Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door El Pollo Diablo op donderdag 19 oktober 2017 om 22:32


http://motorshopper.nl/downloaden/1172973/444c61593b8fbfa8f12b6b2f5fd6a601/article

Ingrediënten: een Kawasaki Z1000SX, volle bepakking, een retourtje Noordkaap van een kleine 10.000km en je hebt een hele aardige basis om een band te testen. Over het antwoord op de vraag van Dunlop of ik hun nieuwe Sportsmart 2 Max wil testen op onder andere de ellenlange wegen naar het noordelijkste puntje van Europa hoef ik dan ook niet lang na te denken. Een dergelijke hypersportband lijkt een gewaagde keuze en de Roadsmart 3 lijkt de verstandigere keuze voor zo'n monsterrit. Staat het nieuwste rubber van Dunlop zijn mannetje onder de zeer diverse omstandigheden?

Introductie

De nieuwe Sportsmart 2 Max heeft het stokje van de voorloper Sportsmart 2 overgenomen, die volgens Dunlop zelf voor 60% nieuw is, wat vooral voor de voorband geldt. Gericht op het hypersportsegment, hebben we hier wederom met sportief rubber te maken. Daarom ontstonden er wat vraagtekens bij mij of een dergelijke band nou wel de meest geschikte band is om te monteren voor een dergelijke rit. Dunlop nam een deel van die onzekerheid weg door te claimen dat dankzij de nieuwe rubbersamenstelling, de banden dit wel aan moeten kunnen. Vooral omdat het loopvlak in het midden bestaat uit een harder soort rubber. De naam is wellicht wat verwarrend, en je moet hem ook niet te vaak achter elkaar willen uitspreken, maar Dunlop heeft de nieuwe versie toch niet gewoon Sportsmart 3 genoemd omdat het niet om een compleet nieuw model gaat. Dat is al duidelijk bij het kijken naar de band: het profiel van de "oude" Sportsmart 2 is bijna identiek aan de 2 Max. Om de verwarring nog groter te maken is de term Sportmax op de band zelf ook te zien.


http://motorshopper.nl/downloaden/1172951/6704ca34c1ac3f0cd2764319f5c78fcb/article


De praktijk

Oliepeil: check. Ketting: check. Gereedschap: check. Banden: CHECK! De reis kan beginnen. Meteen na het wegrijden valt het neutrale sturen van de banden op, hier niets op aan te merken. De route naar de Noordkaap zal voor het eerste deel vooral bestaan uit rechtdoor rijden. Veel rechtdoor: via de Duitse Autobahn naar Denemarken om daar vervolgens nog meer Autobahn te pakken. En dan sta je ineens na een dag in Zweden, om daar de band nog meer te martelen met kaarsrechte wegen. En dat met een bepakking waar je U tegen zegt. Tot zover weinig mogelijkheden om de band te testen, maar dan beland ik op dag 2 in een regenbui. Of nou ja, bui, een bui die zo'n 8 uur aanhoud. Nooit fijn om nat te worden, maar wél een uitgelezen kans op de banden te testen. Ik draai de Autobahn af, waar de banden prima hun mannetjes staan, en begin aan het eerste serieuze stuurwerk. De eerste indruk is dat de banden zich letterlijk als een vis in het water voelen op het natte asfalt. Nog maar iets het tempo opvoeren en nog iets. Al snel gaat het schuiner en schuiner en na een bandensinspectie kan ik amper nog schaamranden ontdekken. Lekker!

http://motorshopper.nl/downloaden/1172954/3437f3f5671833c749fb235492618347/article

http://motorshopper.nl/downloaden/1172955/453e734139caa86f0313d87041388836/article


Enigszins nieuwsgierig geworden door het ruimschoots aanwezige vertrouwen, probeer ik de grens van de banden op te zoeken door de traction control proberen in te laten grijpen bij het uitaccelereren van de bocht. Niet gelukt. Een "koude" test kan natuurlijk niet ontbreken, en geef de banden meteen op hun donder na mijn lunchpauze van een klein uur: grip, grip, grip. Niets dan lof op dit gebied. Hebben ze in deze band bisonkit verstopt in plaats van silica? Gelukkig wordt het na zo'n 8 uur droog en blijft het dan ook de komende twee weken droog, dus genoeg tijd om ook de droge grip te testen. Fenomenaal is de beste beschrijving denk ik, maar om eerlijk te zijn verwacht je natuurlijk ook niets anders van banden in dit segment. Ik denk dat de echte uitdaging ook niet op het gebied van grip ligt, maar bij de levensduur des te meer.

http://motorshopper.nl/downloaden/1172966/12962a9057d53ac7dad6265b2874a141/article
Noordkaap: nog 50km!


