naar de voetstepjes zoeken. Zoals je van een BMW mag verwachten is dit geen halfbakken gedoe. Deze Racer is the real deal, in ieder geval qua zithouding. Wanneer ik de startknop beroer komt de 1170 cc boxertwin bijna proestend tot leven, uiteraard samen met een goed merkbare zijwaartse schommeling en vergezeld door een sonore brom uit de uitlaat. Nog voor ik de werkplaats verlaat voel ik mij als een Steve McQueen aan boord van het tweewielige equivalent van een B29 bommenwerper uit 1945. Dik! Ik zou de plas water in mijn handschoenen en onderbroek bijna vergeten.

http://motorshopper.nl/downloaden/1138906/71a17a576129e39e29c99f321cb1ac01/article
De zithouding is pittig, maar wel goed uitgekiend: perfect in lijn al zeg ik het zelf!

Reality check
Terwijl ik naar buiten rol zie ik dat de weergoden mij nog steeds niet goed gezind zijn en dus maak ik mij op voor nog een natte rit. Gelukkig zit ik, ondanks de toevoeging Racer, op een zeer vergevingsgezinde fiets. Het welbekende boxerblok heeft een lekker smeuïge gasaanname en met 110 pk en 116 Nm niet overdreven veel vermogen. Dat scheelt weer want gezien de natte onderbroek voel ik er niet veel voor om tijdens het accelereren te gaan zitten billenknijpen. Overigens verkeer ik op dit moment nog in de veronderstelling dat deze motor geen traction control heeft, maar daarover later meer.

Door de zithouding op het verkeerde been gezet, verbaas ik mij vrijwel direct over het gemakkelijke stuurkarakter van de BMW. Terwijl ik mij laverend tussen auto's richting de snelweg begeef, kan ik niet anders dan toegeven dat deze motor misschien wel beter stuurt dan ik had verwacht. Nog geen minuut later wordt dit op een oprit naar de snelweg bevestigd: De Racer is misschien geen supersport, maar is best in voor een potje kwiek sturen! En dat ondanks het feit dat het ZOAB het hemelwater maar niet afgevoerd lijkt te krijgen. Onderweg naar Waalwijk houd ik de BMW op een kruissnelheid van zo'n 120 à 130 km/h. Het fraaie lage kuipwerk mikt de wind en de regen recht op mijn borst waardoor ik goed in de lage clipons moet knijpen om niet achterwaarts over de eveneens fraaie duocover weg te waaien. Gevalletje vorm boven functie dus, maar wie mooi wil zijn... Overigens heeft de Beier totaal geen moeite met hogere snelheden want de boxer snort moeiteloos in het rond en draait net zo makkelijk 8000 omwentelingen terwijl de snelheidsmeter zo'n 100 km/h meer aangeeft, maar dat terzijde.

http://motorshopper.nl/downloaden/1138909/2e2b1cd989bd3951568781c428b6b0d7/article
Niet zo flitsend als een S1000RR, maar ook bepaald niet oldskool qua stuurgedrag.

Stuurdemper, traction control en Brembo remmen
Dat klinkt als een moderne superbike, toch? Afgaand op dit korte lijstje met onderdelen verwacht je geen motor aan te treffen die zo uit de jaren '60 lijkt te komen. En dat is precies waarom de R nineT Racer wat uitleg behoeft. Waarom ik hem even technisch ga ontleden. Kort door de bocht is deze Racer gewoon een R nineT met een sportief kuipje, clip-ons en een monozitje. Maar kijk even goed en je ziet nog een opvallend verschil: compleet tegen alle logica in is nota bene deze Racer uitgevoerd met een telescoop voorvork met axiale Brembo remklauwen waar de normale R nineT een dikke USD vork met radiale klauwen heeft. Vraagtekens alom. Waarschijnlijk heeft één en ander te maken met het laag houden van de catalogusprijs van deze Racer, maar toch doet het stiekem een beetje pijn. Het geoefend oog ziet ook een stuurdemper zitten. Normaal gesproken monteer je een stuurdemper op een heftige sportmotor die onder acceleratie wild met zijn kop schudt. In het geval van de BMW zit hij er simpelweg omdat het niet zo stijve buizenframe wat hulp nodig heeft om de boel in het gareel te houden. En die traction control dan? BMW's Automatic Stability Control doet zijn werk op de R nineT op rudimentaire wijze: nog voordat het voorwiel licht wordt onder acceleratie of bij de allereerste tekenen van wielspin aan de achterzijde gooit het ASC de gaskraan abrupt dicht, met als gevolg een luid sputterende boxertwin die zich lijkt af te vragen waarom de toerenbegrenzer zich dit keer zo vroeg aandringt. Het ASC is niet instelbaar zoals de meeste moderne systemen. Sterker; ik kon de aan/uit knop in het menu niet eens vinden.

http://motorshopper.nl/downloaden/1138879/abba71ac8190200f65b7eada348af954/article
De 1170cc lucht/oliegekoelde boxertwin is de perfecte match voor de Racer.

Gelukkig komt het bekende lucht/oliegekoelde boxerblok in deze meer klassieke configuratie heerlijk tot zijn recht. Het bullige, sonore en onverstoorbare karakter past heerlijk bij de rijstijl die je jezelf op een fiets als deze aanmeet. Niet constant tot het naadje gaan maar wel vlot optrekken en bijtijds opschakelen,; dan beloont de Racer je met het gevoel wat ik in de garage bij BMW al kreeg: Steve McQueen op de B29. Gewoon gaaf!

