Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Daniel Muhr op donderdag 9 november 2017 om 15:22


Ik ben, motorisch gezien, een snob. Nou ja, was. Want sinds ik recentelijk een snobzonde heb begaan door een Japanner te kopen, lijd ik aan een identiteitscrisis. En ik ga je haarfijn uitleggen hoe dat zit.

http://motorshopper.nl/downloaden/1226376/97b140770ba1d359c78087cca74ebb7d/article

"Was het niet Italiaans, naked, of twee cilinder, dan was het bij voorbaat ruk"


Mijn eerste echte motor (we laten dat tweetakt RS’je even buiten beschouwing) moest en zou een Ducati zijn. Deels omdat ‘ie mooi was (en klonk!), maar vooral zodat ik nu en dan nonchalant kon laten vallen dat ik een Ducati had. Een belangrijk punt, dat mijn inziens nog steeds een van de grootste redenen is dat mensen anno 2017 een Duc kopen. Andere modellen heb ik niet eens op proefgereden, want dat waren geen Ducati’s. Ducati or bust. Wat een ding was het, die knalgele Monster met Termignoni pijpen. Een luchtgekoelde Duc is voor mij nog steeds, samen met Triumph’s magistrale driecilinder en Aprilia’s V4, het mooiste geluid in motorland. Hoe dan ook, het uitgeven van m’n allerlaatste en vooral zuurverdiende centen aan dat ding betekende dat de “ik heb een Ducati” houding ook een uitstekende (over)compensatie was voor het feit dat ik helemaal blut was. En ongetwijfeld nog een hele rits aan andere tekortkomingen, maar dan dwaal ik af. Punt is, ik was in m’n snobberige nopjes met die Monster. Echter, de “Ik heb een Ducati” houding vertaalde zich al snel naar een bepaalde afgunst tegens alles wat niet Ducati was. Was het niet Italiaans, naked, of twee cilinder, dan was het bij voorbaat ruk. De afgunst was uiteraard het sterkst tegen alles wat het tegenovergestelde was; Japans, 4 cilinder, en supersport. Bah. De eerste uit puur snobbisme, de tweede uit persoonlijke voorkeur, en de laatste uit praktische overwegingen, kortzichtigheid en vooral onwetendheid. Ben je zelf niet van deze overtuiging (geweest) dan ken je vast wel iemand die dat wel is. En die persoon zal waarschijnlijk wel een Duc hebben, of hebben gehad.

"Let wel, dit is géén Ducati bash column"

http://motorshopper.nl/downloaden/1226379/fb9b18ffa267bff12504a461ffbf9ec8/articleHoe dan ook, sinds mijn geliefde Monster 600 en nu zit een dikke 10 jaar waarin ik minstens zoveel andere motoren heb mogen bezitten. Daar zat nog een Monster S4 tussen, maar naarmate ik meer motorervaring opdeed begon de realisatie in te trekken dat er voor dezelfde prijs betere fietsen beschikbaar waren. Let wel, dit is géén Ducati bash column. Ik sta nog regelmatig over de creaties uit Borgo Panigale te kwijlen, tevens test ik momenteel een Scrambler Desert Sled die ik echt niet wil teruggeven volgende week. Maar heb je een beperkt budget en bestaat je selectiecriteria uit meer dan alleen “het moet een Duc zijn”, dan is de realiteit wel dat er elders vaak meer waar voor je geld is. Ondanks de versoepeling van m’n Ducati oogkapjes bleef mijn afgunst tegen Japanners wél redelijk intact. Met de korte uitzonderingen van twee praktische XT’tjes werd mijn garage gevuld door passievolle Aprilia’s, KTMs, en nog een enkele Triumph. Afgezien van een korte haat-liefde verhouding met een RC8 was ook mijn irritatie van supersport motoren ongewijzigd en bleef ik hardnekkig met m’n dikke Europese nakeds circuitdagen doen. De stumper die op z’n Tuono in de grindbak stond, dat was ik.