Einde in zicht

En dan rijd je plots na 4 dagen in het zeer uitgestreken en verlaten Lapland waar afstanden van 100km tussen het ene dorpje en het andere vaker regel is dan uitzondering zijn. Daartussen niets. Intussen is het nog zo'n 500km naar de beroemde Noordkaap. Na zo'n 3000km is er op de achterband nog 5mm van de 6,2mm over en er zijn weinig sporen van slijtage te bekennen. De voorband moet het doen met 4.5mm van het origineel 4,8mm aanwezige profiel. Maar zo'n 1000km later begint aan de achterkant het midden van het profiel vierkante vormen te vertonen en is er nog zo'n 3,5mm profiel over. Duidelijk wordt dat de achterband flink te lijden heeft gehad op de soms eeuwigdurende Zweedse wegen. Plots heb ik niet meer zo'n vertrouwen om met de achterband de Nederlands grens te halen. Positief puntje: ook met een enigszins vierkante achterband blijft het neutrale stuurgedrag behouden. Ook begint de voorband nu na zo'n 5000km cupping verschijnselen te vertonen: bij het remmen boven de 80km/h is er een trilling aan de voorzijde te ontdekken. Kan ook te wijten zijn aan een andere oorzaak, maar dit is niet voor de hand liggend. Nog een ander puntje: de banden zijn gevoelig voor spoorvorming. Op oneffenheden in het wegdek wordt soms redelijk gevoelig gereageerd door het rubber.

http://motorshopper.nl/downloaden/1172971/ebf90ae4306efb4dd2507795989181ba/article
De eerste tekenen van slijtage


http://motorshopper.nl/downloaden/1172986/e99bae55a1bcae9b187fe7dbeda936d5/article
Met zo'n 1,5mm profiel toch echt bijna op


Handdoek in de ring

En dan, na 6500km, is er nog slechts 1.5mm profiel op de achterband aanwezig. De voorband moet het doen met 2.8mm. En laat ik nu net in zuid Noorwegen staan, waar ik na twee dagen volop zon, eindelijk weer de regen tegemoet rijd. Niet heel handig met een beperkte profieldiepte. De band is nu eigenlijk echt aan vervanging toe, maar omdat de bandenprijzen in Noorwegen ongeveer 2x zo duur zijn als in Nederland of Duitsland, besluit ik de achterband in Duitsland te laten vervangen. Althans, ik hoop dat ik dat nog haal. Intussen, een dikke 500km later en geheel profieloos, kom ik op de Deense Autobahn in een hoosbui terecht met een laag water op het Deense asfalt en zit met enigszins geknepen billen op de motor. Dan is mijn geluk op en maakt de motor ineens driemaal driftig een uitstap van links naar rechts. Dit kan niet langer. Ik besluit een motorzaak te zoeken en na even zoeken is het raak. Helaas, na 7000km laat de band zijn ijzerwerk zien en heeft de Dunlop Sportsmart 2 Max achterband nu officieel de pijp aan Maarten gegeven.

http://motorshopper.nl/downloaden/1172992/68f53b000a0f9c3ace2f6b156182193a/article
Tot op het draad


http://motorshopper.nl/downloaden/1172995/506031154219745dbf2f842b533b907a/article
Einde band



Conclusie

Om mee te reizen toch niet de meest verstandige keuze, dat is dan duidelijk de Roadsmart 3. Maar voor de sportieve motorrijder die van een enthousiaste rit houdt en natuurlijk niet vies is van een circuitdag, een meer dan uitstekende band. En mocht je eens onverhoopt in een regenbui komen, niet gevreesd, daar staat deze band meer dan zijn mannetje en zich absoluut kan meten aan de concurrentie.

http://motorshopper.nl/downloaden/1172974/5121488fda109b8dd5b44a58eb8b4186/article

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.