Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Stephan de Ridder op woensdag 7 juni 2017 om 12:06


http://motorshopper.nl/downloaden/1106488/c7db7cad09c49a01d0a6ae8c68bf1004/article

De meeste van ons gebruiken zijn of haar motor voor vermaak, waar anderen hem puur voor praktische doeleinden gebruiken. Maar heb je er weleens bij stilgestaan dat een motor ook levens kan redden door tijdswinst? Hulpdiensten springen steeds vaker op de motor in ons steeds drukker wordende landje. Zo ook Rijkswaterstaat. Voor ons motorrijders natuurlijk interessant om alles over zo'n motor te weten te komen. Motor-forum werd uitgenodigd om een kijkje in de keuken te nemen en zodoende kregen we alle ins- en outs te horen.

Tekst: Stephan de Ridder
Foto's & video: Stephan de Ridder



U kent ze vast wel, de mensen van Rijkswaterstaat in hun gele pick-ups. Zo'n 260 weginspecteurs zijn dagelijks op pad om ervoor te zorgen dat de weggebruiker zo vlot en veilig mogelijk van A naar B komt. Maar sinds 2012 worden daarvoor ook motoren ingezet, want met name door de invoering van een fors aantal spitsstroken konden de Rijkswaterstaat medewerkers niet meer snel ter plaatse komen bij ongevallen of andere calamiteiten. Daarom werden er in 2006 twintig BMW R1200RT's aangeschaft en 34 weginspecteurs opgeleid als zijnde pilot. In 2012 vond er een landelijke uitrol plaats.

Vandaag de dag rijden er in grote delen van het land weginspecteurs van Rijkswaterstaat op de geel gekleurde BMW's rond. Vooral daar zijn we natuurlijk in geïnteresseerd. Waarvan verschilt hij van een standaard R1200RT, welke aanpassingen zijn er gedaan, hoe rijdt het en bovenal: is motorrijden voor Rijkswaterstaat leuk?

Weginspecteur op de motor


We lopen mee met Stefan Shaw, weginspecteur op voornamelijk de motor. Hij zet gemiddeld per jaar zo'n 40.000km erbij op de klok van zijn R1200RT. Voor we zijn "gele koets" onder de loep nemen, natuurlijk toch eerst die brandende vraag: "waarom in hemelsnaam op de motor je werk doen, terwijl je ook warm en droog in de auto kan zitten?"

Antwoord Stefan: "Haha! Omdat het leuk is natuurlijk, wat anders? Even zonder gekheid, de laatste jaren zijn het aantal spitsstroken enorm toegenomen, vooral in de Randstad. We zagen dat het steeds lastiger werd om met de auto's snel ter plaatse zijn. De motor bleek tijdens de pilot een enorme toegevoegde waarde wat betreft tijdswinst. Overigens is de motor alleen van écht toegevoegde waarde op de drukke momenten, zoals in de spits. In de rustige avond- en nachturen kunnen we gewoon met de auto overal bij.

Stephan de Ridder (SdR): "Duidelijke voordelen, maar er zitten vast ook nadelen aan?"
Antwoord Stefan: "Uiteraard, zo kunnen we minder spullen meenemen. Als er bijvoorbeeld ergens olie op de weg ligt mis je op de motor de ontvetter om het wegdek te reinigen, dat hebben alleen de auto's bij zich. En tijdens de winter is het natuurlijk niet altijd even lekker. In principe rijden we de hele winter door, of het moet echt onverantwoord zijn."

http://motorshopper.nl/downloaden/1106498/811e1ac677975f2d8df80839702c4828/article
Stefan Shaw: motorheld bij Rijkswaterstaat

SdR: "Hoe zit het met de gevaren als weginspecteur te motor? We kennen allemaal nog wel het incident met de motoragent die een rijstrook wilde afzetten terwijl hij op de motor zat, en vol geschept werd."
Antwoord Stefan: "Tijdens de twee weken durende rijopleiding bij Procentrum in Eindhoven, die bijvoorbeeld de motorrijders van de ambulancedienst ook krijgen, wordt er vooral gehamerd op eigen veiligheid: soms moeten we in een noodgeval de weg of een rijbaan afzetten. In dat geval, bij een normale verkeerssituatie, rekenen wij een percentage van de op dat moment gemiddeld gereden snelheid en zetten de uitkomst om naar een te houden afstand in meters.

Het percentage dat we gebruiken kan oplopen al naar gelang de situatie. Op bijvoorbeeld een snelweg zonder signalering. Als de verkeerssituatie écht te gek is, kan ik er zelfs voor kiezen de hele weg af te zetten of juist helemaal niet zelf te stoppen. Daarnaast zijn er botsproeven gedaan. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als een auto met 100km/h op de motor botst? Daarbij zijn er naar zaken gekeken zoals het versplinteren van de verlichting of koffers op moment van impact. Die resultaten zijn meegenomen in de veiligheidsprotocollen. Ik voel me in elk geval nooit onveilig, veel heb je zelf in de hand. Kwestie van koppie erbij houden."


