Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Daniel Muhr op donderdag 9 november 2017 om 11:55


http://motorshopper.nl/downloaden/1229283/fc246cde8367440a994aed9c6c966ad6/article


Met de Desert Sled wekt Ducati, ahem, Scrambler Ducati natuurlijk, wellicht meer vragen dan antwoorden op. Dat Ducati hun Scrambler lijn echt als een apart submerk ziet blijkt al uit de websites: op Ducati.com zie je geen enkele Scrambler, daarvoor moet je naar de speciale Scrambler Ducati site, die tussen de motoren vooral heel veel lifestyle dingetjes zoals shirtjes en muziek heeft. Ik ontkom dus ook niet aan de vraag of een willekeurige Scrambler Ducati nou meer motor of lifestyle product is? Het is een beetje de Fiat 500 onder de motoren: Italiaans, relatief prijzig, erg leuk vormgegeven, en potverdikkie nog best wel begeerlijk ook. Met de Desert Sled wordt het hele verhaal nog iets gecompliceerder: In principe is een scrambler een straat motor die geschikter is gemaakt voor onverhard door o.a. een langere veerweg, noppenbanden, en een breder stuur. Dat zou betekenen dat de Scrambler Ducati Desert Sled dus meer scrambler is dan de “normale” Scrambler Ducati Scrambler. Inmiddels snap je m’n frustratie met Ducati’s marketing team wel.

http://motorshopper.nl/downloaden/1229290/65001b93efaff8b22d9daf6f39eda3cd/article


"In beweging is ‘ie nog mooier dan in stilstand"

Enfin, gezien er toch echt Motor-Forum op m’n shirt staat zal ik de Desert Sled vooral als motor beoordelen. Met een vanafprijs van €12.690 is het zeker geen goedkope fiets. Daarvoor krijg je een heerlijk klinkende, luchtgekoelde, 803cc v-twin met 75pk, van ABS voorziene Brembo’s, gouden spaakvelgen, LED lampjes, een mooi geribt zadel, en een beeldschoon totaal plaatje. Géén tractie controle, maar daar kom ik zo meteen op terug. Terug naar het beeldschone totaalplaatje, want wat is ‘ie mooi! De foto’s doen ‘m geen recht aan; in het echt blijf je er maar naar kijken. De rood / witte kleurstelling doet aan een oude XT denken, maar verder kloppen de verhoudingen en vormgeving zoals alleen de Italianen dat kunnen doen. De afwerking is uitstekend, een uitje naar de Rizoma dealer is met de Desert Sled ook echt niet nodig; hij is vanuit de fabriek al helemaal af. In beweging is ‘ie nog mooier dan in stilstand, betoverend bijna.

http://motorshopper.nl/downloaden/1229297/01bf775df649bc15da7361acf8dd8f48/article


http://motorshopper.nl/downloaden/1229291/ad7b7bd3f3b942d9936e398172bf6acd/article"We waren er niet vanaf te slaan."

Zoals je van een luchtgekoelde Duc kan verwachten klinkt ‘ie geweldig. Een lekkere warme klank die zich ontpopt in een vriendelijk gebrul op commando van je rechterhand. Gezien de offroad positionering van de Desert Sled ben ik er de eerste dag mee een crossbaan opgegaan, waar de Italiaanse schone nogal door het zand de mand zakte. Ondanks de nopperige banden en lange veerweg kwam de Sled vaak vast te zitten in het mulle zand en bleek ze te zwaar om echt makkelijk de baan rond te gaan. Maar eerlijk is eerlijk, de DS wordt ook niet als crosser gepresenteerd. Later die week zijn we voor het scrambler vergelijk richting de Ardennen gegaan waar op de snelweg de Desert Sled met afstand de winnaar was; op vermogen, op comfort, en stabiliteit op snelheid. Voor een motor met zo weinig windbescherming kan je verbazingwekkend comfortabel met 130 cruisen. Eenmaal in de Ardennen zijn we wat grasveldjes, gravelpaadjes, en onverharde wegen gaan verkennen. En dit is waar de Duc schittert! De semi noppen banden bieden meer dan genoeg grip, de lange vering absorbeert alles zonder dat je gevoel verliest, het brede stuur geeft je lekker veel controle, en op de stepjes staan voelt minstens zo natuurlijk als zittend de hobbels overgaan. Lifestyle motor of niet, op onverhard is de Desert Sled geniaal. Speels, vertrouwenwekkend, capabel, en vooral heel veel fun. Er is een bepaalde techniek voor nodig (daarover straks meer), maar in het gravel kan je heerlijk gecontroleerde driftjes leggen. We waren er niet vanaf te slaan.


Tekst: Daniel Muhr
Foto's: Thomas Reedijk
Helm: Shoei NXR
Kleding: Lindstrands

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.