In de praktijk
Zoals je wellicht op basis van het uiterlijk mag verwachten, is de R nineT Racer geen praktisch wonder. De zithouding lijkt enkel weggelegd voor yoga-instructeurs en je kunt nog geen oordopje meenemen. Geloof me, ik heb gezocht naar de ontgrendeling van het duokapje in de hoop daar wat opbergruimte te vinden maar helaas. Je zal zeer licht bepakt op stap moeten gaan met de BMW. Het analoge instrumentarium met kleine digitale boordcomputer oogt klassiek en stijlvol maar munt niet uit in afleesbaarheid. De klokken staan iets te rechtop waardoor het zicht op de snelheid precies tussen de 90 en 130 wordt verhinderd door de rand van de klok. De spiegels daarentegen doen hun werk boven verwachting. Oké, ik vind ze persoonlijk niet zo goed bij het kuipwerk passen, maar zicht naar achteren bieden ze wel degelijk. De (optionele) handvatverwarming is perfect geïntegreerd in de stuurschakelaars en geven je net dat beetje meer comfort tijdens een frisse ochtendrit in mei. Vorm én functie kan hier dus zeker wel.

http://motorshopper.nl/downloaden/1138892/b7270437ab8f835c6f4426ad21c856e6/article
Overzichtelijk, stijlvol en klassiek. Zoals het hoort op een fiets als deze.

Het frappante is dat je de BMW zijn kleine eigenaardigheden vergeeft. De heren ingenieurs in München hebben voor de vering een mooie balans gevonden. De Racer is comfortabeler dan je zou verwachten zonder daarbij inbreuk te maken op het vertrouwen in de bochten. De remmen zijn, ondanks hun wat bedeesde voorkomen, gewoon uitstekend en passen bij het type motor. De remvertraging is dik in orde en het aangrijpen gaat niet te direct waardoor je nooit voor verrassingen komt te staan. Dit in samenwerking met het heerlijk doseerbare boxerblok en een licht te bedienen koppeling en versnellingsbak (al is die laatste wel luidruchtig) zorgen voor een hoge mate van gebruiksgemak in alle omstandigheden. Zelfs ondanks het feit dat je over de motor heen gebogen ligt als op pagina 148 van de Kamasutra.

Perspectief
Een zuurpruim zou kunnen zeggen dat de BMW ondermaats presteert. Een zuurpruim zou kunnen zeggen dat €15.794 (of €17.000 en wat kleingeld in de uitvoering zoals ik hem te leen had) best veel geld is voor een motor met dit uitrustingsniveau. Maar zo'n zuurpruim snapt deze motor niet. Eerlijk is eerlijk; ik had er ook een ritje binnendoor met goed weer voor nodig om tot dit inzicht te komen maar toen viel alles ook wel direct op zijn plek.

De R nineT Racer is geen racer. Deze BMW is zo'n motorfiets die je aanschaft omdat je een stijlvolle machine zoekt waarmee je op een zonnige lentezondag op een vlotte manier de dijkwegen beslecht. Liefst in een bruine leren jas, spijkerbroek en een pothelm op je hoofd. Hierbij stop je tussendoor regelmatig voor een kop koffie, een peuk of een hippe Black Angus beef hamburger met zuurdesembrood. Ondertussen geniet je van het afwerkingsniveau, het geluid uit de authentiek ogende sigaarvormige uitlaatdemper, het karakter van het boxerblok en de vele blikken die je krijgt toegeworpen. Want hoe je het ook went of keert, de R nineT Racer is geen doorsnee fiets. De lijnen van het kuipwerk kloppen helemaal, de afwerking staat op hoog niveau en als je je ogen wat meer tijd geeft kom je fraaie details tegen. Wat zeker noemenswaardig is, is dat BMW rekening lijkt te hebben gehouden met de rijder die nog meer aanpassingen wil doen. Zo zijn de plastic kentekenplaathouder en spiegels met kinderlijke eenvoud en zonder een spoor achter te laten te verwijderen. Vanuit de fabriek is de Racer te bestellen met de fraaie spaakwielen (standaard zijn gietwielen gemonteerd), 2 soorten aluminium brandstoftanks, een verchroomd uitlaatspruitstuk en wat kleinere zaken. Het R nineT platform bewijst weer dat het uitstekend geschikt is om te customizen en dat op een toegankelijke, laagdrempelige manier.

http://motorshopper.nl/downloaden/1138902/46a581e3344b30e4f86f80704881ce43/article

Vanuit dat perspectief bekeken is de R nineT racer gewoon ijzersterk. Comfortabel, praktisch en goedkoop is hij allemaal niet. Ik had nooit gedacht dit ooit over een Duitser te zeggen... maar stijlvol, begeerlijk en sexy; dat is hij wel. En geef toe, dat is in dit geval toch het belangrijkste als hij voor een bomvol terras geparkeerd staat? Na een week moet ik de Racer weer inleveren in Rijswijk. Sindsdien rijd ik weer op mijn eigen motor. En alhoewel ik daarop minder last van mijn rug en polsen heb, voel ik me toch minder speciaal dan op de BMW... misschien binnenkort de Urban G/S ook maar eens uitproberen!

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.