Een aardige pittige rijopleiding dus, die nogal wat verschilt van de normale rijlessen om het roze pasje te halen. Wat daar zoal geleerd wordt? De rijopleiding vindt plaats op de legerbasis in Oirschot, waar zaken als remmen in de bocht worden geoefend, maar ook over een wip rijden, behendigheidsoefeningen en over banden rijden komen aan bod. Maar misschien zijn dingen als plaats op de weg en zichtbaarheid nog wel de belangrijkste aspecten, vooral in dit vak. Want hoe zorg je ervoor dat auto's je zien en je dus nog steeds gebruik kan maken van die tijdswinst? "Wat wij leren, is het zogenaamde vegen. Bij het van achteren naderen van auto's, gaan wij ver van tevoren op rijstrook 1 rijden, en "slingeren" we van rechts naar links. Zo gaat het verkeer doorgaans op een rustige manier opzij. Op ons LED bordje achterop kunnen we een weggebruiker laten volgen of stoppen, net als de politie. Maar dan zonder de tekst politie ervoor, haha.", aldus Stefan.

http://motorshopper.nl/downloaden/1106489/c542b36b2466cafec6c7e7f602a5ae78/article

SdR: "Daar is dus allemaal goed over nagedacht. Maar wat is nu precies de rol van de weginspecteur op de motor? Wat zijn jullie taken?"
Stefan Shaw: "De motor is in feite de basisopvang: wij hebben een minimale uitrustig, zoals een EHBO kit, brandblusser en veel schadeformulieren. Die gebruiken we dagelijks. Omdat wij vaak als eerste ter plaatste zijn bij een calamiteit, zorgen wij voor de eerste veiligheid bij incidenten en doorstroming voor het verkeer. Zo handelen wij kop-staart aanrijdingen af, helpen we met het invullen van de administratie en begeleiden we mensen naar een veiligere plek. Indien nodig schakelen we derde partijen in die ons middels contract steunen: bijvoorbeeld het inschakelen van de wegdekreiniger of vangrailreparatie."


"De vrijheid die we hebben maakt de baan extra mooi: op een mooie zondag een extra rondje over de dijk met het vizier open, dat is toch geweldig?"



SdR: "Als je als eerste ter plaatste bent bij incidenten, betekent dat ook dat jullie reanimaties doen?"
Stefan Shaw: "Jazeker! Ook dat hoort bij ons werk. Gelukkig heb ik dat zelf nooit hoeven doen, maar een collega heeft het inmiddels al vijf keer moeten doen in een korte periode."

http://motorshopper.nl/downloaden/1106491/4315f235166d112b4f6e64d35bed498e/article

Een logische volgende vraag is natuurlijk hoe het zit met ontheffingen. Want als je als eerste ter plaatste wilt zijn en elke seconde telt, is het wel zo fijn dat je niet voor een rood verkeerslicht hoeft te gaan staan wachten. Hoe zit dat?

Stefan Shaw: "Een RVV ontheffing hadden wel al, wat concreet inhoudt dat we voorrang genieten, van de vluchtstrook gebruiken mogen maken en een afgesloten weg mogen inrijden. Maar zogenaamde prio-ritten, met blauw licht, was tot voor kort niet mogelijk. Het is erg frustrerend als je naar een ongeval met letsel wordt gestuurd en je voor het rode verkeerslicht staat te wachten, terwijl misschien elke seconde telt. Daarom is er nu een pilot bezig waarbij wij met blauw licht mogen rijden en zodoende alles mogen wat bijvoorbeeld de politie ook mag."
SdR: "Klinkt heel logisch, zeker als elke seconde telt. Bepaal je zelf of je met blauw licht naar een incident mag?"
Stefan Shaw: "Wij hebben onze eigen meldcentrale. Bij het binnenkomen van de melding bepaalt de centralist of wij er met blauw licht heen mogen. Bijvoorbeeld als er iemand onwel is geworden op de vluchtstrook. Leuk detail: zodra wij ons blauwe licht met geluid aangooien, wordt de onboard camera automatisch ingeschakeld om juridische vraagstukken achteraf te voorkomen. Onze meldkamer ziet te allen tijde waar wij rijden en zien zodoende wat er beschikbaar is. Daarnaast staan wij in contact met alle andere hulpdiensten. Zo komt het vaak voor dat de politie ons belt met de mededeling dat hij bij een ongeval is en ons vraagt of we iets zien op de camerabeelden."

http://motorshopper.nl/downloaden/1106503/e273a78b897ac4437b0153894a56f446/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1106504/a7db6977a6d1a15235521009ab7abfe3/article

SdR: "En hoe reageren de mensen over het algemeen op jullie? Kunnen jullie ongestoord jullie werk doen?"
Stefan Shaw: "Over het algemeen maakt men keurig ruimte. Soms worden we door de gele kleur weleens verwart met de ambulancemotor. Asociaal gedrag zien we wel regelmatig, vooral rode kruizen die opzettelijk worden genegeerd. Dat brengt onze veiligheid in gevaar. Daarom is er nu een pilot gestart om een aantal van onze weginspecteurs te beëdigen als BOA. Dan kunnen we dus boetes uitschrijven als iemand het écht te bont maakt. Geen zorgen, dat schattige oma'tje dat het rode kruis even niet zag, zullen we niet op de bon slingeren. Het gaat echt om de zogenaamde verkeershufters.", grapt Stefan.

Tot zover klinkt het als een vrij zware baan, maar daar denkt onze weginspecteur toch anders over. Want, zo zegt hij, is er veel vrijheid. Er wordt namelijk niet rondgehangen op het steunpunt als er niets te doen is, maar rijden de mannen preventief rond tot er een melding komt. Waar ze heenrijden, daar zijn ze vrij in. "De vrijheid die we hebben maakt de baan extra mooi: op een mooie zondag een extra rondje over de dijk met het vizier open, dat is toch geweldig?", lacht Stefan.

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.