Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Joram Teunissen op vrijdag 17 november 2017 om 20:55


http://motorshopper.nl/downloaden/1253600/a72b99f7e383f749cacfb6aabbe24e49/article
Laten we beginnen met een raadsel: MotoGP kleuren, de naam GSX en 25 pk. Welke hoort niet in dit rijtje thuis? 25 pk toch? Volgens Suzuki passen ze prima bij elkaar. En aan deze combinatie hangt een prijskaartje van slechts 5799,-. Dat belooft wat!

We praten hier over de Suzuki GSX250-R. Geen volbloed racer, zelfs geen supersport, dus de MotoGP kleur is er puur voor de sier. Maar dat is prima want de kleur staat helemaal niet verkeerd. Daarnaast is de motor ook in het zwart leverbaar, maar ik zou het wel weten...http://motorshopper.nl/downloaden/1253605/7a78a4d1cb6fb89c56155dfa77c9cb26/article

Aan het uiterlijk ligt het niet
Suzuki heeft het begrepen, een motor met weinig CCs mag en kan er ook gewoon volwassen uitzien. Kijk maar eens naar het dashboard; versnellingsindicator, huidig verbruik en zelfs een shift-lampje zijn aanwezig. Alleen als je naar de achterkant kijkt weet je dat je met een lichte motor te maken hebt. Maar een 180 band met 25 pk gaat nou eenmaal niet. Wanneer je de Suzuki van de voor- en zijkant bekijkt, dan is het gewoon een hele mooie motor.


Een 180 band met 25 pk gaat nou eenmaal niet

De voor- en achtervering komen uit de fabriek van KYB en samen met enkele wave remschijf voor zorgt dit voor een goed rijwielgedeelte. Minder goed zijn de banden, de motor kan namelijk veel meer aan dan de banden kunnen. Hier heeft Suzuki duidelijk op bezuinigd. Één tip: koop gelijk een setje goed rubber bij aanschaf van de 250.
http://motorshopper.nl/downloaden/1253606/997a9d8c56a32f140c8524514b87b949/article
Het zijn de kleine dingen die het hem doen
Gelukkig heeft Suzuki niet overal op bezuinigd. Zo is de GSX uitgerust met een verstelbare remhendel, niks speciaals maar het zijn de kleine dingen die het hem doen bij een motor. En in deze prijsklasse worden deze kleine zaken vaak overgeslagen. Ook is er niet bezuinigd op het gewicht alleen dan niet in positieve zin. De motor weegt rijklaar namelijk 181 kilo. Aardig aan de zware kant voor een 248cc motortje.

En dat motor(tje) perst er precies 25 pk uit bij 8000 tpm en maximaal 23,4 Nm bij 6500 tpm. Cijfers die misschien meer tot de verbeelding spreken: 0 naar 100 in +/- 9 seconden en de topsnelheid is (bijna) even hoog als de maximale snelheid op de snelweg. Dit gebeurt allemaal erg lineair en dat is wel een beetje saai. Hoog in toeren zitten om de laatste pks eruit te persen is dan ook niet nodig.

Voorspelbaar en soepel
Het motorblok in twee woorden: voorspelbaar en soepel. In de stad -Volgens suzuki hét terrein voor deze GSXR- is dat zeker een voordeel. In de stad en rondom de stad komt de 250 dan ook goed tot zijn recht.

Natuurlijk, op de snelweg kan je er ook mee rijden en door de comfortabele zithouding is dat ook prima te doen. Alleen het zou fijn zijn als de motor nét wat sneller zou zijn. Met de kin op de tank haalt hij 140 km/h, met tegenwind en rechtop zittend haalt hij net 135 km/h. Niet echt genoeg om je even snel uit een benarde situatie te halen.
http://motorshopper.nl/downloaden/1253597/43fd26e108e3bb241c1b651bc6347686/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1253641/28b6e7d378eff470dd2f0293c192e28f/article
De Suzuki rijdt liever langs de snelweg dan op de snelweg

Dat betekent dus goed anticiperen, en dan is het wel fijn om te zien wie achter je rijdt. Laat ik positief beginnen, de spiegels trillen niet, dus alles wat je ziet is scherp. Alleen betekent dit dat je vooral de lucht scherp ziet. Ik kreeg de spiegels niet goed afgesteld.

Maar niet alleen maar kritiek op het motorblokje, met brandstof is hij zuinig: 1:25 is goed te doen en ook de versnellingsbak is soepel. Ook zullen de onderhoudskosten niet snel oplopen. Zo worden de kleppen nog gewoon simpel met stelschroefjes gesteld.

Tekst: Joram Teunissen
Foto's: Richard Poelstra & Joram Teunissen

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.