Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Robin Tom op woensdag 16 augustus 2017 om 18:22


http://motorshopper.nl/downloaden/1145684/f290a7291c73d2e8b43c05c456aec15d/article
Of wij iets weten van een veenbrand?

Wie aan Husqvarna denkt, zal gauw een motorfiets voor zich zien uit het enduro-, supermoto- of crosssegment. Afgelopen jaar zagen wij op de Eicma al twee verrassende modellen van deze van origine Zweedse fabrikant. Zij verraste ons met twee rasechte urban motorfietsen, de Vitpilen en Svartpilen. Beiden zijn onder andere verkrijgbaar in de ‘701’ uitvoering. De basis van de 701 wordt gevormd door een robuust 692.7cc tellende 1-cilinder motorblok van Zweedse komaf. Dit principe is ook te vinden onder de supermotard variant, de 701 supermoto. Volgens Husqvarna dé essentie van het rijden. Wij waren benieuwd wat de essentie dan zou zijn, en of een supermoto dat anno 2017 nog kan bepalen!


http://motorshopper.nl/downloaden/1145689/a8e324c5369ecf817a448c285b76281f/articleEen wijs iemand leerde mij ooit dat er voor motorrijders maar twee soorten weer bestaat. Goed weer, en heel goed weer. Heel leuk natuurlijk, maar als dat het enige lichtpuntje is tijdens een ellenlange stortbui teken ik ervoor. Na een rit van anderhalf uur met ‘goed weer’, stap ik op de 701 supermoto. De zogenaamde essentie van het motorrijden, het blijkt al gauw dat (heel) goed weer niet essentieel is voor deze verfijnde hooligan. Met een daverend tempo begeeft deze Zweedse supermoto zich voor het eerst met mij als bestuurder over het natte wegdek. Het eerste wat opvalt is de enorm strakke wegligging. Met zowel WP vering aan de voor- én achterzijde, geeft deze lichtgewicht geen krimp. Klappen op het wegdek worden prima opgevangen en de vering kan zich goed vinden met eigenlijk elke rijstijl. Voor wie op zoek is naar perfectie, kan aan de achterzijde sleutelen aan de in- en uitgaande demping. Aan de voorzijde zien we traditionele vering, waarbij 1 poot zorgt voor ingaande demping en de ander voor de uitgaande demping. Eigenlijk heeft het rijwielgedeelte zich tijdens de testperiode op geen negatieve manier laten kennen. Samen met het lage rijklaar gewicht van zo’n 160kg, weet deze Husq zich overal door heen te banen. Van lange doordraaiers tot korte rappe bochten, ze worden als zoete koek geslikt. Enigszins verbazingwekkend, want de zithouding en het gewicht zullen al snel de parten moeten gaan spelen bij lange snelle bochten, desondanks legt het goede rijwielgedeelte de lat nét iets hoger op de Husq.

Er zijn meer karaktertrekken die verbazingwekkend zijn aan deze Husqvarna, maar voor deze karaktertrekken goed tot hun recht komen is het belangrijk de basis van deze motorfiets te leren kennen. Het woord ‘gebrek’ doet een supermotard geen eer aan als je het over tractiecontrole hebt. Het is namelijk niet meer dan terecht dat de Supermoto 701 niet voorzien is van tractiecontrole. Net als een toerenteller en eigenlijk alle ongein die de moderne motorfietsen wél hebben. En dat is prima. Deze supermotard leent zich er bij uitstek voor en degelijke fratsen zullen deze verfijnde hooligan alleen maar zwaarder maken. Heeft Husqvarna dan een steekje laten liggen als het aankomt op moderne elektronica? Nee, dat hebben ze niet. Een elektronisch geregelde gasklep (ride by wire) en afzonderlijke ABS zijn gewoon standaard. Meer heeft een mens niet nodig, want gaandeweg het rijden van deze supermotard ging ik steeds meer op techniek rijden. Waar ik bij het testen van snelle en moderne fietsen het niet na kan laten veel elektronica uit te schakelen, snapt de 701 het spelletje zelf al. Met een schappelijke 74pk bij 8000 omwentelingen en maar liefst 71nm bij 6750 omwentelingen, is deze rappe supermoto op papier zeker geen lieverd. Maar qua karakter lang niet zo agressief al de term supermotard predikt.

Tot de kern: deze motorfiets rijdt het beste op techniek en niet op vermogen. Neemt niet weg dat 74 paarden er zát zijn, want zonder problemen trek ik deze 1-pitter door naar de 190. Het voordeel van een dergelijke vermogensafgifte is dat er rustig onderin de toeren gereden kan worden en het verbruik daarmee ook zakt. Op de snelweg tikte deze Husq zowaar de 1:29 aan! er zijn ééncilinders met minder inhoud die dit niet halen. Met een 13L tank kan er dus nog een aardige afstand overbrugt worden ook.
http://motorshopper.nl/downloaden/1145690/964e62a0e3e567114b5456bb6a432212/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1145682/e829fdc4358ef54324f765fc21c05a84/article


Tekst: robin Tom
Foto's: Tom Haanstra | Target Press

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.