Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Robin Tom op vrijdag 17 november 2017 om 20:59


http://motorshopper.nl/downloaden/1236070/085944f54fcfe228d54f5bce9d149b20/article
Een 'lichte' motor, wat is dat nou eigenlijk? Tot een jaar of tien geleden had je, voornamelijk gevoelsmatig, enkel keuze tussen een 600cc of 1000cc tellende motorfiets. Vandaag de dag lijkt deze subjectieve en enigszins uit imago bestaande grens steeds meer te vervagen. Desalniettemin zijn er nog zat motorfietsen die we misschien onterecht als 'licht' bestempelen. Zo ook de Triumph Tiger 800. Net als zijn concurrenten de kleinste telg in het adventure segment van de fabrikant. Inmiddels is op de Eicma de nieuwe Tiger 800 gepresenteerd voor 2018. Wij maken nog even van deze laatste gure weken van 2017 gebruik om de huidige Tiger 800 aan de tand te voelen. Met als hamvraag: hoe klein is deze descedent van zijn grote broer nou echt?

Enigszins bevooroordeeld maar vooral nat van de regen worden de sleutels van de Tiger 800 overhandigd. De XRT versie, zo blijkt. De tweede opvolgende variant van de standaard XR versie en met name toegespitst op de geasfalteerde wegen, maar met een knipoog naar het off-road.
http://motorshopper.nl/downloaden/1236092/dd67afb2be05dfba6b31c52c18ab62bc/article

Het Nederlandse klimaat speelt parten als nooit te voren en het duurt dan ook niet lang voor de eerste vooroordelen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Er is qua uitrusting heel weinig 'licht' aan deze rasechte driecilinder uit Hinckley. De handvatverwarming, instelbare rijmodi en, ja schaamteloos, verwarmde zadel worden volop gebruikt. Naast nog een tal van aanvullende opties is met name de uitgebreide boordcomputer toch echt het benoemen waard, maar hier over later meer.
http://motorshopper.nl/downloaden/1236079/8ab0df475d76d6b9a428ef21706c5d71/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1236077/4ad1fb2d63e9cbf4867c3eb6847abf84/article

Met een kleine 95pk en 79Nm levert deze krachtige driecilinder meer dan genoeg vermogen, waar je dat wilt, wanneer je dat wilt. Souplesse is hierbij het sleutelwoord. Maar dit vertaald zich veel verder dan de vermogensafgifte alleen. Een van de redenen dat de Triumph ontwikkeld en verfijnd overkomt heeft natuurlijk te maken met het karakter en doorontwikkeling van de driecilinder. De inmiddels derde generatie heeft het motorblok van de tweede generatie overgenomen, maar met een tal van wijzigingen. Deze motor maakt zowaar, als ik dan toch even subjectief mag zijn, zowaar lichtelijk indruk op mij. Waarom? Omdat de Tiger 800 zich niet gauw laat kennen. In die zin, dat het enorm soepele doch krachtige motorblok zich meet aan een fluisterende, trillingsvrije ervaring, terwijl je constant de drive hebt om links en rechts een gravelpad mee te pakken, of om die ene favoriete bocht tóch nog eens als ’n echte hooligan te nemen. De Tiger komt over als een motorfiets met twee gezichten, zonder zich daar tussenin te verliezen. Dat is niet alleen dé definitie van veelzijdig, maar ook nog eens knap.

Dus, volwassen en verfijnd it is. Maar met zoveel regendagen in Engeland, kan het haast niet anders dan dat niet alles zonneschijn is aan deze Engelse driepitter. En dat klopt. De voorrem van de Tiger, twee axiaal gemonteerde Nissin 2 zuigerige remklauwen, zijn niet om over naar huis te schrijven. De remmen doen niet persé onder aan kracht, maar weten geen stevige bite af te geven en voelen sompig en log aan. Het rijwielgedeelte is voor de rest weinig op aan te merken. Het in het oog springende typische buizenframe doet zijn werk prima in de bochten, maar de feedback wordt helaas beperkt door de standaard gemonteerde Metzeler Tourance Next. Een onderhandeling over nieuw rubber is bij de dealer wel op z'n plaats bij het aanschaffen van de Tiger. De achterwielophanging, een Showa monoshock, kan desgewenst aangepast worden in zijn veervoorspanning en heeft een veerweg van 170mm, waar de upside down voorvork respectievelijk een veerweg van 180mm heeft.
http://motorshopper.nl/downloaden/1236076/9494f0fa17a527e79da9f5e1ac66839c/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1236082/cfeef186933769ec9628538c93eeff5b/article

Naast allerlei optionele accessoires, neem bijvoorbeeld de tractiecontrole en flexibele doch beschermende handkappen, is deze XRT voorzien van een boordcomputer met meerdere rijmodi, en dat klinkt minder spannend dan dat het is. De XRT heeft een offroad modus -hierover later meer-, een road modus met ABS, tractiecontrole en een normale vermogensafgifte, een rain modus en tenslotte een rider modus. Deze laatst is het benoemen waard, want alles is hier aan te passen. Tractiecontrole, ABS en de vermogensafgifte. Dit bewijst nog maar eens de veelzijdigheid, want waar er tijdens het woon-werk verkeer gebruik werd gemaakt van de road modus, tijdens de regen van een verzwakte vermogensafgifte, werd er voor het ‘plezier rijden’ zo snel als het kon overgeschakeld naar de rider modus. ABS op het achterwiel uit, tractiecontrole uit, en een sportieve vermogensafgifte. En of het voorwiel omhoog komt? Ja hoor, zeker. Echter werk niet alle electronica zo feilloos. De tractiecontrole is het ene moment iets te gretig, waar deze de volgende bocht plots apatisch reageert. Hier kon niet echt de vinger op gelegd worden, neemt niet weg dat als het er echt op aan komt, de tractiecontrole prima zijn werk doet.

Tekst: Robin Tom
Fotografie: Stephan de Ridder

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.