Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Thomas Reedijk op zondag 23 juli 2017 om 13:18


http://motorshopper.nl/downloaden/1156337/d597b0d6479cf981761e4edc874c6e24/article

In hartje Rotterdam stelde Kawasaki middels de Vulcan S City Run de Kawasaki Vulcan S Café edition aan ons voor. Nee, dit is geen motor inclusief alcoholtester, maar de nieuwste incarnatie van Kawasaki’s enige cruiser.


Nu doen de woorden nieuw en incarnatie wellicht vermoeden dat de Vulcan S volledig is vernieuwd, maar wie dat denkt zit er naast. Het 2017 model van de cruiser kent ten opzichte van zijn voorganger wel een aantal aanpassingen. Zo voldoet de motor sinds dit jaar aan de Euro 4 regels en is het display voorzien van een zeer welkome versnellingsindicator. Het model dat ik reed is daarnaast voorzien van een opvallende groen/witte kleurstelling en een getint en opvallend effectief kuipruitje. Deze laatste twee ‘opties’ beschrijven direct waar de toevoeging Café Edition voor staat. Het volledige Arrow systeem dat sinds dit jaar beschikbaar is en dat we onder de testmotor terugvinden is een optie die voor €899,05 aan je nieuwe of oudere Vulcan kan worden toegevoegd. Een simpele en gratis ingreep om je Vulcan er net wat cleaner uit te laten zien is door simpelweg de buddyseat te verwijderen. Doen, zou ik zeggen, als je ‘m niet nodig hebt, maar dat spreekt voor zich.

http://motorshopper.nl/downloaden/1156318/96babcb1c36d0eb362e0852e370ace60/article
Getint kuipruitje, groen/witte kleurstelling. Voila, de Vulcan S Café Edition. Let ook op de buddyseat-loze motor op de voorgrond.

Het blok is met 61 pk en 63 Nm niet sterker of zwakker geworden en dat is in feite goed nieuws. De parallel-twin is een oude bekende binnen Kawasaki’s line up. Denk aan de Versys 650, Z650 en Ninja 650, maar ook de oudere ER-6 modellen. Opvallend is hoe goed het gelukt is dit blok aan te passen, middels oa een zwaarder vliegwiel en tuning, en perfect te laten aansluiten aan het cruiser concept. Net geen 650 cc klinkt niet bepaald overbemeten, zeker niet in de cruiser-klasse, maar het blok biedt voldoende koppel. Zeker in combinatie met de Arrow uitlaat is er op het gebied van geluidsbeleving weinig te klagen. Met een diep donkere roffel spuwt de Vulcan voorwaarts en zeker binnen stadsverkeer is er weinig klagen. Sterker, het lijkt alsof de Vulcan dankzij het Arrow systeem wat vrijer kan ademen ten opzichte van de standaard uitlaat. Nogal subjectief gezien de laatste keer dat ik op een Vulcan zat nogal lang geleden is, maar de vervangende uitlaat draagt in ieder geval positief bij aan de rijbeleving op deze leuke motor.

http://motorshopper.nl/downloaden/1156302/be6e3a354ec66cda533cc9a783f2692b/article
De staande twin en het volledige Arrow systeem blijken een gouden duo

Als iemand me zou uitnodigen om gezellig een dag in de stad te gaan motorrijden zou ik diegene eerst uitlachen, daarna voor gek verklaren om vervolgens door te gaan met waar ik op dat moment ook mee bezig zou zijn. Toch bleek een dag door Rotterdam rijden op de Vulcan S verre van vervelend. Sterker nog, de relaxte zitpositie en makkelijke handeling van deze kleine Kawa maakte het Rotterdamse verkeer tot een plezierige rij-omgeving. Natuurlijk helpt het dat we deze dag een goede voorrijder hadden en Rotterdam is verkeerstechnisch anders dan laten we zeggen Amsterdam, maar toch. De Vulcan bleek in ieder geval een meer dan goede partner in deze omgeving. Het instant koppel, in combinatie met de lekkere Arrow-roffel, maakt elk stoplicht tot een attractie of het nou groen of rood is. In het laatste geval biedt de enkelvoudige remschijf voor én achter meer dan voldoende remkracht. Gebruik je alleen de voorrem sta je, met behulp van de juiste timing uiteraard, makkelijk op tijd stil. De goed werkende achterrem doet hier nog een schepje bij en zorgt er, helemaal in combinatie met het prima werkende ABS, dat je op het gebied van vertraging weinig te wensen overhoudt.

http://motorshopper.nl/downloaden/1156344/811db51fe12ef334b0299ffbf721d0c2/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1156341/cbdb0e12b44f513c441724dbae3fc2f8/article
'Een dagje Rotterdam' kan er dus ook zo uitzien!

Ook de zitpositie is goed. Als je niet dagelijks op dit soort motoren rijdt, zoals ik, is het in eerste instantie even zoeken naar de voetsteunen die hoog en naar voren zijn geplaatst. Met mijn 1m83 kan ik makkelijk overal bij zonder dat de motor krap aanvoelt. Ben je een stuk groter, of kleiner, dan kan het ergofit programma wellicht voor meer of juist minder ruimte zorgen. Ergofit houdt zoveel in als verstelbare voetsteunen en een keuze uit andere zadels en/of sturen om de ergonomie van de Vulcan helemaal bij jouw lengte aan te laten sluiten. Het standaard pakket paste mij in ieder geval prima en bood weinig reden tot klagen.

http://motorshopper.nl/downloaden/1156331/85a479140415624eff974948efad40d3/article
Best veel ruimte voor een 650

Het grootste gedeelte van de route leidde dus door de straten van Rotterdam, maar aan het eind van de route reden we ook nog een lus over wat b-wegen langs het Kralingse bos. Een opvallend leuk en bochtenrijk stukje weg, maar met de nodige kuilen, bulten en verkeersdrempels. En zoals het zo vaak gaat met persevenementen leidt het vrijlaten van motorjournalisten steevast tot een journalisten-TT. Mooie mogelijkheid tot het testen van de vering dus!

http://motorshopper.nl/downloaden/1156328/30f2aab65c515bbd5a5e246c8b2a7bc6/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1156326/32c20b39bb7516e4349554b8f8f84273/article
Bodemspeling is niet eindeloos, maar wel voldoende

Als het gas erop gaat begint de Vulcan lekker te deinen, zeker onder deze hobbelige omstandigheden. De vering staat niet snaarstrak en dat is maar goed ook. Want daartegenover staat dat de Vulcan comfortabel is en niemand koopt een motor als de Vulcan om z’n circuit-aspiraties. Dat opgetekend hebbende moet gezegd worden dat de motor opvallend sportief te rijden is en juist de wat levendige vering draagt bij aan beleving en een grote glimlach op het gezicht. Ga je echt op zoek dan vinden de voetsteunen vrij snel het asfalt, maar dat is vooral een leuke beleving en staat de stuurkwaliteiten van de Vulcan niet in de weg. De vering laat misschien weten dat je de grenzen van de motor aan het opzoeken bent als je gas geeft en flink gaat sturen, maar blijft z’n spoor volgen. Ook voor een dagje beter stuurwerk kan je de Vulcan dus met een gerust hart meenemen.

http://motorshopper.nl/downloaden/1156336/7f2d40d58a536001bfb66ae1c5121e18/article
'De Erasmusbrug moet hier toch ook ergens in de buurt zijn?'


Tekst: Thomas Reedijk
Foto's: Target Press/Tom Haanstra/Pien Meppelink

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.