Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Robin Tom op vrijdag 26 mei 2017 om 11:59


http://motorshopper.nl/downloaden/1126989/24cb2ae8f5c5a75a9bbd5a54a66d58e7/article

Als motorjournalist ben je bevoorrecht om de nieuwste en meest uitbundige motoren te testen. De slingerbochten in de lage landen zijn je niet meer vreemd en de spreekwoordelijke lat leg je voor jezelf steeds hoger. Als motorenthousiast was het dan ook hoog tijd om nieuw en vooral stoffig terrein te verkennen. Terug in de schoolbanken en wel bij Motorcurssusen.nl!

Op een warme dag halverwege april tekent een lege crossbaan in Utrecht het toneel voor de rest van de dag. Waar het asfalt al geruime tijd meer dan een goede vriend is onder mijn motorfietsen, kon ik het niet laten om met enige regelmaat het grovere terrein op te zoeken. In de breedste zin van het woord. Want waar een K1600GTL vorig jaar al stampend de met gravel en zand bestrooide bospaden van het Zwarte Woud achter zich liet, stap ik vandaag op een wat subtielere KTM 250 exc. Het lederen pak is ingewisseld voor een losser zittend en veiliger pak voor de dag. Alles behorend bij het meer dan complete pakket wat vandaag aangeboden wordt door de eigenaren Stephan en zijn wederhelft Nikki.

http://motorshopper.nl/downloaden/1126986/61599bcef9f5d4f97d6b0c88c7c4a97a/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1126995/ec659706ca01352d6761eb2885f3233c/article

Op een dag als vandaag verwacht je een stortvloed van theorie met daaropvolgend het rijden. Maar niets is minder waar. Met een splitsing van twee groepen wordt de rust gehandhaafd (wat ben ik hier later blij om) en wordt de theorie op de baan onmiddellijk in de praktijk gebracht. Crossgoeroe Dennis brengt met zijn metgezel Charlotte de stof op een duidelijke en rustige manier over. ’s Ochtends is het de bedoeling de motorfiets op een rustige manier onder controle te krijgen. Het spreekwoordelijke duiveltje op mijn schouder kijkt constant uit naar de waanzinnige ramps, kombochten en andere technische gedeelten op de crossbaan. Gelukkig is het engeltje op deze warme dag ook aanwezig, dus wordt de motor, al spelend met het lage gewicht, langzaam en steeds behendiger door de pylonen gemanoeuvreerd.

De speelse fiets wordt je al gauw eigen en dat is maar goed ook, want met de volgende remoefeningen wordt het niveau weer wat
opgeschroefd. Met de theorie in het achterhoofd wordt de remafstand en gereden snelheid steeds spannender en vooral leuker. Het mooie is dan ook dat je zelf het niveau kan bepalen. Alles mag, niets moet! Zo eigenwijs als ik ben probeer ik mijn maximale snelheid uit te vogelen zonder de startrekken in te crashen die op het eind van de 'oefenbaan' op me staan te wachten. Met een kort coachmoment na elke oefening kan je zo het beste uit jezelf én je motorfiets halen. Wel zo fijn op een nieuw terrein! Inmiddels is er al weer een ochtend voorbij en is het tijd voor een passende lunch: broodje worst.

http://motorshopper.nl/downloaden/1127002/3fee525843807b2202cdd045240e7ae5/article

Enigszins vermoeid maar met frisse zin sta ik naast de baan met mijn helm op te wachten op het volgende gedeelte. De vorige groep zag ik, weliswaar met vallen en opstaan, al enthousiast door de kombochten heen stampen. Mijn enthousiasme neemt ook toe wanneer zij terugkomen en ik de oranje 1-pitter weer mag bestijgen. Dennis legt uit hoe je de kombochten moet nemen, maar voegt daarbij ook toe dat het een gevoelskwestie is en dat we het met de theorie in het achterhoofd zelf mee gaan maken. En zo is het maar net. Met een klein beetje valsspelen, de dag voorafgaand aan de cursus had ik al een dag gecrosst in de bossen van Lelystad, neem ik vol vertrouwen de eerste kombochten op mijn eigen tempo. Als een kind zo blij graaf ik het voorwiel de bocht in en bepaal ik met het gas mijn momentum en draaicirkel.