"...ik heb me echt stierlijk vermaakt op Japanners."http://motorshopper.nl/downloaden/1226377/a296870c168722a7baa3b6f8ef3b5189/article

Echter, sinds ik in de Motor-Forum redactie zit heeft mijn derriere op menig Japanse motorfiets mogen neerstrijken. En nou blijkt dus dat die Japanners best fijne motoren maken. Sterker nog, na 10 jaar Eurofiel te zijn geweest gaat er een wereld voor me open! Van de bescheiden maar fantastische Kawa 300’tjes tot de alles overtreffende H2 (en alles daar tussenin), ik heb me echt stierlijk vermaakt op Japanners. Het was dan ook even schrikken toen ik, met een nieuwe kijk op de motorwereld, m'n KTM wegdeed en er een Italiaan én een Japanner voor terugkocht. Voor op straat een in uitmuntende staat verkerende RSV Mille R, en voor het circuit een behoorlijk afgetrapte R6 met Chinese kuipen. Inderdaad, precies waar ik voorheen een pesthekel aan had. Het plan was dan ook om de R6 alleen voor circuitdagen af te stoffen, en daar buiten in alle pracht en praal op de Appie rond te donderen. Maar nu komt het probleem: ik ben niet van die k*t R6 af te slaan.

Toen ik ‘m kocht was ik al de hele week ziek en toch vond ik smoesjes om nog even met de Yammie op pad te gaan. Man man man wat rijdt dat ding goed! Hij stuurt zo scherp, zo steevast, maar toch zo licht. Om collega Toek te citeren, “alsof je het voorwiel zelf tussen je handen hebt”. Ik ben willekeurige afritten op de snelweg aan het nemen, puur zodat ik daarna weer de bocht van de oprit nog even kan pakken. Hij is perfect te plaatsen; met twee vingers in de neus is ie exact waar je ‘m wilt hebben. Feilloos gaat het voorwiel over dat ene stipje in de bocht die je als apex aanhoudt. De wegligging is simpelweg geweldig; hij ligt als een trein op de weg. Misschien dat ‘ie daarom op rails lijkt te rijden. Ja, flauw, maar wel waar. Naast dat ik nu een motor met werkende achterrem heb (voor mij een unicum), weet ik nu ook hoe geraffineerd een versnellingsbak kan schakelen. Wat een precisie! Zo mooi kunnen ze dat in Europa niet. En hij verbruikt weinig, iets waar ik normaal niet op let maar met een Aprilia ontkom je daar niet aan. Oké, onderin mist-ie wat koppel maar bij 8000 toeren komt-ie lekker op gang, en bij 12000 breekt de hel los. Wat een verslavend ding. Warempel, hij is nog mooi ook. En met die Akra klinkt-ie lekker! Als ik de deur uit moet blijft de Mille elke keer eenzaam achter. En toch vertik ik te accepteren dat ik er verliefd op ben. Want hoe goed hij ook is, hij heeft wel de persoonlijkheid van een boormachine. Maar wel een hoogtoerig, uiterst nauwkeurig, prachtig vormgegeven, en haarfijn tandarts boormachientje. Oei, misschien toch wel verliefd dan? Nee, dat weiger ik toe te geven. Maar tegelijkertijd weiger ik ook om van dat ding af te stappen.

http://motorshopper.nl/downloaden/1226378/06f5ebfe05535a1870cc91b83952b002/article

Het is dan ook nu pas, na 12 jaar motorervaring en minstens zoveel aan snobbisme, dat ik verschillende mensen hun aankoop motivatie begin te begrijpen. Je kan verliefd worden op een motor om wat hij representeert, of je kan er verliefd op worden om wat je er mee kan. Het is zeker geen zwart wit kwestie, maar heel veel tinten grijs zijn ook er niet. In de ene hoek meestal de Europeanen. Vaak luid, opvallend, volgehangen met porno onderdelen, duur(der) in onderhoud, met een onomschrijfelijk maar heerlijk warm gevoel als je er op rond rijdt. Én als je in de kroeg mag vertellen wat je in de garage hebt staan. Het rijdt meestal uistekend, maar status en imago spelen vaak een minstens zo grote rol. Ik kan het weten, want ik heb er meer dan een decennia aan meegedaan en blijf dat voorlopig nog zeker doen. Ik zie er trouwens ook oprecht tegenop om volgende week die Scrambler Desert Sled terug te moeten geven. Aan de andere kant van de discussie zie je voornamelijk Japanners. Verstandig, gunstig in onderhoud, en uiterst goed in hun doelstelling, of dat nou comfort, snelheid of iets anders is. Sinds kort eet ik ook van dit walletje en ook dat zal ik voortzetten. Want reken er maar op dat ik na het inleveren van de Desert Sled weer heerlijk m’n R6 het klaverblad rond ga jassen.

