Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Joram Teunissen op donderdag 19 oktober 2017 om 22:36


http://motorshopper.nl/downloaden/1148175/3177a84ec154de9ee7da3d4e34673e78/article

Zin in! Dat dacht ik toen ik de KTM Duke 690 mocht ophalen. Kleine, lichte motoren liggen mij wel. In veel gevallen betekent weinig gewicht namelijk een heleboel plezier. En veel weegt de KTM niet, dus dat moet wel goed komen.

Om bij het gewicht te blijven, de KTM weegt droog 148.5 kilo. Dit komt deels door het lichte buizenframe - van maar 9 kilo - maar voor een groot deel heeft de KTM dit te danken aan het ééncilinder motorblok.

Trillingen
Als een ééncilinder ergens om bekend staat zijn het wel de trillingen die het motorblok produceert. Fabrikanten proberen dit vaak op te lossen met één balansas. KTM vond dit niet goed genoeg, en heeft daarom het nieuwe motorblok niet met één maar met twee balansassen uitgerust.

En dat betekent maar een ding, doei doei trillingen. En dat is erg knap als je bedenkt dat onder je zadel een zuiger met een diameter van 10,2 cm ongeveer 50 keer per seconden heen en weer gaat.
Het motorblok heeft een speels karakter

http://motorshopper.nl/downloaden/1148185/78138788479b6ace3b249bbf3e7522c9/article KTM weet 73 pk en 74 nm uit het, jawel 690 cc motorblok te halen. De motor is bokkig in lage toeren - lees het is geen pretje om 50 in de 4de versnelling te rijden - maar kom je boven de 4500 toeren dan klopt alles aan de eencilinder. De motor is pittig en reageert erg goed op de gashendel.

Daarnaast gaat schakelen en koppelen soepel. Nog een ander ding wat de KTM goed doet is het brandstofverbruik. Die ligt ergens tussen de 1:20 (een wat minder nette rijstijl) en 1:25 (snelweg en normaal rijgedrag).

Scherm van een mobiel http://motorshopper.nl/downloaden/1148189/d88aede5618392dd52334c16f8f5ddd5/article
Dat gemiddelde verbruik is af te lezen van het TFT-beeldscherm wat dienst doet als dashboard. Dit scherm is het best te vergelijken met het scherm van een mobiel. Het scherm staat wel wat recht. Sta je naast de motor dan is dit inderdaad mooier, maar als je op de motor zit mag het scherm wel wat schuiner staan. Verder helemaal niks te klagen.

Het scherm is te bedienen met de knoppen links op het stuur, en dat werkt allemaal vanzelfsprekend. Zo zijn er een aantal favorieten in te stellen en je kan ermee door het menu heen klikken. Wanneer je dit doet, kom je verschillende rijmodi tegen.

Verschillende (overbodige) rijmodi
Stiekem helemaal overbodig. Het verschil tussen sport en street is een iets directere gasrespons en de tractioncontrol en ABS komen later in. Het verschil tussen sport- en regenmodus is groter. Bij de regenmodus heb je ook daadwerkelijk minder vermogen tot je beschikken en de tractioncontrol grijpt ook hier eerder in.

Maar zoals gezegd, de street- en regenmodus zijn overbodig. Want zelfs wanneer je in de stromende regen rijdt kun je prima in de sportmodus rijden. En dat geeft gelijk aan hoe goed de KTM reageert op de gashendel. Zolang jij niks geks doet, doet de 690 dat ook niet. Maar geef je in een keer volgas dan beginnen alle 73 pk's te trappelen. En dan gaat de Duke er ook echt voor. Doe je te wild dan treedt dus de traction control in, maar ik heb het niet voor elkaar gekregen.. Het kan er maar opzitten.
http://motorshopper.nl/downloaden/1148197/f67864e8dca90c0522bd7b014d081ded/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1148198/ccf793ec20cb99f1c738d5421ddd3a39/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1148171/77179366ed13238e29b51097ac7f8d8c/article
De KTM is op verschillende manieren te rijden

Alles kan uit!
Net zoals ABS, tegenwoordig natuurlijk verplicht op een nieuwe motor. Maar omdat de Duke op twee manieren te rijden is; ofwel als een supermoto, ofwel hangend met je knie over het asfalt ernaast, kan je de ABS achter uit zetten. Slippend en driftend de bocht om dus! Want ook de tractioncontrol is helemaal uit te schakelen. En dat is wel zo fijn als je de bandenslijtage aan het voorwiel wilt verminderen. Want zeg nou zelfs, motorrijden is al duur genoeg!

Door het speelse karakter van het motorblok en het lage gewicht ga je je al snel als een hooligan op twee wielen gedragen. Nee goed voor de naam van de motorrijder is zín Duke niet. Een klein stukje (illegaal) afsnijden omdat het sneller is, of gewoon leuker, gaat als vanzelf.
http://motorshopper.nl/downloaden/1148172/b274a0a85634c2305f6b35ba6c7623cc/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1148199/15ca97f635ac62877b35fe078b538168/article
Ik denk dat KTM een nieuw moto moet nemen: "Niet denken maar doen!"

Gelukkig kan het rijwielgedeelte het motorblok prima bijbenen. De 690 is zowel voor als achter uitgerust met WP-vering. En de veervoorspanning van de achtervering is aan te passen. Ook bij de remmen houdt KTM het bij een leverancier, namelijk Brembo. Ondanks dat de motor voor is uitgerust met een radiaal gemonteerde vierzuigerige remklauw mis je remkracht. Je moet behoorlijk hard knijpen wil je stil komen te staan.

De testmotor was uitgerust met een aantal KTM Powerparts; zoals een ander zadel, stickerset, mobielhouder, valbescherming en carterpanbescherming. Het powerpart zadel vond ik erg schuin staan. Erg fijn tijdens het rijden van bochten. Minder fijn wanneer je een heel stuk snelweg moet rijden. Of te wel ik kreeg uiteindelijk (150 kilometer aan een stuk snelweg) pijnlijke billen. Hoe het normale zadel is heb ik helaas niet kunnen testen.

Tekst: Joram Teunissen
Foto's: Tom Haanstra / Target Press

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.