Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Robin Tom op zondag 29 oktober 2017 om 21:10


http://motorshopper.nl/downloaden/1219786/5efc7046c28683c5cc7cb3fd443005a8/article
Sinds 2011 onmiskenbaar in het sport-toursegment: de Kawasaki Z1000SX. Een segment waarbij velen strijden om de troon, maar ieder zijn eigen toneel kiest. Zo ook deze groene kilometervreter, geliefd door velen en voor 2017 in een nieuw jasje gestoken. Of deze machine echt zo veelomvattend is als Kawasaki predikt, zal moeten blijken uit deze royale test. Koffers vol en gaan!

http://motorshopper.nl/downloaden/1219785/f645de73049a02e7589a522400086652/articleDit jaar heeft de Z1000SX een flinke metamorfose ondergaan. Echter waar de kenmerkende styling van de SX nog doorvloeit in de wat agressievere 'sugomi' styling anno 2017, is er ook ruimte gemaakt voor flink wat technologie. Wat gelijk opvalt is de strakke LED-verlichting aan de voorzijde, die we ook terugvinden in Kawasaki's line up van dit jaar. Waar critici afgelopen jaren vielen over het harde zadel van de vorige twee generaties van de SX, valt de eerste meters al op dat de Japanners hiermee aan de slag zijn gegaan. Er is een nagenoeg perfecte combinatie gevonden tussen hardheid en feedback. Want net als elke motor in het sport-toursegment moet ook deze Z1000SX aan concessies toegeven. Op de meer tourgerichte concurrenten zullen we een wat zachter zadel vinden. Wellicht wat meer comfort, maar ook meer kans op doorzakken en om over feedback vanuit je stalen ros maar niet te spreken. Eigenlijk al de eerste tekenen van het sportieve randje op deze groene Jappaner. Na een kleine 350 kilometers snelweg arriveren we in de Eifel, onze eindbestemming. Zonder zadelpijn en met veel minder trillingen dan in de voorgaande modellen, wel zo fijn. De windbescherming geleidt op zijn hoogste stand de luchtstroom net tot boven de kin, met mijn 190 Hollandse centimeters lang is dat helemaal geen slecht resultaat. Wat op de snelweg opvalt is dat de sportieve karaktertrekken nauwelijks te parten spelen. Het smeuïge en koppelrijke blok zorgt voor niet alleen voor een aangename, maar ook erg leuke heenreis. Een niet misselijke 142 paarden en 111nMs staan desgevraagd voor je klaar en de rustige gasreactie zal je niet gauw doen opschrikken. Een kleine druk op de knop zorgt voor twee soorten vermogensafgiften: volledig en afgezwakt. Waar concurrenten hun keuzes vaak zó uitgebreid maken dat er éigenlijk geen keuze meer te maken valt, kiest Kawasaki voor een wat simplistischer plaatje. Veel meer is er eigenlijk ook niet nodig. De tractiecontrole van Kawasaki's KTCS, is evenals de vermogensafgifte te regelen via twee knoppen op het stuur. Drie sterktes en een uit-stand. Maar dat is niet alles, deze SX zit bomvol elektronica. Wellicht het meeste innovatieve hiervan is een ingebouwde inertiesensor die nauwkeurig een tal van parameters afleest. Van de stand van het rijwielgedeelte tot de hellingshoek van de motor en alles daar tussenin. Het resultaat is een op software gebaseerde vermogensafgifte en remkracht.

http://motorshopper.nl/downloaden/1219787/9f1714efaa95e714c60ae044b2385008/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1219803/4b2a6dafc1cc1733d52d1202ef83f819/article

Tekst: Robin Tom
Fotografie: Pien Meppelink (Target press) / Ruud Visser (Locatie Eifel)

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.