Maar wat ik jou, de lezer, de motorrijder, de consument, vooral op het hart wil drukken is; neem eens een kijkje buiten je eigen motorische comfort zone. Ongeacht aan welke kant je staat. Wie weet word je nog eens verliefd op een Japanner. Of Italiaan, bedoel ik natuurlijk. Oeh, of een Oostenrijker (tip!). Hoe dan ook, het zou je best eens kunnen verbazen wat er allemaal nog meer rondrijdt waar je je uitstekend op kunt vermaken!

http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/Cagiva%20Raptor%201000%2001%20%206.jpg
Best of both worlds?


Tekst: Daniel Muhr
Foto's: Daniel Muhr, motorcyclespecs.co.za

Reacties

Grappig, ik heb het precies andersom.
Met Japanners begonnen en steeds meer richting Italiaans gegaan.
In mijn omgeving zijn Italianen helemaal niet in trek, Japans met een R of RR in de modelbenaming moet het zijn.
Een Cagiva Raptor heb ik ook gehad, dat was een geweldige motor, zwaar ondergewaardeerd en inderdaad misschien wel best of Both worlds.

Dat perfecte van Japanners (Triumph triples hebben het ook) gaat mij altijd vervelen na een tijdje.

Zijn net vrouwen die motoren, Jappen zijn het betrouwbare meisje dat alles doet wat je wil.
Italianen zijn wispelturige bitches:)

Het is maar net op welk type je valt ;)


Red Force schreef op donderdag 09 november 2017 23:28:

Grappig, ik heb het precies andersom.
Met Japanners begonnen en steeds meer richting Italiaans gegaan.
In mijn omgeving zijn Italianen helemaal niet in trek, Japans met een R of RR in de modelbenaming moet het zijn.
Een Cagiva Raptor heb ik ook gehad, dat was een geweldige motor, zwaar ondergewaardeerd en inderdaad misschien wel best of Both worlds.

Dat perfecte van Japanners (Triumph triples hebben het ook) gaat mij altijd vervelen na een tijdje.

Zijn net vrouwen die motoren, Jappen zijn het betrouwbare meisje dat alles doet wat je wil.
Italianen zijn wispelturige bitches:)

Het is maar net op welk type je valt ;)


Naarmate ik ouder en *ahem* wijzer word val ik steeds minder op wispelturige bitches, maar de liefde voor wispelturige tweewielers blijft. Overigens was m'n Triumph Speed Triple de meest wispelturige bitch van allemaal ;-)

Grappig , bij mij was het ook altijd japans en lachen om de stukgatie enz , nu staan er 4 italianen binnen en pieker ik er niet over om een jap te kopen .
Zal wel leeftijd zijn (50) maar ik denk niet meer met mijn verstand maar met mijn hart en oog , de Italianen kunnen nu eenmaal hele mooie dingen maken . De japs gewoon leuk maar niet echt het "wauw"factor !

Opbouwende kritiek: als je een column schrijft dan zorg dat er zo min mogelijk schrijf/stijl fouten in staan en ken de betekenis van woorden...zoals die van afgunst.

Erg herkenbaar dit! Mijn eerste motor moest en zou ook een Ducati worden. En wel een 900SS. (eigenlijk een MH900e waarvan al jaren een poster aan de muur hing maar dat bleek budget-technisch niet helemaal uit te komen.)

(Afbeelding)

Die 900SS stond er dus al ruim voordat ik het A rijbewijs haalde en was toch wel effe wat anders als de Kawasaki ER-5 lesmotor. Achteraf gezien was het misschien niet echt een ideale beginnersmotor maar

Toen ik ook wat off the road wilde rijden moest dat wel Italiaans zijn natuurlijk dus toen kwam er een Cagiva W16. Die lag snel in puin door een inschattingsfoutje van de overmoedige bestuurder. Ondanks de afkeer van Japanse motoren kwam er een Yamaha XT660Z Tenere. Maar wel "made in Italy" gelukkig... Daarna was de afkeer snel verdwenen en tegenwoordig ben ik niet meer zo eenkennig.


Op mijn "motoren-die-ik-nog-ooit-wil-bezitten-lijstje staan nu dus zowel Italiaanse als Japanse motoren:

(Afbeelding)

(Afbeelding)


Mooi collumn!

En een stukje zelfreflectie, motorsnobisme is dus hoe het heet :+
DYONn93 wijzigde dit bericht op maandag 13 november 2017 22:05

Erg mooie column!

