Motor-Forum

Select Forum

sluiten (escape)

Door Robin Tom op maandag 16 april 2018 om 16:26


http://motorshopper.nl/downloaden/1341850/b18a60ccbec78f7d1068d7d83ecf2aae/article
Al sinds 1975 een icoon in de motorwereld: de Honda Goldwing. Bekend en berucht bij velen om zijn typerende styling en de mogelijkheid om meer asfalt te vreten in 1 dag dan welke motorfiets dan ook. In de aanloop van 2017 heeft Honda de toenmalige Goldwing eens goed onder de loep genomen en presenteren zij dit jaar het volledige vernieuwde 2018 model. Lichter, kleiner en veelzijdiger zonder in te leveren op luxe.

Tekst: Robin Tom
Fotografie: Target Press (Wout Meppelink/Tom Haanstra)
Kleding: Lindstrands


Het plaatsnemen op de Honda doe ik dan ook met een lichte vorm van trots maar ergens ook een ietwat klein gevoel van schaamte. Want laten we eerlijk zijn: met mijn 26 lentes jong ben ik niet het doorsnee type dat op zo'n toerbuffel de weg bestiert. Maar het moge gezegd worden: de doorontwikkeling heeft de vormgeving van dit 2018 model erg goed gedaan. Ronde vloeiende lijnen, chrome accenten, de hoeveelheid aan kuipwerk, en de sprekende LED-verlichting maken het een opvallende sensatie om te aanschouwen. Ah fijn, eerst eens focussen op het rijgedrag. De bulk aan knoppen vergen namelijk iets meer tijd om te leren kennen dan ik tijdens deze korte rij-impressie voorhanden heb.

http://motorshopper.nl/downloaden/1341868/b6676d6c73c0f1f3dcf282c15b9f4d87/articlehttp://motorshopper.nl/downloaden/1341866/49e6e21c054ec89086e11e7828a026ab/article

In een kleine colonne van motorjournalisten begeef ik mij door de Haven van Antwerpen waar ik in een uur of wat deze motorfiets ga proberen te leren kennen. Met de nadruk op proberen, want er is zo veel veranderd dat het eigenlijk geen eer aan de Goldwing doet. Noem het een impressie. Wat wel gelijk opvalt is de stortvloed aan koppel dat de kenmerkende flat-six motorblok bij zich draagt. Een niet te zuinige 170Nm's komen om de hoek bij zo'n 4500tpm. Het topvermogen bedraagt zo'n 124,5 pk bij 5500tpm en delft dus het onderspit aan de hoeveelheid koppel. Dit past met uitstek bij het karakter van deze gigant, want smeuïgheid is het toverwoord van de Goldwing. Bij een 365kg wegende machine, laten we niet vergeten dat dit 48kg lichter is dan het vorige model, zal je wellicht verwachten dat alles zwaar en log stuurt. Maar dat is niet helemaal waar. Enigszins relativeringsvermogen is vereist, maar dit vernieuwde model stuurt voor zijn type motor zelfs enorm soepel. En met de vloeiende gasrespons trek je 'm nog vloeiender de bochten door. Het gewin van het gewicht zit 'm vooral in de kleine dingen. Doordat de Goldwing compacter is geworden komt dit niet alleen het stuurgedrag ten goede, maar is er ook gelijk wat van het gewicht afgesnoept. Daarnaast is de tankinhoud met z'n 4 liter verkleind tot 21 liter. Volgens Honda heeft dit geen impact op de actieradius; de gewichtsbesparende aanpassingen en verbeterde aerodynamica komen de Goldwing ten goede met een gepredikt verbruik van 5,6 liter op 100 km. Of dit ook echt zo is zal uit een uitgebreide test moeten blijken.

http://motorshopper.nl/downloaden/1341856/ec86bf54c284ced1d897245184f936e2/article

Met schrapende stepjes doe ik mijn best om zo vlot mogelijk achter mijn voorgangers aan te blijven rijden, die zich voortbewegen op de rest van Honda's nieuwe 2018 modellen. Dat de grondspeling niet de sterkste kant van een toerbuffel is doet er ook niet heel erg toe. Wat er wel toe doet is dat ik mijn radio nog prima hoor met 150 km/u en ik elk half uur mijn Belgische collega's kan vertellen wat er op het nieuws geweest is. Tijdens het rijden springt zich voor het stuur toch wel een bijzondere gewaarwording in het oog. De 'double-wishbone' voorophanging hobbelt op en neer bij elke oneffenheid in het wegdek, maar vlakt alles probleemloos uit. Deze vering is rondom elektronisch volledig instelbaar, inclusief veervoorspanning, wat bijdraagt aan de veelzijdigheid van deze toergigant. Samen met ijzersterke 6 zuiger remklauwen voor en drie zuiger remklauw achter sta je na zo'n vloeiende rit altijd op tijd stil.

http://motorshopper.nl/downloaden/1341938/6556ac49f048e60cd7762a84044c9821/article
Makkelijk via het stuur instelbaar zijn de vier rijmodi: tour, sport, econ en rain. Waarbij tour zoveel mogelijk probeert het gehele toerenbereik van dienst te kunnen zijn en sport zich meer richt op de middelhoge tot hoge toeren. Ook zal de respons ietwat feller zijn dan bij de andere drie modi. Econ is een groene instelling. Jazeker, groen. Want ook petrolheads zullen bijdragen aan een lagere uitstoot met deze rijmodus. De zachte koppelingswerking en het vlotte overschakelen in lage toeren zorgen voor een minder vervuilende uitstoot. Voor wat het waard is natuurlijk. De rain modus bevindt zich eigenlijk in dezelfde instelling, maar zal trager schakelen.

http://motorshopper.nl/downloaden/1341851/b43bf588c3eeece0d80ea4ee6657c1be/articleEen Goldwing zal geen Goldwing zijn als deze je tijdens de ellenlange rit over al die snelwegen niet zou vermaken met een mediasysteem. En dat hebben ze bij Honda maar wat goed begrepen. Het nieuwe 7" grote TFT scherm is voorzien van een hoofdmenu waarbij je via de linkerstuurhelft kan navigeren tussen de alle opties. Desgewenst kan vanuit stilstand ook alles bediend worden vanuit de middenconsole. Vanuit het duidelijke menu zijn talloze opties beschikbaar, van de elektronische vering, tot de informatie over de tractie controle en ook nog eens informatie over de bandenspanning en buitentemperatuur. Duidelijke en overzichtelijke navigatie is ook te vinden vanuit dit menu, evenals het mediasysteem. Radio en bluetooth zijn beiden een optie en tevens is er de mogelijkheid iPhone's middels de Apple Carplay functie te verbinden om zo het geheel nog meer te customizen. De speakers aan de voorzijde zijn, zoals gezegd, luid en helder genoeg. Een leuk detail zijn de speakers aan de achterzijde. De passagier kan middels een knop, boven die van de zadelverwarming, de afgespeelde muziek pauzeren of zelfs het nummer overslaan. Dat kan natuurlijk een reden zijn om vrouwlief mee achterop te nemen, of juist thuis te laten. Hoe dan ook: aan comfort geen gebrek. Let wel dat deze opties alleen beschikbaar zijn bij de Touring of Deluxe uitvoering en ook gelijk het gewicht oppompen tot 379kg (383kg DCT).

Select Forum

© 2001-2018 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.