“Broaapp, gas is alles!”. Na de eerste bocht staat Charlotte aan de zijkant met de bedoeling haar aan te kijken. Een totaal niet vervelende ervaring, maar met een groter doel dan oogcontact: waar je kijkt, ga je heen. Ook op het terrein. De daaropvolgende bocht staat Dennis alweer klaar: “Gewicht naar voren! Naar voren!” Het punt is duidelijk. Al coachend én doende leert men. Het is dan ook een kwestie van tijd tot ik het schuiven over het zadel in ruil voor het schuiven over het mulle zand. Een kleine tik aan het stuur zet alles weer in zijn gareel, en door. Heerlijk die nuance van het crossen. Met frisse zin, een blauwe plek extra én een grote glimlach sta ik weer op.

http://motorshopper.nl/downloaden/1126993/fe697b597a84b334da5a875ba42ed6ae/article

Het daaropvolgende rust- en wisselmoment gebruik ik om af te kijken bij de volgende groep. Het is zover, de ramps staan te wachten en aan de houdingen te zien gaat iedereen met steeds meer zelfvertrouwen de lucht in. Nou is dat eerste niet zo lastig, maar het landen is toch wel een kunst op zich. Het zit ‘m voor het grootste gedeelte in het aanrijden en de groep krijgt het steeds beter onder de knie. Na elke sprong geeft Dennis middels handgebaren en een duidelijke blik, je zou haast zeggen dat ze dit vaker doen, door aan Charlotte wat de feedback is voor de cursist. Dikke prima dus. Het wachten wordt beloond met wat rust in m’n donder, maar niet minder enthousiast stap ik op de stampende KTM. Onwennig zo in de lucht? Nee. De goede coaching in combinatie met een, in het begin, flinke dosis lef slepen je zo die heuvels over. Omdat je zelf je eigen niveau kan en mag bepalen, is het eigenlijk altijd uitdagend. Vermoeid? Dan neem je even gas terug óf sla je ’n ronde over.

Maar ook deze cursus heeft een spreekwoordelijke kers op de taart. Het vrij rijden op de crossbaan. Een perfecte manier om alles wat je zojuist geleerd hebt meteen in de praktijk te brengen. De dubbele ramps kan je inmiddels als één nemen en met de kombochten bestrooi je de buitenbaan met zand uit diezelfde bocht. Gas is alles en het gecontroleerd door de bochten heen glijden vertaal je tot een ware kunst. Maar nét als je denkt vlot die baan over te crossen, word je ingehaald door een oranje KTM met heel groot ‘Dennis’ achterop zijn shirt. Terwijl mijn ego lichtjes ingedeukt wordt, besef ik mij dat Dennis de baan rondrijdt om te kijken hoe zijn cursisten het doen. Enerzijds uit interesse voor zijn cursisten, maar met name als waarborging van de veiligheid. En dat is prima!

http://motorshopper.nl/downloaden/1126996/3b9b8ed1036f0c89874906077024562a/article

Dat deze crosscursus niet alleen ontzettend leuk is maar vooral ook erg leerzaam, blijkt wel later. Want met een uitgebreide drieweekse test van een BMW R1200R dwing ik mij met regelmaat het onverhard niet te schuwen. Geen noppen, geen zadel om op te schuiven en vooral geen stuur wat je 'even' recht kan slaan. Maar wel vertrouwen in het onverhard en technieken die op elke fiets (deels) toepasbaar zijn. Het maakt het motorplaatje completer en dat is altijd goed!

Tekst: Robin Tom
Foto's: Motorcursussen.nl

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.