Hoe rapporteer ik Sharonnegs als SPAM?

Verandering van spijs doet eten. Ik denk dat dat voor alles wel op gaat. Als je het 1 zat bent wordt het andere ineens leuk of leuker. Maar alles heeft zijn charme, Tis maar net wat er op een bepaalt moment bij je past. 😉

Daar komt ook nog is bij dat er echt super veel mooie motoren worden gemaakt en gemaakt zijn.

sneu stukje van een sneu mannetje..


Hmmm,wel 10 jaar motorervaring,ik heb 40jaar motorervaring,ik heb in die tijd rond de 90 motoren gehad van Italiaans tot Japans van oud tot modern.Ik ben motorfietsmonteur van beroep,heb in al die jaren op bijna alles gereden wat er te koop was,en ik kan
vertellen dat ik motoren veel beter en betrouwbaarder heb zien worden in al die jaren,en dan met name de Japanse motoren.Maar ook Europese motoren zijn flink verbeterd,neem BMW die hebben een mega sprong vooruit gemaakt,en maken nu eindelijk fatsoenlijke motoren,die menig ander merk het nakijken geven.Kortom echt slechte motoren worden al jaren niet meer gemaakt door de Europeanen en Japanners.En ja ik rij momenteel op een Ducati en vind dat een heel leuke motor met veel karakter,stuurt hij beter dan een Japanner,nee dat doet hij niet,ik was net zo blij geweest met een Honda of ander merk,en koop een motor gewoon omdat ik er plezier mee heb en of dat nu een Ducati,KTM,Honda of ander merk is dat maakt mij niets uit,ik ben niet merkgeil.Ik wissel regelmatig van merk en motor,en heb met de meeste geen negatieve ervaringen gehad,maar wel veel rijplezier en daar gaat het uiteindelijk om.Verder heeft iedereen zo zijn voorkeur voor een bepaald type en merk,dat is prima,want anders reden we allemaal op het zelfde en dan word het pas een saaie boel.
De topic starter heeft een mooi verhaal over zijn eigen ervaringen,mooi maar probeer niet
anderen te overtuigen dat ze eens wat anders moeten proberen, iedereen heeft zijn eigen voorkeur
en dat kan een Ducati zijn of een ander merk,niks mis mee,alles kan en mag,maar ga niet je eigen
voorkeur opleggen aan iemand anders dan krijg je reacties zoals hier boven,gewoon iedereen zijn
eigen keuzes laten maken en zelf je eigen ding doen.Het maakt niet uit wat men rijd,klassieker,oldtimer,modern,japans,Duits,italiaans enzzz,have fun and ride them.
RG-gamma wijzigde dit bericht op vrijdag 17 november 2017 10:55

GerrieM schreef op woensdag 15 november 2017 19:06:

sneu stukje van een sneu mannetje..

Care to elaborate? Of roep je eigenlijk maar wat? :)

V-twin Kevin schreef op vrijdag 17 november 2017 12:18:

[...]

Care to elaborate? Of roep je eigenlijk maar wat? :)


Inderdaad,iemand voor sneu mannetje uitmaken ? Dat mag wel wat normaler,dat heeft men goed fatsoen te maken.Het verhaal hoeft je niet aan te staan,en de persoon die het geschreven heeft ook niet,maar dan hoef je nog niet beledigend te worden,dat vind ik pas echt sneu.

Care to elaborate?..

die moest ik even opzoeken op google ;-)
in goed nederlands: verklaar je nader
heb ik weer wat geleerd..


in de eerste alinea al:

"maar vooral zodat ik nu en dan nonchalant kon laten vallen dat ik een Ducati had"
"betekende dat de “ik heb een Ducati” houding ook een uitstekende (over)compensatie was"
"kortzichtigheid en vooral onwetendheid."

hij heeft wel zelfkennis, dat wel..
het is voor mij duidelijk genoeg, hij vond zichzelf niet alles, zijn omgeving vond hem niet alles, maar dank zij zijn duc..

en dan ook nog afgunst naar japanners..
als je opzoekt wat afgunst betekent

maar dat is ook maar mijn mening ;-)


Wil je zelf een reactie plaatsen? Om te kunnen reageren moet je eerst ingelogd zijn met je Motor-Forum account. Klik hier om je in te loggen.

Ben je nog geen geregistreerde gebruiker? Klik hier om je te registreren.

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.